Beeldtaal

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Beeldtaal

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:
Arja schreef:Jona's gebed beschrijft het lijden, de dood en opstanding van de Heere Jezus, las ik vandaag ergens. Wat vinden jullie van die stelling?
Dit is een vergelijking die de Heere Jezus Zelf maakt. Waar hij zegt dat de Zoon des Mensen drie dagen in het graf zou zijn. (even geen tekst bij de hand, maar je snapt het wel). Maar het gaat hier over zijn gebed. Nou dat heb ik zo nog niet gehoord. Maar ik wil wel eens verder kijken wat er van staat. Het lijden van Christus, de dood, en opstanding. Ja, het ligt er wel in, maar had het nooit zo gehoord.
“En Jona bad tot de Heere, zijn God, uit het ingewand van de vis. En hij zeide: Ik riep uit mijn benauwdheid tot de Heere, en Hij antwoordde mij; uit de buik van het graf schreide ik, en Gij hoordet mijn stem. Want Gij hadt mij geworpen in de diepte, in het hart der zeeën, en de stroom omving mij; al Uw baren en Uw golven gingen over mij heen. En ik zeide: Ik ben uitgestoten van voor Uw ogen; nochtans zal ik de tempel Uwer heiligheid weer aanschouwen. De wateren hadden mij omgeven tot de ziel toe, de afgrond omving mij; het wier was aan mijn hoofd gebonden. Ik was nedergedaald tot de gronden der bergen; de grendels der aarde waren om mij heen in eeuwigheid, maar Gij hebt mijn leven uit het verderf opgevoerd, o HEERE, mijn God!” (2:1-6).

In dit gebed vinden we in de eerste plaats het angstwekkende lijden van de Heere Jezus, zoals bijvoorbeeld omschreven in o.a. Psalm 69:2,3: “Verlos mij, o God! want de wateren zijn gekomen tot aan de ziel. Ik ben gezonken in grondeloze modder, waar men niet kan staan; ik ben gekomen in de diepten der wateren, en de vloed overstroomt mij”.

Maar niet alleen Zijn lijden en sterven, ook Zijn opstanding vinden we terug in de woorden: “maar Gij hebt mijn leven uit het verderf opgevoerd, o HEERE, mijn God!”
Vergelijk dit met Psalm 16:10 “Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten; Gij zult niet toelaten, dat Uw Heilige de verderving ziet ...”. Deze tekst wordt door Petrus aangehaald om de opstanding van Christus te bewijzen (Hand. 2:27-30).

Verder bidt Jona: “Wat ik beloofd heb, zal ik betalen ...”. Op gelijke wijze heeft de Heere Jezus alles wat van Hem geschreven stond vervuld. Zo luidden Zijn eerste woorden: “Wist gij niet, dat Ik bezig moet zijn met de dingen mijns Vaders?” en Zijn laatste woorden aan het kruis: “Het is volbracht”. Bron: Israël en de Bijbel
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beeldtaal

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
-DIA- schreef:
JCRyle schreef:
-DIA- schreef:Om te beginnen het eerste deel uit de Bijbellezingen over het boek Jona van de weleerwaarde heer W. van Leeuwen, en dan met name het Gebed dat Jona bad in het ingewand van de vis: (...)
Wat is nu eigenlijk het punt dat je wilt maken? Ik volg het in ieder geval niet. Je zou het nog toelichten, maar het Van Leeuwen-citaat lijkt mij niet je uitleg. Of wel?
Ik bedoel hiermee eigenlijk het fantaseren van mensen over deze geestelijke zaken wat bloot te leggen. Dat mag toch? Paulus gebruikte ook een list om zielen voor Christus te winnen. Er ligt veel in wat zo diep is wat wij van nature niet verstaan, maar wat de kinderkens is geopenbaard. Als we alleen al dit mochten bereiken dan was er al iets gewonnen. Men hoorde wel wat smalend spreken over de gemeenschap der heiligen, (sorry dat ik soms nog een goed geheugen mag hebben) en geen waanwijsheid. Dan past het ons (inclusief deze persoon) wat minder hoog van de toren te blazen. Maar om te zoeken het verstand met Goddelijk Licht bestraald.
Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar wie fantaseert hier en blaast hoog van de toren? Want ik volg je niet echt om eerlijk te zijn. En wat bedoel je met je opmerking over smalend spreken over de gemeenschap der heiligen? Je moet me een beetje helpen, vriend.
U vat het niet. Wie zijn wij om zulke verborgenheden te doorvorsen. Ik geloof dat dit alleen kan als we het zelf leren, zoals de eerwaarde heer van Leeuwen ook zelf zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beeldtaal

