Zorg wordt onbetaalbaar

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Terri schreef:Toch zie ik ook dat er weer meer mogelijkheden gezocht worden om bij de kinderen te gaan wonen.
B.v. https://www.verbouwkosten.com/mantelzorgwoning-tuin/
Maar dat kan natuurlijk op heel veel plaatsen niet.
Degenen die ik ken hebben een grote tuin.
Ik plaatste in 2015 dit bericht:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... ng#p698383

waar niemand op gereageerd heeft toen.
Ook een tijdelijke woning in de tuin bestaat al vrij lang.
Toen mijn moeder nog leefde was het een optie, maar onze tuin bleek niet geschikt te zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:Maar was het vroeger beter? Vroeger konden mensen eerder in een bejaardenhuis, of verzorgingstehuis, en was er meer professionele zorg. Het was in ieder geval niet zo'n papierwinkel om hulp te krijgen als nu.
Het is echt niet zo dat de mensen vijftig jaar geleden socialer of menslievender of altruïstischer waren dan nu. Onverschillige kinderen of lastige ouders heb je altijd gehad.
Precies. Het was allemaal prima geregeld. Ineens 'kon' dat niet meer. Ziehier het resultaat. Nu moeten we ineens een participatiemaatschappij worden. Terwijl de maatschappij daar helemaal niet voor toegerust is. Zeker niet met al dat samenwonen, uit elkaar gaan, scheiden, etc. etc. Waarbij de overheid ook nog eens het tweeverdienerschap stimuleert c.q. afdwingt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef:Toch zie ik ook dat er weer meer mogelijkheden gezocht worden om bij de kinderen te gaan wonen.
B.v. https://www.verbouwkosten.com/mantelzorgwoning-tuin/
Maar dat kan natuurlijk op heel veel plaatsen niet.
Degenen die ik ken hebben een grote tuin.
Ik plaatste in 2015 dit bericht:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... ng#p698383

waar niemand op gereageerd heeft toen.
Ook een tijdelijke woning in de tuin bestaat al vrij lang.
Toen mijn moeder nog leefde was het een optie, maar onze tuin bleek niet geschikt te zijn.
Het speelde toen nog helemaal niet in mijn directe omgeving en dan ben je een paar jaar verder en dan is de situatie ineens heel anders.
Ik vind het persoonlijk heel lastig inschatten wanneer en hoe je zelf hierover na moet gaan denken.
Onze ouders leven inmiddels niet meer en wij zijn nu zelf 'doelgroep' . Omdat we nog redelijk gezond zijn is het erg 'vroeg' om nu al iets te plannen.
Maar ik denk er wel veel over na.
De gevallen die ik ken pakken goed uit, precies op tijd.
Ben ik erg naïef als ik denk; 'komt tijd, komt raad?'
'Wat gelooft Gij van de voorzienigheid Gods?'
Zo maar wat 'mijmeringen' :)
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:
merel schreef:Over het laatste zijn wij het eens. Ik was het alleen niet eens met jouw ongenuanceerde oplossing ;).
Een ieder is vrij om zelf de oplossingen te zoeken.
Maar wijzen naar de overheid behoort niet tot de oplossingen.
Waarom niet? In andere gevallen doen wij dit toch ook, onderwijs, zorg, kraamhulp, AOW, WW etc?

En het is nu echt niet erger dan vroeger. In de jaren 50 stierf mijn overgrootopa bij de bushalte. Iedereen stapte over hem heen om de bus te halen. En ja, dat was in een dorpje op de biblebelt.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:
Wim Anker schreef:
merel schreef:Over het laatste zijn wij het eens. Ik was het alleen niet eens met jouw ongenuanceerde oplossing ;).
Een ieder is vrij om zelf de oplossingen te zoeken.
Maar wijzen naar de overheid behoort niet tot de oplossingen.
Waarom niet? In andere gevallen doen wij dit toch ook, onderwijs, zorg, kraamhulp, AOW, WW etc?

En het is nu echt niet erger dan vroeger. In de jaren 50 stierf mijn overgrootopa bij de bushalte. Iedereen stapte over hem heen om de bus te halen. En ja, dat was in een dorpje op de biblebelt.
Als in het geestelijke wordt gezegd: "Hij moet het doen" is de reactie: "Bekeert U, dat is de opdracht!, geen lijdelijk afwachten!"
Als voor de zorg voor anderen wordt gezegd: "Doe het gewoon! en wacht niet lijdelijk af!" is de reactie: "Ja maar, de overheid moet het doen!"
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door DDD »

Ik ben het met Merel eens. Dat is een typische overheidstaak, mijns inziens.

En verder: als oudere mensen niet zo flexibel meer zijn, dan zijn ze te laat. Ze kunnen naar een geschikte plaats verhuizen vóórdat ze 60 zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

DDD schreef: En verder: als oudere mensen niet zo flexibel meer zijn, dan zijn ze te laat. Ze kunnen naar een geschikte plaats verhuizen vóórdat ze 60 zijn.
En dan, zijn ze alle problemen voor geweest denk je?
Veel vijftigers verhuizen inderdaad naar een appartement, als hun kinderen de deur uit zijn.
Met lift.
Als ze redelijk gezond en mobiel blijven, is dat een prima woonplek.
Lees het boek eens wat ik noemde (zie: welk boek ben ik aan het lezen) dan zie je hoe hoog en taai de rijstebrijberg van de bureaucratie is als er een aandoening zoals Alzheimer zich aandient. (Vaak al 5 jaar aanwezig alvorens de diagnose gesteld wordt!) Problemen worden genuanceerd, weggevangen, zo goed mogelijk opgevangen door de gezonde partner, totdat het echt niet meer gaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:
merel schreef:
Wim Anker schreef:
merel schreef:Over het laatste zijn wij het eens. Ik was het alleen niet eens met jouw ongenuanceerde oplossing ;).
Een ieder is vrij om zelf de oplossingen te zoeken.
Maar wijzen naar de overheid behoort niet tot de oplossingen.
Waarom niet? In andere gevallen doen wij dit toch ook, onderwijs, zorg, kraamhulp, AOW, WW etc?

En het is nu echt niet erger dan vroeger. In de jaren 50 stierf mijn overgrootopa bij de bushalte. Iedereen stapte over hem heen om de bus te halen. En ja, dat was in een dorpje op de biblebelt.
Als in het geestelijke wordt gezegd: "Hij moet het doen" is de reactie: "Bekeert U, dat is de opdracht!, geen lijdelijk afwachten!"
Als voor de zorg voor anderen wordt gezegd: "Doe het gewoon! en wacht niet lijdelijk af!" is de reactie: "Ja maar, de overheid moet het doen!"
Nee, overheid is een vangnet indien het niet anders kan. De reden kan zijn dat de kinderen ver weg wonen en niet dagelijks kunnen komen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Toen ik de titel van dit artikel las, vermoedde ik al dat het van Johan Polder zou zijn.

https://www.rd.nl/opinie/gezondheid-gaa ... -1.1608381
(Sorry voor de betaalmuur.)

Ben echter van mening dat de zorg minder duur kan en niet per se steeds duurder hoeft te worden. Beter luisteren in de spreekkamer, minder technologie, meer leefstijlgeneeskunde... Dat zou ons wellicht al een heel eind in de goede richting kunnen brengen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

"Ik ben nu zestien jaar huisarts. Toen ik begon en iemand in het dorp thuiszorg nodig had, belde ik Ben, de hoofdverpleegkundige bij de enige thuiszorgorganisatie. Die stapte op zijn fiets en regelde de zorg. Als mensen dement werden, belde ik Toos. Die vulde dan de papieren in, en dan was er een plek in het verpleeghuis. Nu is de thuiszorg versnipperd over bureautjes waar ik niemand meer ken en waar nooit ruimte is."

Dit citaat legt in enkele woorden uit wat er mis is in de Zorg in Nederland.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... g~bb60cd9d
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Orchidee »

Vreselijk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door eilander »

Mara schreef:"Ik ben nu zestien jaar huisarts. Toen ik begon en iemand in het dorp thuiszorg nodig had, belde ik Ben, de hoofdverpleegkundige bij de enige thuiszorgorganisatie. Die stapte op zijn fiets en regelde de zorg. Als mensen dement werden, belde ik Toos. Die vulde dan de papieren in, en dan was er een plek in het verpleeghuis. Nu is de thuiszorg versnipperd over bureautjes waar ik niemand meer ken en waar nooit ruimte is."

Dit citaat legt in enkele woorden uit wat er mis is in de Zorg in Nederland.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... g~bb60cd9d
15 jaar geleden klaagde ook niemand over de zorg. Of toch wel....?
Je gelooft toch ook wel dat de situatie van toen hier nogal ideaal wordt voorgesteld?
En andersom: ook in deze tijd zijn er wel betere voorbeelden dan wat er hier wordt geschetst. Pas nog iemand gesproken die heel tevreden was over de zorg die hij al jaren ontvangt.
Voor alle duidelijkheid: ik ontken niet wat hier gezegd wordt, maar het is alleen niet alles wat er gezegd kan worden mijns inziens.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Herman »

Klopt. Dit is geen probleem van een bureau, maar van het feit dat de poppetjes achter het bureau sneller wisselen als vroeger. Wil je dan ook zo blijven werken als vroeger (en dat kan nog steeds) dan moet je bevriend blijven met diegenen die jouw vraag kunnen oplossen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Herman schreef:Klopt. Dit is geen probleem van een bureau, maar van het feit dat de poppetjes achter het bureau sneller wisselen als vroeger. Wil je dan ook zo blijven werken als vroeger (en dat kan nog steeds) dan moet je bevriend blijven met diegenen die jouw vraag kunnen oplossen.
Hoeveel ervaring heb jij in zorgvragen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Herman schreef:Klopt. Dit is geen probleem van een bureau, maar van het feit dat de poppetjes achter het bureau sneller wisselen als vroeger. Wil je dan ook zo blijven werken als vroeger (en dat kan nog steeds) dan moet je bevriend blijven met diegenen die jouw vraag kunnen oplossen.
Hoeveel ervaring heb jij in zorgvragen?
Ervaring speelt wellicht een rol, maar is niet de enige grond waarop je tot een gezond oordeel kunt komen, vind ik.
Plaats reactie