Ledental GKv daalt opnieuw

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Geytenbeekje »

Augustienus schreef:Hier een blog van een verontruste GKVer die is overgestapt naar de HHK en zijn ervaring daarbij:
http://www.eeninwaarheid.info/Printdoc.php?item=163
Wat me dan wel opvalt, ook al zijn er verontrusten, dat ze toch nog heel erg denken vanuit het verbond.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
Augustienus schreef:Hier een blog van een verontruste GKVer die is overgestapt naar de HHK en zijn ervaring daarbij:
http://www.eeninwaarheid.info/Printdoc.php?item=163
Wat me dan wel opvalt, ook al zijn er verontrusten, dat ze toch nog heel erg denken vanuit het verbond.
Neem ze het maar niet kwalijk, ze hoorden week in week uit het zelfde...

En dat gaan ze heus waarschijnlijk ook wel iets anders inzien met de tijd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door J.C. Philpot »

Bourdon16 schreef:Ds Wiersma is per 1januari 2020 losgemaakt van Spakenburg Noord. Verdrietig dat de kerkenraad hem weg wilde hebben.
Ongelofelijk hoe snel een kerk kan veranderen in 20 jaar tijd.

In Spakenburg-Noord werd je 20 jaar geleden nog onder cencuur gezet als je op zondag TV keek, en kon je geen belijdenis doen als je in de kroeg kwam (bron: https://www.trouw.nl/nieuws/de-kille-ke ... ~bbe21b78/). En daarin was Spakenburg-Noord geen uitzondering.

En nu hebben ze de vrouw in het ambt, fuseren ze met de NGK, en worden op veel plaatsen homoseksuele relaties geaccepteerd.

Wat maar laat zien hoe alert we moeten zijn om de schrift vast te houden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5990
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef:
HHKtE schreef:
Bourdon16 schreef:
J.C. Philpot schreef:De kerkenraad van de gereformeerde kerk vrijgemaakt (gkv) te Urk heeft besloten om voorlopig geen afgevaardigden te sturen naar de vergaderingen van de classis Kampen.

https://www.rd.nl/kerk-religie/gkv-urk- ... -1.1609356

Brief:
https://www.rehobothurk.nl/wp-content/u ... diging.pdf
Heel erg wat er allemaal gebeurt in de GKv. Spakenburg noord was vanouds een behoudende gemeente maar ook daar willen ze een andere koers. De eigen dominee mag zelfs niet voorgaan. Die is namelijk behoudend.
Ds Wiersma mag inderdaad al maanden niet meer preken in de Noorderkerk
Ds Wiersma is per 1januari 2020 losgemaakt van Spakenburg Noord. Verdrietig dat de kerkenraad hem weg wilde hebben.
Erg, weet jij bij welk kerkgenootschap hij zich wil aansluiten?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:
Augustienus schreef:Hier een blog van een verontruste GKVer die is overgestapt naar de HHK en zijn ervaring daarbij:
http://www.eeninwaarheid.info/Printdoc.php?item=163
Wat me dan wel opvalt, ook al zijn er verontrusten, dat ze toch nog heel erg denken vanuit het verbond.
Neem ze het maar niet kwalijk, ze hoorden week in week uit het zelfde...

En dat gaan ze heus waarschijnlijk ook wel iets anders inzien met de tijd.
Ja dat denk ik ook wel, wel jammer dat die man 1 preek niet met instemming heeft kunnen luisteren.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Bourdon16 »

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Bourdon16 »

Ds Wiersma is per 1januari 2020 losgemaakt van Spakenburg Noord. Verdrietig dat de kerkenraad hem weg wilde hebben.[/quote]

Erg, weet jij bij welk kerkgenootschap hij zich wil aansluiten?[/quote]

Er is een comité opgericht dat klassieke diensten wil gaan beleggen binnen de GKV. Hier kunnen dan de behoudende leden terecht. Zie ook mijn link.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door J.C. Philpot »

Buitenlandse zusterkerken kritisch op koers Gereformeerde Kerken vrijgemaakt

https://www.rd.nl/kerk-religie/buitenla ... -1.1623291
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 10 jan 2020, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Hollander »

J.C. Philpot schreef:
RD schreef:
Buitenlandse zusterkerken kritisch op koers Gereformeerde Kerken vrijgemaakt


Er klinken (…) herstellen.”
Dit RD-artikel staat toch achter een betaalmuur op Refdag? Vijftig woorden mogen dan toch max. overgenomen worden?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door J.C. Philpot »

De Gkv bespreekt de bezwaarschriften tegen het besluit om vrouwen in de ambten toe te laten.

https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-g ... -1.1626322

Het zijn maar citaten, maar als ik dat zo lees denk ik: wat een gepraat allemaal om wat krom is recht te praten. Geef dan eerlijk toe dat je het niet met de schrift eens bent.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:De Gkv bespreekt de bezwaarschriften tegen het besluit om vrouwen in de ambten toe te laten.

https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-g ... -1.1626322

Het zijn maar citaten, maar als ik dat zo lees denk ik: wat een gepraat allemaal om wat krom is recht te praten. Geef dan eerlijk toe dat je het niet met de schrift eens bent.
Ja, het debat heeft inderdaad een erg horizontale invulling. Ik verbaas me over de oppervlakkigheid van de aangevoerde meningen.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Ja, het debat heeft inderdaad een erg horizontale invulling. Ik verbaas me over de oppervlakkigheid van de aangevoerde meningen.
Jij verwacht in 1 à 2 geciteerde zinnen gelijk een gehele theologische of hermeneutische onderbouwing van standpunten?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Ja, het debat heeft inderdaad een erg horizontale invulling. Ik verbaas me over de oppervlakkigheid van de aangevoerde meningen.
Jij verwacht in 1 à 2 geciteerde zinnen gelijk een gehele theologische of hermeneutische onderbouwing van standpunten?
Een van de geformuleerde conclusies is „De besluiten laten we voorlopig even staan” en wekt wat mij betreft vage verwachtingen, houdt een suggestie in dat verandering mogelijk is, probeert een inhoudelijke discussie naar de toekomst te schuiven en straalt berusting uit in de trant van 'die vervelende mensen die bezwaar maken, draaien vanzelf wel een keertje bij'.

En zo kan je een heleboel vragen stellen. Uiteraard heeft een verslaggever maar beperkt ruimte om datgene te noteren wat hij hoort, maar zal wel een selectie van kernzinnen naar voren brengen. Dat ben ik me bewust.
Laatst gewijzigd door Herman op 24 jan 2020, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Erskinees »

Valt mij vooral op dat de bezwaarden blijkbaar geen mond hebben op de synode zelf. Hier in mijn omgeving is het in alle vrijgemaakte kerken helaas best onrustig. Kerkenraadsleden die opstappen, gezinnen die middagdiensten in mijn GG bezoeken (en al best wat overgangen naar de Geref. Bond en CGK in de regio) en de eerst kleine afgescheiden GKN of GK(H) - weet niet precies welke van de twee - wordt ook groter. Het is dus niet zomaar een minderheid van 1% die er moeite mee heeft, maar best een flinke groep. Je zou toch verwachten dat er onder de afgevaardigden ook wel een aantal bezwaarden zouden zijn.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1455
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Ledental GKv daalt opnieuw

Bericht door Bourdon16 »

Erskinees schreef:Valt mij vooral op dat de bezwaarden blijkbaar geen mond hebben op de synode zelf. Hier in mijn omgeving is het in alle vrijgemaakte kerken helaas best onrustig. Kerkenraadsleden die opstappen, gezinnen die middagdiensten in mijn GG bezoeken (en al best wat overgangen naar de Geref. Bond en CGK in de regio) en de eerst kleine afgescheiden GKN of GK(H) - weet niet precies welke van de twee - wordt ook groter. Het is dus niet zomaar een minderheid van 1% die er moeite mee heeft, maar best een flinke groep. Je zou toch verwachten dat er onder de afgevaardigden ook wel een aantal bezwaarden zouden zijn.
Je ziet dat ook in spakenburg. Daar worden bezwaarden ook niet gehoord en zijn bezig om kerkelijk leven op te bouwen buiten de kerkenraad. Het moderamen is zeer machtig en heeft de touwtjes in handen en niet de gehele kerkenraad.
Plaats reactie