Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Wat een ongeestelijk geleuter weer hier. :bobo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:Wat een ongeestelijk geleuter weer hier. :bobo
Wat bedoel je?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Ach, al dat gezeur over doordeweekse leesdiensten. Ga wat beters doen, mensen!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Ach, al dat gezeur over doordeweekse leesdiensten. Ga wat beters doen, mensen!
Ja precies luister toch dan naar een dienst met predikant :haha
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Vorige week was er ongeveer één kerkdienst en nu zijn er al meer.
Gouda zendt morgen ook uit.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Afgeschermd en vergrendeld zeker?
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Stof »

Bezorgd schreef:
Stof schreef:
Bezorgd schreef:Iets met appels en peren.
Op prekensites vind je ook geen leesdiensten.
Als mensen een behoefte hebben naar een extra preek buiten de eigen gemeente zijn er twee opties:
Men luistert of een preek waar een predikant voorgaat of men leest voor zichzelf een preek.
Ik weet dat het gedaan wordt, vandaar ook mijn opmerking, maar ik vind het dus serieus droevig dat dit als appels en peren wordt gezien. Allebei een stuk fruit (maar heel anders).
En daarom wel gebruik maken van appels, maar niet van peren.

Volgens mij gaat het om de nu heel erg nodige vitamines.

Overigens ben ik het ook zeker erg eens met Geytenbeekje dat het zelf lezen van een preek nu erg goed kan zijn. Een stukje heel persoonlijke stilte en stilstaan. Er is zoveel toepasselijk oud goud.

Luister jij wel eens een leesdienst mee uit een andere gemeente?
Ik niet. Wel als er een predikant voorgaat.

Merk je ook met gasten in de gemeente. Die zie je tijdens leesdiensten niet.
Ik snap je punt echt niet.
Ik vind dat ik dat treurig mag vinden. En ja, ik zie trouwe gasten ook komen onder leesdiensten. En ja, leesdiensten kunnen ook zeer verrassend en zegenrijk zijn om mee te luisteren. Het is goed om je onder het Woord te scharen, hoe dan ook. Er wordt weleens op de domineescultuur in de Gereformeerde Gemeenten gescholden, welnu, daar heb je er één: wel meeluisteren met predikanten maar niet als in dezelfde gemeente leesdienst is.

En Nathanaël, je mag het veroordelend vinden klinken. We gaan het zien. Als de cijfers niet significant verschillen dan kom ik zeker op mijn standpunt terug.
mark1985
Berichten: 176
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door mark1985 »

Ds. Verschuure heeft ook corona.
Ligt in ziekenhuis
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik denk daar heel anders over. Ik vind sowieso dat een digitale leesdienst nergens voor nodig is. Zend de dienst gewoon uit voor drie gemeenten, dan heeft iedere gemeente een dominee.

Alleen bij slecht prekende dominees is een leesdienst beter. Maar dan is de oplossing wat mij betreft niet om meer leesdiensten te hebben, maar om de dominees bij te scholen.

Maar goed, er zullen kerkenraden zijn die bang zijn dat ze dan over een tijdje preken op video moeten laten zien in plaats van de leesdiensten.

Wat ik trouwens een enorme verbetering zou vinden, maar ik verwacht dat dat nog zeker tien jaar zal duren. De ontwikkelingen in de Gereformeerde Gemeenten gaan niet zo snel, zeker niet zolang er jaarlijks vele mensen links uitstromen en rechts bijkomen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

mark1985 schreef:Ds. Verschuure heeft ook corona.
Ligt in ziekenhuis
Is dat bijzonderder dan de buurman van mijn dochter of de vriendin van mijn schoonzus?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

Stof schreef:
Bezorgd schreef:
Stof schreef:
Bezorgd schreef:Iets met appels en peren.
Op prekensites vind je ook geen leesdiensten.
Als mensen een behoefte hebben naar een extra preek buiten de eigen gemeente zijn er twee opties:
Men luistert of een preek waar een predikant voorgaat of men leest voor zichzelf een preek.
Ik weet dat het gedaan wordt, vandaar ook mijn opmerking, maar ik vind het dus serieus droevig dat dit als appels en peren wordt gezien. Allebei een stuk fruit (maar heel anders).
En daarom wel gebruik maken van appels, maar niet van peren.

Volgens mij gaat het om de nu heel erg nodige vitamines.

Overigens ben ik het ook zeker erg eens met Geytenbeekje dat het zelf lezen van een preek nu erg goed kan zijn. Een stukje heel persoonlijke stilte en stilstaan. Er is zoveel toepasselijk oud goud.

Luister jij wel eens een leesdienst mee uit een andere gemeente?
Ik niet. Wel als er een predikant voorgaat.

Merk je ook met gasten in de gemeente. Die zie je tijdens leesdiensten niet.
Ik snap je punt echt niet.
Ik vind dat ik dat treurig mag vinden. En ja, ik zie trouwe gasten ook komen onder leesdiensten. En ja, leesdiensten kunnen ook zeer verrassend en zegenrijk zijn om mee te luisteren. Het is goed om je onder het Woord te scharen, hoe dan ook. Er wordt weleens op de domineescultuur in de Gereformeerde Gemeenten gescholden, welnu, daar heb je er één: wel meeluisteren met predikanten maar niet als in dezelfde gemeente leesdienst is.

En Nathanaël, je mag het veroordelend vinden klinken. We gaan het zien. Als de cijfers niet significant verschillen dan kom ik zeker op mijn standpunt terug.
Mijn punt is juist dat je mensen voorbarig veroordeelt, ook als de kijkcijfers morgen inderdaad veel minder zijn. De conclusie die jij bij voorbaat al trekt is namelijk helemaal niet de enige conclusie die je morgen kunt trekken als er minder kijkers zijn. Mensen kunnen ontzettend veel redenen hebben om morgen niet naar de dienst in Dordrecht te kijken. Dan vind ik het, nogmaals, triest om te zien dat jij daaraan direct, zonder kennis van persoonlijke omstandigheden, de conclusie verbindt dat er geen honger naar het Woord is.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Roos2018 »

Stof schreef:En dan is er woensdag in Dordrecht onverwacht leesdienst. Ik ben benieuwd of en hoop dat er dan evenveel kijkers zijn als vorige week. Het zal grofweg (voor een deel) duidelijk maken of er behoefte is aan het Woord of aan een dominee.
Het is moeilijk inschatten wat de motieven van de kijkers zijn, zeker ook wanneer - gezien het aantal - het grootste deel van de kijkers buiten de eigen gemeente behoort.

Maar het kan zo zijn dat - vanwege het feit dat veel gemeenten diezelfde week zouden overstappen op beeld uitzending - velen benieuwd waren hoe zoiets eruit ziet. Want waarom zou je anders massaal inzoomen op één en dezelfde dienst?

Met het verstrijken van de tijd komen er steeds meer videodiensten ter beschikking, en zal dus de focus minder op de dienst uit Dordrecht komen te liggen.

Dat heeft weinig uit te staan met behoefte hebben aan het Woord.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Erskinees schreef:Afgeschermd en vergrendeld zeker?
Via YouTube.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Misschien schakelen ze morgenavond aan het eind nog wel in, om te luisteren van wie de gelezen preek was... :yahoo
Erskinees schreef:
refo schreef:Vorige week was er ongeveer één kerkdienst en nu zijn er al meer.
Gouda zendt morgen ook uit.
Afgeschermd en vergrendeld zeker?
:haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

Bezorgd schreef:Als ik de stemming op RF peil, denk ik dat Stof gelijk krijgt, minder kijkers. :)
Vorige week was er op woensdagavond een bidstond in onze gemeente, ten tijde van de crisis blijft dat zo.
Vorige week heb ik daar naar gekeken/geluisterd, dat blijf ik de volgende periode ook gewoon doen!
Plaats reactie