Ambtenaar schreef:Lilian1975 schreef:Maar tegelijkertijd (bewust) onze kinderen toelaten om tegen het gezag van ouders en tegen de bijbel in laten volzuigen met allerlei zooi. Het zal aan mijn beperktheid liggen: maar ik krijg dit niet klein.
Nu ken ik jou natuurlijk niet, maar jouw bijdrages lezend vind ik het erop lijken dat je alles wilt beheersen. Opvoeden is ook loslaten en bij het ouder worden maken kinderen eigen keuzes, die eventueel in strijd kunnen zijn met jouw opvattingen die je hen hebt voorgehouden.
Of zeiden onze ouders vroeger ook. Je bent zelf verantwoordelijk of je vanavond met je vriendje gemeenschap hebt?
Dat lijkt mij precies de juiste lijn inzake seksualiteit. Of wil jij 24/7 je kinderen controleren? Je geeft als ouder aan wat jouw ideeën zijn omtrent seksualiteit en waarop deze ideeën gebaseerd zijn. Het is dan aan de kinderen of ze deze lijn willen volgen. Je kunt het hen niet verbieden om seksueel actief te zijn. Wellicht wel onder jouw dak, maar niet in algemene zin.
Nou en daar verschil ik dus in. Wanneer mijn kinderen bewust uit zouden willen gaan om te doen wat niet mag. Is er een grens bereikt. En zeiden mijn ouders vroeger. Daar hoor je niet te zijn. Nu zeggen ze. We houden ze niet meer tegen. Zolang ze geen 18 zijn, vallen ze onder jouw verantwoordelijkheid.
En nee als ze oudere puber zijn laat je de controle meer en meer los. Doen wij ook. En ja ze hebben soms andere ideeën. Ze zijn nog aan het ontdekken, vormen, zelf mening vormen. Het verandert nog. Maar dat betekent niet dat je ze dan maar vrij laat op gebieden waar je weet dat Satan al vele duizenden verslagen heeft. (En dan heb ik het over thuis, onder je dak onder jouw verantwoording zich vol laten zuigen met zooi )
Wanneer je kind in opstand komt tegen een app die bepaalde zaken afsluit omdat ze dan kunnen doen wat ze willen. Is daar een grens bereikt. en ook een signaal. Want ze willen gewoon doen wat ze zelf willen met toestemming onder jouw dak. Vraag maar door.
Je laat nu precies zien wat ik probeer te zeggen. We zeggen nu bij 15 jaar of eerder... laat maar gaan. Dat zien die jongelui ook om zich heen. Bij Pietje en Klaasje die ook christen zijn mogen ze wel zonder toezicht alles doen. Hebben ze wel een Netflix abonnement. Hun paps en mams zeggen het is je eigen verantwoordelijkheid... of je doet het maar zo dat wij er geen last van hebben. En anders doe je het toch bij een ander....
Wat ik ook aldoor heb aangegen dat juist eerder hier meer duidelijkheid over was. (Los van het feit of mensen waargelovige waren) En dat was massaal. (En je wist als puber heel goed dat je buitenshuis iets deed wat niet mocht.) En de meeste deden het dan toch met een aangeklaagd geweten. Nu niet meer. En sommige dingen waren gewoner om niet te doen omdat de rest het ook niet deed) nu denken ze omdat het bij andere christenen thuis wel mag, mag ik het ook. Heb ik het recht dat ook te doen. En moet je wel van heel goede huize komen om tot het brein door te dringen.
Je ziet dat met kleine dingen als make up en kleding ook. De hoofdbedekking geeft hier geen problemen. De rest doet dat ook. Maar rok wel. Want de rest draagt ook broeken buiten school en kerk activiteiten. De rest mag het ook omdat de rest het doet. Maar de houding nadenken waarom iets wel of niet. Die stap krijgen ze niet aangeleerd. Zo geeft kijken en doen alles wat los en vast zit geeft ook problemen. Want de rest doet het ook, met in feite toestemming van ouders .
Op de basisschool zeggen we nog braaf hou de 10 geboden ernaast. Maar aks het er werkelijk op aan komt dan laten we ze los.
Wanneer ik dan wijs op het feit dat zelfs in de seculiere wereld mensen dingen begrenzen. Gaat er een wereld open. Dat ik ook mens ben en begrenzing nodig heb. Idem. Maar het is toch in en in triest dat ze die kennis en ervaring uit die wereld moeten opdoen. En dat het binnen de christelijke school absoluut geen vanzelfsprekendheid is? En daarin oa. Geen extra meerwaarde meer heeft?
Jozua 24 : maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen! Doet er niet meer toe. En je ouders gehoorzamen ook niet meer. (En dan bedoel ik uiteraard dat je gezag liefdevol moet zijn)
Het gevolg is dat christenen de andere christen verwijten als zij zich daaraan we willen houden.
Natuurlijk voedt je ze op tot zelfstandige wezens. En nee 24/7 controleren gaat ook niet. Doe ik ook niet. Maar opvoeden stopt niet bij de middelbare school. Je bent nog volop bezig!