Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Okay, in sommige plekken krimpt de plaatselijk GG. Mensen vertrekken dan vaak naar andere kerkgenootschappen. Ik vind het persoonlijk jammer als mensen uit de kerk weggaan (voelt toch als een stukje verlies van medebroeders/zusters), je hebt elkaar ook immers hard nodig. En als "links" vooral vertrekt, verschuift alles naar "rechts". En vice-versa.
Dat is jammer en ook niet goed voor een gemeente. Anderzijds moeten we vertrek uit een kerk ook niet teveel dramatiseren. Het is maar een naam van een kerkverband, als je elkaar nog steeds kunt vinden en herkennen in de bron, dan moeten we ook een beetje nuchter blijven. Men wordt niet boeddhist of iets dergelijks...
Dat is jammer en ook niet goed voor een gemeente. Anderzijds moeten we vertrek uit een kerk ook niet teveel dramatiseren. Het is maar een naam van een kerkverband, als je elkaar nog steeds kunt vinden en herkennen in de bron, dan moeten we ook een beetje nuchter blijven. Men wordt niet boeddhist of iets dergelijks...
Ik bedoel niet dat ik kritiek op zich verkeerd vind, maar ik vind dat je moet oppassen om je eigen mening tot norm te verheffen. M. i. ligt het genuanceerder. Ik hoorde pas van iemand, die uit 'de wereld' in de kerk was gekomen en zich zo aangesproken voelde door de preken in de Ger. Gem. Helaas voelde hij zich te midden van de gemeente ook vaak onbegrepen, omdat hij andere wegen leerde (van God) dan hij dmv boekjes kreeg aangereikt (bv boekjes over groeien in geloof) door mensen van de kerk. Hij had dus een andere beleving dan mensen die onder dezelfde preken zaten als hij.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Het lijkt ook zo te zijn dat bij de minste vorm van kritiek er direct gesteigerd wordt.Jantje schreef:Hier ben ik het mee eens. Op dit forum lijkt de GG vaak net aangeschoten wild.Thuisvrouw schreef:En tussen nood en nood zie ik onderscheid. Daarbij, je zou haast denken dat je de gergem of aanverwante kerkgenootschappen uit moet anders kun je Christus niet vinden. (!).
Dat zal niemand hardop durven beweren maar dat is het gevoel wat IK krijg bij het lezen van dit soort discussies. Het lijkt dan eerder af te hangen van kerken en kerkenraden, culturen of weet ik niet wat. En daar geloof IK niks van.
Iemand zegt dat de pastorale houding van een bepaalde GG predikant minder geschikt is voor een bepaalde evangelisatie en er worden direct grote woorden gebezigd.
En zo zijn er genoeg voorbeelden.
Ook GG predikanten zijn mensen net als jij en ik, gewone normale mensen die een roeping hebben maar die ook gewoon een boterham met hagelslag eten en spelletjes doen met z'n kinderen.
Niet zo allergisch reageren bij een mogelijke vorm van kritiek zal al veel schelen.
De GG wordt echt niet meer becommentarieert als de PKN, integendeel. Wel is er veel gespreksstof over de GG aangezien er een flink deel van de achterban uit de GG komt.
Vraagtekens zetten bij bepaalde eigenschappen van predikanten of onderdelen van predikaties moet toch gewoon kunnen? Ze zijn toch niet onaantastbaar? Geen heiligen?
-
- Verbannen
Enne, over die spiegel: ik kijk er dagelijks in. En telkens weer zie ik nieuwe zonden mij voor ogen zweven. Maar al dat GerGemgebash, daar wordt ik dood- en doodmoe van. Het lijkt steeds makkelijker te worden. De jeugd en de ouderen verlaten het kerkverband; de ex-GerGemmers wijzen met een vingertje naar de predikanten en ondertussen zuivert iedereen zich van alle blaam. Maar ondertussen wordt vergeten watJantje schreef:Geen idee. Vertel?Ad Anker schreef:Waar heb ik dat meer gehoord....
Ik ben ‘t, o Heer', ik ben ‘t die u dit heb gedaan,
ik ben de zware boom die u had overlaân,
ik ben de taaie streng waarmee Gij ging gebonden,
de nagel en de speer, de gesel die u sloeg,
de bloed-bedropen kroon die uwe schedel droeg.
Want dit is al geschied, helaas!, om mijne zonden.
