Verandering van kerkverband

Ben je wel eens veranderd van kerkverband?

Nee, nog nooit.
57
55%
Van (V)OGGiN/GGiN naar GG
3
3%
Van GG naar HHK
5
5%
Van GG naar PKN
2
2%
Van GG naar CGK
9
9%
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Evangelisch/Pinkstergemeente
0
Geen stemmen
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Reformatorische Baptistengemeente
1
1%
Van HHK/CGK/PKN naar GG
2
2%
Van GG naar (V)OGGiN/GGiN
1
1%
Overig
23
22%

Totaal aantal stemmen: 103

TSD

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door TSD »

Nasrani schreef:
TSD schreef:De opzet van de peiling is wel nogal 'gekleurd', er staan vooral opties om van GG naar een ander kerkverband te switchen :hum
Dat laatste had ik nog niet bedacht. Maar wie weet.... :haha
Nee hoor, bij het aanmaken kun je max 10 regels invoeren. Omdat naar mijn idee er een veel grotere uitstroom uit de GG is dan andere kerkverbanden heb ik deze aangemaakt. Een beetje er van uitgaande van de wisselingen die ik afgelopen jaren heb gehoord en langs heb zien komen. Maar zoals @jantje al aangaf zou er wat aangepast kunnen worden. Ik ga kijken of dat lukt....
De uitkomsten van de poll geven je in elk geval geen gelijk, gelet op hoeveel er in de categorie “overig” zit. ;)

Ikzelf ben overigens al mijn hele leven GG, alleen 1x van gemeente gewisseld ivm trouwen/verhuizen.

Ik vind dat er weer een boel negativiteit is neergepend in dit topic, maar dat zal vast aan het onderwerp liggen.... je gaat bijna denken dat de reformatorische gemeentes maar op te delen zijn in vervlakkende of verstarrende gemeentes....

Wel wijst dit topic in elk geval mij er op hoe dankbaar ik moet zijn over hoe het gaat in onze gemeente.

Zijn er nog meer, die niet geswitcht zijn van kerkverband en die lid mogen zijn van een gemeente die niet vervlakt of verstard, maar waar je mag zien dat de Heere doorgaat met Zijn werk?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:Toen ik de eerste keer naar een bioscoop ging, vond ik het ook een hele stap. (Ik maakt toen wel de verkeerde keuze).

Afijn. Wat ik bedoel te zeggen is dat de mate van moeite waarmee een overwogen keuze tot stand komt, de keuze niet legitimeert.
Ik heb nu ook wel spijt van dat ik 3x naar een bioscoop ben geweest.
Mensen zijn makkelijk verkrijgbaar voor een aardse 'pretje'
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:Toen ik de eerste keer naar een bioscoop ging, vond ik het ook een hele stap. (Ik maakt toen wel de verkeerde keuze).

Afijn. Wat ik bedoel te zeggen is dat de mate van moeite waarmee een overwogen keuze tot stand komt, de keuze niet legitimeert.
Ik heb nu ook wel spijt van dat ik 3x naar een bioscoop ben geweest.
Mensen zijn makkelijk verkrijgbaar voor een aardse 'pretje'
Ligt wat mij betreft best wat je daar ziet. Ooit in het Omniversum in Den Haag wat natuurfilms gezien. Voel me daar niet bezwaard over.
Isala

Bericht door Isala »

Bezorgd schreef: Die pijn als achterblijver heb ik jaren ervaren. En juist die wetenschap maakt de stap extra zwaar om toch over te stappen.
Je laat geestelijke vrienden achter die onder dezelfde omstandigheden een andere keuze maken.
Ik ben een achterblijver. Velen (meer dan de helft) is vertrokken. Jeugd is op twee handen te tellen. De kerk loopt leeg.
Mijn eigen wil zegt: Ga ook maar! Hier kan je geestelijk niet ademhalen. Het voedsel is schaars, en oppervlakkig. Veel Geest/geloofsverwanten zijn er niet....
Maar soms wil de Heere dat je blijft, en legt je een taak op.
In deze situatie mag ik veel zegen ervaren.

Ik weet dat er meer zijn die deze weg moeten gaan. Je hoort en ziet ze vaak niet.
Hora est!
egoe

Bericht door egoe »

[quote="Bezorgd"]Ik ben één keer van kerk veranderd. Wat mij vooral opvalt is dat er soms best makkelijk over gesproken wordt, maar ik heb het als een ingrijpende stap ervaren.

+3
aline1984
Verbannen

Bericht door aline1984 »

Ik denk dat sommige mensen ook weggaan als ze als hypocrieten ontdekt worden onder de prediking. Bij voorbeeld avondmaalgangers die niet aan valse gronden ontdekt willen worden, en dan maar naar een kerk gaan waar hun de handen worden opgelegd en zij opgebouwd worden. Ze zeggen dan, dat ze niet meer gevoed worden. Je ziet dat nog wel eens gebeuren als er een nieuwe dominee gekomen is.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

aline1984 schreef:Ik denk dat sommige mensen ook weggaan als ze als hypocrieten ontdekt worden onder de prediking. Bij voorbeeld avondmaalgangers die niet aan valse gronden ontdekt willen worden, en dan maar naar een kerk gaan waar hun de handen worden opgelegd en zij opgebouwd worden. Ze zeggen dan, dat ze niet meer gevoed worden. Je ziet dat nog wel eens gebeuren als er een nieuwe dominee gekomen is.
Of dat zo is kun je alleen beoordelen als je in staat bent hun hart te kennen. Als je dat niet kunt ben je bezig een oordeel te geven wat je niet toekomt. Dan ga je op de stoel van God zitten.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

aline1984 schreef:Ik denk dat sommige mensen ook weggaan als ze als hypocrieten ontdekt worden onder de prediking. Bij voorbeeld avondmaalgangers die niet aan valse gronden ontdekt willen worden, en dan maar naar een kerk gaan waar hun de handen worden opgelegd en zij opgebouwd worden. Ze zeggen dan, dat ze niet meer gevoed worden. Je ziet dat nog wel eens gebeuren als er een nieuwe dominee gekomen is.
Het ligt waarschijnlijk aan het jaargetijde dat je zo oordeelt. Over een paar maanden wellicht wat meer nuance.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Ik volg je niet meer.
Jij zegt, vervlakking komt ook voor in GG.
Ik zeg, ik ken die gemeenten niet.
Jij zegt dat het minderheden zijn die zwijgen of verhuizen.

Dus , geen vervlakking in die gemeente dan toch?
Excuses. Er zijn minderheden in die gemeenten díe dat vinden, en die daarom verhuizen. Begrijp je? Ze zien de gemeente steeds meer vervlakken, Avondmaalsgangers shoppen bij PKN-gemeenten, als dominee X of Y (en dan heb ik het niet alleen over dominees ter rechterzijde!) komt preken, en meer van zulk soort voorbeelden.
Sorry, ik begrijp het nog niet.
Die minderheden die reden zijn van vervlakking willen verhuizen en shoppen etc?
Of juist anderen?
Want als het dus de minderheden zijn dan is er nog geen sprake van vervlakking van een gemeente.
Vervlakking zie ik als er sprake is van verbondsautomatisme en verregaande secularisatie in leer en leven. En dan nog niet eens in de eerste plaats qua buitenkant, maar vooral als het gaat om praktisch christendom.
En dat shoppen kan een teken zijn van grote nood. Realiseer je dat wel.
Er heerst vervlakking in bepaalde gemeenten, inderdaad precies vanwege van de bovengenoemde voorbeelden. Avondmaalsgangers lopen weg als er een dominee komt preken die hen niet zint (daarbij maakt het niet uit wélke dominee dit is, het zijn dominees uit de gehele breedte van het kerkverband), als ze überhaupt al 2 keer naar de kerk komen, enzovoorts. Ik heb wel een vermoeden wat de reden dit alles is, maar dat laat ik nu even rusten. Er zijn minderheden in die betreffende gemeenten, die met zorg de steeds vergaande vervlakking in deze gemeenten (en in feite ook de losweking van het landelijke kerkverband) zien. Deze bezwaarde (rechtse) minderheid in de gemeenten durft vaak zijn stem niet te laten horen, omdat ze bang zijn zwaarwichtig gevonden te worden, en verhuist meestal naar een andere woonplaats (met een andere GG-gemeente), en soms is het zelfs zo dat ze vanuit hun eígen woonplaats lid worden in een (GG-)gemeente een dorp of stad verderop.

Ben ik zo duidelijk? :hum
Als ik eerlijk moet zijn, nee nog niet.
Volgens mij spreek je over vervlakking van individuele gemeenteleden maar niet over een vervlakking van een gemeente.

Daarnaast, heb je deze mensen wel is van hart tot hart gesproken, wat hun beweegredenen zijn om elders te kerken?
Ik zou je dat echt willen adviseren. Het zou zo maar kunnen dat je dan positief verrast bent over de motivatie en argumenten.
Heel regelmatig wordt er gezegd: Ze willen makkelijker.
De vraag is of dat echt zo is.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

[quoteAls ik eerlijk moet zijn, nee nog niet.
Volgens mij spreek je over vervlakking van individuele gemeenteleden maar niet over een vervlakking van een gemeente.

Daarnaast, heb je deze mensen wel is van hart tot hart gesproken, wat hun beweegredenen zijn om elders te kerken?
Ik zou je dat echt willen adviseren. Het zou zo maar kunnen dat je dan positief verrast bent over de motivatie en argumenten.
Heel regelmatig wordt er gezegd: Ze willen makkelijker.
De vraag is of dat echt zo is.][/quote]

Ja, bij het leze van deze hele discussie denk ik vaak terug aan wat ik in mijn vorige woonplaats hoorde vanuit de Ger Gem. Dan kreeg je hele verhalen over mensen die een andere predikant zouden willen beroepen dan de predikanten die op dubbeltal stonden. Over die mensen werd dan gezegd: 'laat ze maar gauw ophoepelen. Bij jullie (NHK) kunnen ze hun gang gaan.' Voor blijft dan de vraag staan wat met vervlakking wordt bedoeld. Heb je het dan over de mensen die zich zorgen maken over de gemeente, over de prediking, of heb je het over de mensen die zo vanuit de hoogte hun oordeel altijd klaar hebben?
Ik wil de oproep van @Bezorgd daarom nog eens onderstrepen. Ga eens in gesprek mét in plaats van het gesprek te voeren óver.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:[en in feite ook de losweking van het landelijke kerkverband

Dit is overal gaande. In alle verbanden van de samenleving. Dus ook kerkelijk.
Ook de JBGG ziet dit en gaat daar op een juiste wijze mee om denk ik.
Zie artikel gisteren in het RD:

Kroon: „Jongeren binden zich eerder aan een plaatselijke gemeente dan aan een landelijk verband. In de samenleving worden instituten niet meer als relevant ervaren. Een landelijke jongerenorganisatie van een kerkgenootschap behoort ook tot de instituten. Dus is het een zoektocht hoe we relevant blijven.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/jbgg-dir ... -1.1530947
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef: Dit is overal gaande. In alle verbanden van de samenleving. Dus ook kerkelijk.
Ook de JBGG ziet dit en gaat daar op een juiste wijze mee om denk ik.
Zie artikel gisteren in het RD:

Kroon: „Jongeren binden zich eerder aan een plaatselijke gemeente dan aan een landelijk verband. In de samenleving worden instituten niet meer als relevant ervaren. Een landelijke jongerenorganisatie van een kerkgenootschap behoort ook tot de instituten. Dus is het een zoektocht hoe we relevant blijven.”

https://www.rd.nl/kerk-religie/jbgg-dir ... -1.1530947
Als dat interdaad de trent is, dan zullen er als de oude generatie is weggevallen stappen gezet kunnen worden naar kerkelijke eenheid.

Dit is een constatering, los van of het wenselijk is om een organisatorische eenheid te bewerkstelligen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
helma

Bericht door helma »

Gelukkig gaan ze weg! Rotte appels vallen het eerst van de boom. :?
aline1984
Verbannen

Bericht door aline1984 »

Zeeuw schreef:
Het ligt waarschijnlijk aan het jaargetijde dat je zo oordeelt. Over een paar maanden wellicht wat meer nuance.
Ik vind dit een flauwe reactie, op de persoon, en niet op inhoud. Lijkt me iets voor de meldknop. Jammer, @ Zeeuw.
aline1984
Verbannen

Bericht door aline1984 »

Helma schreef:
Gelukkig gaan ze weg! Rotte appels vallen het eerst van de boom. :?
Dat is niet, wat ik wil zeggen. Niet zo fijn, zo'n reactie.
Ik wil alleen aandacht vragen voor deze categorie, die er ook zou kunnen zijn. Inderdaad kennen wij het hart niet. Of iemand hypocriet is of niet, kun je nooit zeggen van de persoon, wel van het gedrag. Wel ken ik mensen die Avondmaalganger waren, maar weggingen met veel kritiek op de prediking toen er een andere dominee kwam, die ontdekkender preekte. Die mensen spraken over hun kritiek ook met anderen enz. De nieuwe dominee was er nog geen jaar, had de Catechismus nog lang niet helemaal behandeld, of ze hadden het gezien en ze vertrokken. En nu zijn ze lid van een gemeente waar ze zoveel meer aan de preken hebben, terwijl er vanuit gegaan wordt dat ze allemaal kinderen van God zijn. Zulke mensen laten in hun gedrag (de vrucht) iets hypocriets zien. Ik word op zulke lichtdragers niet jaloers.
Laatst gewijzigd door aline1984 op 30 nov 2018, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie