Preken beluisteren op internet

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:Ik vond een wat ongewone preek,
maar wel een stukje eerlijke praktijk.
Dit was toch de oude leer? Ja toch?
https://www.youtube.com/watch?v=uWnc-AH5pEY&t=26s
Je moet nostalgie niet verwarren met 'de oude leer'
Een zuivere leer heb je altijd al gehad , tot nu toe.
Eens.

Overigens ben ik wel benieuwd wat @DIA met 'ongewoon' bedoelt.
Omdat hij niet zozeer een tekst exegetisch uitlegt, maar meer uit de praktijk spreekt.
Dat bedoelde ik.
En wat 'nostalgie' hier op deze plek voor bedoeling heeft begrijp ik niet.
Immers, zou God, en Zijn werk veranderd zijn?
Wat anders is een zekere vorm van heimwee naar het gemis van de praktijk, dat we nog horen hoe God werkt.
Dat veranderd nooit, en dat is niet cultuur- plaats- of tijdgebonden.
Wij zijn daarentegen veranderlijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Ik was op zoek of ik iets kon vinden over de preek die zondag werd gelezen in de Thaborkerk (GG Rotterdam-IJsselmonde) en ik vond een lijst met gedigitaliseerde preken, waar die tussen staat. Zijn deze preken te bestellen?

https://www.preken-digitaal.nl/?page_id=24
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Ik was op zoek of ik iets kon vinden over de preek die zondag werd gelezen in de Thaborkerk (GG Rotterdam-IJsselmonde) en ik vond een lijst met gedigitaliseerde preken, waar die tussen staat. Zijn deze preken te bestellen?

https://www.preken-digitaal.nl/?page_id=24
Kijk even verder. Knopje menu.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Erskinees »

De GG, PKN-GB en HHK van Apeldoorn organiseren vanavond een dienst of bezinningsmoment (mij niet helemaal duidelijk) in het kader van verootmoediging en gebed rondom het coronavirus, met beeld uitgezonden via de websites. Mooie interkerkelijke samenwerking.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:De GG, PKN-GB en HHK van Apeldoorn organiseren vanavond een dienst of bezinningsmoment (mij niet helemaal duidelijk) in het kader van verootmoediging en gebed rondom het coronavirus, met beeld uitgezonden via de websites. Mooie interkerkelijke samenwerking.
bezinningsmoment
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Ik ben op zoek naar een onlinepreek van ds. Th.L. Zwartbol, predikant in de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland op Urk. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Ik ben op zoek naar een onlinepreek van ds. Th.L. Zwartbol, predikant in de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland op Urk. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Donderdag 13 september 2018, 19:30u.Ds. Th.L. Zwartbol uit Urk
kerkfoon- OGG Veenwouden
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Ik ben op zoek naar een onlinepreek van ds. Th.L. Zwartbol, predikant in de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland op Urk. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Donderdag 14 september 2017, 19:30u.Ds. Th. L. Zwartbol uit Urk
OGGiN Veenwouden
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Ik ben op zoek naar een onlinepreek van ds. Th.L. Zwartbol, predikant in de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland op Urk. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Donderdag 27 augustus 2015, 19:30u.Ds. Th. L. Zwartbol uit Stavenisse
OGGin Veenwouden
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:Ik ben op zoek naar een onlinepreek van ds. Th.L. Zwartbol, predikant in de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland op Urk. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Donderdag 13 september 2018, 19:30u.Ds. Th.L. Zwartbol uit Urk
kerkfoon- OGG Veenwouden
Dank. We hopen deze preek te beluisteren.
Laatst gewijzigd door Jantje op 28 mar 2020, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Ik luisterde naar een preek van ds. Verhoeks, een biddagpreek, en tegelijk een boetepreek.
Ik denk niet dat de preek op internet te beluisteren is.
Het is een preek over Jesaja 2:20-21
In dien dag zal de mens zijn zilveren afgoden en zijn gouden afgoden, welke zij zich gemaakt hadden om zich daarvoor neder te buigen, wegwerpen voor de mollen en de vledermuizen;
Gaande in de reten der rotsen en in de kloven der steenrotsen, vanwege den schrik des HEEREN en vanwege de heerlijkheid Zijner majesteit, wanneer Hij Zich opmaken zal om de aarde geweldiglijk te verschrikken.

Het thema luidde:
EEN DAG VAN EEN BIJZONDER OORDEEL
Drie punten.
1. Een verlies van alle vals vertrouwen
2. Zoeken van een veilige schuilplaats
3. Een vrezen voor gods ontzaglijke majesteit


We kunnen deze preek wel als profetisch zien, als we letten op de toestand waarin de wereld thans verkeert.
Een zeer ernstige preek. Wat hebben wij aan alles van deze aarde, als onze ziel niet gered is? Niets, want als Gods ontzaglijke majesteit zich openbaart, waar zal de mens zich dan bergen? En zal een mens dan enige troost kunnen vinden bij waar hij zich op de aarde druk voor maakt? Zullen we dan niet alles waar we nu zo in kunnen opgaan werpen voor de mollen en de vledermuizen?

De vleermuis wordt in Gods Woord apart (met enkele roofvogels) als een bijzonder onrein dier genoemd. Ik las een poos gelden dat het huidige coronavirus waarschijnlijk door een vleermuis overgegaan is naar een mens. Dat geeft ook wel iets te denken.

Een andere preek van ds. Verhoeks vond ik wel online, en hier plaats ik een link.
http://www.hetgekrookteriet.com/Audiopr ... k_GGiN.mp3
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Een klein citaat uit de preek:
Die gouden en zilveren afgoeden zullen straks bevonden worden dat zij stomme afgoden zijn die ten enenmale onmachtig zijn om te verlossen.
Wat een vreselijk oordeel zal er komen. Want de Heere gaat spreken in ons tekstwoord dat de dag des Heeren zal zijn tegen alle hovaardigen en hogen en tegen alle verhevene, opdat hij vernederd worde, en zij alle hoge en verheven steden van Libanon en tegen alle hoge eiken van Basan. De dag des Heeren zal vreselijk zijn tegen alle hogen en verhevenen, tegen allen die zich tegen God stelden. Ja de Heere zegt zelfs in Zijn Woord, al zou gij uw nest stellen tussen de sterren, dat hij ze vandaar naderstote en al zou gij u verbergen in de diepte der zee, vandaar zal Hij u halen, ja als zouden wij gaan in de diepte der hel, Zijn hand zal ons daar vinden. God de Heere weet je wel te vinden hoor. De dag der wraak der Heeren is aanstaande, en Hij zal komen gelijk een vliegende arend.
Maar wanneer die vreselijke dag komen zal, en Hij Zijn heerlijkheid en majesteit gaat openbaren dan gaat er wat gebeuren. Wat gaat er dan gebeuren gemeente? Wel, dat hebben we u net voorgelezen gemeente,
In die dag zal de mens zijn gouden en zilveren afgoden welke hij zich gemaakt had om zich daarvoor neer re buigen, wegwerpen voor de mollen en de vledermuizen. Dus die gouden en zilveren afgoden waar de mens zijn vertrouwen op gesteld heeft zullen straks bevonden worden aks een rietstaf die zij handen komen te doorboren.
En wanneer de Heere komt om wrake te doen over een volk dat Hem ten enenmale verlaten heeft, dan zal het bekend worden, in dien dag.
We moeten eerst eens terug naar her paradijs. In het paradijs hebben we on s van God losgescheurd.
Daar hebben wij ons gesteld tegen onze Maker en Formeerder.
Daar hebben wij uitgroepen: Wij zijn heren en wij zullen niet tot U komen. Zo zijn we van God afgelopen en zijn in een staat van ellende terechtgekomen die onder geen woorden is uit te drukken. Een onpeilbare diepte waarin Adams nakroost zich gestort heeft krachten zijn val in het paradijs.
In de eerste plaats heeft hij zich in het paradijs omhangen met vijgenbladeren, om bedekking voor Gods aangezicht te hebben. Maar toen God met Zijn recht kwam werden die vijgenbladeren afgerukt.
En dan staat er dat de schepen van Tarsis zullen verbroken worden, dan zal de koophandel ophouden ..


Ik kan nu niet verder schrijven maar de preek is heel actuteel. We hopen er later nog wat van te schrijven
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Een klein citaat uit de preek:


Laat tot U komen dat zuchten en klagen
Dergenen, die in banden zijn geslagen;
Laat die vrij zijn, schenk hun o Heer! dat leven,
Die tot den dood geëigend zijn en beven.
Onzen naburen fier,
In haren schoot wil schier
Zevendubbel vergelden,
Den smaad ende den blaam,
Daarmee zij Uwen Naam
Steeds lasteren en schelden.


We hadden gedacht om u in deze middagure een ogenblik te bepalen bij dat woord, dat de Heere hier op aarde wel eens in de harten van Zijn volk geeft, maar, dat Hij dat doet om ze voor- en toe te bereiden voor die naderende dag des oordeels.
Wij wensen dan ook uw aandacht te bepalen bij hetgeen u is voorgelezen uit Gods getuigenis, en wel de profetie van Jesaja, daarvan het tweede hoofdstuk de verzen 20 en 21.
Waar we Gods Woord en onze tekst aldus lezen. We noemden u JESAJA 20 de verzen 20 en 21:

In dien dag zal de mens zijn zilveren afgoden en zijn gouden afgoden, welke zij zich gemaakt hadden om zich daarvoor neder te buigen, wegwerpen voor de mollen en de vledermuizen; Gaande in de reten der rotsen en in de kloven der steenrotsen, vanwege den schrik des HEEREN en vanwege de heerlijkheid Zijner majesteit, wanneer Hij Zich opmaken zal om de aarde geweldiglijk te verschrikken.
Tot zover.
Wij worden in onze tekstwoorden bepaald bij
EEN DAG VAN EEN BIJZONDER OORDEEL
In de eerste plaats staan wij stil bij
1. Een verlies van alle vals vertrouwen
In de tweede plaats bij
2. Het zoeken van een veilige schuilplaats
En in de derde plaats
3. Een vrezen voor Gods ontzaglijke Majesteit.

Mijne geliefden, ons tekst-hoofdstuk is uit de profetie van Jesaja, en Jesaja wordt wel de evangelist van de oude dag genoemd. Jesaja heeft op een bijzondere wijze, door de extraordinaire bediening des Heiligen Geestes tot het volk van Israël mogen profeteren van het heil dat God voor Zijn Kerk bereid heeft. In de komst van de Middelaar in het vlees, in de staat Zijner vernedering, maar ook in de staat Zijner verhoging.
Maar in dit tweede hoofdstuk gaat Jesaja het volk in het bijzonder wijzen op de aanstaande dag van het oordeel op de wolken des hemels..
Want dan kunnen wij lezen, nietwaar, hoe de Heere over Juda en Jeruzalem het oordeel zal volvoeren, waar zij zich van de Heere hadden afgewend. Zij hadden hun sterkte gevonden in alles wat buiten God is.
En, mijn geliefden, dat is precies het beeld van het Nederlandse volk, maar ook van ons, zoals wij hier bij elkander zijn. Wij hebben ook vergeten de holligheid van de bornput waaruit wij gegraven zijn, en wij hebben onszelf bakken uitgehouwen, gebroken bakken die geen water. En ook wij hebben ons zilveren en gouden afgoden gemaakt, waarvoor wij ons komen neder te buigen.
Vooral in de jaren die achter ons liggen heeft ons Nederlandse volk zich schuldig gemaakt aan het maken van gouden kalveren en zilveren afgoden. Er ia wat gesprongen om het gouden kalf van de welvaart, gemeente van Bruinisse.
We hebben elkander wat toegeroepen: Dit zijn uw goden, o Israël, die u uit Egypteland hebben opgevoerd. Ja, al die sociale wetgeving. Er zijn er zelfs geweest die het als een zegen Gods mochten aanschouwen, en het als uit Zijn hand mochten ontvangen. En terwijl de Heere toch getuigt heeft dat we niet af zouden trekken tot Ekron, om de god van Ekron te vragen, omdat hij daar zeker op zou terugkomen.
En nu gaan we lezen, in ons tekst-hoofdstuk dat er een ontzaglijke tijd komen zal. Want de Heere zak wrake doen over de heidenen en degenen die niet horen en naar Zijn inzettingen niet wensen te wandelen.
En dan lezen wij: Maar Gij hebt Uw volk, het huis Jakobs, verlaten; want zij zijn vervuld met goddeloosheid, meer dan het oosten, en zij zijn guichelaars, gelijk de Filistijnen, en aan de kinderen der vreemden tonen zij hun behagen.
Zo wordt het volk van Israël ons hier voorgesteld, hoe zij de Heere had verlaten hadden en zich naar de vreemde volken gewend hadden, om alzo met die vreemde volken af te hoereren van de God hunner vaderen.

