Wist je dat...

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:De farmaceutische industrie kan niets verdienen aan vitamines, en daar komt toch het grote geld voor onderzoeken vandaan. Daarom zijn er weinig grootschalige onderzoeken naar de mogelijk positieve effecten van bv vitamine C bij virusziekten gedaan en past het ‘dus’ ook niet in de reguliere behandelwijzen.
En wie maakt al die supplementen dan? Die komen toch niet uit de lucht vallen.

Waarom zouden farmaceuten allerlei wetenschappelijke onderzoeken opzetten om medicijnen te ontwikkelen als ze gewoon vitaminepilletjes kunnen maken? Dat laatste is veel eenvoudiger en dus lucratiever. Werking van medicijnen moet aangetoond worden en vergt veel dus investering vooraf.
Op vitamine C kun je geen patent krijgen en daarom is het totaal niet interessant voor de farmaceutische industrie.

Inderdaad wel voor allerlei verkopers van vitaminepreparaten, maar die hebben geen budget voor grootschalige dubbel blind onderzoeken volgens strikt wetenschappelijke normen.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Op vitamine C kun je geen patent krijgen en daarom is het totaal niet interessant voor de farmaceutische industrie.
Volgens mij draait het om geld verdienen. Vitamine C en andere supplementen kun je produceren zonder enig risico en dus er veel geld mee verdienen.
Inderdaad wel voor de alternatieve geneeskunde, maar die hebben geen budget voor grootschalige dubbel blind onderzoeken volgens strikt wetenschappelijke normen.
En dus zit je met middelen waarvan de werking niet is aangetoond.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Op vitamine C kun je geen patent krijgen en daarom is het totaal niet interessant voor de farmaceutische industrie.
Volgens mij draait het om geld verdienen. Vitamine C en andere supplementen kun je produceren zonder enig risico en dus er veel geld mee verdienen.
Inderdaad wel voor de alternatieve geneeskunde, maar die hebben geen budget voor grootschalige dubbel blind onderzoeken volgens strikt wetenschappelijke normen.
En dus zit je met middelen waarvan de werking niet is aangetoond.
Niet aangetoond volgens strikt wetenschappelijke normen zoals die gelden voor geneesmiddelen waarvoor miljoenen euro’s nodig zijn. Dat klopt.

Maar wel kleinschaliger aangetoond door artsen in hun individuele praktijk. Ieder moet het zelf weten of je daar iets mee wilt of niet.

Zelf ben ik wel overtuigd van het nut van vitaminepreparaten en ook een vitamine C stoot bij ziekte lijkt mij het proberen waard. Maar dan wel minimaal enkele grammen poeder per dag en niet in de lage doseringen waarin vitamine C in veel pillen en tabletten zit.
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Dit noem je dus een cirkelredenering. Wat Valcke zegt, lijkt me namelijk evident en dat is een algemeen probleem binnen de farmaceutische industrie.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Terri »

Ambtenaar schreef:
Je zult je misschien afvragen waarom ik zo fel reageer. Wijlen mijn vader heeft duizenden euro's uitgegeven aan kwakzalvers zoals deze figuren, die schermen met zogenaamd wetenschappelijk bewezen werking. Hij slikte ook allerlei supplementen en homeopathische middelen, maar het hielp helemaal niets. Hij had meer vertrouwen in kwakzalvers dan in de reguliere geneeskunde.

Toevoeging:
Wat mij dus zo boos maakte destijds, is dat hij een ongeneeslijke ziekte had en op de een of andere wijze hij hoop putte uit onzinverhalen van kwakzalvers. Bij één van die kwakzalvers (toevalligerwijs behorend tot de reformatorische gezindte) heb ik zelf destijds eens een aandoening geveinsd om te kijken hoe de diagnose wordt gesteld. Dat ging dus via elektroacupunctuur. Als medicijn werden homeopathische sacharoseballetjes voorgeschreven, want ik had natuurlijk ook een bepaalde aandoening.
En hier ben ik het helemaal mee eens, helaas ook meegemaakt in m'n directe omgeving.
Maar het is wel van een andere orde als je extra vitamine C en D slikt om je weerstand te verhogen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23814
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door refo »

De werking van middeltjes die kwaaltjes genezen is 'evident'. Als ik een verkoudheid voel opkomen, neem ik altijd een pilsje en een bak chips voor ik naar bed ga. Probaat middel, ik kan het iedereen aanbevelen. Het helpt. Zoals alles helpt tegen verkoudheid, het gaat vanzelf over.

Als je praat over Influenza is dat wat anders. Daartegen is geen kruid gewassen. Het is ook erger en te herkennen aan: Hoge koorts, binnen 12 uur oplopend tot 39 graden, koude rillingen, hoofdpijn, heftige spierpijn en vermoeidheid, keelpijn en droge hoest. Kortom, mensen die zeggen: ik voelde griep opkomen, nam pilletje zus of drankje zo en ik kon gewoon doorwerken, hadden geen griep.
Door een griepprik kun je het afweersysteem voorzien van kennis voorzien zodat dat de verwekkers van griep in een vroeg stadium kan herkennen en bestrijden. Een geheel nieuw virus wordt door dat systeem niet direct herkend.
Door gezond eten, goed slapen, genoeg bewegen en geen stress, kun je je lichaam helpen dat het afweer systeem gezond is. Een vitaminepreparaat kan eventueel aanvullen. Maar vitamine C als virusremmer: vergeet het maar. En polio dat genezen zou zijn met vitamine C: gevaarlijk verhaal.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Dit topic heet: Wist je dat.....

Oké, wist ik dat dat er een aantal jaren geleden vitamines en voedingssupplementen werden verkocht onder de naam Sunwell...? Ja, dat wist ik, maar ik zie ze nergens meer. Weet je dat... of, ik bedoel, weet iemand of die nog bestaan? Volgens mij *weet ik ergens vaag* werden die geproduceerd door een dochtermaatschappij van DSM (De Staatsmijnen). Op zich vond ik het altijd een vreemd product voor een bedrijf dat uit DSM voortkwam, maar goed... Waar is Sunwell gebleven? Als iemand dat weet? Ik bemerk zelf dat het wereldwijde web zich steeds meer in nevelen hult als het gaat over fabrikanten, en gegevens over hun history (het kopje "our history" wordt steeds kleiner bij verschillende bedrijven, en men slaat angstvallig(?) veel perioden (die ik toevallig nog weet) gewoon over... Men wil blijkbaar nier weten dat hun merk een object is voor veel handelaren die het kopen, doorverkopen en weer doorverkopen... Continuïteit is in deze tijden ver te zoeken... Wist je dat?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door merel »

refo schreef:De werking van middeltjes die kwaaltjes genezen is 'evident'. Als ik een verkoudheid voel opkomen, neem ik altijd een pilsje en een bak chips voor ik naar bed ga. Probaat middel, ik kan het iedereen aanbevelen. Het helpt. Zoals alles helpt tegen verkoudheid, het gaat vanzelf over.

Als je praat over Influenza is dat wat anders. Daartegen is geen kruid gewassen. Het is ook erger en te herkennen aan: Hoge koorts, binnen 12 uur oplopend tot 39 graden, koude rillingen, hoofdpijn, heftige spierpijn en vermoeidheid, keelpijn en droge hoest. Kortom, mensen die zeggen: ik voelde griep opkomen, nam pilletje zus of drankje zo en ik kon gewoon doorwerken, hadden geen griep.
Door een griepprik kun je het afweersysteem voorzien van kennis voorzien zodat dat de verwekkers van griep in een vroeg stadium kan herkennen en bestrijden. Een geheel nieuw virus wordt door dat systeem niet direct herkend.
Door gezond eten, goed slapen, genoeg bewegen en geen stress, kun je je lichaam helpen dat het afweer systeem gezond is. Een vitaminepreparaat kan eventueel aanvullen. Maar vitamine C als virusremmer: vergeet het maar. En polio dat genezen zou zijn met vitamine C: gevaarlijk verhaal.
Ik gebruik nu de tabletten ook niet als virus remmer, maar in de hoop dat hierdoor mijn afweersysteem wat verhoogd zal worden, naast de overige punten die je aangeeft. Bij mijn zoon heb ik de longmedicatie weer opgestart. Afgelopen winter hebben wij het zonder geprobeerd, maar deze extra ondersteuning lijkt mij nu raadzaam. Niet om het virus te voorkomen, maar wel om mogelijke extra complicaties ( ernstige longaandoeningen) tegen te gaan.

@ ambtenaar
jouw weerzin tegen alternatieve geneeskunde begrijp ik heel goed. Er is alleen een verschil tussen extra vitamines om je weerstand te verhogen en allerlei supplementen die een genezing zouden bewerkstelligen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik gebruik nu de tabletten ook niet als virus remmer, maar in de hoop dat hierdoor mijn afweersysteem wat verhoogd zal worden, naast de overige punten die je aangeeft. Bij mijn zoon heb ik de longmedicatie weer opgestart. Afgelopen winter hebben wij het zonder geprobeerd, maar deze extra ondersteuning lijkt mij nu raadzaam. Niet om het virus te voorkomen, maar wel om mogelijke extra complicaties ( ernstige longaandoeningen) tegen te gaan.
Iemand met een longaandoening is sowieso vatbaarder voor virussen en die veroorzaken meer schade dan in gezonde longen.
Die dagelijkse behoefte die het voedingscentrum aangeeft, is de minimale ADH.
Mensen die roken, een chronische aandoening hebben, medicatie gebruiken, hebben vaak meer nodig.
Als je in de winter met donker de deur uitgaat en je komt er in het donker weer in, en tussendoor kom je verder niet buiten, is het raadzaam om vit D te slikken tijdens de R in de maand.
Onze oma's deden het zo gek nog niet met die levertraan (al was dat smerig :deg )
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:Als iemand zegt zich te baseren op prof. Linus Pauling, dan moet je op zijn minst kritisch lezen. Blijkbaar ken jij de achtergrond van Linus Pauling en zijn onbewezen en weerlegde uitspraken over vitamine C niet.
Ik weet dat Linus Paulings opvatting omstreden is. Maar er is meer te zeggen over de orthomoleculaire geneeskunde dan alleen wat Pauling gezegd heeft.
En waarom wordt vitamine C dan niet op grote schaal toegepast binnen de geneeskunde vanwege positieve werking, zoals door mensen zoals Van 't Klooster en Schuitemaker beweerd? De mensen zijn helemaal niet zo gezaghebbend binnen de reguliere geneeskunde zoals jij veronderstelt.
Zoals boven al gezegd, er zit geen verdienste in voor de farmaceutische industrie, dus niet genoeg geld. Overigens vind ik het systeem van de RCT's ook wat dubieus. Krijg maar eens 1000 patiënten bij elkaar met exact dezelfde ziekte, hetzelfde klachtenbeeld, dezelfde risicofactoren etc. Hoe betrouwbaar is zo'n, vervolgens statistisch uitgewerkt, onderzoek dan in feite?
Je zult je misschien afvragen waarom ik zo fel reageer. Wijlen mijn vader heeft duizenden euro's uitgegeven aan kwakzalvers zoals deze figuren, die schermen met zogenaamd wetenschappelijk bewezen werking. Hij slikte ook allerlei supplementen en homeopathische middelen, maar het hielp helemaal niets. Hij had meer vertrouwen in kwakzalvers dan in de reguliere geneeskunde.
Ik vroeg me inderdaad af waarom je steeds zo fel reageert. In het licht van wat je hier schrijft, kan ik dat begrijpen. Helaas is je vader kennelijk in handen van een onbekwame genezer gevallen, die zijn/haar grenzen niet in acht nam, buiten beschouwing gelaten dat tegen de dood geen kruid gewassen is. En het is in de geneeskunde ook niet óf-óf, maar én-én. Zoals je nu ziet dat levensstijlgeneeskunde ook steeds meer door reguliere artsen omarmd wordt, terwijl dat vroeger ook alleen maar iets van 'kwakzalvers' was.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:De werking van middeltjes die kwaaltjes genezen is 'evident'. Als ik een verkoudheid voel opkomen, neem ik altijd een pilsje en een bak chips voor ik naar bed ga. Probaat middel, ik kan het iedereen aanbevelen. Het helpt. Zoals alles helpt tegen verkoudheid, het gaat vanzelf over.
Heb respect voor de ervaring van patiënten:

https://www.skipr.nl/blog/leefstijlgene ... apskleren/

"Een betere respons is het observatievermogen van burgers serieus te nemen, en werkelijk nieuwsgierig te worden naar waarom ze sommige dingen doen rondom hun gezondheid zoals ze doen, en hoe zij tot hun conclusies komen."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Herman »

Habermas in een artikel over pilletjes. Ik haak af. :sweat
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Ik weet dat Linus Paulings opvatting omstreden is. Maar er is meer te zeggen over de orthomoleculaire geneeskunde dan alleen wat Pauling gezegd heeft.
Hij is wel de grondlegger er van.
Zoals boven al gezegd, er zit geen verdienste in voor de farmaceutische industrie, dus niet genoeg geld.
Ik zie dat dus niet. Nu worden op grote schaal ook supplementen geproduceerd door de farmaceutische industrie. Dus blijkbaar is er voldoende verdienpotentieel voor hen om grote hoeveelheden supplementen te produceren en te verkopen. Bij bewezen werking kan dit enkel meer worden.
Hoe betrouwbaar is zo'n, vervolgens statistisch uitgewerkt, onderzoek dan in feite?
Geen idee. Maar de werking wordt wel systematisch onderzocht.
Ik vroeg me inderdaad af waarom je steeds zo fel reageert. In het licht van wat je hier schrijft, kan ik dat begrijpen. Helaas is je vader kennelijk in handen van een onbekwame genezer gevallen, die zijn/haar grenzen niet in acht nam, buiten beschouwing gelaten dat tegen de dood geen kruid gewassen is. En het is in de geneeskunde ook niet óf-óf, maar én-én. Zoals je nu ziet dat levensstijlgeneeskunde ook steeds meer door reguliere artsen omarmd wordt, terwijl dat vroeger ook alleen maar iets van 'kwakzalvers' was.
Het betrof een klassiek homeopaat die samenwerkte met René Broekhuyse. Beter bekend als de arts die mede door zijn behandeling van de aan borstkanker overleden actrice Sylvia Millecam, voor het leven geschorst is door het Medisch Tuchtcollege. Geconcludeerd werd door het Tuchtcollege dat als zij een reguliere behandeling had gekregen, ze redelijke kans had gehad de kanker te overleven. Nu gold dit niet voor mijn vader. Hij had een chronische vorm van kanker die destijds in principe niet echt te genezen was, maar waar je gewoon mee kon leven en levensverwachting had van 10 - 15 jaar na diagnose. Dit kwam overigens exact uit.

Extra wrang is dat de echtgenote van de klassiek homeopaat na een korte tijd ziek te zijn geweest, is overleden aan kanker. Zijn elektroacupunctuur was niet in staat om haar ziekte te ontdekken.

Dus als mensen beweren dat bepaalde middelen iets kunnen voorkomen, genezen of versterken, dan ben ik uiterst kritisch. Als niet uit onderzoek blijkt dat middel A helpt tegen kwaal B, dan ben ik nogal scherp. Dus als meneer Schuitemaker op zijn website beweert dat grote doses vitamine C helpt een besmetting van het Coronavirus te voorkomen, dan is de conclusie al snel gerechtvaardigd dat deze meneer een claim doet die niet is gestoeld op degelijke medisch onderzoek. Ik noem zo iemand gewoon een charlatan.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:Dus als meneer Schuitemaker op zijn website beweert dat grote doses vitamine C helpt een besmetting van het Coronavirus te voorkomen, dan is de conclusie al snel gerechtvaardigd dat deze meneer een claim doet die niet is gestoeld op degelijke medisch onderzoek. Ik noem zo iemand gewoon een charlatan.
https://bibliotheek.ortho.nl/39445/medi ... ronavirus/
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Erskinees »

Hoewel ik best geloof dat vitamine c goed is in tijden van ziekte (ik slik het zelf nu ook extra), toch even dit:

- Vreemd dat de "een geverifieerde, officiële verklaring" niet tussen de persberichten op de website van de universiteit staat
- Er is verder ook helemaal niets te vinden over vitamine C i.c.m. dit universitair ziekenhuis
- Het artikel mist bronvermelding over "het ziekenhuis in Daegu"
- Desondanks is hier is verder ook niets officieels over te vinden
- Als je even zoekt zie je dat verschillende factcheck websites dit verhaal al onderzocht hebben. De mythe dat vitamine c corona kan genezen blijkt afkomstig uit de koker van Andrew Saul zelf en dus niet van bovengenoemde ziekenhuizen. Via Facebook is deze mythe verder verspreid in allerlei landen.
- Ook in China zelf wordt al gewaarschuwd tegen deze vitamine c mythe.
- Ook het RD (!) is in deze hoax getrapt.
Plaats reactie