Meditatie

gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Meditatie

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:... Het heeft me persoonlijk best wel geschokt ook, dat in een van de bladen die toch onder ons wel ook wel gelezen wordt, er toch ook eigenlijk wel gesproken werd over de bevruchting buiten het lichaam. Op een dusdanige mogelijkheid die toch zomaar de gezinnen werd binnengedragen. En ik wil daar niet veroordelend over spreken, maar wel mijn zorg over uitspreken. Want eigenlijk is altijd gezegd dat wij ons daar verre van moeten houden....
Wat bedoelt die ds. nu? Hij wil bevruchting buiten het lichaam niet veroordelen maar hij is er op tegen want het is altijd gezegd dat wij ons daar verre van moeten houden? Daar kun je toch helemaal niets mee als je zelf in zo'n situatie zit?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:... Het heeft me persoonlijk best wel geschokt ook, dat in een van de bladen die toch onder ons wel ook wel gelezen wordt, er toch ook eigenlijk wel gesproken werd over de bevruchting buiten het lichaam. Op een dusdanige mogelijkheid die toch zomaar de gezinnen werd binnengedragen. En ik wil daar niet veroordelend over spreken, maar wel mijn zorg over uitspreken. Want eigenlijk is altijd gezegd dat wij ons daar verre van moeten houden....
Wat bedoelt die ds. nu? Hij wil bevruchting buiten het lichaam niet veroordelen maar hij is er op tegen want het is altijd gezegd dat wij ons daar verre van moeten houden? Daar kun je toch helemaal niets mee als je zelf in zo'n situatie zit?
Ik denk dat het wel verstaan wordt als je deze dominee beter kent. Dit is slechts een klein gedeelte uit de preek, en bovendien is dit spreektaal en geen schrijftaal. Als je spreektaal gaat opschrijven merk je wel eens wat zinnen tegen die eigenlijk niet helemaal goed lopen. Maar doorgaans blijf ik toch zo dicht mogelijk bij hetgeen gezegd wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Meditatie

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:... Het heeft me persoonlijk best wel geschokt ook, dat in een van de bladen die toch onder ons wel ook wel gelezen wordt, er toch ook eigenlijk wel gesproken werd over de bevruchting buiten het lichaam. Op een dusdanige mogelijkheid die toch zomaar de gezinnen werd binnengedragen. En ik wil daar niet veroordelend over spreken, maar wel mijn zorg over uitspreken. Want eigenlijk is altijd gezegd dat wij ons daar verre van moeten houden....
Wat bedoelt die ds. nu? Hij wil bevruchting buiten het lichaam niet veroordelen maar hij is er op tegen want het is altijd gezegd dat wij ons daar verre van moeten houden? Daar kun je toch helemaal niets mee als je zelf in zo'n situatie zit?
Ik denk dat het wel verstaan wordt als je deze dominee beter kent. Dit is slechts een klein gedeelte uit de preek, en bovendien is dit spreektaal en geen schrijftaal. Als je spreektaal gaat opschrijven merk je wel eens wat zinnen tegen die eigenlijk niet helemaal goed lopen. Maar doorgaans blijf ik toch zo dicht mogelijk bij hetgeen gezegd wordt.
Je hebt helemaal gelijk dat je de uitspraken van een predikant beter kunt plaatsen als je deze beter kent, en ook als je de context kent waarin het gezegd wordt. Maar alsnog is het niet heel duidelijk wat de predikant hier zegt, met name tegen echtparen die IVF overwegen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:... Het heeft me persoonlijk best wel geschokt ook, dat in een van de bladen die toch onder ons wel ook wel gelezen wordt, er toch ook eigenlijk wel gesproken werd over de bevruchting buiten het lichaam. Op een dusdanige mogelijkheid die toch zomaar de gezinnen werd binnengedragen. En ik wil daar niet veroordelend over spreken, maar wel mijn zorg over uitspreken. Want eigenlijk is altijd gezegd dat wij ons daar verre van moeten houden....
Wat bedoelt die ds. nu? Hij wil bevruchting buiten het lichaam niet veroordelen maar hij is er op tegen want het is altijd gezegd dat wij ons daar verre van moeten houden? Daar kun je toch helemaal niets mee als je zelf in zo'n situatie zit?
Ik denk dat het wel verstaan wordt als je deze dominee beter kent. Dit is slechts een klein gedeelte uit de preek, en bovendien is dit spreektaal en geen schrijftaal. Als je spreektaal gaat opschrijven merk je wel eens wat zinnen tegen die eigenlijk niet helemaal goed lopen. Maar doorgaans blijf ik toch zo dicht mogelijk bij hetgeen gezegd wordt.
Je hebt helemaal gelijk dat je de uitspraken van een predikant beter kunt plaatsen als je deze beter kent, en ook als je de context kent waarin het gezegd wordt. Maar alsnog is het niet heel duidelijk wat de predikant hier zegt, met name tegen echtparen die IVF overwegen.
Ik kon er zelf ook niet uitkomen, wel was duidelijk dat hij er wat bedenkingen bij had.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Meditatie

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
GGotK schreef:Dia bedoelt kittelachtig.
Ketelachtig en kittelachtig zijn synoniemen. Ik denk dat het ene woord misschien ouder is dan het andere.
Kort gezegd, mensen zijn licht geraakt, kriegel, prikkelbaar, kribbig, wrevelig, snel boos worden, zich niet laten gezeggen, maar gaan hun eigen gang, en willen niet gewaarschuwd zijn. Ik denk dat de definitie zo wel ruim benoemd is.
Dat is de mens zoals die zich aan het einde der eeuwen zich openbaart.
Zo'n uitdrukking werkt al snel als een boemerang. Want wie bedoel je met 'de mens aan het einde der eeuwen'? Dat zijn wij allemaal en de één hoort liever ds A en ander ds Z.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
GGotK schreef:Dia bedoelt kittelachtig.
Ketelachtig en kittelachtig zijn synoniemen. Ik denk dat het ene woord misschien ouder is dan het andere.
Kort gezegd, mensen zijn licht geraakt, kriegel, prikkelbaar, kribbig, wrevelig, snel boos worden, zich niet laten gezeggen, maar gaan hun eigen gang, en willen niet gewaarschuwd zijn. Ik denk dat de definitie zo wel ruim benoemd is.
Dat is de mens zoals die zich aan het einde der eeuwen zich openbaart.
Zo'n uitdrukking werkt al snel als een boemerang. Want wie bedoel je met 'de mens aan het einde der eeuwen'? Dat zijn wij allemaal en de één hoort liever ds A en ander ds Z.
Oh? dan had Paulus het beter maar niet kunnen schrijven? Want deze uitdrukking noemt Paulus ook als hij aan Timotheus schrijft. Dat moeten we zeker serieus nemen,
Paulus schrijft letterlijk:
1 Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:
2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
3 Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
4 En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.
5 Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.


Dit bedoelt ds. Verschuure ook in die preek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Meditatie

Bericht door refo »

Je moet het ter harte nemen en met deze teksten niet anderen de oren wassen. Anderen.
Kittelachtig is het ook als je graag waarschuwende preken en predikers hoort en anderen liever niet. Want her gevaar ontstaat dan dat je op de jou geliefde klanken gaat letten en de Boodschap van de Meester misloopt.
En nogmaals: dat geldt voor 'links' en 'rechts". Hoewel de rechterkant er meer consequenties aan verbindt en dus al snel meer gelijk denkt te hebben. Ook daar heeft de Meester het over gehad.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Je moet het ter harte nemen en met deze teksten niet anderen de oren wassen. Anderen.
Kittelachtig is het ook als je graag waarschuwende preken en predikers hoort en anderen liever niet. Want her gevaar ontstaat dan dat je op de jou geliefde klanken gaat letten en de Boodschap van de Meester misloopt.
En nogmaals: dat geldt voor 'links' en 'rechts". Hoewel de rechterkant er meer consequenties aan verbindt en dus al snel meer gelijk denkt te hebben. Ook daar heeft de Meester het over gehad.
Meditaties moeten niet vervuild worden met nare discussies want dan doet een meditatie geen nut, ja bewerkstellist zo het juist tegendeel van wat is bedoeld. En dat is precies wat de tegenstander diabolos wil. En dat ook is ketelachtig zijn. Dat is niet links en niet rechts maat dat is onbetwist de waarheid, het gaat over het onbevooroordeeld buigen onder Gods Woord. Laten we eerlijk bij het Woord blijven en geen medemens onverhoord veroordelen of helpen veroordelen. Dit is beslist niet anderen de oren wassen, maar het doel moet wel zijn elkaar wakker te houden. Zijt dan nuchter en waakt! Hiermee acht ik voldoend te hebben belicht wat de tekst bedoelt.
MERK OP: (Het Griekse woord diabolos, hetgeen letterlijk vertaald betekent: vaneenscheider, en ook verwarring scheppen, zaken door elkaar gooien).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Meditatie

Bericht door Arja »

Uit genade zijt gij zalig geworden

Het is door de genade van God dat de goddelozen niet direct gedood worden. De scherpe bijl van rechtvaardigheid zou spoedig de onvruchtbare boom laten vallen als de medelijdende stem van Jezus niet zei: ‘Spaar hem nog iets langer.’ Veel zondaren hebben, wanneer zij tot God zijn bekeerd, een dankbaar getuigenis gegeven dat zij door de genade van de Heere nog niet vernietigd zijn. John Bunyan had drie uitvluchten voor zijn bekering, en noemt ze in zijn boek Genade overvloedig voor de grootste der zondaren als voorbeelden van geduldige genade. Af en toe worden zulke verlossingen als middelen gebruikt om het hart te beïnvloeden, en worden we vervuld met tedere emoties van liefde tot God en verdriet als Hij beledigd wordt. Is het niet waar? Moeten we niet zeggen dat de lankmoedigheid en het geduld van God onze redding zijn? (2 Petr. 3:15)

Een diplomaat werd tijdens een gevecht getroffen door een kogel in de buurt van de zak in zijn vest, maar hij bleef ongedeerd, want een zilveren munt stopte de voortgang van de dodelijke kogel. Op de munt stonden de woorden DEI GRATIA (door de genade van God). Deze voorzienende omstandigheid maakte op hem een diepe indruk en zij bracht hem ertoe om een klein boekje te lezen dat een godvrezende zuster hem had gegeven toen hij naar huis ging. God zegende het lezen van dat boekje en hij werd door de rijke genade van God een gelovige in de Heere Jezus.

Lezer, bent u nog niet gered? Hebt u ook weleens een opmerkelijke reddende omstandigheid ervaren? Dank God daarvoor en bewonder deze vrije genade van Hem, en bid dat zij u tot berouw mag brengen! Vraagt u naar de manier van leven? Onthoud de woorden DEI GRATIA, en vergeet nooit dat wij door genade zijn gered. Genade betekent in alle omstandigheden dat u iets ontvangt waar u geen recht op hebt. De genade stopt waar de verdienste begint: wat een heerlijke wetenschap is dit voor degenen onder u die totaal geen waarde meer hebben, geen verdienste, geen goedheid of wat dan ook! Misdaden worden vergeven en dwaasheden worden genezen door onze Verlosser, uit louter vrije genade. Het woord genade heeft dezelfde betekenis als de term ‘gratis’. Wycliffes gebed was: ‘Heere, red mij gratis.’ Goede werken kunnen geen redding kopen of verkopen, maar de hemelse Vader geeft het om niet en is niet verwijtend. Genade komt tot ons door het geloof in Jezus. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld. O, zondaar, mag God u genade geven om naar Jezus te kijken en te leven. Zie nu op Jezus, want vandaag is de aangename tijd!

Bron: https://charlesspurgeon.nl/
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

Ik luisterde vanavond nog weer de preek die zondagmiddag bij ons werd gelezen na.
Het mag een bemoedigende boodschap zijn, en/of tevens tot lering voor ons allen, voor mij en voor een ieder die het hoort (of hier leest). We horen hier de oude bevindelijke prediking, zoals we die van onze kinderjaren af geleerd hebben.

2 SAMUEL 7:10-12
12 Wanneer uw dagen zullen vervuld zijn en gij met uw vaderen zult ontslapen zijn, zo zal Ik uw zaad na u doen opstaan, dat uit uw lijf voortkomen zal, en Ik zal zijn koninkrijk bevestigen.
13 Die zal Mijn Naam een huis bouwen, en Ik zal den stoel zijns koninkrijks bevestigen tot in eeuwigheid.
14 Ik zal hem zijn tot een Vader, en hij zal Mij zijn tot een zoon; dewelke als hij misdoet, zo zal Ik hem met een mensenroede en met plagen der mensenkinderen straffen.
15 Maar Mijn goedertierenheid zal van hem niet wijken, gelijk als Ik die weggenomen heb van Saul, dien Ik van voor uw aangezicht heb weggenomen.
16 Doch uw huis zal bestendig zijn en uw koninkrijk tot in eeuwigheid, voor uw aangezicht; uw stoel zal vast zijn tot in eeuwigheid.
17 Naar al deze woorden en naar dit ganse gezicht, alzo sprak Nathan tot David.


De preek is in zijn geheel na te luisteren:
https://archive.org/details/ds.p.blok65 ... ellezing65

Het thema van de preek luidde:
DE ZEKERE TOEKOMST VAN HET KONINKRIJK GODS
Ik plaats hier alleen het tweede punt, anders wordt het te lang.

Ik heb er ook een stuk kerkgeschiedenis in gelezen. Als God in het leven van een mens arbeidt, dan gaat die mens vastigheid zoeken. Voor zijn leven, voor de waarheid, en voor zijn gezin. Dat kan niet anders. Leven trekt naar leven. In mijn gedachten komt het getuigenis van de oude NN over de opbouw van Gods kinderen en van Zijn gemeente. En dat hij de wonderlijke uitdrukking deed, hij zei: Wij geloven dat God kinderen kan doen geboren worden uit moeders, die het vermogen niet bezitten om een kind op te voeden. Dat kan. Hij zegt: Dat geloof ik. Maar ik geloof als God een mens bekeert, en de Heere kan dat op wonderlijke wijze doen, dat dat nieuwe leven het leven gaat zoeken daar waar het leven is. Hier en daar zoeken, en daar, en daar zoeken. Of mag ik het nog kinderlijker zeggen. God brengt Zijn levende Kerk onder de Waarheid. Houdt dat maar vast hoor! Houdt dat maar vast!

Dat betekent dat ze overal niet eten en niet overal drinken kunnen. En dat ze overal maar geen voedsel kunnen vinden in hen ziel. Nee, ze worden door Gods Geest geleid op die plaats waar die hongerige ziel verzadigd wordt. En die dorstige ziel gelaafd wordt. Waar de geheimen van het leven dat uit God is verklaard worden. Omdat ze aansluiting zoeken bij God krijgen ze aansluiting bij de waarheid die uit God is. En dan zie ik de strijd van die Kerk van alle tijden en eeuwen. Ik zie het dwaze van onze tijd, van Samen op Weg, ik zie de openbaring van wat die de synoden van de kerken ons leren, om genoegdoening te vinden aan mensenverwachting: Een ander liedboek, een andere Bijbel, een andere prediking, jeugddiensten enz.

Maar God zegt mij vanavond wat anders. Ik hoor uit het Woord van God: En zij zullen niet meer heengedreven worden, en de kinderen der verkeerdheid, zullen hen niet meer verdrukken gelijk als het eerste is. Dus dat wil zeggen dat dat leven dat heen en weer geschud kan worden (daar kom ik straks misschien nog even op terug), dat dat een leven is dat midden in de strijd geworpen wordt. Als God het geeft, dat je door de Waarheid bent aangesproken, en de Waarheid je lief is, en de Waarheid de keus van je leven wordt, dan zegt dat eeuwige Woord vanavond, dat dat in een weg van strijd zal gebeuren. Dan lees ik in deze waarheid, en ik hoop dat je leven daarbij kan vinden, dan zegt de Heere: Dan zullen de kinderen der verkeerdheid, die zullen je niet meer drukken. Die kinderen der verkeerdheid, wie zijn dat? Ziet dat op hetgeen in het verleden gebeurde, al laagt ge o Israël als weleer gebukt bij tichelstenen neer, toen gij uw juk moest dragen. Je ziet het in de historie van een Simson, bij wijze van spreken, die om der waarheid wil de kwellingen moet ondergaan van de Filistijnen. Ik heb gedacht, gemeente, daar ligt een beeld in.

Als we de waarheid zoeken zoals Gods Woord het ons leert, en we de waarheid beminnen zoals we onze ziel, houdt u er dan rekening mee dat die keus van je leven, die begeerte van je hart, van alle zijden aangetast zal worden. Weet je, er is een volk die die kwellingen kent. De vernederingen moet ondergaan, de kruizen moet dagen, langs de weg van verguizing soms geleid wordt, een voorwerp wordt van spot en van hoon. “Zoek je het nou in die zwartekousenkerk?” Zoek je het nu bij die leer die altijd maar praat dat je bekeerd moet worden? En zoek je het nu bij die mensen waarvan je eigenlijk niks van mag? Is dat nou een leven? Toe nou? Em dan in je ziel hier die innerlijke keus: Heere, ik kan niet anders, ik wil niet anders. Dáár ligt het voedsel van vanavond! Het voedsel van de ziel. Ja, dat nieuwe leven dat heeft de Heere aan Mozes, aan Samuel, en aan deze David laten preken. Maar met een belofte! Dat er een moment zal komen, dat die kinderen der verkeerdheid, die zullen toch een keertje ophouden. Hoort u maar, ik lees het in de Schrift: Want ze zullen hem niet meer verdrukken, gelijk als het eerst.

Ik heb gisteren gedacht, toen ik dit zat voor te bereiden: er komen momenten dat de Heere stilheid geven zal, rust. Kinderen der verkeerdheid gaat ue verder opbouwen, de mond gesnoerd zullen worden, òf op een bijzondere wijze, onder de tucht zullen geplaatst worden. De Heere heeft daarin een belofte gedaan, dat de strijd Godes is. En daar zijn de voorbeelden in de kerkgeschiedenis en in het leven van Gods kinderen te over. Als hij die kinderen der verdrukten op een bijzondere wijze tegen kwam. En de eeuwigheid zal wat uitmaken mensen! Van degenen die al spottend en honend met het volk van God onder het oordeel naar de eeuwigheid gestuurd zijn. Daar zou ik nog wel wat van kunnen zeggen vanuit mijn persoonlijke en ambtelijke leven.
Samengevat: God zorgt voor Zijn werk. God zorgt voor Zijn kinderen. God zorgt dat er een plaats zal zijn waar een woestijnvolk bij ogenblikken rust mag vinden. Gelijk als de grote Leraar in de hoogtijden van het leven tot Zijn jongeren sprak: En Hij voerde ze in een woeste plaats alleen en Hij zei: Rust nu eens een weinig. Ja, de Schrift is rijk van rijke profetie. Ik lees een wonderlijke zaak. God belooft: Ik heb voor Mijn volk, voor Mijn Israël een plaats bereid.

Mag je het voor je eigen ziel ook ervaren? Mag je wel eens wat meenemen? Mag je wel eens verklaard worden? Is je naam al eens genoemd? Met je vragen en je raadsels waarop je geen antwoord op zag en die kinderen der verkeerdheid maar brommen en honen en schelden en lasteren en vloeken en spotten! Dat je zegt: O God! Ik lees: Want God was aan mijn zij en Hij ondersteunde mij in het leed dat mij genaakte. En: Ik zal vol heldenmoed, daar mij Uw hand behoed, tienduizenden niet vrezen. En dan zegt de Heere: Die kinderen der verkeerdheid, daar komt een keertje een eind aan. Want Ik zal Mij een plaats bereiden, en Ik zal de Goddelijke waarheid planten naar Mijn vrijmacht; en ze zullen niet meer verdrukken als in het eerst. En dan gaat de Heere een wonderlijke toezegging doen, dat Ik geboden heb richters te wezen over Mijn volk. Ik heb u rust gegeven van al uw vijanden. Ook geeft de Heere u te kennen dat hij u een huis maken zal.

De Heere zegt: Ik heb dat tot een bewijs in het verleden betuigd. Ik gaf u richters , Ik gaf mensen die leiding gaven, Ik gaf mensen die de zaken voor uw ziel oplosten. En hij zegt: Ik zal Zelf in de toekomst daarvoor instaan. Ik las een wonderlijke les in die boodschap. We mogen nog samen zijn. De Heere geeft onder de gerichten en de oordelen nog een plekje, en op de Bijbellezingen mag ik met instemming van mijn ziel dat wel eens ervaren. Een hoopje vreemdelingen, zwervend van het een naar het ander. Verdreven, bespot, misschien, gehoond, verdacht. Maar die bij tijden toch wel eens met de Kerk gezongen hebben: Ik zal, nu ik mag adem halen, na zoveel bange tegenspoed, mijn geloften U betalen, die in de nood mij hebt behoed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Meditatie

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:Ik luisterde vanavond nog weer de preek die zondagmiddag bij ons werd gelezen na....
Bedankt voor de link. Ik hoop hem te beluisteren. Enig idee waar / wanneer dit opgenomen is?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Meditatie

Bericht door Jantje »

Ik denk Kootwijkerbroek.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Ik denk Kootwijkerbroek.
Inderdaad, de Bijbellezingen zijn in de jaren 80 in Kootwijkerbroek uitgesproken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

Ik ben een preek aan het uitschrijven, wederom van ds. P. Blok. Ik zou deze preek, of een deel daarvan willen delen, ook in verband met de spraakverwarring over wat bevinding is. Het komt hier heel duidelijk naar voren. Ik neem eerst de voorrede en dan de tekst en de punten die behandeld worden. Verder ben ik nu ook nog niet met het uitschrijven van de preek. De preek is (evenals de vorige, bij ons gelezen preek) uitgesproken in de gemeente van Kootwijkerbroek.

_________________________________________________________________________________

TEKST: JOB 33:22-24
En zijn ziel nadert ten verderve, en zijn leven tot de dingen die doden
Is er dan bij hem een gezant, een uitlegger, een uit duizend, om den mens zijn rechten plicht te verkondigen
Zo zal Hij hem genadig zijn en zeggen: Verlos hem, dat hij in het verderf niet nederdale. Ik heb verzoening gevonden.


Psalm 27:3
Schriftlezing: JOB 33:1-24
Gebed
Psalm 116: 2,3,4,5


Geliefden,
Het werk en de Persoon van Christus is een grote verborgenheid. Al is het waar, dat de natuurlijke mens godsdienstige kennis verzamelt en op godsdienstige wijze spreekt over God, geloof, genade, en geloofswerkzaamheden, zo is het toch een zekere waarheid, dat het werk Gods in de ziel niet is te werken. Het is God, die in u werkt, beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen. Dat welbehagen Gods openbaart zich niet alleen in de soevereiniteit van Gods verkiezing, hoewel de mens der zonde zich daarover te pletter loopt. Maar Goddelijke soevereine verkiezing is er. Maar er is ook soevereiniteit in de leidingen die God met Zijn gemeente houdt. Dat kan een mens niet uitdenken. Daar weten Gods kinderen zelfs niets van. Het moet ze alles van de Heere geleerd worden.
En nu het wonderlijke werk van Zijn tussen tredende arbeid, daar heeft Jesaja in het 62e hoofdstuk ons naar gewezen, als hij sprekender wijs de Middelaar invoert en Hem beluisteren: Om Sions wil zal ik niet zwijgen, en om Jerusalems wil zal Ik niet stil zijn, totdat haar Gerechtigheid voortkomt als een glans, en het Heil, als een fakkel dat brand.
Daarmee getuigt Jesaja van het werk van de Middelaar, dat er een moment is, dan moet hij gaan spreken, en dat wanneer Sion niet kan zwijgen.
Om Sions wil zal ik niet zwijgen. Er is dus een erfdeel op aarde, dat krijgt een keer een slot op de mond. Dan ben je uitgepraat. Om dat volk te verlossen, spreekt hij, dan zal Ik om Sions wil niet zwijgen, en Ik zal om Jeruzalems wil niet stil zijn. Dat wil zeggen dat er een moment in het leven aanbreekt, dat Hij het voor Zijn gemeente gaat opnemen.
Kennis van de Middelaar, kennis van het werk van de Middelaar, maar ook op welke wijze meent Hij het voor op? Denk eens over die vraag mee. Op welke wijze neemt Hij het voor Zijn volk op? Het is niet de mens die gelooft, niet de mens die grijpt en die mens de tast en die mens die het heeft. Dat staat er helemaal buiten, mensen, het is een eenzijdig werk.
Over die vraag, over hoe Hij het voor Zijn gemeente opneemt wil ik met u denken. Ik wil uw aandacht vragen voor het boek Job. Ik wil met u denken over het 33e hoofdstuk. We gaan voor u lezen de vezen 22 tot en met 24.
JOB 33 de verzen 22 tot en met 24. Ik lees Gods Woord:
En zijn ziel nadert ten verderve, en zijn leven tot de dingen die doden
Is er dan bij hem een gezant, een uitlegger, een uit duizend, om den mens zijn rechten plicht te verkondigen
Zo zal Hij hem genadig zijn en zeggen: Verlos hem, dat hij in het verderf niet nederdale. Ik heb verzoening gevonden.


Deze tekstwoorden spreken ons van:
RECHTSOEFENING
Ik lees drie zaken:
1. HET VONNIS AANVAARD
2. BORGWERK VERKLAARD
3. DE VERZOENING GESCHONKKEN


Dus rechtsoefening:
1. HET VONNIS AANVAARD
En zijn ziel nadert ten verderve, en zijn leven tot de dingen die doden
2. BORGWERK VERKLAARD
Is er dan bij hem een gezant, een uitlegger, een uit duizend, om den mens zijn rechten plicht te verkondigen
3. VERZOENING GESCHONKKEN
Zo zal Hij hem genadig zijn en zeggen: Verlos hem, dat hij in het verderf niet nederdale. Ik heb verzoening gevonden.

We vragen de Heere om over deze ingrijpende zaken licht te geven.
De noodzakelijkheid te beleven, en alles wat daarbuiten is als tekort voor de eeuwigheid in te leveren.

(HIERNA DE PREEK)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Meditatie

Bericht door Susan »

HET GEZICHT VAN DORRE BEENDEREN
„De hand des Heeren was op mij, enz.” (Ezech. 37 : 1-14)

Gelovige broeders! hoe noodzakelijk is uw gebed! Als God, in het voorgaande hoofdstuk belooft aan Israël een nieuw hart en een nieuwe geest te zullen geven: „en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen en zal u een vlesen hart geven” voegt Hij er in vers 37 bij: „Daarom zal Ik van het huis Israëls verzocht worden, dat Ik het hun doe.” En als God aan Christus de heidenen als Zijn erfdeel toezegt, belooft Hij zulks als gebedsverhoring: „Eis van Mij, en Ik zal u geven.” Zo ook hier: wil Hij het leven geven aan de doodsbeenderen, die in de open vlakte liggen, Zijn Woord is: „Profeteer tot de Geest, o mensenkind! Welk een werktuig heeft God in uw handen gelegd, o, mijn gelovige broeders! Het gebed beweegt Hem, in Wiens hand het heelal is. Mannen vol geloof en gebed, u Israëls, die met God worstelt en overmocht! Gerechtvaardigden, wier gebed veel vermag! U bent wellicht een klein kuddeke, maar wilt niet ophouden gedurig tot God te roepen. Vraagt om de Geest, dat „Hij over deze gedoden kome, opdat zij levend worden!”

En u, egoistische Christenen, - indien zo’n tegenstrijdigheid bestaan kan, - u die Gods troon alleen voor uzelf nadert, u wier gebeden van het begin tot het einde alleen voor uzelf zijn, die slechts gaven vraagt voor uw eigen vrede en eigen vreugde, … gaat en leert wat het zeggen wil: „Het is zaliger te geven dan te ontvangen.” „Dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was.”
Dundee, 25 december 1836.
Plaats reactie