Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Ben jij 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Peiling eindigde op 22 mar 2020, 07:28

Mijn gemeente had geen dienst en zond ook niet uit - ik heb thuis een preek geluisterd / gelezen
3
5%
Mijn gemeente had geen dienst en zond ook niet uit - ik ben ergens anders geweest
0
Geen stemmen
Mijn gemeente had geen dienst en zond wel uit - ik heb thuis geluisterd / gelezen
19
30%
Mijn gemeente had geen dienst en zond wel uit - ik ben ergens anders geweest
0
Geen stemmen
Mijn gemeente had aangepaste diensten (<100 personen) - ik ben geweest
17
27%
Mijn gemeente had aangepaste diensten (<100 personen) - ik ben niet geweest
13
20%
Mijn gemeente had reguliere diensten (zoals gewoonlijk <100 personen) - ik ben geweest
10
16%
Mijn gemeente had reguliere diensten (zoals gewoonlijk <100 personen) - ik ben niet geweest
1
2%
Mijn gemeente had reguliere diensten (zoals gewoonlijk >100 personen) - ik ben geweest
1
2%
Mijn gemeente had reguliere diensten (zoals gewoonlijk >100 personen) - ik ben niet geweest
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 64

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Herman »

DDD schreef:Die mensen moeten dan toch ook wel ergens niet helemaal helder zijn. Je moet wel heel rechtlijnig in regels denken om te denken dat het veiliger is om honderd mensen in een afzonderlijk zaaltje te proppen van om 300 mensen verspreid in een kerkgebouw neer te zetten.
De overheid besluit om evenementen met meer dan 100 personen te ontraden. Dan handel je daarnaar. Jij brengt daar als extra argument bij in, dat je in de overweging mee moet nemen dat ook ruimte een element van de afweging moet zijn. Maar dan ben je strikter dan diegene die het advies uitbrengt en de regels stelt.

De bepaling gaat over het aantal toegelaten mensen bij elkaar en expliciet niet over de ruimte. Dus je commentaar is wel begrijpelijk, maar je veroordeling slaan kant nog wal
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Piet Puk »

Orchidee schreef:Ik hoorde dat gergem Barneveld een waarschuwing heeft gekregen.
Die "dachten" in iedere ruimte 100 mensen te mogen neerzetten.
Maar dat is dus niet de bedoeling!
Het had gekund, als er maar een eigen uitgang was(begreep ik). Mogelijk is dat het geweest.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Erskinees »

Na de verklaring van Rutte hebben verschillende Veiligheidsregio's een noodverordening opgesteld. Daarin wordt niet meer gesproken over ruimtes maar over gebouwen. Deze noodverordeningen staan gewoon openbaar op de homepages van de Veiligheidsregio's. Men had de Veiligheidsregio makkelijk even kunnen bellen. Ook vanuit het Kerkelijk Bureau van de GG was al gecommuniceerd: "In de praktijk betekent dit dat er in het kerkgebouw, onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad, een kerkdienst plaatsheeft, binnen de richtlijn van het maximaal aantal bezoekers". Vreemd dat in de gemeente van Zuid wel alles netjes volgens de regels is verlopen. Men had het in Centrum echt wel kunnen weten.

Hele fijne PR-machine voor de GG daar in Barneveld-Centrum, super...
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Mannetje schreef:(…)
@DIA: ds Den Haan houdt komende zondagavond zijn afscheidspreek.
Dat zal dan in een vrijwel lege kerk moeten, of niet?
Ze hadden dat mijns inziens moeten uitstellen. De bevestiging en intrede kunnen zo ook helemaal niet plaatsvinden.
In eerste instantie had ik gehoopt dat ds. Den Haan nog een poosje zou blijven. Maar gisterochtend heeft hij mij overtuigd dat het goed is zo.
Als inleiding op de preek gaf hij drie gedachten door die wij moeten leren van de Coronacrisis:
1. God majesteit
2. Onze nietigheid
3. Het wonder: de dienst der verzoening gaat door

En vanuit het 3e punt ging hij verder met de prekenserie over de grote Verzoendag.

De dienst der verzoening is niet gestopt, er is kerk. Dus kan er ook een afscheidsdienst zijn, zij het met heel weinig aanwezigen. Er kan ook een intrededienst zijn, met heel weinig aanwezigen. En we kunnen op afstand de dienst meemaken.

Natuurlijk is het kaal en ik denk ook voor hem en zijn gezin eenzaam. Graag had ik persoonlijk afscheid genomen van de dominee. Nu moet ik mijn woorden maar op papier zetten, voor hem en zijn gezin. Het zij zo, maar het werk van de Heere gaat door!
-
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Piet Puk »

Ambtenaar schreef:Ik begrijp mensen die perse naar de kerk willen niet als er legio alternatieven voorhanden zijn om toch op afstand deel te nemen aan een dienst.
De onderlinge bijeenkomsten om Gods Woord te horen mogen niet nagelaten worden. Zouden wij dan zelf al gaan bepalen om niet op te gaan?
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef: De onderlinge bijeenkomsten om Gods Woord te horen mogen niet nagelaten worden. Zouden wij dan zelf al gaan bepalen om niet op te gaan?
Tja, er is verder helemaal niets aan de hand. Het zonnetje schijnt en de vogeltjes fluiten vrolijk.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door ejvl »

Piet Puk schreef:
Ambtenaar schreef:Ik begrijp mensen die perse naar de kerk willen niet als er legio alternatieven voorhanden zijn om toch op afstand deel te nemen aan een dienst.
De onderlinge bijeenkomsten om Gods Woord te horen mogen niet nagelaten worden. Zouden wij dan zelf al gaan bepalen om niet op te gaan?
De onderlinge bijeenkomsten kunnen ook met YouTube of enigsinds andere techniek.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef: De onderlinge bijeenkomsten om Gods Woord te horen mogen niet nagelaten worden. Zouden wij dan zelf al gaan bepalen om niet op te gaan?
Tja, er is verder helemaal niets aan de hand. Het zonnetje schijnt en de vogeltjes fluiten vrolijk.
Ik snap de intentie van wat je hier schrijft. Maar zolang de zon en de maan schijnen, gaat God door met Zijn werk (Psalm 72). En lees ook wat Jezus zei over de vogels (Matthéüs 6: 19-36).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik snap de intentie van wat je hier schrijft. Maar zolang de zon en de maan schijnen, gaat God door met Zijn werk (Psalm 72). En lees ook wat Jezus zei over de vogels (Matthéüs 6: 19-36).
Zoals @ejvl aangeeft zijn er tal van technische mogelijkheden om samen te komen. Je hoeft niet fysiek bij elkaar te zijn om onderdeel te zijn van een dienst.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik snap de intentie van wat je hier schrijft. Maar zolang de zon en de maan schijnen, gaat God door met Zijn werk (Psalm 72). En lees ook wat Jezus zei over de vogels (Matthéüs 6: 19-36).
Zoals @ejvl aangeeft zijn er tal van technische mogelijkheden om samen te komen. Je hoeft niet fysiek bij elkaar te zijn om onderdeel te zijn van een dienst.
Zeker. Maar dat de zon schijnt en de vogeltjes fluiten, is dus geen vanzelfsprekendheid, net zo min als de zondagse kerkgang, zoals we allen heb ervaren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Dodo »

Hebben jullie tips hoe gemeenten de gemiste collectegelden toch binnen kunnen halen? Betaalverzoeken via mail of app? Vragen om één bedrag over te maken, dat door de kerkrentmeesters dan verdeeld wordt? Vragen om over te maken?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Bert Mulder »

bij ons was een restrictie van 250. Onze gemeente is 60 personen, toen we gistermiddag op weg naar huis waren kregen we een nieuwe regeling van de regering. Is het nu niet zeker of de beperking 50 personen is, of dat kerkdiensten helemaal aftelast worden. In elk geval zijn alle scholen gesloten tot september...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:Hebben jullie tips hoe gemeenten de gemiste collectegelden toch binnen kunnen halen? Betaalverzoeken via mail of app? Vragen om één bedrag over te maken, dat door de kerkrentmeesters dan verdeeld wordt? Vragen om over te maken?
Je kan een iDeal-knop op je website of in de mail zetten.
Ik heb nog wel een andere optie, maar die wordt als inkoppertje gezien. ;)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Piet Puk »

Ambtenaar schreef:
Piet Puk schreef: De onderlinge bijeenkomsten om Gods Woord te horen mogen niet nagelaten worden. Zouden wij dan zelf al gaan bepalen om niet op te gaan?
Tja, er is verder helemaal niets aan de hand. Het zonnetje schijnt en de vogeltjes fluiten vrolijk.
Precies en de post word bezorgd...

Nu serieus. Door kerkenraad word mogelijk een regeling voorgesteld, waarbij we zelf al gaan bepalen thuis te blijven. Ik zou in ieder geval gaan en afwachten of er plaats is en op aanwijzing van kerkenraad of koster pas huiswaarts gaan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Hebben jullie tips hoe gemeenten de gemiste collectegelden toch binnen kunnen halen? Betaalverzoeken via mail of app? Vragen om één bedrag over te maken, dat door de kerkrentmeesters dan verdeeld wordt? Vragen om over te maken?
In meerdere kerken was helemaal geen collecte, bij ons ook niet.
Betalen via bank dus.
Bij jullie wordt toch ook een kerkelijke nieuwsbrief per mail verstuurd of online gezet?
Daar kun je dan een verzoekje plaatsen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie