Afscheid en intrede [2]

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: Dat is mijn punt niet, ik weet dat al jaren.

Maar waarom zou je naar de afscheidsdienst luisteren? Die is voor de oude gemeente, Tholen.
DIA en de andere Rijssenaren behoren tot de doelgroep van de intrededienst. Ik snap dus evenmin waarom mensen uit Tholen naar die dienst zouden willen.

Maar goed, mijn vraag staat dus nog open: waarom zou je naar een afscheidsdienst gaan luisteren van een andere gemeente dan je eigen gemeente?
Het is al jaren zo, of sinds de mogelijkheid daartoe bestaat om afscheid- en intredediensten te beluisteren. En ik geloof dat dit ook al een jarenlange goede traditie is. Maar ik zeg er wel bij dat het niet enkel om de traditie of de gewoonte moet gaan. Als er diensten zijn in eigen gemeente zal ik niet gaan 'shoppen' zolang dat niet nodig is. Ieder kan begrijpen dat wij (normaal gesproken) best veel met ds. den Haan te maken krijgen. Hij zal zeker ook wel voorgaan in Noord als het zo uitkomt. Bv. als onze dominee een vrije zondag heeft, en we verwachten zeker ook nog wel een kennismakingsdienst in Noord. Dat hadden we met andere predikanten van West en Zuid ook. Daarenboven wordt ds. den Haan toch een beetje een eigen predikant. Bijvoorbeeld de Bijbellezingen en verenigingen zijn altijd nog gezamenlijk. Ook hebben we al meermalen meegemaakt als er een dominee, hetzij van Noord of Zuid door iets verhinderd is, dat dan een van de predikanten (hier dan van West) ook bv. de rouwdiensten leidt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Ik vind dat zo'n website niet zorgt voor de ontheiliging van de zondag.
Wordt mogelijk off-topic: waar ligt in dit geval je grens. Het besluit van koopzondagen en de opstelling van de SGP/CU-fractie in je gemeente keurde je stellig af, openstelling GerGemInfo-website juich je toe. :?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:Ik vind dat zo'n website niet zorgt voor de ontheiliging van de zondag.
Wordt mogelijk off-topic: waar ligt in dit geval je grens. Het besluit van koopzondagen en de opstelling van de SGP/CU-fractie in je gemeente keurde je stellig af, openstelling GerGemInfo-website juich je toe. :?
Verbindend en separerend...
Twee dingen.
Bijzondere zaken kunnen verbinden.
Maar eveneens separerend werken
Dit kan beide zaken ten gevolge hebben.
Het kan ook zijn dat door de nood (wat al jaren zo is gezegd) bijeen wordt gebracht wat bijeen hoort.
Zie o.a. ook boekje van ds. Hoogerland.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Vanavond konden wij de afscheidsdienst van ds. P.D. den Haan beluisteren.
Bijzondere omstandigheden van afscheid en intrede, die ons toch wat te zeggen moeten hebben.
De gezongen psalmen waren:
Ps. 35:13 - 147: 7,8,9 - 122:2,3 - 37:2 - 125:4
Ds. had als tekst van afscheid
2 THESSALONISENZEN 3:16
De Heere nu des vredes Zelf geve u vrede allen tijd in allerlei wijze. De Heere zij met u allen.
Het thema van de afscheidsdienst luidde:
EEN LAATSTE BEDE VOOR DE GEMEENTE VAN THESSALONICA
Ds. stond stil bij drie gedachten:
1. De vrede in Christus
2. De vrede door Christus
3. De vrede met Christus


Het uitleidend orgelspel was wel passend:
De HEERE zal u steeds gadeslaan
Of wellicht, kan ook:
Hij is al treft u het felste verdriet, enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Het uitleidend orgelspel was wel passend:
De HEERE zal u steeds gadeslaan
Of wellicht, kan ook:
Hij is al treft u het felste verdriet, enz.
Je vergeet nog wat. Het lied 'Zegen ons algoede' werd in combinatie met deze Psalm als uitleidend orgelspel gespeeld...

Overigens heb ik zondag live geluisterd en was het een bijzondere preek inderdaad.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Het uitleidend orgelspel was wel passend:
De HEERE zal u steeds gadeslaan
Of wellicht, kan ook:
Hij is al treft u het felste verdriet, enz.
Ieder hoort wat 'ie erin wil horen. Grote kans dat de organist gewoon vers 1 in gedachten had, zeer toepasselijk op kruispunten van het leven.

Evenzo kan het gezang dat erdoorheen werd gevlochten :huhu net zo goed zijn gespeeld met het oog op vers 3 (Amen, amen, amen: hoe toepasselijk bij een afscheid) als vers 1. Niet teveel inlegkunde bedrijven, zou ik zeggen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Het uitleidend orgelspel was wel passend:
De HEERE zal u steeds gadeslaan
Of wellicht, kan ook:
Hij is al treft u het felste verdriet, enz.
Ieder hoort wat 'ie erin wil horen. Grote kans dat de organist gewoon vers 1 in gedachten had, zeer toepasselijk op kruispunten van het leven.

Evenzo kan het gezang dat erdoorheen werd gevlochten :huhu net zo goed zijn gespeeld met het oog op vers 3 (Amen, amen, amen: hoe toepasselijk bij een afscheid) als vers 1. Niet teveel inlegkunde bedrijven, zou ik zeggen.
Sorry maar dit is me niet opgevallen. Ik had wellicht teveel de aandacht bij de preek. Nogmaals sorry!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Het uitleidend orgelspel was wel passend:
De HEERE zal u steeds gadeslaan
Of wellicht, kan ook:
Hij is al treft u het felste verdriet, enz.
Ieder hoort wat 'ie erin wil horen. Grote kans dat de organist gewoon vers 1 in gedachten had, zeer toepasselijk op kruispunten van het leven.

Evenzo kan het gezang dat erdoorheen werd gevlochten :huhu net zo goed zijn gespeeld met het oog op vers 3 (Amen, amen, amen: hoe toepasselijk bij een afscheid) als vers 1. Niet teveel inlegkunde bedrijven, zou ik zeggen.
Sorry maar dit is me niet opgevallen. Ik had wellicht teveel de aandacht bij de preek. Nogmaals sorry!
Fin, dat je Christus Woorden mag bewaren voor Eeuwig DIA !
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Het uitleidend orgelspel was wel passend:
De HEERE zal u steeds gadeslaan
Of wellicht, kan ook:
Hij is al treft u het felste verdriet, enz.
Ieder hoort wat 'ie erin wil horen. Grote kans dat de organist gewoon vers 1 in gedachten had, zeer toepasselijk op kruispunten van het leven.

Evenzo kan het gezang dat erdoorheen werd gevlochten :huhu net zo goed zijn gespeeld met het oog op vers 3 (Amen, amen, amen: hoe toepasselijk bij een afscheid) als vers 1. Niet teveel inlegkunde bedrijven, zou ik zeggen.
Ik denk dat hij vers 2 van het gezang speelde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Zita »

'Algoede' is de naam waarmee de HEERE in dit gezang wordt aangesproken. Hoofdletter dus.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Bevestigingsdienst van ds. P.D. den Haan in de Gereformeerde Gemeente in Rijssen-West door ds. S.W. Janse: http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:80 ... de-denhaan.
De intrededienst vindt zondagochtend 5 april 2020 plaats en zal volgende week woensdag 8 april 2020 nogmaals te beluisteren zijn, aanvang 19.30 uur.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:en zal volgende week woensdag 8 april 2020 nogmaals te beluisteren zijn, aanvang 19.30 uur.
Serieus? Willen ze die niet gewoon maandagmorgen als .mp3 download aanbieden?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Bevestigingsdienst van ds. P.D. den Haan in de Gereformeerde Gemeente in Rijssen-West door ds. S.W. Janse: http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:80 ... de-denhaan.
De intrededienst vindt zondagochtend 5 april 2020 plaats en zal volgende week woensdag 8 april 2020 nogmaals te beluisteren zijn, aanvang 19.30 uur.
Ds S.W. Janse sprak n.a.v. JOHANNES 2:17
En Zijn discipelen werden indachtig, dat er geschreven is: De ijver van Uw huis heeft Mij verslonden.

Het thema van de bevistigingsdienst was:
DE DIENSTKNECHT DE VADERS
1. Het huis van Zijn Vader
2. De eer van Zijn Vader
3. Het Woord van Zijn Vader
Gezongen psalmen:
Ps. 108:1 - 119:7,9 - 69:4 - 43:3 - 134:1 (toezingen dominee) - 135:1
De omstandigheden waarin een nieuwe predikant in onze gemeenten te Rijssen werd bevestigd waren bijzonder. Mijn ouders hebben de komst van ds. Lamain meegmaakt in 1943, oorlogstijd. Toch waren toen (zoals ik vele malen uit de mond van mijn ouders heb gehoord) de kerken overvol.
Toespraken waren er door ds. A. Schreuder van Beekbergen, en namens de plaatselke kerken werd een brief voorgelezen van ds. C.L. Onderdelingen, predikant van de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente te Rijssen. We hoorden dat ook ds. Verschuure aanweszig zou zijn, maar het is bekend dat hij niet aanwezig kon zijn. De burgemeester kon ook niet aanwezig zijn, en van hem werd ook een brief voorgelezen.
En zoals boven opgemerkt: DV volgende week woensdag zal de intredepreek via kerktelefoon, scanner, en de website van onze gemeenten te beluisteren zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:We hoorden dat ook ds. Verschuure aanwezig zou zijn, maar het is bekend dat hij niet aanwezig kon zijn.
Dit is niet precies zo gezegd. Ds. Janse zei, dat ds. Verschuure onder de normale omstandigheden vast ook aanwezig zou zijn geweest. Ik geloof dat het algemeen bekend is dat ds. Verschuure altijd heel open en hartelijk meeleeft met het wel en wee van hele predikantenkorps in de Gereformeerde Gemeenten en dat bedoelde ds. Janse ook te zeggen. De bewering die jij doet dat ds. Verschuure ook aanwezig zou zijn geweest als hij niet ziek had geweest, heb ik niet gehoord en ook niet zo geïnterpreteerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Piet Puk »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Bevestigingsdienst van ds. P.D. den Haan in de Gereformeerde Gemeente in Rijssen-West door ds. S.W. Janse: http://meeluisteren.gergemrijssen.nl:80 ... de-denhaan.
De intrededienst vindt zondagochtend 5 april 2020 plaats en zal volgende week woensdag 8 april 2020 nogmaals te beluisteren zijn, aanvang 19.30 uur.
Ds S.W. Janse sprak n.a.v. JOHANNES 2:17
En Zijn discipelen werden indachtig, dat er geschreven is: De ijver van Uw huis heeft Mij verslonden.

Het thema van de bevistigingsdienst was:
DE DIENSTKNECHT DE VADERS
1. Het huis van Zijn Vader
2. De eer van Zijn Vader
3. Het Woord van Zijn Vader
Gezongen psalmen:
Ps. 108:1 - 119:7,9 - 69:4 - 43:3 - 134:1 (toezingen dominee) - 135:1
De omstandigheden waarin een nieuwe predikant in onze gemeenten te Rijssen werd bevestigd waren bijzonder. Mijn ouders hebben de komst van ds. Lamain meegmaakt in 1943, oorlogstijd. Toch waren toen (zoals ik vele malen uit de mond van mijn ouders heb gehoord) de kerken overvol.
Toespraken waren er door ds. A. Schreuder van Beekbergen, en namens de plaatselke kerken werd een brief voorgelezen van ds. C.L. Onderdelingen, predikant van de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente te Rijssen. We hoorden dat ook ds. Verschuure aanweszig zou zijn, maar het is bekend dat hij niet aanwezig kon zijn. De burgemeester kon ook niet aanwezig zijn, en van hem werd ook een brief voorgelezen.
En zoals boven opgemerkt: DV volgende week woensdag zal de intredepreek via kerktelefoon, scanner, en de website van onze gemeenten te beluisteren zijn.
Uhmmm.... doen ze toespraken tegenwoordig bij bevestigingsdiensten?
Plaats reactie