De Bijbel spreekt net zo goed over onze onmacht als over onze onwil. Ik begrijp wel wat je zegt, maar dat is nog geen vrijbrief om te gaan verkondigen dat wij een vrije keuze hebben.ejvl schreef:Ik zeg ook niet dat jij dat doet. Het was een algemene reactie op beide schrijfsels.TSD schreef: Volgens mij speel ik niets tegen elkaar uit. Ik geef alleen maar aan dat onbekeerd blijven absoluut geen vrije keuze meer is. Over schuld en verantwoordelijkheid heb ik het niet gehad volgens mij.
De benadering dat het geen keuze is om onbekeerd te blijven vind ik pastoraal onjuist. Opmerkingen als, zie je wel, ik kan er niets aan doen, Adam heeft gezondigd en nu kan ik er niets meer aan doen, liggen dan op de loer.
Daarom zou ik liever spreken over dat de zaligheid aan alle mensen (kosmos) wordt aangeboden, het evangelie, en als men hier geen acht op slaat is dat niet omdat men geen keuze had, maar omdat men niet wilde.
En de zaligheid is een eenzijdig Godswerk, de mens ligt van nature dood in zonde en schuld.
Ik ben het verder met je eens dat de Bijbel meer nadruk legt op onze onwil dan op onze onmacht. Maar we moeten wel uitkijken dat we niet net gaan doen alsof mensen in staat zijn om te kiezen.
En daarbij heb ik mijn woorden geschreven in het verband van de discussie, niet zomaar lukraak. Ik reageerde op meerdere citaten van Liz, waaronder:
--> Gelukkig is dit niet zo, dan werd er namelijk geen mens behouden. Er is namelijk niemand die er voor kiest om zich te bekeren, helemaal niemand. Of dit gelegen ligt in onmacht en onwil doet niet ter zake. Maar er is niemand die God zoekt, ook niet tot één toe. (!). Bovenstaand citaat vind ik zo'n troosteloos citaat. Als je je eigen onbekeerlijkheid gaat zien en daarmee in de nood komt, dan raak je van bovenstaand citaat alleen maar moedeloos.Liz Boer schreef: "Dat betekent niet dat de Heere niet genadig is ook niet dat Hij niet Barmhartig is, hij laat de zon opgaan over bekeerde en onbekeerde, toch als je er voor kiest om onbekeerd te blijven, blijft God je vijand. Dan heb je alles te vrezen. Dan zal Hij Zich niet ontfermen."
En het 2e citaat van Liz ter verduidelijking van het voorgaande:
En dat nog wel als reactie op mijn vraag of we niet allemaal van onszelf kiezen om onbekeerd te blijven. Je had het wél over een vrije keuze, Liz.Liz Boer schreef: "Ik bedoel ermee dat het een eigen vrije keuze is om onbekeerd te blijven."
1. Hebben wij nu een vrije wil, of niet?
2. Geloof je nu dat wij allemaal van onszelf ervoor kiezen om onbekeerd te blijven en zonder God door te leven, of niet?
Zomaar even de DL:
Dortse Leerregels schreef: De rechtzinnige leer verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen:
(H2 nr. 6.)Die het onderscheid tussen verwerving en toeëigening daartoe gebruiken, opdat zij den onvoorzichtigen en onervarenen dit gevoelen zouden kunnen inplanten, dat God, zoveel Hem aangaat, aan alle mensen die weldaden, die door den dood van Christus verkregen worden, gelijkelijk heeft willen mededelen; maar dat sommigen de vergeving der zonden en het eeuwige leven deelachtig worden, anderen niet, dat zulk onderscheid hangt aan hun vrijen wil, dewelke zichzelven voegt bij de genade, die zonder onderscheid aangeboden wordt, en dat het niet hangt aan die bijzondere gave der barmhartigheid, die krachtiglijk in hen werkt, opdat zij zichzelven die genade boven anderen zouden toeëigenen. Want dezen, zich houdende alsof zij dit onderscheid in een gezonde mening voorstelden, trachten den volke het verderfelijk venijn van de Pelagiaanse dwalingen in te geven.
(En H3/4 nr. 9.) Die leren: Dat de genade en de vrije wil gedeeltelijke oorzaken zijn, die beide te zamen het begin van de bekering werken, en dat de genade in orde van werking niet gaat vóór de werking van den wil; dat is, dat God niet eer den wil des mensen krachtiglijk helpt tot de bekering, dan wanneer de wil des mensen zichzelven beweegt en daartoe bepaalt. Want de Oude Kerk heeft deze leer al overlang in de Pelagianen veroordeeld, uit de woorden van den apostel: Zo is het dan niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods , Rom. 9:16,. Insgelijks: Wie onderscheidt u? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? , 1 Kor. 4:7,. En: Het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen , Filipp. 2:13,.