Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Rob Matthijsse
Verbannen
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mar 2019, 19:03

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Rob Matthijsse »

Maar wat vinden jullie nu van de uitleg van de rode vaars in de genoemde preek?
ejvl
Berichten: 5757
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Het kan toch ook dat dit bij de één wel tegelijkertijd gebeurt, maar bij de ander niet?
Hoe en wanneer dingen precies plaatsvinden, weten wij niet en simpel gezegd, ik vind het ook niet belangrijk (meer).
Het enige wat geldt is of je in Christus bent of niet, of er vergeving van zonde is ontvangen of niet.
Alles daarvoor is te kort en is de dood, alleen in Christus is er leven, gerechtvaardigd door Hem.

Dit is volledig vanuit de mens bekeken. Of God wel of niet met een mens al eerder bezig is, doet er voor de mens niet toe want daar kan de mens niet mee rekenen.

Achteraf kan er wellicht gezegd worden, toen en toen was God al met mij bezig. Maar dat kan alleen als de mens in Christus is, vergeving van zonden heeft ontvangen, nooit daarvoor.

Dus als we vasthouden dat alles buiten Christus, buiten de rechtvaardigmaking, de bewuste vergeving van zonden, hoe klein of aangevallen ook, de dood is, is deze discussie afgerond.
DDD
Berichten: 28885
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:Daar hoef je niet aan te twijfelen of dat een goed advies is. En heel veel mensen twijfelen daar gelukkig ook niet aan.

Zijn preken zijn voor velen al tot zegening geweest.
Dat heeft er mijns inziens niets mee te maken. Overigens zou je dat standpunt ook nog best nader mogen onderbouwen.
gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door gallio »

ejvl schreef:
Jantje schreef:Het kan toch ook dat dit bij de één wel tegelijkertijd gebeurt, maar bij de ander niet?
Hoe en wanneer dingen precies plaatsvinden, weten wij niet en simpel gezegd, ik vind het ook niet belangrijk (meer).
Het enige wat geldt is of je in Christus bent of niet, of er vergeving van zonde is ontvangen of niet.
Alles daarvoor is te kort en is de dood, alleen in Christus is er leven, gerechtvaardigd door Hem.

Dit is volledig vanuit de mens bekeken. Of God wel of niet met een mens al eerder bezig is, doet er voor de mens niet toe want daar kan de mens niet mee rekenen.

Achteraf kan er wellicht gezegd worden, toen en toen was God al met mij bezig. Maar dat kan alleen als de mens in Christus is, vergeving van zonden heeft ontvangen, nooit daarvoor.

Dus als we vasthouden dat alles buiten Christus, buiten de rechtvaardigmaking, de bewuste vergeving van zonden, hoe klein of aangevallen ook, de dood is, is deze discussie afgerond.
Met deze voetnoot dat we nooit mogen zeggen dat er geen leven voor de rechtvaardigmaking kan zijn. Want dan ontkennen we het werk van Gods Geest in deze.
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arie Flipse »

Jantje schreef:Het kan toch ook dat dit bij de één wel tegelijkertijd gebeurt, maar bij de ander niet?
Als je beide mogelijkheden open laat dan begrijp ik je twijfels niet helemaal.

Ook je eerdere toelichting roept bij mij nogal verwarring op. Neig je op dit punt nu meer naar ds Moerkerken of naar Ds Kort?
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
CvdW
Berichten: 2967
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door CvdW »

gallio schreef:
ejvl schreef:
Jantje schreef:Het kan toch ook dat dit bij de één wel tegelijkertijd gebeurt, maar bij de ander niet?
Hoe en wanneer dingen precies plaatsvinden, weten wij niet en simpel gezegd, ik vind het ook niet belangrijk (meer).
Het enige wat geldt is of je in Christus bent of niet, of er vergeving van zonde is ontvangen of niet.
Alles daarvoor is te kort en is de dood, alleen in Christus is er leven, gerechtvaardigd door Hem.

Dit is volledig vanuit de mens bekeken. Of God wel of niet met een mens al eerder bezig is, doet er voor de mens niet toe want daar kan de mens niet mee rekenen.

Achteraf kan er wellicht gezegd worden, toen en toen was God al met mij bezig. Maar dat kan alleen als de mens in Christus is, vergeving van zonden heeft ontvangen, nooit daarvoor.

Dus als we vasthouden dat alles buiten Christus, buiten de rechtvaardigmaking, de bewuste vergeving van zonden, hoe klein of aangevallen ook, de dood is, is deze discussie afgerond.
Met deze voetnoot dat we nooit mogen zeggen dat er geen leven voor de rechtvaardigmaking kan zijn. Want dan ontkennen we het werk van Gods Geest in deze.
En zo vallen we weer terug in ons oude doen. Het werk van Gods Geest wordt niet ontkent.
DDD
Berichten: 28885
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Rob Matthijsse schreef:Maar wat vinden jullie nu van de uitleg van de rode vaars in de genoemde preek?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Want met alle discussie over de boodschapper komt het eigenlijke onderwerp wijselijk niet aan de orde.
Rob Matthijsse
Verbannen
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mar 2019, 19:03

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Rob Matthijsse »

Als ik u goed begrijp, DDD, is uw probleem, dat de rode vaars bijna nooit geslacht werd, en dat met de as misschien wel een mensenleven gedaan kon worden. En dat in de toepassing werd gedaan alsof iemand eerst de slachting van de vaars ziet, en zeven dagen later gereinigd wordt?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Wat me opvalt bij de rode vaars is dat iedereen die met dat dier in aanraking komt onrein wordt. Dat is met andere offers toch niet het geval?
Rob Matthijsse
Verbannen
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mar 2019, 19:03

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Rob Matthijsse »

Hoe werd dat eigenlijk geestelijk overgebracht, DDD? Dat wie de rode vaars aangeraakt had, onrein werd?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door windorgel »

Rob Matthijsse schreef:Hoe werd dat eigenlijk geestelijk overgebracht, DDD? Dat wie de rode vaars aangeraakt had, onrein werd?
Misschien is het een idee zelf de preek te beluisteren? Zie website GG Capelle.
Rob Matthijsse
Verbannen
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mar 2019, 19:03

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Rob Matthijsse »

Goed idee!
DDD
Berichten: 28885
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Rob Matthijsse schreef:Als ik u goed begrijp, DDD, is uw probleem, dat de rode vaars bijna nooit geslacht werd, en dat met de as misschien wel een mensenleven gedaan kon worden. En dat in de toepassing werd gedaan alsof iemand eerst de slachting van de vaars ziet, en zeven dagen later gereinigd wordt?
Mijn probleem is exact wat ik schreef, dat de dominee de termijn van drie en zeven dagen niet aan de juiste gebeurtenis gekoppeld heeft en daar allerhande nogal vergaande conclusies uit trok. Nou weet ik dat er in de Gereformeerde Gemeenten een enorme vrijheid van exegese is als het gaat om de bevindelijke toepassing, maar in dit geval stond de toepassing mijns inziens haaks op de strekking van het hoofdstuk.

Overigens is het eerste punt, namelijk dat er niet zoveel rode koeien waren, wel duidelijk genoemd. Dat had alleen voor zover ik begreep geen gevolgen voor de bevindelijke toepassing.

Maar ik zou (ook) zeggen: beluister de preek zelf. Ik ben heel benieuwd wat ik verkeerd zou hebben begrepen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:
Rob Matthijsse schreef:Hoe werd dat eigenlijk geestelijk overgebracht, DDD? Dat wie de rode vaars aangeraakt had, onrein werd?
Misschien is het een idee zelf de preek te beluisteren? Zie website GG Capelle.
...aan den IJssel-Middelwatering.
Overigens krijg ik bij de website van deze kerk allerlei rare meldingen, en schijnt hij niet betrouwbaar te zijn. Hebben anderen daar ook last van?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
windorgel schreef:
Rob Matthijsse schreef:Hoe werd dat eigenlijk geestelijk overgebracht, DDD? Dat wie de rode vaars aangeraakt had, onrein werd?
Misschien is het een idee zelf de preek te beluisteren? Zie website GG Capelle.
...aan den IJssel-Middelwatering.
Overigens krijg ik bij de website van deze kerk allerlei rare meldingen, en schijnt hij niet betrouwbaar te zijn. Hebben anderen daar ook last van?
Heb je kliksafe? Die laat soms gewone sites niet door als onveilig, dat zit in het https.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gesloten