Leesplan Verklaring Galaten - Luther (wie leest er mee?)

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Leesplan Verklaring Galaten - Luther (wie leest er mee?)

Bericht door Panny »

Ik lees vanaf 20 november 2018 uit het boekje "Een kind is ons geboren" waarin voor 49 dagen stukjes uit het boek "Het zien op Jezus" van Isaac Ambrosius zijn opgenomen met daarbij een te lezen gedeelte uit de Bijbel. Maar het laatste stukje is voor 7 januari.

Ik wil hierna graag de Verklaring van de Brief aan de Galaten van Maarten Luther gaan lezen.
Dit boek geeft niet alleen de kern weer van de theologie van Luther, maar ook van de prediking van Paulus en de hele christelijke leer.
Wie al eerder iets van Luther gelezen heeft (ik bijvoorbeeld zijn verklaring van Psalm 130) weet hoe helder Luther is!

Het leek me een goed idee om door middel van een leesplan elke dag een klein stukje uit het boek te lezen met daarbij een gedeelte uit de Bijbel.
Op deze manier zit het in een vast ritme en voorkom je dat je maar af en toe een stukje leest, met het gevaar dat je het boek nooit helemaal uitleest.
En ook door er voor elke dag een Bijbelgedeelte bij te zoeken kun je het goed gebruiken als invulling van je dagelijkse "stille tijd" ('s morgens of 's avonds).
Omdat ik geen leesplan kon vinden ben ik deze zelf gaan maken.
En toen leek het me een goed idee deze ook maar op dit forum te zetten zodat anderen er misschien ook gebruik van kunnen maken.

Ik wil ook aanraden om elke dag iets kort op te schrijven. Bijvoorbeeld een korte samenvatting van het gedeelte wat je gelezen hebt, iets wat je aansprak, iets wat je wilt onthouden, etc.
Op deze manier dwing je jezelf echt tijd te nemen, na te denken en te onthouden.
En als je af en toe een stukje terugleest in je "aantekeningen" hou je ook het overzicht over de grote lijnen.

Ik gebruik dit boek: https://www.hertog.nl/artikel/978903312 ... e-Galaten/
Dus alle bladzijdenummers die in het leesplan staan zijn ook de nummers uit dit boek. Om toch zo duidelijk mogelijk te zijn heb ik steeds (een gedeelte van) de eerste en de laatste te lezen zin opgeschreven.

Het voorwoord van de vertalers (bladzijde 7-8) en van Maarten Luther (bladzijde 9-14) zijn niet in het leesplan opgenomen, dus die moet je los hiervan een keer doorlezen!

Als je sneller door het boek wilt gaan kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen elke dag voor twee dagen te lezen.

Je kunt de verklaring van de brief aan de Galaten van Luther ook hier gratis downloaden (om bijvoorbeeld op een ereader te kunnen lezen): http://www.hetgekrookteriet.com/Preken/ ... nbrief.pdf
Let op: Op de eerste drie dagen in het leesplan lees je het hoofdstuk "De grondgedachte van de brief van Paulus aan de Galaten", maar deze is niet aanwezig in het hierboven gelinkte bestand.
Daarin staat wel een hoofdstuk "INLEIDING TOT DE BRIEF AAN DE GALATEN". Dit lijkt inhoudelijk wel ongeveer hetzelfde te zijn, maar de tekst is niet letterlijk hetzelfde.
Je kunt dit hoofdstuk zelf in drie gedeeltes verdelen voor de eerste drie dagen van het leesplan.

Hier volgt het leesplan voor de eerste week:

----------------------------------------------------------------
Dag 1: De grondgedachte van de brief van Paulus aan de Galaten (eerste gedeelte)

Bijbel: Romeinen 3:21-31

Luther: De grondgedachte van de brief van Paulus aan de Galaten (bladzijde 17-19)
Vanaf het begin van "De grondgedachte van de brief van Paulus aan de Galaten".
Laatste zin: "...de werken en de actieve gerechtigheid te kennen en in acht te nemen."
----------------------------------------------------------------
Dag 2: De grondgedachte van de brief van Paulus aan de Galaten (tweede gedeelte)

Bijbel: Romeinen 7: 1-13

Luther: De grondgedachte van de brief van Paulus aan de Galaten (bladzijde 20-21)
Eerste zin: "Het is echter iets wonderbaarlijks en in de wereld ongehoord..."
Laatste zin: "... maar de meest vrije vreugde, gerechtigheid, genade, vrede, leven, heil en heerlijkheid."
----------------------------------------------------------------
Dag 3: De grondgedachte van de brief van Paulus aan de Galaten (derde gedeelte)

Bijbel: 1 Johannes 3: 1-9

Luther: De grondgedachte van de brief van Paulus aan de Galaten (bladzijde 22-25)
Eerste zin: "Behoeven wij dus niets te doen, niet te werken om deze gerechtigheid te verkrijgen?"
Tot het einde van "De grondgedachte van de brief van Paulus aan de Galaten".
----------------------------------------------------------------
Dag 4: inleiding op Galaten 1

Bijbel: Galaten 1:1-9

Luther: Hoofdstuk 1, Inleiding (bladzijde 27-29)
Eerste zin: "Na de grondgedachte behandeld en de hoofdzaken van deze brief aan de Galaten getoond te hebben.."
Laatste zin: "Voor zichzelf als ambteloos burger echter, zegt hij: wij verzoeken, enz. (...)"
----------------------------------------------------------------
Dag 5: Galaten 1:1a

Bijbel: Mattheüs 9:35-38

Luther: "Paulus, een apostel, geroepen niet van mensen..." (Bladzijde 29-31)
Eerste zin: "Al dadelijk bij het begin bestraft Paulus die valse apostelen,..."
Laatste zin: "...zodat ook de grootste werken en inspanningen heel grote zonden zijn. ( ...)"
----------------------------------------------------------------
Dag 6: Galaten 1:1b

Bijbel: Handelingen 13:32-39

Luther: "... en God de Vader, die Hem uit de doden opgewekt heeft." (Bladzijde: 31-32)
Eerste zin: "Paulus is zo brandende, dat hij niet kan wachten totdat hij aan het eigenlijke toekomt;"
Laatste zin: "God zij dank, die ons de overwinning gegeven heeft door onze Heere Jezus Christus. Amen. (...)"
----------------------------------------------------------------
Dag 7: Galaten 1:2

Bijbel: Handelingen 20:25-32

Luther: "En al de broeders die met mij zijn...", "... aan de gemeente van Galatië" (Bladzijde 32-35)
Eerste zin: "(...) Paulus wil zeggen: 'Ofschoon het ruim voldoende is dat ik door Goddelijke roeping als apostel gezonden ben..."
Laatste zin: "Nu volgt de groet."
Plaats reactie