Wist je dat...

merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Ik gebruik nu de tabletten ook niet als virus remmer, maar in de hoop dat hierdoor mijn afweersysteem wat verhoogd zal worden, naast de overige punten die je aangeeft. Bij mijn zoon heb ik de longmedicatie weer opgestart. Afgelopen winter hebben wij het zonder geprobeerd, maar deze extra ondersteuning lijkt mij nu raadzaam. Niet om het virus te voorkomen, maar wel om mogelijke extra complicaties ( ernstige longaandoeningen) tegen te gaan.
Iemand met een longaandoening is sowieso vatbaarder voor virussen en die veroorzaken meer schade dan in gezonde longen.
Die dagelijkse behoefte die het voedingscentrum aangeeft, is de minimale ADH.
Mensen die roken, een chronische aandoening hebben, medicatie gebruiken, hebben vaak meer nodig.
Als je in de winter met donker de deur uitgaat en je komt er in het donker weer in, en tussendoor kom je verder niet buiten, is het raadzaam om vit D te slikken tijdens de R in de maand.
Onze oma's deden het zo gek nog niet met die levertraan (al was dat smerig :deg )
Oma's? Ik kreeg het vroeger ook. Inderdaad heel vies.

Met zoonlief gaat het qua longen best goed, maar ik neem nu het zekere voor het onzekere. En vitamine D slikken wij het hele jaar door. Als je kinderen veel insmeert met factor 50 is dat wel nodig.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Posthoorn »

Erskinees schreef:Hoewel ik best geloof dat vitamine c goed is in tijden van ziekte (ik slik het zelf nu ook extra), toch even dit:

- Vreemd dat de "een geverifieerde, officiële verklaring" niet tussen de persberichten op de website van de universiteit staat
- Er is verder ook helemaal niets te vinden over vitamine C i.c.m. dit universitair ziekenhuis
- Het artikel mist bronvermelding over "het ziekenhuis in Daegu"
- Desondanks is hier is verder ook niets officieels over te vinden
- Als je even zoekt zie je dat verschillende factcheck websites dit verhaal al onderzocht hebben. De mythe dat vitamine c corona kan genezen blijkt afkomstig uit de koker van Andrew Saul zelf en dus niet van bovengenoemde ziekenhuizen. Via Facebook is deze mythe verder verspreid in allerlei landen.
- Ook in China zelf wordt al gewaarschuwd tegen deze vitamine c mythe.
- Ook het RD (!) is in deze hoax getrapt.
Nou, daar ga ik me dan maar niet in mengen. Maar hoe het ook zij: vitamine C is een volledig veilig, goedkoop middel dat i.e.g. bewezen heeft effectief te zijn tegen virusinfecties, zoals blijkt uit oudere studies, dus waarom zou je het niet proberen? Je hebt niets te verliezen, dus laten we het in elk geval inzetten als middel in de strijd. Evenals het eerder genoemde Sambucol.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

merel schreef:
Mara schreef:
merel schreef: Ik gebruik nu de tabletten ook niet als virus remmer, maar in de hoop dat hierdoor mijn afweersysteem wat verhoogd zal worden, naast de overige punten die je aangeeft. Bij mijn zoon heb ik de longmedicatie weer opgestart. Afgelopen winter hebben wij het zonder geprobeerd, maar deze extra ondersteuning lijkt mij nu raadzaam. Niet om het virus te voorkomen, maar wel om mogelijke extra complicaties ( ernstige longaandoeningen) tegen te gaan.
Iemand met een longaandoening is sowieso vatbaarder voor virussen en die veroorzaken meer schade dan in gezonde longen.
Die dagelijkse behoefte die het voedingscentrum aangeeft, is de minimale ADH.
Mensen die roken, een chronische aandoening hebben, medicatie gebruiken, hebben vaak meer nodig.
Als je in de winter met donker de deur uitgaat en je komt er in het donker weer in, en tussendoor kom je verder niet buiten, is het raadzaam om vit D te slikken tijdens de R in de maand.
Onze oma's deden het zo gek nog niet met die levertraan (al was dat smerig :deg )
Oma's? Ik kreeg het vroeger ook. Inderdaad heel vies.

Met zoonlief gaat het qua longen best goed, maar ik neem nu het zekere voor het onzekere. En vitamine D slikken wij het hele jaar door. Als je kinderen veel insmeert met factor 50 is dat wel nodig.
Ergens heb ik het gevoel, weet niet waarom, dat ik nog wat ouder ben dan u (jij). Ik heb nooit levertraan gehad. Wij namen als kind Halitran druppels en capsules. Het schijnt trouwens dat die weinig of helemaal niet meer worden verkocht. Het was ooit van het Nederlandse Erdal concern, daarna via een aantal fusies bij het Amerikaanse Sara Lee, en dat spatte uiteen, en Halitran kwam toen terecht bij Bayer. Inmiddels heeft Bayer de meeste van de toen overgenomen lokale merkjes weer verkocht of de productie gestopt... Het is waarschijnlijk nog wel ergens te koop. Maar ik vrees niet lang meer, omdat dat, als de voortekenen niet bedriegen, het uit de productie gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door merel »

Mijn vader ( ik denk rond uw leeftijd) is in dat opzicht van oude stempel en vond dat noodzakelijk in de winter.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

Ik ben 57, en heb nooit levertraan gehad. Wel, toen ik een jaar of acht was, had mijn moeder capsules met (ik denk) levertraan. Ze waarschuwde me de capsule niet door te bijten, want wat er in zat had een vieze smaak. Het eerste wat ik deed, was de capsule doorbijten. Ze had gelijk.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door merel »

Mijn neven ( zonen van de broer van mijn vader) kregen de levertraan met sinaasappelsmaak. Ik kreeg de gewone. Gelukkig was mijn vader er niet altijd en mijn moeder stond helemaal niet achter deze beslissing en gaf mij het ook nooit. Op een keer moest ik braken van de levertraan en vanaf dat moment is mijn moeder op haar strepen gaan staan en heb ik het niet meer gehad. Ik kan mij de ranzige smaak nog voor de geest halen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Mijn neven ( zonen van de broer van mijn vader) kregen de levertraan met sinaasappelsmaak. Ik kreeg de gewone. Gelukkig was mijn vader er niet altijd en mijn moeder stond helemaal niet achter deze beslissing en gaf mij het ook nooit. Op een keer moest ik braken van de levertraan en vanaf dat moment is mijn moeder op haar strepen gaan staan en heb ik het niet meer gehad. Ik kan mij de ranzige smaak nog voor de geest halen.
Een boterham margarine was net zo goed.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door helma »

Dodo schreef:Ik ben 57, en heb nooit levertraan gehad. Wel, toen ik een jaar of acht was, had mijn moeder capsules met (ik denk) levertraan. Ze waarschuwde me de capsule niet door te bijten, want wat er in zat had een vieze smaak. Het eerste wat ik deed, was de capsule doorbijten. Ze had gelijk.
Precies mijn herinnering :?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:Mijn neven ( zonen van de broer van mijn vader) kregen de levertraan met sinaasappelsmaak. Ik kreeg de gewone. Gelukkig was mijn vader er niet altijd en mijn moeder stond helemaal niet achter deze beslissing en gaf mij het ook nooit. Op een keer moest ik braken van de levertraan en vanaf dat moment is mijn moeder op haar strepen gaan staan en heb ik het niet meer gehad. Ik kan mij de ranzige smaak nog voor de geest halen.
Een boterham margarine was net zo goed.
Visoliecapsule is mi prima alternatief voor levertraan. Vitamine D en gezond, geen vieze smaak.
En: het is nog steeds belangrijk om in de winter (‘R’ in de maand) vitamine D binnen te krijgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

Toch blijf ik moeite houden met het idee dat we onze voeding aan moeten vullen. Er zou in de schepping (meer dan) voldoende moeten zitten om ons gezond te houden. Ons voedsel is ook nog nooit in de geschiedenis zo goed geweest, en op zo'n ruime schaal beschikbaar voor iedereen.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:Toch blijf ik moeite houden met het idee dat we onze voeding aan moeten vullen. Er zou in de schepping (meer dan) voldoende moeten zitten om ons gezond te houden. Ons voedsel is ook nog nooit in de geschiedenis zo goed geweest, en op zo'n ruime schaal beschikbaar voor iedereen.
Probleem is (lijkt, ik ben geen expert) dat onze voeding wel heel erg bewerkt is ten opzichte van wat de natuur ons levert.

Brood is een helder voorbeeld. Als je er witbrood of gewoon tarwebrood van maakt, zijn veel tot bijna alle vezels uit het brood gehaald.
Dit is eenvoudig op te lossen door echt volkorenbrood te eten, dan krijg de je vezels wel binnen.
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:
Dodo schreef:Toch blijf ik moeite houden met het idee dat we onze voeding aan moeten vullen. Er zou in de schepping (meer dan) voldoende moeten zitten om ons gezond te houden. Ons voedsel is ook nog nooit in de geschiedenis zo goed geweest, en op zo'n ruime schaal beschikbaar voor iedereen.
Probleem is (lijkt, ik ben geen expert) dat onze voeding wel heel erg bewerkt is ten opzichte van wat de natuur ons levert.

Brood is een helder voorbeeld. Als je er witbrood of gewoon tarwebrood van maakt, zijn veel tot bijna alle vezels uit het brood gehaald.
Dit is eenvoudig op te lossen door echt volkorenbrood te eten, dan krijg de je vezels wel binnen.
Dat is wel zo, maar zelfs als ik elke dag voldoende groente en fruit eet, beweeg, volkoren producten gebruik, en wat er allemaal nog meer aanbevolen wordt, zou ik toch niet voldoende binnenkrijgen van bepaalde vitamines.
Zo ook de vitamines die aan pasgeboren baby's worden gegeven. Dat zou toch in de schepping moeten liggen, dat bij een normale zwangerschap de baby alles krijgt wat hij nodig heeft?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Dat is wel zo, maar zelfs als ik elke dag voldoende groente en fruit eet, beweeg, volkoren producten gebruik, en wat er allemaal nog meer aanbevolen wordt, zou ik toch niet voldoende binnenkrijgen van bepaalde vitamines.
Zo ook de vitamines die aan pasgeboren baby's worden gegeven. Dat zou toch in de schepping moeten liggen, dat bij een normale zwangerschap de baby alles krijgt wat hij nodig heeft?
Het probleem is dat niet iedereen voldoende groente en fruit eet.
De minimale hoeveelheid is 400 gram groente + 2 stuks fruit per dag. Ik haal dat echt niet.
Bij mijn ontbijt hoef ik echt geen groente en ook geen fruit.
Ik zou mijn werk dan niet kunnen verrichten, vanwege omhoogkomend maagzuur.
En de groenten worden de kassen uitgejaagd. Zo snel groeit het.

Als je een eigen moestuintje zou hebben, zou dat anders zijn en als je zelf je brood zou bakken, zou dat beter zijn.
W.b. de babyvoeding, vroeger overleden veel baby's, omdat men niet wist dat ze zelf geen vitamine K konden aanmaken.
Of ze kregen rachitis.
En hoeveel baby's krijgen nog b.v.? Dat wordt steeds korter, vanwege de werkende moeders. Al worden er wel oplossingen bedacht om een baby op het werk te voeden.
En ik denk dat onze omgeving - fijnstof, milieuvervuiling, uitlaatgassen - een negatieve invloed heeft op onze gezondheid, zodat wij meer "vrije radicalen, zoals dat genoemd wordt" nodig hebben, al is een te hoge inname daarvan ook weer schadelijk.

En denk aan de mensen die het moeten doen met een kant-en-klaarmaaltijd uit de super, of eten laten bezorgen uit een grote keuken. Ik denk niet dat daar alle vitamientjes inzitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Toch blijf ik moeite houden met het idee dat we onze voeding aan moeten vullen. Er zou in de schepping (meer dan) voldoende moeten zitten om ons gezond te houden. Ons voedsel is ook nog nooit in de geschiedenis zo goed geweest, en op zo'n ruime schaal beschikbaar voor iedereen.
Ik snap wat je bedoelt. Ik echter, als we onder de ideale omstandigheden zouden leven, zoals Adam en Eva in het paradijs, met een overvloed aan fruit en groenten, en op de juiste breedtegraad voor het krijgen van genoeg zonlicht, dat we dan inderdaad geen supplementen nodig zouden hebben. Ik ben dan ook geen voorstander van overdreven hoge doseringen.
Maar wij eten natuurlijk niet perfect, leven niet perfect, hebben te maken met gifgassen, stress en weet ik wat niet al. De groente wordt niet altijd op een 'gezonde' manier verbouwd, etc. In dat geval is een vangmatje van wat extra vitaminen en mineralen niet onlogisch.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Piet Puk »

Wist je dat....

Een mens meer angst heeft voor de gevolgen van het Corona-virus dan voor de naderende Eeuwigheid?
Plaats reactie