Hoe zien we dat ook in ons vaderland getekend in dit Biddag-uur, daar ons vaderland zich gewend heeft tot de vreemden en de vreemden over ons gekomen zijn, en ons land als overspoeld is geworden door on- en bijgeloof. Om zo en de God onzer vaderen te verlaten en zijn rechten en inzettingen en Zijn wetten die Hij ons gegeven heeft, niet te achten. Het land is vervuld geworden met goud en met zilver O, er is een tijd geweest, geliefden, dat een ieder maar kon doen in hetgeen waar hij lust toe had. Maar dec Heere werd niet gekend in al de zaken, maar met alle welvaart zij we van God afgeweken. We zijn gelijk een Jeschurum die vet geworden was, en de Heere onze Rotssteen ons verlaten
Maar die gouden en zilveren afgoden zullen straks bevonden worden stomme afgoden te zijn die ten enenmale onmachtig zijn om te verlossen. Wat een vreselijk oordeel zal er komen. De Heere gaat spreken in ons tekstwoord: Want de dag des HEEREN der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge, en tegen allen verhevene, opdat hij vernederd worde. En tegen alle hoge en verheven ceders van Libanon, en tegen alle eiken van Basan;
De dag des Heeren zal vreselijk zijn tegen al de hoge en verhevene, tegen allen die zich tegen God stelden.
Ja, de Heere zegt Zelf in Zijn Woord, al zou gij uw nest stellen tussen de sterren, dat hij ze vandaar naderstote en al zou gij u verbergen in de diepte der zee, vandaar zal Hij u halen, ja als zouden wij gaan in de diepte der hel, Zijn hand zal ons daar vinden. God de Heere weet je wel te vinden hoor. De dag der wraak des Heeren is aanstaande, en Hij zal komen gelijk een vliegende arend.
Maar wanneer die vreselijke dag komen zal, en Hij Zijn heerlijkheid en majesteit gaat openbaren dan gaat er wat gebeuren. Wat gaat er dan gebeuren gemeente? Wel, dat hebben we u net voorgelezen gemeente,
In die dag zal de mens zijn gouden en zilveren afgoden welke hij zich gemaakt had om zich daarvoor neer re buigen, wegwerpen voor de mollen en de vledermuizen. Dus die goeden en zilveren afgoden waar de mens zijn vertrouwen op gesteld heeft zullen straks bevonden worden aks een rietstaf die zij handen komen te doorboren.

En wanneer de Heere komt om wrake te doen met grimmigheid over een volk dat Hem ten enenmale verlaten heeft, dan zal het bekend worden, in dien dag dat de mens zijn zilveren en gouden afgoden van zich werpen zal.
En geliefden, nu moeten eerst eens terug naar her paradijs. In het paradijs hebben we ons van God losgescheurd.
Daar hebben wij ons gesteld tegen onze Maker en Formeerder.
Daar hebben wij uitgroepen: Wij zijn heren en wij zullen niet tot U komen. Zo zijn we van God afgelopen en zijn in een staat van ellende terechtgekomen die onder geen woorden is uit te drukken. Een onpeilbare staat der ellende waarin Adams nakroost zich gestort heeft krachtens hun diepe val in het paradijs. Want wat heeft hij gedaan, geliefden? In de eerste plaats heeft hij zichzelf in het paradijs omhangen met vijgenbladeren om een bedekking voor Gods aangezicht te hebben. Maar toen God met Zijn recht in het paradijs kwam werden die vijgenbladeren afgerukt en toen moesten ze naakt voor God geopenbaard worden. Opdat er een plek zou komen (…)
Die vreselijke dag des Heeren. Dan zal de mens al zijn gouden en zilveren afgoden van zich werpen, want dan doet het geen nu meer ten dage der verbolgenheid. En dat zal toch een vreselijke zaak zijn, geliefden, want dat goud en zilver, en niet dat goud en zilver als zodanig, maar al die hoedanigheden waarmee de mens zich op de been komt te houden dat zal hij wegwerpen voor die hoge en ontzaglijke Majesteit, Wiens ogen vuurvlammen zijn, en voor Wiens aangezicht alles naakt en geopenbaard is.
En dan staat er zo dat de schepen van Tarsis verbroken zullen worden. Dat wil zeggen dat dan de koophandel op zal houden en dat de schepen verbroken worden zodat ze de koophandel niet meer in of uit kunnen voeren. Mijn gemeente van Bruinisse, wij weten dat er zijn die de schepen bevaren. Nu hoop ik van ganser harte hoor, dat de schepen niet verbroken zullen worden, maar dat je met je schepen rijke buit zou mogen vinden, en dat de Heere Zijn lieve zegen daaraan zou willen verbinden en dar de in landbouw en visserij rijkelijk gezegend mag worden, want dat gun ik u van harte hoor, dat u in uw nering en hantering in landbouw en visserij rijkelijk gezegend mag worden, Dat gun ik u van harte op deze biddag, maar dan hoop ik toch dat je daar je vertrouwen niet op zal stellen, Want als wij ons vertrouwen stellen op hetgeen dat buiten God is, dan zal dat ten enenmale verbroken worden.

Want er komt een tijd, gemeente van Bruinisse, dat ook over ons vaderland een algemene verarming zal komen. Want de schepen van Tarsis zullen verbroken worden, en dan zal de in en uitvoer niet kunnen geschieden. U ziet maar eens welk een tijd wij beleven. Het is biddag vandaag, en we mogen een woord spreken naar de gelegenheid de tijd die we beleven. Nu mag u nog vissen op de grote zee en de Heere heeft het tot nog toe willen zegenen zodat de inkomsten vermeerderd mochten worden, maar ach, geliefden, ik heb niet veel verstand van visserij, maar dit weet ik wel, dat als je nu veel zou mogen vangen, en de prijzen zouden zodanig gaan dalen, dat het bijna de moeite niet meer loont, en u moet een ontzaglijk kapitaal besteden aan olie en aan mankracht, dan ben je in een tijd van een ogenblikje uitgevist. O, als God erin komt te blazen dan kan het van de ene op de andere dag hoor! En daarom, gemeente van Bruinisse, zet uw hart er toch op. En ga toch uit in biddend opzien tot de Heere.

Als je zo biddend het jaarseizoen eens in mocht gaan, want het wordt er echt niet beter op hoor, echt niet hoor, Want het zal toch wat zijn voor Nederland als we straks in armoede gedompeld zullen worden. En als ik zou zeggen , de oudere mensen weten er nog wel wat van, maar wat weet ons jeugdig en opkomend geslacht nu van armoede. Wees nou eens eerlijk, mensen, want we zijn toch in weelde opgebracht, en daar hoor ik ook bij hoor! want ik moet mezelf er ook buiten preken en in de schuld. Het is een voorrecht als een leraar het Woord mag bedienen en dat hij dan gelijk luisteren mag, Dan kan je er zelf niet bovenuit kunt komen en dan moet je er zelf ook met schuld uitkomen. Ik heb ook 9 kinderen en 15 kleinkinderen. En als ik dan zie hoe die kinderen opgegroeid zijn, dan zeg ik, Heere het heeft ze nergens aan ontbroken, En dat is gelukkig aan de ene zijde hoor, dat die kinderen geen armoe gekend hebben, maar waar heeft het onze kinderen gebracht? Vaders en moeders, wees nou eens eerlijk, waar heeft het onze kinderen nu gebracht? In een afwijkende weg! En het is niet anders dan murmureren en opstand als we terug zullen moeten. O, wat zullen we nog gaan beleven, want als we straks terug moeten en als er niet meer betaald kan worden! Oh dan ben ik bang voor een binnenlandse oorlog. Want als er nu maar een wet afgekondigd moet worden dat er bezuinigd moet worden dan staat heel Nederland op z’n kop, laat ik het maat plat mogen zeggen, want we demonstreren van klein tot groot en we stellen ons tegen het wettig gezag, maar God gaat door hoor!

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
Ik had beloofd om iets meer van deze preek te schrijven. Ik heb waar nodig enige zinnen wat moeten reviseren, daar ik zaterdag avond wat te snel typte. Die fouten zijn er nu hopelijk uit. Ik kan vanzelf niet de hele preek hier plaatsen. Maar toch vindt ik dit wel een preek die we wel overdenken mogen. We moeten begrijpen dat deze preek is uitgesproken in de jaren 80, en we zien hoe actueel deze preek desondanks nog is.

PS Berichtje voor de mods: Ik kon het gedeelte van zaterdagavond niet verwijderen. Het lijkt me goed als dat verwijderd wordt, want zo staat het hier tweemaal.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef:

Laat tot U komen dat zuchten en klagen
Dergenen, die in banden zijn geslagen;
Laat die vrij zijn, schenk hun o Heer! dat leven,
Die tot den dood geëigend zijn en beven.
Onzen naburen fier,
In haren schoot wil schier
Zevendubbel vergelden,
Den smaad ende den blaam,
Daarmee zij Uwen Naam
Steeds lasteren en schelden.
Wat een indrukwekkend stuk! Ik ben benieuwd naar de rest.. waar kan ik die preek vinden?

Waar ik altijd wel "blij" van word is die mooie berijming van Datheen. Ik vind het zo jammer dat die niet vaker gezongen word.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Hoopvol schreef:
-DIA- schreef:

Laat tot U komen dat zuchten en klagen
Dergenen, die in banden zijn geslagen;
Laat die vrij zijn, schenk hun o Heer! dat leven,
Die tot den dood geëigend zijn en beven.
Onzen naburen fier,
In haren schoot wil schier
Zevendubbel vergelden,
Den smaad ende den blaam,
Daarmee zij Uwen Naam
Steeds lasteren en schelden.
Wat een indrukwekkend stuk! Ik ben benieuwd naar de rest.. waar kan ik die preek vinden?

Waar ik altijd wel "blij" van word is die mooie berijming van Datheen. Ik vind het zo jammer dat die niet vaker gezongen word.
Het staat op een cassettebandje dat ik thuis heb. Ik denk dat deze bandjes niet meer in de handel zijn, en tevens is er een verbod om deze cassettes te verkopen, volgens mijn gegevens, zoals de Gereformeerde Gemeenten in Nederland enkele jaren terug besloten hebben.
Wellicht is het ook niet in de rechte weg om een deel uit een preek in de openbaarheid te brengen. Toch acht ik dit, niet om kerkelijke regels te negeren, voor mijn geweten geoorloofd onder bijzondere omstandigheden. We zien ook elders hoe mensen preken van predikanten uit de GGiN creatief toch te beluisteren aanbieden: denk aan YouTube. Mocht er desondanks een bezwaar zijn van de kant van de GGiN dan zal ik mij aan de regels conformeren.
Ik heb de preek voor het grootste deel zelf uitgetypt, en staat nu op mijn pc bij mijn documenten. Ik heb overigens meerdere preken uitgetypt, maar meest enkele voor persoonlijk gebruik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie