Meditatie

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Meditatie

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Juist zaterdag kocht ik "Elf predikatiën op de Avondmaalstijden" van Gray. In zijn eerste preek zegt hij dit:
Nu, ik ben heden hier gekomen, om uw laatste woord te horen, of gij Christus wilt nemen. Ik hoop dat gij er in toestemt Hem te trouwen. Nu, wat is uw antwoord; hebt gij er lust in, jongelingen en jongedochters? Oude mannen en vrouwen, stemt gij er in toe? O! zal dit huwelijksverdrag naar de hemel worden teruggezonden? O laat het niet zo zijn. Ik dring er bij u op aan, dat gij Christus trouwt op de volgende vijf gronden:
1. Indien al de heiligen in de hemel u raad zouden geven, zij zouden zeggen, dat het goed is met Christus getrouwd te zijn. (...)
2. Christus dringt er krachtig op aan bij allen die binnen de deuren van dit huis zijn. Hij valt voor u op de knieën, en bidt u Hem te trouwen, en zullen wij weigeren? Omhels hem toch, omdat Hij er zo krachtig op aandringt.
3. Bovendien, ik ben er zeker van, dat wij niet verre van ons eeuwig huis zijn, en dan bind ik dit op uw conscientiën, hoe gij u zult verantwoorden, dat gij die vraag: O zondaren! wilt gij Mij niet kiezen? niet hebt ingewilligd. (...)
4. Wilt toch de vriendelijkheid van de Koning overwegen, opdat die u bekore. (...)
5. Ten slotte, overweegt, dat er een dag aanstaande is, wanneer er geen andere woorden in de hemel en op de aarde zullen gehoord worden, dan 'ga' en 'kom'. Zal dat geen heerlijke dag zijn, wanneer allen zullen roepen 'Kom'? Christus, de Geest, en de Bruid, en hemel en aarde zullen roepen: 'Kom'. Er zal geen ander woord gewisseld worden tussen Christus en de Bruid als: kom, kom. (...)
Tsjonge Ad, mooi. "Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zóó groote zaligheid geen acht nemen? ".
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Meditatie

Bericht door eilander »

Als we dit inwisselen voor een beschrijving van hoe God met Zijn Volk handelt, met als 'toepassing' dat we ons moeten haasten en spoeden, zijn we héél ver weg. Wat ik zeg zal wel als vijandschap bestempeld worden, maar dat zij dan maar zo.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Meditatie

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Als we dit inwisselen voor een beschrijving van hoe God met Zijn Volk handelt, met als 'toepassing' dat we ons moeten haasten en spoeden, zijn we héél ver weg. Wat ik zeg zal wel als vijandschap bestempeld worden, maar dat zij dan maar zo.
Waarom zou je dit inwisselen? De schuld van de onbekeerlijkheid wordt in dit stuk heel duidelijk bij de mens gelegd. De gewilligheid van God tot zaligmaken komt er eveneens in tot uiting.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Meditatie

Bericht door johannes »

Nee natuurlijk zou je dit niet in willen wisselen. Het is helaas wel gebeurt
en wordt voor zuivere leer gehouden.
Onder het mom zoals de ouden het leerden... Dit is pas neo -Calvinisme
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Meditatie

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Als we dit inwisselen voor een beschrijving van hoe God met Zijn Volk handelt, met als 'toepassing' dat we ons moeten haasten en spoeden, zijn we héél ver weg. Wat ik zeg zal wel als vijandschap bestempeld worden, maar dat zij dan maar zo.
Vijandschap of niet; ik ben het helemaal met je eens.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Meditatie

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
eilander schreef:Als we dit inwisselen voor een beschrijving van hoe God met Zijn Volk handelt, met als 'toepassing' dat we ons moeten haasten en spoeden, zijn we héél ver weg. Wat ik zeg zal wel als vijandschap bestempeld worden, maar dat zij dan maar zo.
Vijandschap of niet; ik ben het helemaal met je eens.
Ik ook.

Als we dit inwisselen voor een begrijpelijkere preek, omdat anders de jeugd het niet begrijpt, zijn we héél ver weg. Wat ik zeg zal wel als vijandschap bestempeld worden, maar dat zij dan maar zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Meditatie

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
eilander schreef:Als we dit inwisselen voor een beschrijving van hoe God met Zijn Volk handelt, met als 'toepassing' dat we ons moeten haasten en spoeden, zijn we héél ver weg. Wat ik zeg zal wel als vijandschap bestempeld worden, maar dat zij dan maar zo.
Vijandschap of niet; ik ben het helemaal met je eens.
Wel benieuwd naar de verdere motivatie van een ieder. Het zijn allemaal wat cryptische en korte reacties, waarbij ik me nu afvraag of ik ze goed heb begrepen.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 10 dec 2019, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Meditatie

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
eilander schreef:Als we dit inwisselen voor een beschrijving van hoe God met Zijn Volk handelt, met als 'toepassing' dat we ons moeten haasten en spoeden, zijn we héél ver weg. Wat ik zeg zal wel als vijandschap bestempeld worden, maar dat zij dan maar zo.
Vijandschap of niet; ik ben het helemaal met je eens.
Ik ook.

Als we dit inwisselen voor een begrijpelijkere preek, omdat anders de jeugd het niet begrijpt, zijn we héél ver weg. Wat ik zeg zal wel als vijandschap bestempeld worden, maar dat zij dan maar zo.
Wat bedoel je nu exact?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Meditatie

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat je Eilanders reactie niet goed leest; dat dacht ik bij je eerste reactie al.
Hij bedoelt juist: de oproep van Gray moet je juist niet inwisselen tegen een preek met een beschrijving hoe God met Zijn volk handelt met als toepassing etc. Want als je dat wel zou doen, ben je heel ver weg.

Het wordt vaak als 'vijandschap tegen de schriftuurlijk-bevindelijke prediking' bestempeld als je die laatste soort preken niet zoveel vindt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Meditatie

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Ik denk dat je Eilanders reactie niet goed leest; dat dacht ik bij je eerste reactie al.
Hij bedoelt juist: de oproep van Gray moet je juist niet inwisselen tegen een preek met een beschrijving hoe God met Zijn volk handelt met als toepassing etc. Want als je dat wel zou doen, ben je heel ver weg.

Het wordt vaak als 'vijandschap tegen de schriftuurlijk-bevindelijke prediking' bestempeld als je die laatste soort preken niet zoveel vindt.
Ah, ja dat dacht ik later ook. Ik dacht dat Eilander het stuk van Gray geen goed stuk vond. Nu denk ik inderdaad dat hij het andersom bedoelde.
Ik hoorde de uitspraak die ik nooit meer zal vergeten 'gaat het in de preek om de christen, of de Christus?'.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Meditatie

Bericht door CvdW »

Ik krijg een warm gevoel wanneer ik de verschillende reacties lees.
Het geeft mij hoop. Nu zie het nog graag op de preekstoel. Christus centraal en niet de christen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Meditatie

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:
eilander schreef:Als we dit inwisselen voor een beschrijving van hoe God met Zijn Volk handelt, met als 'toepassing' dat we ons moeten haasten en spoeden, zijn we héél ver weg. Wat ik zeg zal wel als vijandschap bestempeld worden, maar dat zij dan maar zo.
Vijandschap of niet; ik ben het helemaal met je eens.
Wel benieuwd naar de verdere motivatie van een ieder. Het zijn allemaal wat cryptische en korte reacties.
Ik dacht wel dat ik duidelijk was.
Wat vaak op dit forum als 'een bevindelijke preek' wordt bestempeld, is - zoals dat genoemd wordt - een beschrijving van 'hoe het gaat' in plaats van 'hoe het moet'. Als we dat liever horen dan zo'n preek van Gray, is dat niet zo best vind ik.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Meditatie

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Ik krijg een warm gevoel wanneer ik de verschillende reacties lees.
Het geeft mij hoop. Nu zie het nog graag op de preekstoel. Christus centraal en niet de christen.
Ik begrijp het. Er zijn gelukkig wel plaatsen waar dat nog wel zo is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Meditatie

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
CvdW schreef:Ik krijg een warm gevoel wanneer ik de verschillende reacties lees.
Het geeft mij hoop. Nu zie het nog graag op de preekstoel. Christus centraal en niet de christen.
Ik begrijp het. Er zijn gelukkig wel plaatsen waar dat nog wel zo is.
Nóg wel. Helaas moet je ze met een lampje zoeken. Ik wel althans.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Meditatie

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
CvdW schreef:Ik krijg een warm gevoel wanneer ik de verschillende reacties lees.
Het geeft mij hoop. Nu zie het nog graag op de preekstoel. Christus centraal en niet de christen.
Ik begrijp het. Er zijn gelukkig wel plaatsen waar dat nog wel zo is.
Zeer zeker.
Plaats reactie