Nederlanders in Irak

Billy

Nederlanders in Irak

Bericht door Billy »

Volg hun bewegingen en acties in Irak

http://www.nldetirak.nl

Mooie site!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Egbert

Bericht door Egbert »

Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Wat vinden we hier van?

http://www.refdag.nl/website/artikel.ph ... f01435ed3d
beetje vergezocht
Jelle

Bericht door Jelle »

Een beetje een vreemd onderzoek. Mogen die jongens daar nu schieten of niet? Zo niet, geef ze dan geen geweer en zo ja, aanvaard dan dat men daar in een oorlogs situatie zit. Als jij niet schiet ben je soms net telaat omdat de ander dan al geschoten heeft.

Typisch weer zo.n wijsvingervoorbeeld van Nederlandse kleinzieligheid. Over dergelijke voorvallen hoor je nooit in andere landen dna alleen maar in Nederland.
Ze willen met de groten meedoen maar zijn zelf nog maar kinderen.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Echt typischs Nederlands..
Ik vind het zoiets zots he.

Het is tijd van oorlog. Ze moet bewaken en ik weet allemaal wel niet meer, komen er stel plunderaars, wordt geschoten, een plunderaar wordt dodelijk getroffen en gelijk zo'n enorme ophef hierover.

Die beste jongen schoot van een lange afstand, dus misschien wel helemaal niet de bedoeling om iemand dood te schieten.

Ik vind het zo waanzinnig he. Volgens mij denkt Amerika dat Nederland niet goed bij hun hoofd is. Hoeveel Amerikaanse Militaren zullen er geweest die per ongeluk een onschuldige burger dood geschoten hebben? Het is erg! Maar het is oorlog en dan kan zoiets gebeuren!
Wordt er één Irakeese misdadiger dood gepoft, en gelijk alles in rep en roer...
Liever Turks dan Paaps
Adje

Bericht door Adje »

Maar het is oorlog en dan kan zoiets gebeuren!
Oorlog????

:stu
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ja, oorlog. Hoe wil jij het noemen dan?

:thu
Liever Turks dan Paaps
Adje

Bericht door Adje »

sinds wanneer is Nederland in oorlog met Irak dan???
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Ok, maar waarom heeft Nederland wapens meegenomen als ze toch geen oorlog hebben?
Liever Turks dan Paaps
Adje

Bericht door Adje »

waarschijnlijk niet om plunderaars dood te schieten.
groot gelijk dat die kerel berecht wordt...
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Dikke onzin dat hij hiervoor 'misschien' moet zitten.. Ik kan me voorstellen dat hij berecht zou worden als hij zomaar iemand neer poft, maar ik vind dit toch wel even wat anders.
Liever Turks dan Paaps
Adje

Bericht door Adje »

dan hebben we een verschil van mening... :)

he, zou je hetzelfde reageren als een Nederlandse politieagent een dief doodschoot?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Een discussie over het niet of wel in oorlog zijn is weinig zinvol.

De missie van de Nederlanders is een VN missie. Hun taak was:

Het Nederlandse contingent in Al-Muthanna Het Nederlandse contingent van bijna 1100 militairen is sinds 1 augustus jl. operationeel. De inrichting van de kampementen van de Nederlandse
militairen in de provincie Al-Muthanna is vrijwel afgerond. De opbouw van de kampementen in As-Samawah (het hoofdkwartier van het mariniersbataljon), Ar-Rumaythah en Al-Khidr (marinierscompagnieën) en Tallil (helikopterdetachement), en de lokatie van het contingents-commando
op de Britse lokatie te Shaiba nabij Basra geschiedde onder zeer moeilijke omstandigheden. De aan het mariniersbataljon toege-voegde
genie-eenheid van de Koninklijke landmacht heeft hieraan een
belangrijke bijdrage geleverd. Het geniepersoneel dat heeft meegewerkt
aan de opbouw is op 16 september jl. naar Nederland teruggekeerd.
Het bataljon kan zich thans volledig wijden aan zijn hoofdtaak, het
scheppen van veilige omstandigheden; de patrouilles van de Nederlandse
militairen leveren daaraan een belangrijke bijdrage. Er worden zowel
overdag als ’s nachts patrouilles uitgevoerd. Bij patrouilles in de afgelegen
delen van het verantwoordelijkheidsgebied worden wielvoertuigen en waar nodig helikopters ingezet. De contacten die met de plaatselijke bevolking en autoriteiten worden gelegd, zijn zeer waardevol voor het verkrijgen van informatie. In een aantal gevallen heeft deze informatie
geleid tot arrestaties die in samenwerking met de lokale politie werden uitgevoerd. Personen die verdacht worden van het beramen van activi-teiten gericht tegen de coalitietroepen worden overgedragen aan de Britse divisie. De grensprovincie Al-Muthanna is van oudsher een doorvoergebied van smokkelwaar. Het gevaar bestaat dat criminelen of terroristen gebruik maken van de oude smokkelroutes. Om die reden worden geregeld voertuigcontroleposten opgezet. Tot dusverre heeft dit niet tot grootschalige vondsten geleid.

De situatie in de provincie Al-Muthanna is, anders dan in de omgeving van steden als Bagdad en Najaf, relatief stabiel. De bevolking reageert in het algemeen positief op de aanwezigheid van de Nederlandse militairen.
Ook Brits opinieonderzoek in het zuiden van Irak heeft aangetoond dat
slechts een kleine minderheid het vertrek van de buitenlandse strijd-krachten
wenst. De steun onder de bevolking is echter sterk afhankelijk van snelle verbeteringen in de basisvoorzieningen en van de mate waarin de Irakezen worden betrokken bij het bestuur.
De activiteiten van de Nederlandse militairen zijn nauw verweven met de
normalisering van de bestuurlijke en economische verhoudingen in
Al-Muthanna. De in As-Samawah gevestigde vertegenwoordiging van de
Amerikaans-Britse Coalition Provisional Authority(CPA) speelt hierbij een
belangrijke rol, die de komende maanden verder zal toenemen. Er is al
flinke voortgang geboekt met de overdracht van het bestuur aan de
Iraakse bevolking, zowel op provinciaal niveau, als in het lokale bestuur.
Daarbij zijn zowel politieke vertegenwoordigers in de steden als vertegenwoordigers van de in de provincie woonachtige stammen en religieuze groeperingen betrokken. In bestuurlijk opzicht heeft de provincie
Al-Muthanna een duidelijke voorsprong op andere delen van Irak. In dit
kader is, mede met het oog op de bestrijding van de regelmatig voorko-mende criminaliteit, een begin gemaakt met de opleiding van politie-functionarissen in de provincie; daarbij zijn zowel mariniers als mare-chaussees
betrokken.

De Nederlanders zitten daar duidelijk met een mandaat en het is weer zeer triest dat Nederland moet laten zien, welke rechtstaat wij hebben. Moord op het ongeboren levende kind? Géén probleem. Moord op onze jongeren? Géén probleem, 2,99999 kg drugs is welkom. Maar mijnheer wat doet u nu? Een sigarettenpeukje weggooien? € 45,00 boete!

Gisterenavond klonk het trots: Amsterdam is veiliger geworden. Is het gek, maar het zijn holle klanken als je weet dat men de georganiseerde criminaliteit niet aan weet te pakken. Liquidaties zijn al normaal in deze stad.

Hoe lang nog? Zijn naam zal geen Pim Fortuyn zijn, maar ......

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Billy

Bericht door Billy »

typisch nederlands dit soort geneuzel!!

Die militair ( 43 jaar dus noem hem alsjeblieft geen "jongen") doet gewoon zijn werk.

hebben ze een wapen bij zich om alleen te imponeren? Nee toch? in geval van nood of extreme dreiging mag die gebruikt worden.

Dat er een onderzoek komt van/door OM en Marechausee vind ik logisch en OK maar dat deze Militair nu vanaf eergisteren achter slot en grendel in NL zit vind ik echt extreem.

wat een geneuzel van de bovenste plank.

ik raad een ieder aan om ( n.a.v. de posting van Niek) ook eens te kijken en te lezen op de site van onze jongens in Irak http://www.nldetirak.nl
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Billy

Bericht door Billy »

Gelukkig hij is ( voorlopig) vrij!

Toch nog RC's in NL die weten wat recht doen is aan iemand!

Ben het niet vaak met D'66 -er bert bakker eens maar in deze questie toch zeker WEL!!

Soldaat die Irakees doodschoot weer vrij

Uitgegeven: 6 januari 2004 17:06
Laatst gewijzigd: 6 januari 2004 20:36

ARNHEM - De rechter-commissaris in Arnhem heeft dinsdag besloten dat het Openbaar Ministerie (OM) de 43-jarige marinier die wordt verdacht van het doodschieten van een Irakese man op vrije voeten moet stellen. De betrokken sergeant-majoor is volgens zijn advocaat G.J. Knoops "zeer opgelucht en blij." De man wordt uiterlijk woensdagochtend in vrijheid gesteld.

De man blijft wel verdachte. Volgens het OM zou hij zich maximaal aan moord en minimaal aan dood door schuld schuldig hebben gemaakt.

Quick Reaction

De betrokken militair maakte deel uit van de Quick Reaction Force van het Nederlandse mariniersbataljon, onderdeel van de stabilisatiemacht SFIR in Irak. Op zaterdag 27 december moesten Nederlandse mariniers in de buurt van het zuidelijk gelegen As Samawah een groep plunderaars uiteenjagen. Die zou het hebben voorzien op een container die van een vrachtwagen was gevallen.

Bij die actie zijn waarschuwingsschoten gelost. Het Irakese slachtoffer werd dodelijk getroffen door een Nederlandse kogel. De Koninklijke Marechaussee en het OM begonnen daarop een onderzoek, waarna er een verdenking tegen de marinier rees.

Geen beroep

"Dit is een ernstige gebeurtenis met een dodelijk slachtoffer", aldus persofficier M. de Weert. "Dat is de reden waarom het OM wilde dat de militair in voorarrest bleef." Hoewel het OM geen beroep instelt tegen de beslissing van de rechter-commissaris, handhaaft het zijn standpunt dat de verdachte ten onrechte heeft geschoten.

Volgens raadsman Knoops, die de militair omschreef als "iemand met een gigantische staat van dienst die verscheidene malen is gedecoreerd", zijn er inmiddels voor zijn cliënt ontlastende verklaringen van zowel collega-mariniers als Irakezen. Daaruit zou onder meer moeten blijken dat er niet gericht en met dodelijke opzet is geschoten.

In de lucht en grond

Volgens Knoops heeft zijn cliënt een keer in de lucht en een keer in de grond geschoten. Na het lossen van de schoten is geruime tijd onduidelijk geweest wat de gevolgen waren. Tenslotte was er sprake van een lijk, aldus de raadsman. Knoops zegt dat de rechter-commissaris bij de voorgeleiding van de marinier heeft vastgesteld dat er onvoldoende concreet bewijs is voor de stelling dat de militair bewust en met opzet heeft gedood.

Staatssecretaris Van der Knaap van Defensie reageerde dinsdag opgetogen over de vrijlating van de marinier. Van der Knaap legt momenteel een bezoek van enkele dagen af aan Nederlandse militaire eenheden in Irak. Volgens de staatssecretaris staan hij en minister Kamp volledig achter de mariniers, maar moet er ruimte zijn voor onderzoek van incidenten.

Moordenaar

De Nederlandse militairen in Irak verwijten justitie dat hun collega als een moordenaar is neergezet. Van der Knaap zal hen uitleggen dat het ministerie van Defensie en het OM gescheiden verantwoordelijkheden hebben.

"Ik heb groot vertrouwen in de marechaussee, het OM en ons rechtssysteem. Ik zal de mariniers zeggen dat zij dat vertrouwen ook moeten hebben. Het is ook in hun belang dat militairen gecontroleerd worden door een onafhankelijke instantie."

Op de vingers getikt

Ook de militaire vakbonden reageerden blij op de uitspraak van de rechter-commisaris. De vakbond AFMP meent dat de rechter-commissaris het OM gevoelig op de vingers heeft getikt. "Het OM heeft te hoog van de toren geblazen", aldus woordvoerder W. van den Burg. "Het moet nu inbinden."

Maar woordvoerder J. Debie van de vakbond VBM/NOV tempert het optimisme. "De marinier is er nog niet vanaf. We moeten afwachten wat er verder tegen hem wordt ondernomen."

Volgens het Tweede-Kamerlid Bakker (D66) heeft het Openbaar Ministerie "een enorme zeperd behaald". "Ik snap niet hoe ze zo stom hebben kunnen zijn." Volgens Bakker is het terecht dat er onderzoek wordt ingesteld na een dergelijk ernstig voorval. Maar het gaat volgens hem veel te ver om de militair meteen op te sluiten en van moord te beschuldigen, zonder acht te slaan op ontlastende verklaringen van getuigen. "Dit is echt onzorgvuldig."

Plaats reactie