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
-DIA- schreef:
Arja schreef:Jona's gebed beschrijft het lijden, de dood en opstanding van de Heere Jezus, las ik vandaag ergens. Wat vinden jullie van die stelling?
Dit is een vergelijking die de Heere Jezus Zelf maakt. Waar hij zegt dat de Zoon des Mensen drie dagen in het graf zou zijn. (even geen tekst bij de hand, maar je snapt het wel). Maar het gaat hier over zijn gebed. Nou dat heb ik zo nog niet gehoord. Maar ik wil wel eens verder kijken wat er van staat. Het lijden van Christus, de dood, en opstanding. Ja, het ligt er wel in, maar had het nooit zo gehoord.
“En Jona bad tot de Heere, zijn God, uit het ingewand van de vis. En hij zeide: Ik riep uit mijn benauwdheid tot de Heere, en Hij antwoordde mij; uit de buik van het graf schreide ik, en Gij hoordet mijn stem. Want Gij hadt mij geworpen in de diepte, in het hart der zeeën, en de stroom omving mij; al Uw baren en Uw golven gingen over mij heen. En ik zeide: Ik ben uitgestoten van voor Uw ogen; nochtans zal ik de tempel Uwer heiligheid weer aanschouwen. De wateren hadden mij omgeven tot de ziel toe, de afgrond omving mij; het wier was aan mijn hoofd gebonden. Ik was nedergedaald tot de gronden der bergen; de grendels der aarde waren om mij heen in eeuwigheid, maar Gij hebt mijn leven uit het verderf opgevoerd, o HEERE, mijn God!” (2:1-6).

In dit gebed vinden we in de eerste plaats het angstwekkende lijden van de Heere Jezus, zoals bijvoorbeeld omschreven in o.a. Psalm 69:2,3: “Verlos mij, o God! want de wateren zijn gekomen tot aan de ziel. Ik ben gezonken in grondeloze modder, waar men niet kan staan; ik ben gekomen in de diepten der wateren, en de vloed overstroomt mij”.

Maar niet alleen Zijn lijden en sterven, ook Zijn opstanding vinden we terug in de woorden: “maar Gij hebt mijn leven uit het verderf opgevoerd, o HEERE, mijn God!”
Vergelijk dit met Psalm 16:10 “Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten; Gij zult niet toelaten, dat Uw Heilige de verderving ziet ...”. Deze tekst wordt door Petrus aangehaald om de opstanding van Christus te bewijzen (Hand. 2:27-30).

Verder bidt Jona: “Wat ik beloofd heb, zal ik betalen ...”. Op gelijke wijze heeft de Heere Jezus alles wat van Hem geschreven stond vervuld. Zo luidden Zijn eerste woorden: “Wist gij niet, dat Ik bezig moet zijn met de dingen mijns Vaders?” en Zijn laatste woorden aan het kruis: “Het is volbracht”. Bron: Israël en de Bijbel
Zo kunnen we het bezien. Maar de diepte ervan, zoals eerw. van Leeuwen beschrijft zal moeilijker gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beeldtaal

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:U vat het niet. Wie zijn wij om zulke verborgenheden te doorvorsen. Ik geloof dat dit alleen kan als we het zelf leren, zoals de eerwaarde heer van Leeuwen ook zelf zegt.
Dat ik het niet vat geef ik gelijk toe. Daarom vroeg ik ook om uitleg. :)
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beeldtaal

Bericht door DDD »

Het zijn geen verborgenheden, maar openbaringen van de Heere.

Er zijn heus verborgen dingen in de Bijbel, maar dat is geen reden om dat altijd maar van stal te halen. Het boek Jona is een vrij eenvoudig boek om te begrijpen. Om het ook toe te passen, is een stuk ingewikkelder.

Overigens vind ik het onbehoorlijk en onchristelijk dat DIA voortdurend suggereert dat de gesprekspartners wel geen bevindelijke kennis van Jona 2 zullen hebben.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beeldtaal

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: U vat het niet. Wie zijn wij om zulke verborgenheden te doorvorsen. Ik geloof dat dit alleen kan als we het zelf leren, zoals de eerwaarde heer van Leeuwen ook zelf zegt.
Gelukkig denk ik stellig te weten dat zich op dit forum mensen bevinden die dit zelf hebben geleerd. En nog leren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beeldtaal

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: U vat het niet. Wie zijn wij om zulke verborgenheden te doorvorsen. Ik geloof dat dit alleen kan als we het zelf leren, zoals de eerwaarde heer van Leeuwen ook zelf zegt.
Gelukkig denk ik stellig te weten dat zich op dit forum mensen bevinden die dit zelf hebben geleerd. En nog leren.
Wilt u mijn Aquila en Pricilla dan zijn?

Ik heb daarnet in Enter wel iets gehoord wat met nog wat verblijdde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beeldtaal

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: U vat het niet. Wie zijn wij om zulke verborgenheden te doorvorsen. Ik geloof dat dit alleen kan als we het zelf leren, zoals de eerwaarde heer van Leeuwen ook zelf zegt.
Gelukkig denk ik stellig te weten dat zich op dit forum mensen bevinden die dit zelf hebben geleerd. En nog leren.
Wilt u mijn Aquila en Pricilla dan zijn?

Ik heb daarnet in Enter wel iets gehoord wat met nog wat verblijdde.
Ik heb vandaag in de preek van de preekluisterkring veel mogen horen wat me ontroerde en verblijde.
Wat trof je in Enter?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beeldtaal

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: U vat het niet. Wie zijn wij om zulke verborgenheden te doorvorsen. Ik geloof dat dit alleen kan als we het zelf leren, zoals de eerwaarde heer van Leeuwen ook zelf zegt.
Gelukkig denk ik stellig te weten dat zich op dit forum mensen bevinden die dit zelf hebben geleerd. En nog leren.
Wilt u mijn Aquila en Pricilla dan zijn?

Ik heb daarnet in Enter wel iets gehoord wat met nog wat verblijdde.
Ik heb vandaag in de preek van de preekluisterkring veel mogen horen wat me ontroerde en verblijde.
Wat trof je in Enter?
Die man kwam op uit de eeuwigheid. Vanuit het welbehagen Gods. Dat was wel tot verwondering.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beeldtaal

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Die man kwam op uit de eeuwigheid. Vanuit het welbehagen Gods. Dat was wel tot verwondering.
Dat is goed om te horen. Hoe was de preek, buiten de man om, voor jezelf?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beeldtaal

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Die man kwam op uit de eeuwigheid. Vanuit het welbehagen Gods. Dat was wel tot verwondering.
Dat is goed om te horen. Hoe was de preek, buiten de man om, voor jezelf?
Zou ik dat voor mijzelf mogen overdenken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beeldtaal

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Die man kwam op uit de eeuwigheid. Vanuit het welbehagen Gods. Dat was wel tot verwondering.
Dat is goed om te horen. Hoe was de preek, buiten de man om, voor jezelf?
Zou ik dat voor mijzelf mogen overdenken?
Zeker. Het is wel een belangrijker deel dan de man opzich die er staat. Goede overdenking wens ik je!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beeldtaal

Bericht door Hendrikus »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Die man kwam op uit de eeuwigheid. Vanuit het welbehagen Gods. Dat was wel tot verwondering.
Dat is goed om te horen. Hoe was de preek, buiten de man om, voor jezelf?
De bekering van Paulus als norm.
Iemand als Brakel dacht daar toch anders over.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beeldtaal

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Die man kwam op uit de eeuwigheid. Vanuit het welbehagen Gods. Dat was wel tot verwondering.
Dat is goed om te horen. Hoe was de preek, buiten de man om, voor jezelf?
De bekering van Paulus als norm.
Iemand als Brakel dacht daar toch anders over.
Ik ook.....
Maar goed, als de bekering van Paulus niet echt was, dan zat hij er dus flink naast...…
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beeldtaal

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Die man kwam op uit de eeuwigheid. Vanuit het welbehagen Gods. Dat was wel tot verwondering.
Dat is goed om te horen. Hoe was de preek, buiten de man om, voor jezelf?
De bekering van Paulus als norm.
Iemand als Brakel dacht daar toch anders over.
Heb jij ook geluisterd?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie