COVID-19

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

helma schreef:In het RD van vandaag een verhaal van een ex - corona patiënt in een risicogroep.
"Het vervelende was dat de GGD mij niet ging testen, hoe de huisarts ook smeekte"
Twee dagen erna dacht ze te overlijden.
Volgens mij stond dat in de krant van gisteren. Je bedoelt toch die mevrouw uit Nunspeet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: COVID-19

Bericht door helma »

Jantje schreef:
helma schreef:In het RD van vandaag een verhaal van een ex - corona patiënt in een risicogroep.
"Het vervelende was dat de GGD mij niet ging testen, hoe de huisarts ook smeekte"
Twee dagen erna dacht ze te overlijden.
Volgens mij stond dat in de krant van gisteren. Je bedoelt toch die mevrouw uit Nunspeet?
Oh dan loop ik een dag achter....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

helma schreef:
Jantje schreef:
helma schreef:In het RD van vandaag een verhaal van een ex - corona patiënt in een risicogroep.
"Het vervelende was dat de GGD mij niet ging testen, hoe de huisarts ook smeekte"
Twee dagen erna dacht ze te overlijden.
Volgens mij stond dat in de krant van gisteren. Je bedoelt toch die mevrouw uit Nunspeet?
Oh dan loop ik een dag achter....
Sorry, ik ben mis.

Ik heb het gisterenmiddag op de website gelezen. Maar het staat inderdaad vandaag pas in de krant. Ik vond het een heel aangrijpend stukje. Één ding is zeker: het Coronavirus is absoluut niet zomaar een griepje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Habitat schreef:Er is alweer een nieuwe naam voor het virus: SARS-CoV2.

https://www.rd.nl/meer-rd/wetenschap-te ... -1.1645790

Over een paar dagen kunnen we de topictitel weer veranderen. :)
De naam van het virus is SARS-CoV2 terwijl Covid 19 de naam van de ziekte die door het virus wordt veroorzaakt is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Jantje schreef:
helma schreef:
Jantje schreef:Volgens mij stond dat in de krant van gisteren. Je bedoelt toch die mevrouw uit Nunspeet?
Oh dan loop ik een dag achter....
Sorry, ik ben mis.

Ik heb het gisterenmiddag op de website gelezen. Maar het staat inderdaad vandaag pas in de krant. Ik vond het een heel aangrijpend stukje. Één ding is zeker: het Covid-19 is absoluut niet zomaar een griepje.
Maar de echte griep of influenza is ook niet zomaar een griepje.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:Minister én Tweede Kamer kiezen nu (in het debat) voor de lijn om veel meer te gaan testen. Wat vorige week nog controversieel was (een motie hierover werd vorige week nog weggestemd mede omdat het RIVM niet inzette op dit beleid), maar wordt nu breed omarmd.

Hier ben ik blij mee, want wanneer deze testen inderdaad op korte termijn beschikbaar komen - op welke manier ook - dan kan een beduidend effectievere aanpak worden ingezet. Hetgeen een significante wijziging in het beleid zou zijn. Heel goed dat daar nu hoge druk op komt, zodat we t.z.t. wél kunnen overgaan naar het beleid testen-testen-isoleren-isoleren (conform de aanpak in Zuid-Oost-Azië en Duitsland).

Diverse Kamerfracties nemen overigens momenteel een dubieuze houding in, want nu maken ze het de minister moeilijk op een punt wat ze vorige week niet belangrijk vonden (de motie werd vorige week alleen door een handjevol kamerleden ondersteund).

Volgende week geeft de minister terugkoppeling over de situatie rond uitbreiding tests. De intentie om tot sterke uitbreiding van tests te komen is nu echter duidelijk uitgesproken, en dat is positief!
Minister De Jonge had een sterk optreden en kon de maatregelen vandaag goed toelichten. Het is duidelijk dat nu alles op alles gezet wordt om te zorgen voor bv voldoende beschermingsmaterialen en testmateriaal. Beide onderwerpen zaten mij al weken (zo niet al veel langer) heel hoog, maar nu zie ik een minister die daadkracht laat zien en de Kamer adequaat informeert. Mijn vertrouwen in het kabinet is voor een belangrijk deel terug.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

parsifal schreef:
Habitat schreef:Er is alweer een nieuwe naam voor het virus: SARS-CoV2.

https://www.rd.nl/meer-rd/wetenschap-te ... -1.1645790

Over een paar dagen kunnen we de topictitel weer veranderen. :)
De naam van het virus is SARS-CoV2 terwijl Covid 19 de naam van de ziekte die door het virus wordt veroorzaakt is.
zoals:
HIV (virus) --- > kan leiden tot AIDS (ziekte)
zo ook:
SARS-CoV2 (virus) --- > kan leiden tot COVID 19 (ziekte)
Begrijp ik het dan goed?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Habitat schreef:
parsifal schreef:
Habitat schreef:Er is alweer een nieuwe naam voor het virus: SARS-CoV2.

https://www.rd.nl/meer-rd/wetenschap-te ... -1.1645790

Over een paar dagen kunnen we de topictitel weer veranderen. :)
De naam van het virus is SARS-CoV2 terwijl Covid 19 de naam van de ziekte die door het virus wordt veroorzaakt is.
zoals:
HIV (virus) --- > kan leiden tot AIDS (ziekte)
zo ook:
SARS-CoV2 (virus) --- > kan leiden tot COVID 19 (ziekte)
Begrijp ik het dan goed?
:livre
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Met een dergelijke reactie kan ik niet veel. Ik vraag het omdat de termen nogal door elkaar heen worden gebruikt. En na de uitleg van parsifal snap ik de verandering van de topictitel niet meer. Want eerst was het "Wuhan virus" maar nu "COVID19". Een verandering van virus naar ziekte, in de naam van dit topic. Dat het gerelateerd is begrijp ik, maar het is dus niet hetzelfde en het vergroot de duidelijkheid daarom niet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Habitat schreef:Met een dergelijke reactie kan ik niet veel. Ik vraag het omdat de termen nogal door elkaar heen worden gebruikt. En na de uitleg van parsifal snap ik de verandering van de topictitel niet meer. Want eerst was het "Wuhan virus" maar nu "COVID19". Een verandering van virus naar ziekte, in de naam van dit topic. Dat het gerelateerd is begrijp ik, maar het is dus niet hetzelfde en het vergroot de duidelijkheid daarom niet.
Het is inderdaad de verandering van de topic titel van een virus naar een ziekte. De discussie ging al over allebei, dus dat leek me niet zo'n probleem.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: COVID-19

Bericht door helma »

Burgemeester Gert-Jan Kats heeft van Veenendaalse huisartsen gehoord dat er in Veenendaal 100-en mensen thuis ziek zijn door corona.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

In mijn omgeving schijnen ook al veel besmette mensen te zijn. Ik hoop niet dat Nederland de geschiedenisboeken in zal gaan als de plaats waar het virus ongecontroleerd de wereld in kon gaan maar ik vrees het ergste.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

DDD schreef:In mijn omgeving schijnen ook al veel besmette mensen te zijn. Ik hoop niet dat Nederland de geschiedenisboeken in zal gaan als de plaats waar het virus ongecontroleerd de wereld in kon gaan maar ik vrees het ergste.
Ik heb het eerder misgehad, maar Nederland lijkt het echt niet slechter te doen dan Italië, Spanje, Frankrijk, VS en zeg Brazilië. Het verloop van het aantal doden is wel een goede indicator voor het verloop van de verspreiding (met wat vertraging)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
DDD schreef:In mijn omgeving schijnen ook al veel besmette mensen te zijn. Ik hoop niet dat Nederland de geschiedenisboeken in zal gaan als de plaats waar het virus ongecontroleerd de wereld in kon gaan maar ik vrees het ergste.
Ik heb het eerder misgehad, maar Nederland lijkt het echt niet slechter te doen dan Italië, Spanje, Frankrijk, VS en zeg Brazilië. Het verloop van het aantal doden is wel een goede indicator voor het verloop van de verspreiding (met wat vertraging)
Dat ben ik met je eens, maar nu noem je ook een aantal landen, zeg... het is juist een schrikbeeld als het bij ons verloopt als Italië en Spanje. We mogen hopen dat het zo niet gaan zal als daar!!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
DDD schreef:In mijn omgeving schijnen ook al veel besmette mensen te zijn. Ik hoop niet dat Nederland de geschiedenisboeken in zal gaan als de plaats waar het virus ongecontroleerd de wereld in kon gaan maar ik vrees het ergste.
Ik heb het eerder misgehad, maar Nederland lijkt het echt niet slechter te doen dan Italië, Spanje, Frankrijk, VS en zeg Brazilië. Het verloop van het aantal doden is wel een goede indicator voor het verloop van de verspreiding (met wat vertraging)
Dat ben ik met je eens, maar nu noem je ook een aantal landen, zeg... het is juist een schrikbeeld als het bij ons verloopt als Italië en Spanje. We mogen hopen dat het zo niet gaan zal als daar!!
Inderdaad, maar ik denk dat het effect van de maatregelen snel zichtbaar wordt, ook in het aantal doden. Al zou ik ook niet helemaal verbaasd zijn als de supermarkten run het wat heeft verergerd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie