Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Ben jij 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Peiling eindigde op 22 mar 2020, 07:28

Mijn gemeente had geen dienst en zond ook niet uit - ik heb thuis een preek geluisterd / gelezen
3
5%
Mijn gemeente had geen dienst en zond ook niet uit - ik ben ergens anders geweest
0
Geen stemmen
Mijn gemeente had geen dienst en zond wel uit - ik heb thuis geluisterd / gelezen
19
30%
Mijn gemeente had geen dienst en zond wel uit - ik ben ergens anders geweest
0
Geen stemmen
Mijn gemeente had aangepaste diensten (<100 personen) - ik ben geweest
17
27%
Mijn gemeente had aangepaste diensten (<100 personen) - ik ben niet geweest
13
20%
Mijn gemeente had reguliere diensten (zoals gewoonlijk <100 personen) - ik ben geweest
10
16%
Mijn gemeente had reguliere diensten (zoals gewoonlijk <100 personen) - ik ben niet geweest
1
2%
Mijn gemeente had reguliere diensten (zoals gewoonlijk >100 personen) - ik ben geweest
1
2%
Mijn gemeente had reguliere diensten (zoals gewoonlijk >100 personen) - ik ben niet geweest
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 64

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Mannetje schreef:Bij ons was er wel kerk, voor kerkenraad, koster en wat familie. De rest kon thuis luisteren, liefst via kerktelefoon of scanner. Dat hebben wij dus gedaan.

@DIA: ds Den Haan houdt komende zondagavond zijn afscheidspreek.
En zo moet hij stilletjes vertrekken he. Zonder passend afscheid. :fi
Wat droevig om zo als predikantsgezin te moeten vertrekken.
Bevestiging en intrede van een nieuwe predikant in een vrijwel lege kerk, met alleen kerkenraad en een paar genodigden.
En toch was het een goede dienst! De gemeente keek op afstand mee.

Wie maar de goede God laat zorgen
en op Hem hoopt in ’t bangst gevaar,
is bij Hem veilig en geborgen,
die redt Hij godlijk, wonderbaar:
wie op de hoge God vertrouwt,
heeft zeker op geen zand gebouwd.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Mannetje schreef:(…)
@DIA: ds Den Haan houdt komende zondagavond zijn afscheidspreek.
Dat zal dan in een vrijwel lege kerk moeten, of niet?
Ze hadden dat mijns inziens moeten uitstellen. De bevestiging en intrede kunnen zo ook helemaal niet plaatsvinden.
Natuurlijk kan dat wel, dat hadden wij gisteren ook. Niet op de manier zoals je 't graag zou zien, dat de gemeente massaal haar nieuwe predikant verwelkomt, maar een bevestiging en intrede kún je ook houden met een handjevol kerkenraadsleden en genodigden.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door DDD »

Ik heb het idee dat de meest voorkomende optie er niet tussen staat. Mijn gemeente had wel dienst en die heb ik thuis bijgewoond. In de middag was ik bij mijn zus en zwager en hebben wij 's avonds meegedaan met de GG Bodegraven. Die heeft geregeld dat de predikant volgende week in twee gemeenten tegelijk voorgaat. Dat is wel een goede oplossing. Wat mij betreft, doet onze eigen gemeente ook gelijk mee.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Erskinees »

Slim. Het lijkt mij een uitstekend idee om leesdiensten wat te beperken, indien mogelijk. Niet omdat er iets mis is met leesdiensten, maar als de 100 man maatregel aangescherpt wordt moet iedereen wel thuisluisteren. In dat geval kunnen gemeenten de uitzendingen prima combineren. Zo kunnen leesdiensten beperkt worden en kunnen we de levende verkondiging blijven horen. Zou in het kader van de verdeeldheid ook mooi zijn dat lokale gemeenten die normaliter qua ligging wat verder van elkaar afstaan samen gaan uitzenden. Wie weet zelfs met beeld ;)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Dodo »

Onze gemeente had de dienst via youtube, met enkele tientallen kerkgangers in de dienst. Het ging niet vlekkeloos, geluid was niet geweldig, maar het was goed om thuis mee te kijken en te luisteren met de dienst, eigen dominee in ons eigen gebouw. Gelukkig was het geen Corona-preek, maar een lijdenspreek, waarin de situatie van vandaag alleen zijdelings ter sprake kwam. Het is lijdenstijd, en daar moet de preek over gaan.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Orchidee »

Ik hoorde dat gergem Barneveld een waarschuwing heeft gekregen.
Die "dachten" in iedere ruimte 100 mensen te mogen neerzetten.
Maar dat is dus niet de bedoeling!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Ik heb het idee dat de meest voorkomende optie er niet tussen staat. Mijn gemeente had wel dienst en die heb ik thuis bijgewoond. (…)
Juist, hier idem dito!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Herman »

Klopt. De lokale burgemeesters hebben daar zaterdag inderdaad veel kerkenraden/dominees over gebeld. Door het hele land overigens.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Ambtenaar »

Ik begrijp mensen die perse naar de kerk willen niet als er legio alternatieven voorhanden zijn om toch op afstand deel te nemen aan een dienst.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Zeeuw »

Ik mis de optie: ik had graag willen gaan, maar voldeed niet aan de criteria qua gezondheid.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:Ik hoorde dat gergem Barneveld een waarschuwing heeft gekregen.
Die "dachten" in iedere ruimte 100 mensen te mogen neerzetten.
Maar dat is dus niet de bedoeling!
Die mensen moeten dan toch ook wel ergens niet helemaal helder zijn. Je moet wel heel rechtlijnig in regels denken om te denken dat het veiliger is om honderd mensen in een afzonderlijk zaaltje te proppen van om 300 mensen verspreid in een kerkgebouw neer te zetten. Ik vind het dom en eigenwijs.

Voor dit onderwerp is zo'n instelling nog vrij onschuldig, want daarin grijpt de burgerlijke overheid in. Maar als deze kerkenraad de Bijbel ook zo uitlegt, dan is dat toch wel een grote geestelijke zorg.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:Ik hoorde dat gergem Barneveld een waarschuwing heeft gekregen.
Die "dachten" in iedere ruimte 100 mensen te mogen neerzetten.
Maar dat is dus niet de bedoeling!
Centrum of Zuid? Laatstgenoemde kwam al niet positief in het nieuws, vorige week, dus dan maak je het wel heel erg bont.

Overigens waren er ook verschillende gemeenten die extra diensten hielden. De GG van Barendrecht hield 3 diensten, de GG van Veen hield 4 diensten, en de GG van Krimpen aan den IJssel zelfs 5 diensten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Orchidee »

Het was centrum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door Nathanaël »

Op zich kun je een kerkenraad van alles verwijten, maar laten we wel onthouden dat het nota bene een idee van Rutte was om mensen te verdelen over verschillende zalen.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Ben jij zondag 15-03-2020 naar de kerk geweest?

Bericht door windorgel »

Precies, Rutte gaf dat zelf aan.
Het is in meerdere gemeenten gebeurd: 100 in de kerk en 100 in een grote zaal.
Plaats reactie