ellende eerst

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door kridje
Oorspronkelijk gepost door refo
Volgens ds Moerkerken wordt bij de kinderdoop het geloof van de wedergeborenen die de doopdienst meemaken versterkt. Ik heb het nog speciaal gevraagd, omdat ik dacht dat ik het niet begrepen had. "Die kinderen hebben toch geen geloof? Dus dát kan ook net versterkt worden". Volgende vraag.

De gergem is dus echt een doperse stroming die weliswaar hun kinderen dopen.
Memento; vraag niet verkeerd lezen.
Volgens mij bedoelt refo dat dit het enige nut is van de doop en verder niet!
Diep triest als er zo gedacht wordt!
Het is een teken en zegel! Een pleitgrond waarop we mogen pleiten.
Well, ik denk niet dat Moerkerken bedoelt heeft dat de doop geen teken en zegel is voor de gedoopte. Dat zou onzin zijn, en geheel buiten de reformatorische sacraments-traditie vallen, zelfs buiten Comri. Ik denk dat Moerkerken met zijn uitspraken álleen wilde waarschuwen tegen een soort 'verondersteld geloof', zoals dat binnen de gereformeerde gezindte steeds meer opgang vind.

M.i. is er niets mis mee om er duidelijk op te wijzen dat de doop niets toevoegt of afdoet aan de eeuwige staat van de mens. Het is zeker een groot voorrecht dat God ons in het bijzonder wil verzekeren van Zijn beloften van genade. Echter, de doop wijst slechts heen naar de beloften; de vervulling van de belofte zelf blijft op voorwaarde van geloof en bekering.
Als ik dit zou geloven zou ik spontaan baptist worden en me aanstaande zondag opnieuw laten dopen. De doop is er vanuit de Bijbel gezien echt voornamelijk voor degene die de doop ontvangt. Ook het formulier is hier duidelijk in met het dankgebed. Nee er is geen voorondersteld geloof. Er is een toegerekend geloof. De zuigeling is deel van het Christelijke gezin. Door de doop krijgen wij geen deel aan de belofte. De doop is een teken van de belofte voor wie gelooft en zijn huis. Uit de door refo aangehaalde uitspraken van ds.Moerkerken begrijp ik werkelijk niet waarom hij geen Baptist is.

Vaya con Dios,

parsifal
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Deze discussie hoort niet meer thuis in 'ellende eerst', dus ik kan hier wel reageren. :D

In het boek van Ds. R. van Kooten wordt uitgebreid ingegaan op de Doop en ook de doopvisie van bv. sommige GGiN wordt daar besproken. Ds. van Kooten vindt het opmerkelijk dat men binnen deze gemeenten met deze doopvisie nog kinderen doopt. Het is misschien ook niet voor niets dat predikanten als Philpot cs. daar graag worden gelezen.

Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?

Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus’ bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie