Europa schuift op naar rechts

Plaats reactie
wpv

Bericht door wpv »

Is de verrechtsing niet eerder een gevolg van de grote afstand die er bestaat tussen regering en bevolking? Want, laten we even in ons eigen land blijven, Pim Fortuyn verwoord wel wat er bij een zeer groot deel van de bevolking leeft.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Je moet ook uitkijken met alles rechts en links te betittelen. Er zijn namelijk in die populistische beweging kenmerken die erop wijzen dat extreem rechts en extreem links elkaar weer raken. Neem nu Le Pen. Er kan worden verwacht dat veel extreem linkse kiezers op Le Pen gaan stemmen om de centrumrechtse Chirac in de weg te zitten.

En die hoge welvaart versus ontevredenheid valt zoals al is aangestipt te verklaren door de gewoon enorm slechte politiek die er gevoerd is. Bovendien speelt het wegvallen van de typisch idealitische fundamenten van politieke partijen. En punt 3 is gewoon dat veel mensen niet nadenken:
Fortuijn? O, ja daar heb ik op gestemd. Kvond zijn stropdassen altijd zo leuk...
Jelle

Bericht door Jelle »

Is verrechtsing ook niet het gevolg van onze multiculturele samenleving? Het wordt volgens mij door velen ervaren zodra we gaan merken dat we ons moeten aanpassen aan de buitenlanders.
Zolang we nog maar onze eigen cultuur niet behoeven aan te passen aan die van anderen gaat het allemaal nog wel. Maar ik denk dat hoe meer we merken dat we nederlanders onder de buitenlanders gaan worden dat dan op den duur de vlam in de pan slaat.
Zijn dit allemaal geen feiten die langzaam maar zeker de verrechtsing ook aansturen?:bu
limosa

Bericht door limosa »

Het kan ook een reactie zijn op het gevoel de eigen identiteit (als land/volk) kwijt te raken als gevolg van het opgenomen worden in het grote geheel dat Europa heet. De directe invloed van de burger op zijn/haar landsbestuur neemt af daardat op velerlei gebied tegenwoordig geregeerd wordt vanuit een ver Brussel door (voor de meesten) onzichtbare politici. Ik weet niet of deze reactie op zich een verrechtsing is, het is wel een vorm van nationalisme.

limosa
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Hieruit blijkt dat de mens toch meer wil dan alleen maatschappelijke vooruitgang. Iedereen (zowel kerkelijke als onkerkelijke) lopen op paars te schelden en gaan daarom rechts stemmen. Hebben we wel recht om te schelden? Worden de fouten niet extra vergroot en de goede dingen verkleint? Je kan toch haast verwachten dat de meeste onkerkelijke mensen tevreden zouden zijn met paars. Toch is men dat niet, men is nooit tevreden, hoeveel welvaart het ook heb gegeven.

Ik kan het gewoon niet volgen! Meeste Nederlanders zijn blij met de nieuwe wetten en de welvaart en toch schelden en spugen op paars! Onbegrijpelijk!

Wat wil men? Men denkt het in rechts te vinden, maar de rust voor zowel ziel en lichaam is alleen bij God te vinden! De mens is toch onrustig en hoopt iets te vinden bij mensen wat niet te vinden is!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ik heb het niet gelezen, maar op de voorkant van het Nederlands Dagblad stond een stuk over 11 onafhankelijke politicologen die tot de conclusie kwamen dat Nederland geen democratie meer was. Nu gaat het mij niet hierom, staatsvorm vind ik namelijk niet zo belangrijk, maar om de afsluitende opmerking. Er zou een enorme ramp of een nieuwe oorlog voor nodig zijn om de zaak weer recht te trekken. Veelzeggend.

Bovendien is er nog de eenvoudige redenering dat als het verlangen is ingevuld, je met een kater blijft zitten. Net als met iets kopen/verzamelen. Als je betaald hebt, is de pret er van af. Ook al heb je ergens jaren voor gespaard om het te krijgen. Net zo met politiek. Alles gaat goed, maar nog voel je je ongelukkig. Dus dan maar Pim Fortuijn.
Plaats reactie