EO- Jongerendag

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik verbaas me altijd, hoe het toch kan, dat mensen zoveel lucht in de hoofden van vooral jonge mensen proberen te pompen. Iets moois ervaren is een goed ding, en een handige manier om een diepgaande discussie aan te ontwijken. Maar ach...zo"n kinderkruistocht staat aandoenlijk in een wereld vol religieus geweld. Wellicht dat ze snel ter zending worden gestuurd in in stedelijke getto"s. Is het dan God of angst wat in hun hartjes zit, wanneer dat zich voordoet. Poppenkast.
Confestatum (16-06-2003, 09:07:56 uur)

het is natuurlijk prachtig zo"n EO-jongerendag...
het enige probleem is de vraag in hoeverre dat groeps-emotie-gevoel doorwerkt zodra men weer thuis is....zodra het "gewone" leven met al zijn onderlinge strijd en lijden weer verdergaat...
het is net als bij een popconcert...de emotie van het samen beleefde moment tilt je even boven de dagelijkse werkelijkheid uit...
toch kan zo"n jongerendag een verdieping betekenen in het zoeken naar GOD...al duurt die zoektocht zelf soms een heel leven...

frank kroes (16-06-2003, 09:44:47 uur)

Dat de EO-jongerendag als oppervlakkig wordt beschreven zegt ook wel iets over Trouw zelf. Ik heb nog nooit een echt positief verslag van de jongerendag gelezen in de Trouw. Zelf ben ik geen christen, maar ik waardeer het zondermeer dat voor een 32.000 man groot publiek er enkele agenten worden ingezet die vervolgens de gehele dag geen ruk te doen hebben.
Jabotinski (16-06-2003, 11:59:00 uur)

"Je moet misschien je levensstijl wijzigen, maar veel veranderen is niet nodig". Met alle respect hoor, maar zoals het hier beschreven wordt, verval je toch wel in nihilisme. Geloof als een soort instant-product. Een bekering of vervulling alsof je het laatste model mobiele telefoon gratis kan ophalen. En wat zijn dummies nu eigenlijk?
Rob (16-06-2003, 13:26:29 uur)

Wat verwachten jullie van 2 keer 20 minuten preek dat de hele theologie wordt besproken van voor tot achter. De jongeren die een keuze gemaakt hebben worden trouwens niet in het diepe gegooid want daarna werden ze opgevangen in de talkzone. Daar wordt verder met ze gesproken en de vragen die er zijn beantwoord. En als ze nog geen christelijke gemeente bezoeken dan worden ze ook doorverwezen naar een kerk in hun woonplaats waar ze verder worden opgevangen.
nely (16-06-2003, 14:17:05 uur)

Waarom gaat trouw nog naar de EO jongerendag? Dat vraag ik me al jaren af. Misschien om makkelijk een pagina te vullen in de afdeling religie? We knippen en plakken gewoon de uiterst kritische opmerkingen van het vorige jaar. Maar dit jaar anders. Meneer Stoffels mag het zeggen. En jawel, alle evangelische cliches worden nog eens benadrukt en sociologisch onderuit gehaald. Natuurlijk is de EO dag dan een orthodox simplisme met moderne groeps-hysterie. Dat kon ik ook verzinnen.

Maar misschien is de EO er als enige in geslaagd om een authentiek geloof te communiceren in deze tijd. Misschien hebben ondervinden de jongeren wel echt iets van God omdat ze daar ook naar verlangen.

Vergelijk de EO jongeren dag eens met de club waar trouw voor schrijft. De SOW jongerendag bv. Daar komen de jongeren op af!

Bedenk als socioloog liever verbetering aan het EO-concept. Hoe moet je jongeren na zo"n dag begeleiden en in welke structuur. Dan heeft jouw leven misschien ook nog zin!

Johan ter Beek (16-06-2003, 14:39:48 uur)

Laat ik me dan maar een eo-jongere noemen en jawel ik ben op de EO-Jongerendag geweest. Als ik dit artikel lees denk ik,"beetje jammer". Je moet naar zo'n dag geen socioloog sturen die even het gedrag bestudeert van 32 000 jongeren. Het thema is dan experience God, over het God ervaren, maar dan is niet meteen het geloof gebaseerd op ervaren. Mijn geloof is gebaseerd op weten en zelfs verstandelijk beredeneren. Door mijn relatie met God kan ik hem ervaren. Zo'n dag waar je met meer dan 30000 christenen samen God aanbidt is altijd geweldig. Niet door stemmingmakerij, maar de kracht van God. Dan zegt het artikel de prediking was niet diep en niet theologisch. In 2 keer 20 minuten moet je, vertellen over Gods geest en hoe God werkt,dan moet je je beperken tot de basis. Daar is Ouweneel goed in geslaagd.
ChriZ (17-06-2003, 12:04:44 uur)

Als jongere "trouw" lezer bezocht ik afgelopen zaterdag de eo-jongerendag. De enige reden was eigenlijk het optreden van Michael W. smith, de eo-jongerendag zelf lokte mij absoluut niet, zeker niet na al die stukken zoals deze die ik de afgelopen jaren had gelezen.
Dus met de enige vooroordelen betrad ik het Gelredome. En daar heb ik een fantastische dag gehad. Ik ben niet iemand die met de handen in de lucht gaat staan zingen of naar voren rent om de helige geest te mogen ontvangen, maar wat werd benadrukt is dat iedereen daar de vrijheid heeft om op zijn/haar manier het geloof te beleven. En ook zonder dat kwam bij mij het thema "experience god" uit. Dus ik hoop dat volgend jaar het krantenartikel met een iets andere toon geschreven mag worden om zo mensen te stimuleren toch eens de eo-jongerendag te bezoeken, want die ervaring die ik daar had is in de kerk erg ver te zoeken.

hanneke (17-06-2003, 20:52:54 uur)
Madtice

Bericht door Madtice »

Wow, zomaar allemaal reacties tegen de EO-Jongerendag, zodat je goed één kant van het verhaal belicht. Ga je ook nog op zoek naar reacties die positief zijn en de goede kanten er uit lichten om het in balans te brengen of blijft het bij dit eenzijdige propaganda materiaal? Tuurlijk menen de schrijvers van al deze stukjes wat ze zeggen, maar het gaat er om hoe jij het gebruikt - dat is de propaganda.
Refojongere

Als je goed leest, lees je vier positieve en vier negatieve reacties.
Als je naar een popconcert van U2 gaat, dan krijg je dezelfde kick, alleen voel je je misschien wat minder vroom dan.
Madtice

Bericht door Madtice »

Een u2 concert geeft zeker een kick, en ik voel me nooit 'vroom', want ik vind vroom een vies woord. Laat mij maar 'echt' zijn. Bij U2 voel ik me overigens net zo op m'n gemak als op de EO-jongerendag als tijdens een eredienst in een gereformeerde kerk, en dat is uit ervaring :).
Kate

Bericht door Kate »

Refojongere,
Zou je nu willen vertellen wat je wil zeggen met je artikel uit Trouw en de reacties op dat artikel?
Trouwens, waarom gebruik je niet het artikel dat in het RD stond? Dat is toch DE krant? Het verslag dat daar in stond was voor het eerst in tijden waarheidsgetrouw.
Refojongere

Ik heb mijn zegje vorig jaar al gedaan. Toch vond ik de inzichten van prof. Stoffels wel ontmaskerend. Je moet niet vergeten dat veel christendom tegenwoordig op het gevoel afgaat en dat ze zich lekker voelen in hun kerk, hun theologie, hun levenswandel. Dat het altijd 'toppie' gaat, nooit geen geklaag. Halleluja-juichend christendom. Cliche? Misschien wel. Kern van waarheid? Ik weet het wel zeker!

Waar blijft de ere en heiligheid Gods? Waar blijft Zijn wet? Jezus was toch gekomen om de zonden te dragen, Zijn Wet te vervullen? Waar hoor je daar nog van, op zo'n jongerendag?

Nee hoor: feesten, vervuld met de Geest worden, daarvoor klappen, kiezen voor Jezus en masse, weer onder een begeleidend lied, daarna weer feesten....................en dan is de dag, de emotie, de bijzondere momenten weer voorbij..
parsifal

Bericht door parsifal »

Heb je wel eens aan Stoffels gevraagd om een reformatorische dienst te analyseren?

Op zich is zijn analyse wel verhelderend ja, maar vergeet vooral niet, dat het publiek niet volwassen is, maar dat het vaak pubers zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Heb je iets tegen pubers soms Parsifal? :mad: :P :ki

Refojongere, het stukje in Trouw is eenzijdig. Ik las het maandag en moest een beetje grijnzen, het is m.i. goed dat Trouw kritisch is maar met deze ondertoon is het ook niet altijd even serieus te nemen. Dat stukje over ijsjes en de smaak daarvan, een uitspraak van Grandia, is trouwens niet helemaal eerlijk. Zaterdag op de samenvatting werd zijn toespraak uitgezonden en daar zag je dat Grandia uitdrukkelijk zei: "ik wil God NIET met een ijsje of iets dergelijks vergelijken, het is om duidelijk te maken wat ik bedoel."

Matthijs, ik heb maar één vraagje.. hoeveel evangelische mensen met wie je vaak over het geloof praat ken je?

Lebaoth
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik heb alleen iets tegen puberende zusjes :P, maar ik bedoel ermee te zeggen dat veel mensen nog niet zo'n heel uitgebreide theologische vorming hebben gehad, en niet direct in theologische termen denken. Dit versimpelt het taalgebruik wel eens wat. Verder had ik toen ik puberde (ben ik daar al overheen trouwens?) Ook wel eens behoefte aan gek doen. Gebeurt meer trouwens veel jeugdverenigingen hebben het eerste gedeelte serieus en daarna kan het haast niet gek genoeg zijn.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth

Matthijs, ik heb maar één vraagje.. hoeveel evangelische mensen met wie je vaak over het geloof praat ken je?

Lebaoth
Ben ons in de kerk zitten er een paar met evangelische jongeren.. Op msn sprak ik wel es met een paar.. Ongeveer 7 denk ik...

Je denkt zeker nu, dat ik een te eenzijdig beeld heb over evangelische mensen he?:)

Er zullen best dingen zijn waar wij wat van kunnen leren, maar als ik dat zo allemaal hoor en lees over de eo-jongerendag, dan denk ik 'is dat geloof?'
Liever Turks dan Paaps
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Admin
Madtice

juist die eerste tekst uit Johannes is de tekst die vele graag aanhalen de EO incluis,. echter hiermaakt men een cruciale fout. Mee vergeet hier de grondtalen er naast te leggen om te onderzoek wat men vertaald heeft. de kanttekeningen (de aantekeningen van de statenvertalers) zijn hierover zeer duidelijk. De aanduiding Wereld is tweeledig bedoeld, waarbij hier vanuit de grondtekst zeer duidelijk Gods uitverkoren volk bedoeld. dit zelf geldt ook voor de andere tekst die je aanhaalt.

Ps: Waarom haalt de EO nooit de tekst aan. "Ik bid niet voor de wereld maar voor diegene die gij mij gegeven hebt" ???
Die uitleg van de 'wereld' in Joh 3:16 staat in de kanttekeningen idd uitgelegd als de wereld van de uitverkorenen. Maar ook hierover zijn de meningen zeer uiteenlopend. Bij ons in de kerk (ja, ja, de GG) is meerdere keren hierover gepreekt, maar dan met de opvatting dat de wereld de kosmos, de schepping omvat. En dat met een uitleg vanuit de grondtekst.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Alleen als ik dit soort taal lees "God gelooft in jou, en de vraag is of je in Hem gelooft. God komt tot jou, zou jij nu tot God willen komen?" dan lopen de rillingen bij mij al over de rug. Echt triest! Ze hebben amper een besef wie God is. God dien je niet zo. Dat is onmogelijk!
En toch, Matthijs, is dat heel bijbels, reformatorisch en volgens de 3 formulieren. Je zou eens goed het doopfomulier en bijv. zondag 27 moeten lezen. Daarin lees je dat de Heilige Geest toegezegd wordt. Lees ook de verwijsteksten erbij. Daardoor wordt je alleen al klein en verwonderd dat God ons al gewild heeft en tot ons kwam toen we nog een klein ventje waren. En in de doop wordt gevraagd aan ons om een nieuwe gehoorzaamheid. Er wordt een beroep gedaan in de bijbel op onze wil. Dat zou je uit kunnen leggen als "God gelooft in jou".
Ik ben ervan overtuigd dat wij met z'n allen niet weten hoe God echt is. Als ik Hem al een beetje ken, dan schieten woorden tekort, zo vol liefde, zo vergevend, zo geduldig, ja Hij gelooft in ons, zelfs zo, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven. Voor ons persoonlijk. Ds. vd Belt verwoorde het zo: al zou jij de enige zijn die gered is, dan zou Jezus dat lijden alleen voor jou hebben gedaan, zo persoonlijk is de vergeving.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik zou hier wel eens willen weten vanhen die nu naar de EO-jongerendag geweest zijn en zich gegeven hebben aan de Heere, Hoe staat het er nu mee? Zijn we nog steeds zo van hem vervuld als toen op die dag of zijn we al weer overgegaan tot de orde van de dag?

Als er op die dag echte bevinding des geloofs is geweest die uit het Woord opgekomen is en aan het Woord getoetst kan worden, dan zal er ook het een en ander opgeruimg worden in ons leven.
Welke afgoden dan ook, maar zij gaan eruit! In het geloofsleven is er geen plaats voor hen. Ervaring des geloofs heeft ook alles met bekering te maken. Anders gezegd: met een afsterven van de oude mens en een opstanding van de nieuwe mens. Zowel van de openbaring, het Woord Gods hebben wij maar weinig van ddie jongerendag gelezen, maar ook van de waarachtige bekering. Zelfs kregen wij de indruk dat die duizenden jongeren zichzelf konden blijven en dat zij alle idolen mochten blijven behouden. Maar zo is het in het waarachtig geloof niet!
Hoe meer wij over deze grote jongerenmanifestatie denken, des te meer komen wij tot de conclusie dat onze jongeren daar niet kunnen zijn. Er worden dingen gezegd die haaks staan op wat zij op zondag in de prediking in hun eigen gemeente horen. ( een schrijven van: Ds. G.S.A. de Knegt)
parsifal

Bericht door parsifal »

Jelle,

Even een uitspraak die je heel veel in de reformatorische kerken hoort: "Gods Woord keert nooit zonder resultaat terug" (even vrij vertaald om even duidelijk te maken wat er werkelijk gezegd wordt)

Nu de vraag aan alle reformatorische Christenen: Is de troep er echt uitgegooid na de afgelopen zondag, of ben je verhardt? Weet wel dat de oproep tot verandering elke week klinkt in de Kerk. En elke keer als je de Bijbel leest, terwijl je nog in zonde leeft. En dan komen de vragen: Welke cd's staan in je kast? (Klassiek is er ook genoeg troep?)
Welke kleding hangt in je kast? (Zijn er weer kinderen aan kapot gegaan?)
Of is er afgunst? Is er lust? Is er hebzucht? Op dat punt mag en moet je de vragen ook aan jezelf stellen. En ik aan mij.

En die jongen van 14 die nu moeilijk echt afscheid kan nemen van zijn oude leventje is niets slechter dan ik die weliswaar niet naar voren ben gegaan, maar ondertussen vast zit aan van alles en nog wat. We zijn zo bang dat anderen te vroeg de hemel ingaan en niet echt strijden om in te gaan. En ondertussen sukkelen we zelf verder. Godzijdank is God God. Hij zal ook mij er doorheen trekken (en ja ik ben ook zo iemand die op een jongerendag behoorlijk is veranderd).
xgnoom

Bericht door xgnoom »

Ik had het topic over de EO-jongerendag al gemist op het OSW, maar hij is er dus toch. Wel voorspelbaar, jongens.

Wat is er eigenlijk precies mis met 'geloof ervaren'? De GG heeft het toch ook over ervaring? Wie legt mij dit uit?

[Aangepast op 18/6/03 door kridje]
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande
Gesloten