Beloften

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Beloften

Bericht door Marck »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
ds. C. Harinck schreef:Uitspraken van kerken blinken meestal niet uit door Bijbelgetrouwheid. Dikwijls dienen ze om de eigen mening te verheffen.
Wijs man!
Het citaat wordt wel erg uit zijn verband gerukt. Vergeet ook vooral de zin niet die na dit citaat komt: Maar deze onderscheiding in beloften wil ik Bijbels noemen.
Goed dat je daar op wijst.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Beloften

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Ik heb diverse boeken van ds. Harinck gelezen. Als antwoord op de vraag van DIA zou ik daarom willen zeggen: hij is over het algemeen mild en evenwichtig. Hij schrijft altijd goed gefundeerde stukken.
Zijn uitspraak die hier eruit gehaald wordt, is nogal scherp voor zijn doen, denk ik. Maar het tekent hem ook wel weer: hij is er niet op uit om koste wat kost zijn eigen kerkverband te verdedigen, hij durft ook kritiek op eigen gelederen te hebben.
En ja... er zal ook wel meespelen dat sommige dominees dingen mogen zeggen die anderen niet mogen zeggen. Hoe het komt, weet ik niet. Misschien heeft het wel iets met leeftijd te maken.
Dat laatste denk ik niet. Als we bv aan ds. Blok denken hoe die altijd scherp en separerend bleef. Ik denk juist dat de doornen soms te weinig prikken.
Een klein beetje relativering in dit geval, of, zo u wil, humor.

Maar ook, -DIA-, zou ik best wel willen weten wat je van deze tekst van ds. Harinck vindt. Zoals ik hem lees is hij best nodigend. Hoe kijk jij daar nu tegenaan? Hoe lees je dit?
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beloften

Bericht door DDD »

eilander schreef:Ik heb diverse boeken van ds. Harinck gelezen. Als antwoord op de vraag van DIA zou ik daarom willen zeggen: hij is over het algemeen mild en evenwichtig. Hij schrijft altijd goed gefundeerde stukken.
Zijn uitspraak die hier eruit gehaald wordt, is nogal scherp voor zijn doen, denk ik. Maar het tekent hem ook wel weer: hij is er niet op uit om koste wat kost zijn eigen kerkverband te verdedigen, hij durft ook kritiek op eigen gelederen te hebben.
En ja... er zal ook wel meespelen dat sommige dominees dingen mogen zeggen die anderen niet mogen zeggen. Hoe het komt, weet ik niet. Misschien heeft het wel iets met leeftijd te maken.
Daar heb ik wel een idee over.

Volgens mij heeft zoiets er meestal mee te maken dat iemand eerlijk en eenvoudig dicht bij God leeft. Dan maken meningen niet meer zo uit, ter linker of ter rechterzijde. Want mensen die dicht bij God leven, kunnen heel duidelijk zijn in hun idee of gedachten, maar zijn heel mild naar hun naasten.

Je kunt ook zeggen: de eerbied voor God brengt liefde tot mensen mee. En met liefde kun je vrijwel alles zeggen. Dan is het niet op de persoon, maar wel op het hart.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beloften

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:
eilander schreef:Ik heb diverse boeken van ds. Harinck gelezen. Als antwoord op de vraag van DIA zou ik daarom willen zeggen: hij is over het algemeen mild en evenwichtig. Hij schrijft altijd goed gefundeerde stukken.
Zijn uitspraak die hier eruit gehaald wordt, is nogal scherp voor zijn doen, denk ik. Maar het tekent hem ook wel weer: hij is er niet op uit om koste wat kost zijn eigen kerkverband te verdedigen, hij durft ook kritiek op eigen gelederen te hebben.
En ja... er zal ook wel meespelen dat sommige dominees dingen mogen zeggen die anderen niet mogen zeggen. Hoe het komt, weet ik niet. Misschien heeft het wel iets met leeftijd te maken.
Daar heb ik wel een idee over.

Volgens mij heeft zoiets er meestal mee te maken dat iemand eerlijk en eenvoudig dicht bij God leeft. Dan maken meningen niet meer zo uit, ter linker of ter rechterzijde. Want mensen die dicht bij God leven, kunnen heel duidelijk zijn in hun idee of gedachten, maar zijn heel mild naar hun naasten.

Je kunt ook zeggen: de eerbied voor God brengt liefde tot mensen mee. En met liefde kun je vrijwel alles zeggen. Dan is het niet op de persoon, maar wel op het hart.
Dus: wijs man!
~~Soli Deo Gloria~~
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beloften

Bericht door GGotK »

eilander schreef:Ik heb diverse boeken van ds. Harinck gelezen. Als antwoord op de vraag van DIA zou ik daarom willen zeggen: hij is over het algemeen mild en evenwichtig. Hij schrijft altijd goed gefundeerde stukken.
Zijn uitspraak die hier eruit gehaald wordt, is nogal scherp voor zijn doen, denk ik. Maar het tekent hem ook wel weer: hij is er niet op uit om koste wat kost zijn eigen kerkverband te verdedigen, hij durft ook kritiek op eigen gelederen te hebben.
En ja... er zal ook wel meespelen dat sommige dominees dingen mogen zeggen die anderen niet mogen zeggen. Hoe het komt, weet ik niet. Misschien heeft het wel iets met leeftijd te maken.
Ds Harinck is na zijn emeritaat opvallend kritisch naar zijn eigen kerkverband. Ik denk dat vanuit de GG gelederen daar nauwelijks meer tegen geageerd wordt uit inderdaad respect voor zijn leeftijd.
Ds C Harinck is naast ds van Gelder 1 van de laatste/weinige dominees binnen de GG wiens preken doordrenkt zijn door het gedachtegoed van o.a. de Erskines. Mede hierdoor was hij m.i. redelijk geïsoleerd binnen het kerkverband der GG.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beloften

Bericht door DDD »

Volgens mij valt dat wel mee. Hij is iets links van het midden, dat wel, in ieder geval in zijn visie op het verbond.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beloften

Bericht door Jantje »

Hebben wij vanavond het RD-interview met ds. G. Clements en ds. J.J. van Eckeveld gelezen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Beloften

Bericht door Hoopvol »

Jantje schreef:Hebben wij vanavond het RD-interview met ds. G. Clements en ds. J.J. van Eckeveld gelezen?
Ja, hopelijk verdwijnt er een hoop verwarring en worden de kerkmuren een beetje afgebroken.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Beloften

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:Hebben wij vanavond het RD-interview met ds. G. Clements en ds. J.J. van Eckeveld gelezen?
Nee, vertel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beloften

Bericht door Jantje »

Nou, het heeft mij een hoop duidelijkheid verschaft. Ik hoop de broeders en zusters uit de HHK en de GGiN ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beloften

Bericht door huisman »

Jantje schreef:Nou, het heeft mij een hoop duidelijkheid verschaft. Ik hoop de broeders en zusters uit de HHK en de GGiN ook.
Denk het niet want het blijft vaag, Voel me meer thuis bij ds. D. Heemskerk (HHK) en ds J. Roos (GGiN)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beloften

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Nou, het heeft mij een hoop duidelijkheid verschaft. Ik hoop de broeders en zusters uit de HHK en de GGiN ook.
Gaan we samen per 1 april?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beloften

Bericht door Erskinees »

Gelukkig niet.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Beloften

Bericht door Hoopvol »

Erskinees schreef:Gelukkig niet.
Jammer genoeg niet. Er moeten allen over onze eigen schaduw heenstappen. Er is maar één heilige algemene Kerk. Zou het God dan niet verdrieten dat de leden van de ene Kerk zo verdeeld zijn?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Beloften

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
ds. C. Harinck schreef:Uitspraken van kerken blinken meestal niet uit door Bijbelgetrouwheid. Dikwijls dienen ze om de eigen mening te verheffen.
Wijs man!
Wat een verschil eigenlijk. Wat heeft ds. Harinck wat andere weerstand oproepende predikers niet hebben... Soms wel opvallend. Als ik het mag opmerken.
Wie zijn die andere weerstand oproepende predikers? Zoals gesproken wordt over de jonge ds. Comrie en de oude ds. Comrie. Zo is er ook een jonge ds. C. Harinck en oude ds. C. Harinck. De oude laat het geluid horen wat we terug kunnen vinden bij de ds. Erskines. Dat vind ik positief.
Plaats reactie