COVID-19

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Mona Lisa schreef:
Valcke schreef:
Mona Lisa schreef:
Valcke schreef:Wanneer deze ziekte niet met veel middelen bestreden zou worden volgens de huidige maatregelen, dan zouden er door Corona in NL in een halfjaar naar schatting 50.000 tot 100.000 doden vallen mits er voldoende ziekenhuis- en IC-capaciteit is. Maar omdat die capaciteit er niet is, zal dat aantal weleens dubbel zo hoog kunnen zijn. En dat zijn nog voorzichtige cijfers. Dat is toch 10x tot 20x zoveel dan bij de griep in 2017-2018. Nog los van het feit dat door corona veel meer gewoon gezonde mensen overlijden dan bij griep (alsook de ademnood waarin veel mensen overlijden).

Dus inderdaad: Kijk naar de cijfers. Maar dan wel op basis van een eerlijke vergelijking.
Je gaat eerst speculeren en dan zeg je: een eerlijke vergelijking. Maar goed; voorzorgsmaatregelen zijn prima, ieder geval van ziekte wat we kunnen voorkomen is winst. Ik geef alleen aan dat het stelselmatig angst aanjagen door de media vreemd is als je de aantallen die we in Nederland nu zien vergelijkt met eerdere epidemieën.
- Als de huidige maatregelen terecht zijn, dan moet je niet spreken over angst aanjagen.

- Als de huidige maatregelen onnodig zijn omdat dit virus niet veel gevaarlijker is dan een ernstige griep, dan moet je uitgaan van reële sterftecijfers (en niet de situatie van nu mét maatregelen). Alleen dan mag je zeggen: vergelijk de cijfers.
Het is een virus, het is besmettelijk, maatregelen treffen is prima. Het is eerder vreemd dat we met de "gewone" griep niet wat voorzichtiger zijn. Wat ik aangeef is dat gezien de tot nu toe relatief beperkte gevolgen de wijze waarop de media hierover bericht mij verbaast. Die lijkt veelal bewust gericht op zoveel mogelijk angst en onrust zaaien. Dat hoeft niet en het helpt ook niet.
Ok ik denk inderdaad dat mensen soms wel erg angstig zijn. Anderzijds is de situatie in bv Italië (en Spanje komt er ook aan) ook wel werkelijk huiveringwekkend. Ook is de onvoorspelbaarheid van het ziekteverloop wel een factor die mensen begrijpelijkerwijs schrik aanjaagt.

Maar het is mij nu duidelijker wat je bedoelt al vond ik de verpakking niet erg gelukkig.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wuhan virus

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:In China is het na drie maanden weer redelijk terug op normaal niveau.
Alles is weer op gang aan het komen of draait al op normaal niveau.
Dat zal in NL niet zo zijn of de zomerse temperaturen zouden het virus moeten verdrijven (wat zeker mogelijk is).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wuhan virus

Bericht door eilander »

Mona Lisa schreef:Het is een virus, het is besmettelijk, maatregelen treffen is prima. Het is eerder vreemd dat we met de "gewone" griep niet wat voorzichtiger zijn. Wat ik aangeef is dat gezien de tot nu toe relatief beperkte gevolgen de wijze waarop de media hierover bericht mij verbaast. Die lijkt veelal bewust gericht op zoveel mogelijk angst en onrust zaaien. Dat hoeft niet en het helpt ook niet.
Je zegt dat de maatregelen prima zijn. Welnu, als we dan zien dat ondanks de maatregelen en alle aandacht die ervoor is, mensen nóg samenklonteren bij een strand of op een markt, dan stel ik vast dat de media hierin niet zozeer erop uit zijn om 'angst en onrust te zaaien', maar om de urgentie tussen de oren te krijgen.
Als ze zouden uitstralen wat jij hier weergeeft, stond menigeen nog te dringen in de trein of hutjemutje te hossen op een party.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Wuhan virus

Bericht door Mona Lisa »

DDD schreef:
Mona Lisa schreef:Het is een virus, het is besmettelijk, maatregelen treffen is prima. Het is eerder vreemd dat we met de "gewone" griep niet wat voorzichtiger zijn. Wat ik aangeef is dat gezien de tot nu toe relatief beperkte gevolgen de wijze waarop de media hierover bericht mij verbaast. Die lijkt veelal bewust gericht op zoveel mogelijk angst en onrust zaaien. Dat hoeft niet en het helpt ook niet.
Wat klets je nou over relatief beperkte gevolgen? Er is in de hele naoorlogse geschiedenis van Europa nog nooit een tijd geweest waarin zoveel mensen zonder uitvaart (en met een verbod op begrafenis) afgevoerd werden.
Ik kijk naar de Nederlandse aantallen en de Nederlandse omstandigheden. Hoe het in andere landen zit met aantallen en hoe omstandigheden daar zijn weet ik niet.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wuhan virus

Bericht door Maanenschijn »

Waarom zouden we per se de griep willen vergelijken met dit virus? Alleen om te relativeren en onszelf gerust te stellen?

Natuurlijk zijn de cijfers van de gevolgen van griep zeker zo hoog en hoger dan de huidige bekende cijfers van corona. Vanuit de zorg weet ik dat er jaarlijks oudjes en zwakke mensen overlijden aan de gevolgen van griep. Maar dat is voor mij ook helemaal de discussie niet.

Wat nu gebeurt is dat er in een hele korte veel mensen sterven, de zorg zwaar belast wordt, mensen sterven die menselijkerwijs gesproken aan de griep niet zouden sterven of zich middels vaccinatie kunnen beschermen, zieke mensen ernstige longschade kunnen overhouden enz. Wat mij betreft allemaal redenen om nu niet onszelf met nuances en relativeringen gerust te stellen maar de situatie serieus te nemen. De overheidsmaatregelen passen daarbij. Dit om veel erger te voorkomen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Bertiel »

Valcke schreef:
Bertiel schreef:In China is het na drie maanden weer redelijk terug op normaal niveau.
Alles is weer op gang aan het komen of draait al op normaal niveau.
Dat zal in NL niet zo zijn of de zomerse temperaturen zouden het virus moeten verdrijven (wat zeker mogelijk is).
Daar rekent RIVM wel mee. Afname aantal Corona patiënten op ic, ongeveer in juli op 0
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

Mona Lisa schreef:
DDD schreef:
Mona Lisa schreef:Het is een virus, het is besmettelijk, maatregelen treffen is prima. Het is eerder vreemd dat we met de "gewone" griep niet wat voorzichtiger zijn. Wat ik aangeef is dat gezien de tot nu toe relatief beperkte gevolgen de wijze waarop de media hierover bericht mij verbaast. Die lijkt veelal bewust gericht op zoveel mogelijk angst en onrust zaaien. Dat hoeft niet en het helpt ook niet.
Wat klets je nou over relatief beperkte gevolgen? Er is in de hele naoorlogse geschiedenis van Europa nog nooit een tijd geweest waarin zoveel mensen zonder uitvaart (en met een verbod op begrafenis) afgevoerd werden.
Ik kijk naar de Nederlandse aantallen en de Nederlandse omstandigheden. Hoe het in andere landen zit met aantallen en hoe omstandigheden daar zijn weet ik niet.
Als je niet weet waar je over praat, kun je er beter je mond over houden, en zeker als het over zulke belangrijke dingen gaat. Een belangrijk kenmerk van besmettelijke ziekten is, dat deze klein beginnen, maar steeds verder om zich heen grijpen. Het is nogal onnozel om dan de ernst van de situatie af te meten aan een beginstadium. Dat is niet veel slimmer dan de ernst van het afbranden van een huis af te meten aan de vlam van de kaars die het gordijn in brand zet.

Het is nog dwazer om bij het blussen van de brand te klagen over de beperkende maatregelen en of daarbij een of twee emmers water teveel zijn gebruikt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Wuhan virus

Bericht door Maanenschijn »

Ik zie overigens twee soorten reacties ontstaan. Overbezorgd en zeer laconiek.

Het meest verbaas ik me over overbezorgde mensen in onze kringen, vooral zij tegen vaccinatie zijn. In de notie dat alles in Gods voorzienigheid bestaat, zou ik bij hen meer een rustig vertrouwen daarop verwachten.

Als ik naar mijzelf kijk, ben ik zeker niet overbezorgd.

Ik ben wel bezorgd over mijn oude en zwakke ouders, ook over het zieleheil. Dat baart mij het meeste zorgen.

Mensen die laconiek zijn of alles maar weg relativeren ( we kunnen morgen ook onder een auto terechtkomen, dus..) lijken zich ook niet bewust van de situatie.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 25 mar 2020, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

Bertiel schreef:
Valcke schreef:
Bertiel schreef:In China is het na drie maanden weer redelijk terug op normaal niveau.
Alles is weer op gang aan het komen of draait al op normaal niveau.
Dat zal in NL niet zo zijn of de zomerse temperaturen zouden het virus moeten verdrijven (wat zeker mogelijk is).
Daar rekent RIVM wel mee. Afname aantal Corona patiënten op ic, ongeveer in juli op 0
Meen je dat? Gaat dat over juli 2020? Dus men streeft naar groepsimmuniteit (al geloof ik dat dat beleid stiekem toch is losgelaten) en gaat toch uit van nul patiënten die intensieve zorg nodig hebben in juli 2020.

Dat is onbestaanbaar. Daar hoef je geen arts voor te zijn. Dat is flauwekul. Dat is alleen mogelijk als het virus alsnog onder controle komt, en dat gebeurt niet zonder zeer breed testen.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Bertiel »

Niet over het aantal besmettingen maar over het aantal ic opnamen.
Oversmetting is van 2 naar 1 gebracht.
Als dat verder omlaag gaat dan neemt het aantal besmettingen af.
Met het aantal besmettingen dat afneemt neemt ook het aantal ic opnames af
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wuhan virus

Bericht door eilander »

Bertiel schreef:
Valcke schreef:
Bertiel schreef:In China is het na drie maanden weer redelijk terug op normaal niveau.
Alles is weer op gang aan het komen of draait al op normaal niveau.
Dat zal in NL niet zo zijn of de zomerse temperaturen zouden het virus moeten verdrijven (wat zeker mogelijk is).
Daar rekent RIVM wel mee. Afname aantal Corona patiënten op ic, ongeveer in juli op 0
Dat zou wel heel bijzonder zijn. Vandaag zei het RIVM nog dat ze de piek in het aantal IC-opnamen eind mei verwachten.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Bertiel »

Correctie. September.
Zie deze presentatie
https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... e_rivm.pdf
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

Ik ben geen dokter, maar dat staat er toch helemaal niet? Er staat dat in september weer genoeg bedden zullen zijn voor de patiënten bij een gelijkblijvend beddenaantal op de afdelingen voor intensieve zorg.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wuhan virus

Bericht door Bertiel »

Bij de grafieken staat duidelijk aantal bezette IC bedden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wuhan virus

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Bertiel schreef:
Valcke schreef:
Bertiel schreef:In China is het na drie maanden weer redelijk terug op normaal niveau.
Alles is weer op gang aan het komen of draait al op normaal niveau.
Dat zal in NL niet zo zijn of de zomerse temperaturen zouden het virus moeten verdrijven (wat zeker mogelijk is).
Daar rekent RIVM wel mee. Afname aantal Corona patiënten op ic, ongeveer in juli op 0
Meen je dat? Gaat dat over juli 2020? Dus men streeft naar groepsimmuniteit (al geloof ik dat dat beleid stiekem toch is losgelaten) en gaat toch uit van nul patiënten die intensieve zorg nodig hebben in juli 2020.

Dat is onbestaanbaar. Daar hoef je geen arts voor te zijn. Dat is flauwekul. Dat is alleen mogelijk als het virus alsnog onder controle komt, en dat gebeurt niet zonder zeer breed testen.
Je moet toch beter kijken naar alle technische briefings, groeps-immuniteit kan alleen bereikt worden via vaccin (zegt RIVM). Als R0 onder de 1 zakt sterft het virus uit. Dat is wetenschap DDD...werkt ook zo bij dieren bv bij vogelgriep en MKZ.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie