Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door gallio »

Johann Gottfried Walther schreef:
Ouderling schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Dat zou kunnen! Een van mijn oude reeds overleden vrienden merkte eens op: ds. Kersten was zó doorkneed in de oudvaders, dat hij de taal van de oudvaders sprak!
Ik dacht dat u niet zo bekend was met de Schotse en Engelse oudvaders?
Dus op basis van wat meent u dat hij de taal van de oudvaders sprak?
1. Op basis van zijn oude reeds overleden vriend die dit eens opmerkte.
2. Er zijn wel meer oudvaders dan Schotse en Engelse toch?
1. Dat zegt niet zoveel.
2. Ik meende dat ds. Kersten vooral bekend was met de Schotse en Engelse oudvaders.
Kersten heeft zich voornamelijk gebaseerd op Comrie, dus een Schotse Nederlander. Maar om te zeggen dat dat zijn stijl / taalgebruik zou hebben beinvloed vind ik een vreemde conclusie. Kersten had echt zijn eigen stijl.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Erskinees »

Ouderling schreef:ik moet echt een beetje lachen om je manier van v redeneren, JGW.
Je antwoorden zeggen steeds iets heel anders dan waar het oorspronkelijk over gaat en spreken elkaar ook nog tegen.
Maar geeft niet hoor.
Nee, dit is een opbouwende manier van discussiëren wil je zeggen?
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ouderling »

Erskinees schreef:
Ouderling schreef:ik moet echt een beetje lachen om je manier van v redeneren, JGW.
Je antwoorden zeggen steeds iets heel anders dan waar het oorspronkelijk over gaat en spreken elkaar ook nog tegen.
Maar geeft niet hoor.
Nee, dit is een opbouwende manier van discussiëren wil je zeggen?
Nee, ik wilde zeggen dat ik het dat niet vond.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Gaarne on-topic verder.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Gaarne on-topic verder.
Zo, het taalgebruik klinkt ook weer als vanouds. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Canada
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2018, 17:42
Locatie: Ontario

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Canada »

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door J.C. Philpot »

Canada schreef:Je kunt de preek hier horen:

https://www.sermonaudio.com/sermoninfo. ... 2003565768
Jullie gemeente is zo te zien gezegend met een rijke bijbelse prediking.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Canada
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2018, 17:42
Locatie: Ontario

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Canada »

Een groot voorrecht en een grote verantwoordelijkeheid!
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Vanavond een preek geluisterd van ds J . van Dijk een preek uit 1996 maar nog actueel

Samenvatting : Lot : Zoon jongste broer Abraham. Abraham gesteld als voogd voor Lot. Met zijn oom stond hij daaglijks voor het altaar, hij riep daartoe bidden voor de pelgrimsreis, en voor de belofte. Lot rechtvaardig voor God. Ze krijgen teveel vee, ruzie tussen herders van Lot en Abraham. Lot keek links, naar de jordaan, vruchtbare vlakte daarvan. Voor zich, voor zijn eigen belang. Waar God eerst de keus door zijn Verbond voor de mens maakt, maakt de mens nu een keuze voor zich eigen. Het leek zo mooi, hij zag het al helemaal voor zich, spelonk Zoar : Nog maar net gered. ‘Pracht oplossing’ hij sloeg zijn tenten op tot aan Sodom. Sodom : De zuigkracht van de wereld. In Gen 14 : Woont hij in Sodom. Lot zat in de gemeenteraad van Sodom, die de belangen van de stad te bespreken. Misschien om zijn geweten wat meer te sussen, misschien kan ik dan wel het leven beïnvloeden dacht hij. Misschien zeggen wij wel ontroerd : Wat sterk van je. Lot kwelde elke dag want de Heere kon niet met Lot in Sodom wonen. Vertoeven, dralen, iets willen doen maar ook weer niet/tegenhouden. Abraham heeft voorbede gedaan. 50 mensen. 2 engelen, nauwkeurig onderzoek gedaan door 2 engelen. De mannen willen met de engelen homoseksualiteit bedrijven. Eigen werk maakt de Heere af door Lot weg te halen. Rachab veilig- Jericho . Zo kan ook zo Lot ook behouden blijven met zijn kinderen. Jokkende : grap maakte, schoonzoons dachten dat hun schoonvader een grap wilde uithalen. Ze bedenken zich 10x. Lot word tegengehouden door vleselijke gedachten, ziel van Lot 2 wortels. Oude kolenkachel die na vrees toch bleef branden van vleselijke begeerten. Hij moet door de engelen getrokken worden, ipv zelf de stad een oordeel aan te zeggen. Kennis op rente zetten. Ook zijn ongedoopte kinderen moeten ook behouden worden, ook in het verbond inbegrepen.
https://www.hervormdscherpenisse.nl/ere ... 1996-06-30
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
eilander schreef:Gaarne on-topic verder.
Zo, het taalgebruik klinkt ook weer als vanouds. ;)
Dat streelt je tale-Kanaäns-hart ? :D
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:Gaarne on-topic verder.
Zo, het taalgebruik klinkt ook weer als vanouds. ;)
Dat streelt je tale-Kanaäns-hart ? :D
Precies! ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

S middags

Preek 29-03-2020 16:30
Tekst : 2 Kronieken 6 “ 30 en 2 Kronieken 7 “14
Antwoord gebed van Salomo
God is weer in het publieke domein, dat lijkt een goed tendens. Geschiedenis, waarbij God aan Salomo doorgeeft dat Hij geeft wat Salomo vraagt. Vele offers worden gebracht omdat de tempel in gebruik wordt genomen. Duizenden mensen samengekomen om de tempel in gereedheid te maken. De plaats waar de trouw van God zichtbaar zal worden, een plaats van gebed. Salomo stelt de situatie al voor ogen dat Israël gezondigd zal hebben maar ook allemaal situaties zoals oorlog, mislukkingen van oogst. Als wij bidden dan hoort de Heere uit een heerlijkere plaats. Kronieken geschreven na de ballingschap, geleerd had om niet in het erve van de vaderen te zijn. Hoor ons daar we niet in de tempel/kerk kunt zijn. Als de hemel gesloten zal zijn, plagen omdat God tegenkomt. Waar plaatst ons dat. Op onze plaats ? Heere hoor naar Mij, David bid dit in psalm 51. Verootmoedigen, bidden, zoeken en bekeren van de boze wegen. Over dewelke Mijn Naam genoemd wordt. Heilige Geest, ik wil u beloven wat U in Jezus Christus hebt. Verootmoedigen : Je zelf nederigen, hoogmoed voor de val Genesis 3, het zit niet in ons. Koning Rehabeam heeft het al beleden de Heere is rechtvaardig. Bidden : Vernederen, God aan te roepen vanwege Gods barmhartigheid. Zoals Paulus dat leert: Levensdagen overzien. Hem te belijden hebt. Op Hem aan te lopen, dat er geen uitgang is. Ijdelheid om te denken dat we het in ons hand hebben. Ez 18:30 : Bekeert u van alle overtredingen. Dan zal er vergeving zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

s ochtends
Samenvatting preek :
Petrus
Hij bad voor de discipelen om hen te bewaren voor onBijbelse gedachten. Ook nu gaat Jezus naar de olijfberg. De discipelen vluchten weg, bang om ook opgepakt te worden. Tempelpolitie was ervoor om de rust in de tempel te bewaken, ze mogen Hem niet arresteren. In de tempel waren er teveel mensen die graag naar Hem luisterden, De regels doen er niet toe als het te maken heeft met het arresteren van Hem. Hij raakte zijn vrijheid kwijt, wij mogen daarom niet klagen let dan op Hem. Wij verdienen een gevangenschap ( de dood) Hij komt bij de hogeprister ( Anas/Kajafas)
Petrus volgt de Heere Jezus, de beweegreden is : Toch was dit wel de liefde, zijn wij wegvlucht christenen ? Omdat wij op die plaatsen er niet zijn. Juist op die plaatsen kunnen we de Heere verloochenen. Er word bij de hogepriester een vuur opgestoken, wat de reden is voor een dienstmeisje om Petrus te ontdekken. Johannes: Zijt ok Gij niet uit de discipel van deze mens ?
Hoe vatten wij de vraag op voor ons zelf ? Petrus krijgt hier de kans om Hem te belijden maar doet het niet, hij zegt zelfs dat Hij niet de Jezus kent, Iemand werd uit de gemeenschap gebannen als hij een vloek doet, wij kennen hem niet zeggen de synagogebezoekers. Hij had grote woorden, maar wat gebeurd er. Iets kleins kan gebeuren om in zonde te vallen. Als je dat van jezelf weet, dat je niet in eigen kracht kan doen. Val dan voor de Heere en smeek de Heere om vergeving.
Hij was ook met Hem, zegt een ander, opnieuw krijgt hij de kans om opnieuw te vermelden Zijn liefde voor zondaren.
Heere Jezus.
Wanneer Petrus de Heere verloochend, hanen kraaide elke nacht er waren er veel in Jeruzalem, deze haan werd gebruikt door God als roepstem. Trekt het Woord tot Hem ? Hij denkt niet aan zijn lijden, maar Hij denkt aan Petrus, Petrus denkt ook aan zijn eigen woorden die hij gesproken had. Ogen die Hem aankijken vol liefde, bij het zien van Zijn Meester verbreekt Zijn hart. Alleen de wet brengt niet tot berouw, Wat echt berouw is : Kijken in de ogen van de Heere Jezus, berouw over de zonde omdat je de hel voor ogen ziet. Omdat Hij je opzoekt vol liefde, hebben wij zo naar de Heere Jezus gekeken ? als we werkelijk beseffen hoe groot onze zonden zijn dan komen we daar ons hele leven niet overeen. Heeft mijn berouw het tot de Heere gebracht ? Als je Hem met bevindelijke ogen aanziet dan kan het niet anders dat je Hem aanziet met een bitter in je ziel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Zondag 29 maart 2020

Gisteren was het in beide diensten leesdienst.

In de morgendienst werd er een preek gelezen van ds. A.T. Vergunst uit Waupun (VS).
Er werden twee gedeeltes uit Gods Woord gelezen: Psalm 22: 1-4 en Matthéüs 27: 33-56.
De tekst was Matthéüs 27: 45-46: En van de zesde ure aan werd er duisternis over de gehele aarde, tot de negende ure toe. En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem, zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI? Dat is: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?
Het thema was: Het vierde kruiswoord, met daarbij 3 aandachtspunten:
1. Waarschuwende woorden
2. Beminnelijke stilte
3. Opmerkelijke woorden
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 115: 1 en 6
Psalm 115: 7
Psalm 27: 5, 6 en 7
Psalm 88: 4
Psalm 32: 3 en 5
Psalm 22: 12 en 13
De preek is hier terug te lezen: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22294

In de middagdienst werd er een preek gelezen van wijlen ds. J. van Haaren (1933-1983) over Zondag 47, vraag en antwoord 122, van de Heidelbergse Catechismus.
De Schriftlezing was uit Psalm 97.
Het thema was: De bede om de heiliging van Gods Naam
1. om Godskennis;
2. om Godsverheerlijking;
3. om Godsvrucht.
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 145: 1
Psalm 2: 7
Psalm 111: 2 en 3
Psalm 71: 17
Psalm 68: 17
Met name de middagdienst was een zeer actuele preek, en een ieder die over de Catechismusverklaring van deze predikant beschikt, raad ik van harte aan om deze preek na te lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Ds. van Dieren
Psalmen: 22:3 - 119:34 - 88:8, 11 - 36:1 - 91:3
Tekst:
JOHANNES 13:30b
En het was nacht
Thema:
EN HET WAS NACHT
1. De tijd van de nacht
2. De tijd van Jezus
3. De tijd van Judas
4. De tijd van de elven

Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. B. Smijtegelt
Psalmen: 120:2 - 6:1,2 - 51:2 - 32:1
Tekst:
JOB 9:15b
Mijn rechter zal ik om genade bidden
1. De vierschaar
2. De Rechter
3. De beklaagde
4. Het ootmoedig verzoek aan de Rechter


Avonddienst
Psalmen: 101:3,6 - 73:4,10 - 119:11 - 49:7
Ds. van Dieren
ZONDAG 32 vr/antw. 87
Tekst, zie Heidelberger catechismus
Thema
GEEN ZALIGHEID ZONDER GOEDE WERKEN
1. Het bestaan van de goddeloze
2. Het leven van de goddeloze


Tussen de middag verbonden met Rotterdam-IJsselmonde
Ds. Hoogerland was ziek... leesdienst, preek van Wulfert Floor
Psalmen:
Psalm 85:2 - 6:3,4 - 25:10 - 39:8
Tekst:
HOSEA 4:2, alleen deze woorden "bekeert u"
Er werd geen thema en punten genoemd.
We kunnen wel in het kort wat punten aanhalen:
-Waarin de bekering bestaat
-Waarin de bekering zich openbaart
-Tenslotte een ernstige toepassing


Vraag voor de lezers: Wie weet waar deze preek van Wulfert Floor is te vinden? In de Eenvoudige oefeningen die ik thuis heb staat deze preek niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten