Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Van Ewijk »

Wat vind u hier van?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Piet Puk »

Van Ewijk schreef:Wat vind u hier van?
Misschien heeft die persoon al haar leeftocht daar in geworpen. Weet jij het?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Van Ewijk »

Piet Puk schreef:
Van Ewijk schreef:Wat vind u hier van?
Misschien heeft die persoon al haar leeftocht daar in geworpen. Weet jij het?
Nee, maar ik stel de vraag ook uit verwondering, niet uit veroordeling.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door DDD »

Wel dat vind ik heel lief. Dat vind ik ervan.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Terri »

Het kan nog een heel 'gedoe' worden om ze in te leveren, officieel zijn ze lang geldig, maar veel supermarkten doen wel 'moeilijk' als ze een dag oud zijn.

''Lege flessen: hoelang is de statiegeldbon geldig na uitgifte? Statiegeldbonnen kennen een juridische verjaringstermijn van 5 jaar. Dit betekent dat bonnen met een datum ouder dan 5 jaar niet meer kunnen worden ingeleverd."
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Dodo »

Ik heb wel eens vergeten het statiegeldbonnetje in te leveren. In mijn portemonnee gedaan en pas een week of zo later ingeleverd. Probleemloos.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Wandelende »

Van Ewijk schreef:Wat vind u hier van?
Nieuwe markt. :OO3
(~)
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Wet en Evangelie »

Van Ewijk schreef:Wat vind u hier van?
Prima! Zolang het maar niet komt in plaats van de gebruikelijke gift!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Dodo »

Wet en Evangelie schreef:
Van Ewijk schreef:Wat vind u hier van?
Prima! Zolang het maar niet komt in plaats van de gebruikelijke gift!
Nou ja, het is niet echt prima natuurlijk. Want nu moet iemand een heleboel werk doen om dat (beetje) geld bij de kerk te krijgen. Bonnetjes mee naar de supermarkt, inwisselen, geld apart houden, en dan zorgen dat het op de bestemming komt. Dat zijn veel handelingen.
In onze collectes zitten wel eens zakjes of envelopjes met buitenlandse muntjes. En een briefje er bij: voor de diaconie. Dat is erg lief bedoeld, maar in de praktijk onuitvoerbaar. Net zo met ingevulde overschrijfformulieren in de collectezak. Niet doen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Van Ewijk »

Dodo schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Van Ewijk schreef:Wat vind u hier van?
Prima! Zolang het maar niet komt in plaats van de gebruikelijke gift!
Nou ja, het is niet echt prima natuurlijk. Want nu moet iemand een heleboel werk doen om dat (beetje) geld bij de kerk te krijgen. Bonnetjes mee naar de supermarkt, inwisselen, geld apart houden, en dan zorgen dat het op de bestemming komt. Dat zijn veel handelingen.
Zoals jij het beschrijft wel. Maar als de desbetreffende ambtenaar die de collecte behandeld of iemand anders van de kerk even de portemonnee trekt, het desbetreffende bedrag aanvult en de bonnen de volgende dag mee naar de winkel neemt voor zijn eigen boodschappen is dat toch niet zo omslachtig?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Dodo »

Nee, klopt. Dat zou de kortste weg zijn. Maar dat kan alleen als het een hoge uitzondering is natuurlijk. Je moet dat niet elke week tegenkomen.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door DDD »

Waarom niet? Ik vind het helemaal prima. Daar krijgt niemand wat van. Je moet het alleen niet tot op de cent nauwkeurig willen administreren. Dat schiet bij zulke giften zijn doel voorbij.

Laat mensen gewoon in de zak doen wat zij kunnen missen. Zulke muntjes kun je toch gewoon verzamelen per land door een vrijwilliger van de classis? Die kan zoiets dan eens meegeven aan een vakantieganger om aan de plaatselijke kerk te doneren.

Ik zou daar allemaal niet zo moeilijk over doen. Het gaat om de bedoeling. God heeft de blijmoedige gever lief. Misschien is het wel een statiegeldbon van een meisje van 7, die wat flessen heeft opgeruimd die op straat rondzwierven. Wie weet is er in de hemel wel even stilgestaan bij deze gift.

Het zou een mooi onderwerp zijn voor een kinderboek. Er valt veel over te mediteren.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door Dodo »

Ik zou je graag het emmertje met muntjes willen laten zien. Daar zitten munten in van ongeveer veertig landen. Daar kun je niks mee. Niet alleen omdat het een enorme uitzoekerij zou zijn, maar ook omdat de waarde van de muntjes soms vrijwel niks is.
Die statiegeldbonnetjes zijn natuurlijk niet van een jong kind. Die heeft zulke bonnetjes niet. Het is helemaal geen ramp dat het een keer in de collecte zit, maar het normale verwerkingsproces van de collectes is al een flinke klus, en als je dan voor een minibedragje nog eens relatief veel moeite moet gaan doen... Niet fijn.
Overigens doen mensen van alles in de collecte. Er was vroeger al eens een dominee die vroeg of de mensen geen linnen knopen meer in de zak wilden doen, omdat zijn vrouw er genoeg had om het ondergoed te verstellen. Maar nog steeds zitten er snoepjes in, winkelwagenmuntjes, vreemd geld, collectebonnen van andere gemeenten, een keer een plastic fiche voor de kermis (daar heb ik een sleutelhanger van gemaakt...).
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door DDD »

Dat emmertje lijkt op zich al wat minder handig. Je kunt het beter per gift sorteren, lijkt mij.

Maar goed. Een mogelijke oplossing is dat de 12+ club of de reformatorische basisschool de muntjes per land sorteert en in de kerkbode of schoolkrant vraagt of er mensen zijn die het geld willen meenemen voor de plaatselijke kerk. Goed voor het bewustwordingsproces en wellicht kunnen ze gelijk op zoek gaan naar een plaatselijke kerk daar. Ook goed voor het meeleven met onze broeders en zusters in het buitenland.

Ik zou niet weten waarom jonge kinderen geen statiegeldbonnen hebben. Bij mij komen/kwamen de buurkinderen wel eens om flessen vragen. Ik neem aan dat ze dan ook het bonnetje meenemen. Dat heb ik eigenlijk nooit gevraagd, maar dat ligt toch wel voor de hand.

Die collectebonnen van andere gemeenten zou je ook gewoon kunnen opsparen en zo nu en dan verrekenen voor de algemene kas. Ik weet nog wel dat in onze kerkbode iets stond over collectebonnen die geregeld bij de buurgemeente binnenkwamen. In plaats van dat men een regeling afsprak, kregen de gemeenteleden op hun kop. Totaal onflexibel. De overheid heeft de naam om ingewikkeld te doen, maar kerkenraden kunnen er ook wat van. Is het niet over kerkelijke grenzen dan wel over collectebonnen.

De snoepjes, mits ingepakt, zou je kunnen uitdelen aan de armen. Die zijn er in elke gemeente genoeg. En mocht de diaconie geen arme kinderen kennen, dan is er een goede reden daar eens naar op zoek te gaan. Dan kan er gelijk wat geld heen.

Voor de kermisfiche heb je zelf al wat goeds bedacht. Daar zou ik ook niet onmiddellijk een passende bestemming voor weten :D
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Statiegeldbonnen (aangetroffen) in de collectezak

Bericht door merel »

Misschien had de betreffende persoon geen kleingeld meer en wilde hij/zij toch wat geven. Ik vind het eerlijk gezegd ook wel een ding om elke week voldoende kleingeld bij elkaar te sprokkelen, helemaal als je de collectemunten vergeet bij te bestellen.
Plaats reactie