Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

samanthi schreef:
DDD schreef:Dit hoort in het draadje over de SGP, niet over kerkelijke ontwikkelingen.
Dit is ook g g g nieuws...
Dit is alleen voor kerkelijk nieuws of in relatie tot geloof en cultuur, als ik de plaats op het forum goed begrijp.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door crossmountain »

Ik vond het een mooi dagboekstukje vanavond van J.C. Ryle. Laten we dit in onze oren knopen.
Verplaats naar Gelezen, gedacht, gehoord: Bezinning.
Laatst gewijzigd door crossmountain op 23 nov 2019, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door DDD »

? Dit is toch meer een theologische reflectie dan nieuws?
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door crossmountain »

DDD schreef:? Dit is toch meer een theologische reflectie dan nieuws?
Dank! Verplaatst.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:De christelijke gereformeerde kerk (cgk) in Alblasserdam wordt opgeheven. De gemeente, die ruim zeventig leden telt, ziet zich genoodzaakt de deuren te sluiten.
RD.nl

Het gerucht ging al een tijdje. Als het officieel wordt, is het toch een schok.
Iets meer dan 70 leden is niet dramatisch weinig, maar het wordt moeilijker dan om een gemeente in stand te houden.
En dat in een christelijk dorp, je begrijpt het niet.
Dat soort berichten verbaasd me altijd. In Engeland lees je over kleine gemeenten die met 15 leden volharden en samen een part-time predikant bekostigen. En in Nederland stoppen we als we "nog maar" 70 leden hebben.
Het gaat niet zozeer om het bekostigen van een predikant, maar om de vervulling van de ambten van ouderling en diaken.
Het aantal bezoekers van de kerkdiensten is beduidend lager dan 70; en de gemiddelde leeftijd hoger.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Het gaat niet zozeer om het bekostigen van een predikant, maar om de vervulling van de ambten van ouderling en diaken.
Het aantal bezoekers van de kerkdiensten is beduidend lager dan 70; en de gemiddelde leeftijd hoger.
Ik ben een voorstander van een grotere kerkenraad om te voorkomen dat er teveel macht ligt bij bepaalde personen, maar wat mij betreft zou een kleine gemeente met 1 diaken en 1 ouderling gewoon moeten kunnen blijven voortbestaan. Maat wellicht dat de CGK regels daarin niet voorzien.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Ik ben een voorstander van een grotere kerkenraad om te voorkomen dat er teveel macht ligt bij bepaalde personen, maar wat mij betreft zou een kleine gemeente met 1 diaken en 1 ouderling gewoon moeten kunnen blijven voortbestaan. Maat wellicht dat de CGK regels daarin niet voorzien.
Ik sprak zaterdag een ambtsdrager van een kleine HHK gemeente van circa 60 leden. Hij was weer enigszins bemoedigd geraakt door een bezoek aan Engeland waar hij in een gemeente kerkte waar al jarenlang nog maar 2 leden lid waren.

Hoewel ik snap dat kerkordelijk een gemeente gevormd wordt als wel of geen ambtsdragers zijn, vraag ik me af of het ook niet zonder kan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Ik sprak zaterdag een ambtsdrager van een kleine HHK gemeente van circa 60 leden. Hij was weer enigszins bemoedigd geraakt door een bezoek aan Engeland waar hij in een gemeente kerkte waar al jarenlang nog maar 2 leden lid waren.

Hoewel ik snap dat kerkordelijk een gemeente gevormd wordt als wel of geen ambtsdragers zijn, vraag ik me af of het ook niet zonder kan.
Wat mij betreft zijn ouderlingen essentiëler als diakenen. Ik lees dat Paulus aan Timoteus vraagt om ouderlingen aan te stellen in de nieuwe gemeenten, terwijl er niets over diakenen staat.

En inderdaad: als er zelfs niet 1 ouderling is, moet je dan perse de gemeente opheffen? Wat mij betreft ook is het antwoord niet per definitie "ja". En mogelijk kan dan een andere gemeente als moedergemeente fungeren.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 25 nov 2019, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

Herman schreef: Hoewel ik snap dat kerkordelijk een gemeente gevormd wordt als wel of geen ambtsdragers zijn, vraag ik me af of het ook niet zonder kan.
Als je in een kerkgebouw (of daarop lijkend) diensten wil beleggen en je noemt jezelf een uitgetreden of buitenverband hervormde gemeente, moet het er in ieder geval wel zodanig op lijken. Dus met een organist en een ouderling.
Als ik me goed herinner had ds. Cabaret maar 1 ouderling bij zich.
Ook tijdens de "evangelisatie-avonden" kwam de voorganger/predikant meestal met 1 of 2 ambtsbroeders. Ik denk dat dit wel goed is, het schept toch orde en geeft wat meer gezag.
En anders is het meer een thuisgemeente.
Die kan iedereen beginnen in zijn eigen woning.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

DDD schreef:Welk verdriet, is wat mij betreft, eerst de vraag. Het is in ieder geval een feit dat de gemeente waarmee men samenwerkte, gewoon blijft bestaan, maar sinds kort samenwerkt met een soortgelijke gemeente in Nieuw-Lekkerland.
Is het verdriet, omdat de kerkelijke gemeente eigenlijk beter af is in een ander kerkverband, dan is dat een heel ander verdriet dan het verdriet wat jij beschrijft.
Als je de berichten leest omtrent het opheffen van een gemeente, lees je ALTIJD dat het verdriet overheerst.
En dat is toch ook logisch?
Voor mensen die van gemeente naar gemeente hoppen, zal dat niet zo zijn. Die lijken nergens te aarden.
Maar veel mensen worden geboren in een gemeente, of komen er vanwege hun huwelijk in. Dus zij kerken er vaak dan hun hele (volwassen) leven!
Ze hebben er hun energie aan gegeven, meegeholpen aan het bouwen en onderhouden.
En dan zie je het afbrokkelen en tenslotte is er niets meer.
Ze vragen zich af, wat ging er dan mis, wat hebben wij verkeerd gedaan?
Zelfs al zou je met het grootste deel overgaan naar een naburige gemeente, het wordt nooit meer zoals het was!

Je bent niet toevallig met een groep mensen bij elkaar, je vormt met elkaar een gemeente, een lichaam wordt dat genoemd in de Bijbel. En als ze jouw arm er af hakken, doet dat gruwelijk pijn, je raakt gehandicapt en je bent niet meer dezelfde DDD, ook al biedt de dokter jou een robotarm aan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Het gaat niet zozeer om het bekostigen van een predikant, maar om de vervulling van de ambten van ouderling en diaken.
Het aantal bezoekers van de kerkdiensten is beduidend lager dan 70; en de gemiddelde leeftijd hoger.
Ik ben een voorstander van een grotere kerkenraad om te voorkomen dat er teveel macht ligt bij bepaalde personen, maar wat mij betreft zou een kleine gemeente met 1 diaken en 1 ouderling gewoon moeten kunnen blijven voortbestaan. Maat wellicht dat de CGK regels daarin niet voorzien.
Die regels zijn vast niet zo bindend meer.
Bij een trouwdienst in onze kerk was maar 1 ouderling aanwezig.
In een kleine gemeente is het nu eenmaal lastig om kandidaten te vinden, je vist tenslotte in een kleine vijver en dan heb je steeds dezelfde vis aan de haak.
In de vakanties gebeurt het ook regelmatig dat er bijv. geen diaken is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Zita »

En verder gaan we hier of in een ander topic absoluut niet speculeren.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Charles »

---knip---
wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door wilhelmus »

---deze beschouwingen staken we----
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Zita »

Alhier een reeks beschouwingen over het privéleven van iemand geknipt. We stoppen de discussie over dit onderwerp.
Gesloten