Positief topic over de GGIN

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Wandelende »

Carrie schreef:
Wandelende schreef:
DDD schreef:Ik denk dat Jantje het vooral in zijn algemeenheid bedoelde en niet specifiek in eigen gemeente.
Akkoord.
En dit is ook slechts één voorbeeld waarmee je niet direct een heel kerkverband kan aanspreken. Zowel niet in positief opzicht als in negatief opzicht.
"De Gereformeerde Gemeenten" werd er gezegd. Ik ken echter voldoende afzonderlijke gemeenten waar er geen enkele moeite gedaan zou worden om eerst een zwart pak aan te trekken alvorens men op de foto / video gaat. Dus in die zin zou @Jantje een deurtje verder kunnen kijken als hij graag ambtsdragers in spijkerbroeken met fleecevesten wil zien. ;)
Ik heb het gevoel dat er weinig zijn die willen begrijpen wat @jantje bedoeld.
Ik begrijp @Jantje heel goed. ;)
En als het zo ontzettend vaak voor komt, snap ik niet waarom ik dat zo zelden in het rd ziet.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik jantje volkomen begrijp. Dat ambtsdragers het nodig vinden om zelfs op een kerkmarkt, of kerkontbijt in hun zwarte pak te komen. Dan denk ik... Waarom?
Dan denk ik hetzelfde als jij en @Jantje. Probleem is alleen dat ik geen ambtsdragers in zwarte pakken zie op de markt van de kerk en bij een kerkontbijt of what ever. En dat is toch echt de GG.
Zelfs niet alle dominees komen in een zwart pak of mét stropdas aan. Een goede combinatie die ik recent zag bij een GG dominee was een grijs pak met een paarse stropdas. Ik vond het mooi.

Dus zo uitzonderlijk is het allemaal niet wat hier geschetst wordt.
En nee, het is absoluut geen hoofdzaak. Maar ik kan het wel waarderen als hier iemand op de foto staat die als ik het goed begreep tuinder is, en zich niet door kerkelijke en/of sociale druk laat verleiden om alleen met een zwart pak aan op de foto te willen.

Gewoon iets positiefs over de ggin :-)
Eens.
En daarom begrijp ik de bijzin niet dat de GG daar nog wel iets van kunnen leren.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:Dus als @Jantje graag spijkerbroeken en fleecevesten (of zo u wilt 'jassen') bij ambtsdragers wil zien, dan moet hij blijkbaar niet in zijn eigen gemeente zijn.
Ik zal wijselijk maar niets zeggen. Volgens mij weet jij dat zelf heus wel... ;)
DDD schreef:Ik denk dat Jantje het vooral in zijn algemeenheid bedoelde en niet specifiek in eigen gemeente.
Precies. Ik refereer nu trouwens ook aan de discussie van pas over de bijeenkomst van de diakenen van de Gereformeerde Gemeenten.
Carrie schreef:Dat ambtsdragers het nodig vinden om zelfs op een kerkmarkt, of kerkontbijt in hun zwarte pak te komen. Dan denk ik... Waarom?
Precies. En soms is het nog een driedelig pak met stropdas erbij ook.
Wandelende schreef:En daarom begrijp ik de bijzin niet dat de GG daar nog wel iets van kunnen leren.
Nee? O. Dat begrijp ik niet. Waarschijnlijk is mijn blikveld dan groter als die van jou. Ik zie dat (wat @Carrie zegt) namelijk wel degelijk gebeuren (en nee, gelukkig niet in mijn eigen gemeente).
Laatst gewijzigd door Jantje op 19 mar 2019, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Maanenschijn »

Het gaat me toch echt te ver om dit te koppelen aan de GGiN. Gewoon een nuchtere tuinder en zakenman. In de Bommelerwaard, in zijn algemeenheid wat eigenzinnig (en dat duid ik positief) volk. In meen dat als een ambtsdrager van de PKN (daar hebben we in het Bommelse ook rechtzinnige gemeenten van), HHK, GG of CGK op de foto zou zijn gezet, het ook gerust in spijkerbroek en vest zou kunnen zijn.

Dus, het is positief, maar niet exclusief voor GGiN denk ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nee, dat bedoel ik er niet mee. Naast een kerk zijn er in Nieuwaal nog allerlei andere dingen te vinden.
O. Maar waarom verbind je die negatieve herinnering dan aan de GGiN? Dat is dan toch helemaal niet nodig?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:
DDD schreef:Nee, dat bedoel ik er niet mee. Naast een kerk zijn er in Nieuwaal nog allerlei andere dingen te vinden.
O. Maar waarom verbind je die negatieve herinnering dan aan de GGiN? Dat is dan toch helemaal niet nodig?
DDD schrijft juist over goede herinneringen aan Nieuwaal...
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

@Jantje:
Ik heb alleen maar positieve herinneringen. Hoe kom je hier nu weer bij? Jouw gedachten zijn mij zeer wonderlijk.

@Wandelende:
Je begrijpt vast goed wat Jantje bedoelt. Dominees van 40 jaar geleden of langer lopen niet met zwarte stropdassen rond, een uitzondering daargelaten, maar als je foto's ziet in de Saambinder van de studenten, dan zit daar zelfs geen gestreepte stropdas tussen, laat staan een paarse.

Het is dus duidelijk dat er een tendens van extremisering is en Jantje is heus niet de enige die dat opvalt. Ik ben zelfs een keer een dominee in een zwart pak tegengekomen in een museum, met vrouw en kinderen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:DDD schrijft juist over goede herinneringen aan Nieuwaal...
DDD schreef:@Jantje:
Ik heb alleen maar positieve herinneringen. Hoe kom je hier nu weer bij? Jouw gedachten zijn mij zeer wonderlijk.
Mijn excuses. Ik las weer eens helemaal verkeerd.
DDD schreef:Ik ben zelfs een keer een dominee in een zwart pak tegengekomen in een museum, met vrouw en kinderen.
Ik ooit ergens in een maïsdoolhof. Maar dat is al weer enige tijd geleden.
Laatst gewijzigd door Jantje op 19 mar 2019, 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Ik geef toe dat dat nog gekker is.

Al heb ik onze dominee wel eens horen uitleggen dat hij in de tuin graag zijn oude kleren droeg en dat dat nu eenmaal een zwart pak was;-)

Dat kan natuurlijk gebeuren, al blijft het raar.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GGotK »

Het lijkt mij een goede zaak dat alle ambtsdragers keurig in het zwart (=ambtsgewaad) gekleed gaan bij tenminste alle gelegenheden die ambts en/of kerkgerelateerd zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Het lijkt mij een goede zaak dat alle ambtsdragers keurig in het zwart (=ambtsgewaad) gekleed gaan bij tenminste alle gelegenheden die ambts en/of kerkgerelateerd zijn.
Het bezoeken van een museum of een maïsdoolhof met vrouw en kinderen vallen daar niet onder. Een ander stijlvol kostuum kan dan ook heel goed. En dan heb ik het nog niet eens over ambtsdragers op rommelmarkten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

GGotK schreef:Het lijkt mij een goede zaak dat alle ambtsdragers keurig in het zwart (=ambtsgewaad) gekleed gaan bij tenminste alle gelegenheden die ambts en/of kerkgerelateerd zijn.
Smaken verschillen dus. Ik zou het niet prettig vinden als ambtsdragers bij mij op bezoek komen in een zwart pak, al zal ik hen daarom niet buiten laten staan. Maar mocht ooit een dominee met een malle hoed op mij in het ziekenhuis of thuis willen bezoeken, dan zal ik hem melden dat ik daar geen behoefte aan heb.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GGotK »

De teloorgang van de symbolische waarde van de kleur zwart in onze gereformeerde traditie houdt gelijke tred met het steeds schaarser worden van de doorleving van de diepte van onze schuld.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door DDD »

Misschien is dat waar.

Al moet ik zeggen dat de gemeenschappen waarin ik veel zwart zie en waar ik iets meer zicht op heb, zeker niet veel meer schulddoorleving kennen, maar eerder een lijdelijk ongelovig verder leven.

Dus vooralsnog relateer ik het meer aan conservatisme dan aan ellendekennis.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:De teloorgang van de symbolische waarde van de kleur zwart in onze gereformeerde traditie houdt gelijke tred met het steeds schaarser worden van de doorleving van de diepte van onze schuld.
Ik heb het voorbeeld hier op het forum al vaker aangehaald. Maar ik was ooit ergens op vakantie en daar werd in een Zondagsafdeling over het Heilig Avondmaal het dragen van een zwart pak gelijk gesteld aan het geestelijke toegangsbewijs voor het Heilig Avondmaal. Sorry, maar dan ben je zelfs bij mij aan het verkeerde adres. De dominee beklaagde zich erover dat hij te weinig mensen in het zwart aan het Avondmaal zag deelnemen. Maar donkerblauw is toch ook een goede kleur? Ik pleit echt niet voor knalroze of okergeel, maar om zwart te verheffen tot kenmerk van het ware leven is heel erg hypocriet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Roeline »

DDD schreef:
@Wandelende:
Je begrijpt vast goed wat Jantje bedoelt. Dominees van 40 jaar geleden of langer lopen niet met zwarte stropdassen rond, een uitzondering daargelaten, maar als je foto's ziet in de Saambinder van de studenten, dan zit daar zelfs geen gestreepte stropdas tussen, laat staan een paarse.

Het is dus duidelijk dat er een tendens van extremisering is en Jantje is heus niet de enige die dat opvalt. Ik ben zelfs een keer een dominee in een zwart pak tegengekomen in een museum, met vrouw en kinderen.
Ds. Van der Net beschrijft in het herdenkingsboek van GG H. I. Ambacht hoe het hem in verwarring bracht hoe gemeenteleden soms niet serieus konden reflecteren op de prediking terwijl ze wel erg druk waren met de kleur van zijn sokken.
Ik vond (en blijf het vinden) het eigenlijk verstandig dat men er steeds 'uniformer' gekleed bijloopt. Totdat ik dit topic las dacht ik dat dat allerlei discussie over licht-midden-zwaar, gebaseerd op kledingstijl, in de kiem zou doen smoren. Maar niet dus. Het leert dat er altijd een ontevreden groep zal zijn. Hoe dan ook.
Plaats reactie