Het recht struikelt op de straten (Jesaja 59: 14), schrijft ds. Van Krimpen in de meditatie van de Saambinder van gisteren. De wereldgelijkvormigheid neemt toe, schrijft ds. Moens in de oproep van het curatorium. Maar hier op Refoforum lijkt alles alleen te liggen aan de predikanten. Want o, o, wat hebben ze toch weinig feeling met de jeugd en wat preken ze toch volgens allerlei kaders en schema's. Sorry, maar over al die karikaturen wordt ik echt witheet. Ik voel erg mee met @Stof.
Laatst gewijzigd door Jantje op 06 mar 2020, 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Revius, niet Van Lodenstein.
- Maanenschijn
Misschien @jantje ben je wat allergisch. Echt, ik lees op dit forum geen gergemgebash. En ik lees veel op dit forum, ik reageer weinig omdat veel topics meer weg hebben van elkaar ver-eten dan dat er van een inhoudelijke discussie sprake is.
Bij veel onderwerpen worden (Ger Gem) dominees bijgehaald. En dat roept altijd reactie op en leidt af van het werkelijke onderwerp. Jij bent daar ook debet aan.
Je citeerde hierboven een gedicht en een vers uit psalm 119. Ik wil graag geloven dat je dat bevindelijk kent. Maar dat maakt ook bescheiden en ootmoedig. Mogelijk is dat niet direct je karakter, maar probeer daar om te denken voor dat je wat opschrijft. Ik bedoel dit in broederlijke liefde en met de nodige zelfkennis.
Ik zeg dit met de beste bedoelingen en zonder 'hard feelings' vanzelf. Als het op de man is, haal ik het weg.
Bij veel onderwerpen worden (Ger Gem) dominees bijgehaald. En dat roept altijd reactie op en leidt af van het werkelijke onderwerp. Jij bent daar ook debet aan.
Je citeerde hierboven een gedicht en een vers uit psalm 119. Ik wil graag geloven dat je dat bevindelijk kent. Maar dat maakt ook bescheiden en ootmoedig. Mogelijk is dat niet direct je karakter, maar probeer daar om te denken voor dat je wat opschrijft. Ik bedoel dit in broederlijke liefde en met de nodige zelfkennis.
Ik zeg dit met de beste bedoelingen en zonder 'hard feelings' vanzelf. Als het op de man is, haal ik het weg.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik geloof dat we hier precies hebben wat wij ook waarnemen. We hoeven er verder geen woorden aan toe te voegen.Stof schreef: Áls ik soms al even een kijkje neem in een topic als 'Ontwikkelingen Gereformeerde Bond' of 'synode CGK' (liever niet, het voelt als neuzen in de was, schoon en vies, van anderen; ik heb er niets mee te maken want genoeg aan mezelf) dan denk ik: stel dat alle gergemmers op dit forum er daar eens net zo fel en vennijnig in zouden vliegen als niet-gergemmers en met name ex-gergemmers zich dat durven onderwinden bij de Geref. Gemeenten..., een deel van de betrokkenen zou mijns inziens dan ook op slot slaan. Je mag dat gewoon niet doen, vind ik. De kerk wordt weleens je moeder genoemd, welnu: praat een beetje tactvol over elkaars moeders.
Het is deels waar, de kritiek, maar vaak ook gewoon brutaal, karikaturaal en je wordt er murw van. Ja, dan reageer ik soms idd defensief.
Er is hier gewoon een deel gefrustreerde mensen actief die iets heeft meegemaakt met of in de Ger.Gem. waar ze merkbaar hun frustratie maar niet genoeg over kwijt kunnen. Subtiel of ook van de daken schreeuwend. Misschien niet aangenomen bij het curatorium, wellicht zijn er ontdekkende vragen gesteld bij hun leer icm leven, ik weet het niet. Maar in ieder geval mensen die op hun godsdienstige tenen getrapt zijn. Let op: dit zeg ik over een deel van de critici.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
Nee hoor, ik vind het niet op de persoon. En ja, het klopt dat ik een driftige aard heb. Dat is helaas een familiekwaal. Maar toch, al is het volgens jou dan geen GerGemgebash, het is wel een vereten, zeg je zelf. En mijns inziens ligt dat mede aan de houding van sommigen die de GerGem hebben verlaten. @Stof schrijft daar ook al over. Ik ben niet beter en ik doe niet beter, maar al die negativiteit, het raakt me. Misschien is dat ook omdat ik al dat negatieve gehakketak in mijn omgeving (buiten het forum) ook vaak hoor. En op den duur breekt je dat op, zeker als ik me zelf hartelijk verbinden voel met het geheel der Gereformeerde Gemeenten. En ja, ook ik ben het niet altijd 100% met alles eens en ook ik heb wel eens mijn vragen en waaroms. Maar de eerste plaats daarvoor is de binnenkamer. En als we waarlijk tot God bidden, zal Hij ook deuren openen, ook als wij die niet menen te zien. Denk nog maar eens aan het citaat van wijlen ds. A. Hoogerland, wat ik eerder vandaag aanhaalde: Liever ga ik zitten wenen op de puinhopen van de kerk dan dat ik eruit zou gaan.Maanenschijn schreef:Misschien @jantje ben je wat allergisch. Echt, ik lees op dit forum geen gergemgebash. En ik lees veel op dit forum, ik reageer weinig omdat veel topics meer weg hebben van elkaar ver-eten dan dat er van een inhoudelijke discussie sprake is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jantje, begrijp je nu de oproep van @huisman om als buitenstaander niet te grote woorden te spreken in een CGK-topic?Jantje schreef:Nee hoor, ik vind het niet op de persoon. En ja, het klopt dat ik een driftige aard heb. Dat is helaas een familiekwaal. Maar toch, al is het volgens jou dan geen GerGemgebash, het is wel een vereten, zeg je zelf. En mijns inziens ligt dat mede aan de houding van sommigen die de GerGem hebben verlaten. @Stof schrijft daar ook al over. Ik ben niet beter en ik doe niet beter, maar al die negativiteit, het raakt me. Misschien is dat ook omdat ik al dat negatieve gehakketak in mijn omgeving (buiten het forum) ook vaak hoor. En op den duur breekt je dat op, zeker als ik me zelf hartelijk verbinden voel met het geheel der Gereformeerde Gemeenten. En ja, ook ik ben het niet altijd 100% met alles eens en ook ik heb wel eens mijn vragen en waaroms. Maar de eerste plaats daarvoor is de binnenkamer. En als we waarlijk tot God bidden, zal Hij ook deuren openen, ook als wij die niet menen te zien. Denk nog maar eens aan het citaat van wijlen ds. A. Hoogerland, wat ik eerder vandaag aanhaalde: Liever ga ik zitten wenen op de puinhopen van de kerk dan dat ik eruit zou gaan.
En volgens mij vond er ook geen gergemgebash plaats, zeker omdat personen als Eilander en Valcke zich heel, heel, heel erg ver houden van gebash. Terwijl ze toch vragenderwijs en voorzichtig wat punten hebben aangedragen. Ook daarop werd al snel emotioneel gereageerd.
Ik kan mij goed voorstellen dat een en ander je raakt. Het is ook positief dat jij je zo verbonden weet. Tegelijkertijd kan je dat op geen enkele manier beoordelen van sommige andere forummers, die ook reageren. Soms kan juist ook pijn, vanwege eerder ervaren (maar verbroken) verbondenheid, verwoord worden. Als het mensen koud zou laten, dan zou men ook niet meer zó reageren. (Ik ga er althans vanuit dat verreweg het grootste deel geen pesterige grondhouding heeft)
-
- Verbannen
Zeer zeker! Ik hoop dat hij dit leest. Ik zal het draadje dan ook alleen nog getrouw lezen en vooral bidden voor alle mensen die zoals @huisman in die situatie zitten. Dat is het beste wat wij als GerGemmers kunnen doen.Hollander schreef:Jantje, begrijp je nu de oproep van @huisman om als buitenstaander niet te grote woorden te spreken in een CGK-topic?
Verder weet ik het niet zo. Mijn gevoelens zijn anders. Ik kan er bijvoorbeeld ook weinig mee als er gesuggereerd wordt dat er in de GG predikanten zouden zijn die niet de Bijbelse boodschap van de prediking van vrije genade brengen. Of dat er mensen zijn die bij hun kerkenraad niet terecht kunnen met hun levensvragen. Ik geloof daar niet zo in.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Een deel van de PKN, de CGK en ik vrees ook een deel van de HHK worden door echte GGers niet meer serieus genomen. Dat maakt de kritiek op die kerkverbanden anders. Er wordt geen verbondenheid ervaren.
Bij echte GGers is het geen vraag: alle predikanten zijn geroepen knechten. (Al krijgt die opvatting al wat haarscheurtjes). Dat maakt kritiek gevoeliger. Want kritiek is dan snel vijandschap, het verdacht maken van het werk Gods etc.
Vandaar de felle reacties. God werkt in Zijn oneindige wijsheid door de dwaasheid der prediking, niet door de rechtzinnigheid der prediking, Hij roept goddelozen en geen mensen die zich hartelijk aan een kerkverband gebonden weten.
Dat maakt nuchter en mild.
Ik ben hier geenszins aan het pesten. Ik maak me erg bezorgd maar vind de felheid van Jantje echt wat misplaatst.
Bij echte GGers is het geen vraag: alle predikanten zijn geroepen knechten. (Al krijgt die opvatting al wat haarscheurtjes). Dat maakt kritiek gevoeliger. Want kritiek is dan snel vijandschap, het verdacht maken van het werk Gods etc.
Vandaar de felle reacties. God werkt in Zijn oneindige wijsheid door de dwaasheid der prediking, niet door de rechtzinnigheid der prediking, Hij roept goddelozen en geen mensen die zich hartelijk aan een kerkverband gebonden weten.
Ik ben hier geenszins aan het pesten. Ik maak me erg bezorgd maar vind de felheid van Jantje echt wat misplaatst.
Het is helemaal niet erg om als buitenstaander in een bepaalde topic te reageren. Het gaat om het vermijden van 'grote woorden'. Daar zat althans ook de eerder verwoordde pijn.Jantje schreef:Zeer zeker! Ik hoop dat hij dit leest. Ik zal het draadje dan ook alleen nog getrouw lezen en vooral bidden voor alle mensen die zoals @huisman in die situatie zitten. Dat is het beste wat wij als GerGemmers kunnen doen.Hollander schreef:Jantje, begrijp je nu de oproep van @huisman om als buitenstaander niet te grote woorden te spreken in een CGK-topic?
Wat betreft de al dan niet Bijbelse boodschap, dat kan je zelf controleren. Het lijkt mij wel goed dat het dan niet over domineesnamen gaat.Verder weet ik het niet zo. Mijn gevoelens zijn anders. Ik kan er bijvoorbeeld ook weinig mee als er gesuggereerd wordt dat er in de GG predikanten zouden zijn die niet de Bijbelse boodschap van de prediking van vrije genade brengen. Of dat er mensen zijn die bij hun kerkenraad niet terecht kunnen met hun levensvragen. Ik geloof daar niet zo in.
Wat betreft het kerkenraadspunt, is dat denk ik moeilijk objectief vast te stellen. Ik geloof er wel in dat het voorkomt dat mensen niet terecht kunnen bij hun kerkenraad, althans in de zin van zich niet begrepen/gehoord voelen. Maar dit overstijgt zéker de GG en is op dat punt het gras echt niet groener bij de buren. (Voor zover groener gras al beter is)
Nogmaals: zie het als iets openbaar zeggen over iemands moeder, zonder dat men zich echt in die moeder lijkt te verdiepen. Zo voelt het in ieder geval. Dat kan heel veel pijn doen.Ad Anker schreef:Een deel van de PKN, de CGK en ik vrees ook een deel van de HHK worden door echte GGers niet meer serieus genomen. Dat maakt de kritiek op die kerkverbanden anders. Er wordt geen verbondenheid ervaren.
Je moeder blijft je moeder en daarvan heb je er (als het goed is) maar één!
En dat mensen uit bepaalde kerkverbanden niet meer serieus worden genomen door "echte gergemmers", dat werp ik verre van me. Tenzij ik geen echte gergemmer ben.
Laatst gewijzigd door Stof op 06 mar 2020, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Precies !Ad Anker schreef:Een deel van de PKN, de CGK en ik vrees ook een deel van de HHK worden door echte GGers niet meer serieus genomen. Dat maakt de kritiek op die kerkverbanden anders. Er wordt geen verbondenheid ervaren.
Wie we ook zijn, het was niks, het is niks en het wordt niks. Maar dat hoeft ook niet. Jezus was alles, is alles en blijft alles.
Ik denk dat ik dat levensverhaal deze week juist beluisterde.Thea schreef:Ik bedoel niet dat ik kritiek op zich verkeerd vind, maar ik vind dat je moet oppassen om je eigen mening tot norm te verheffen. M. i. ligt het genuanceerder. Ik hoorde pas van iemand, die uit 'de wereld' in de kerk was gekomen en zich zo aangesproken voelde door de preken in de Ger. Gem. Helaas voelde hij zich te midden van de gemeente ook vaak onbegrepen, omdat hij andere wegen leerde (van God) dan hij dmv boekjes kreeg aangereikt (bv boekjes over groeien in geloof) door mensen van de kerk. Hij had dus een andere beleving dan mensen die onder dezelfde preken zaten als hij.