Precies,wat jij citeert heeft Boston in een boek geschreven.Twaalf afkappingen om een mens totaal van zichzelf af te brengen.Het nabijkomende werk lijkt zo verdacht veel op het ware.Dat wij toch mogen leren het ware van het snode te onderscheiden.Een collega onderweg zei me eens: als je bij de oude leer bent opgegroeid,in kerk,school en catechesatie.je bent in de kerk getrouwd en je bent trouw kerkganger.Je bent ook wel eens op gezelschappen geweest.Je kan best wel het een en ander onthouden.Dan komt er een tijd,dat je ook nog wel een woordje kan meepraten.Maar het kan tegelijk zijn dat je van het ware leven in Christus en Zijn gerechtigheid,een vreemdeling bent,en het ware leven der genade mist! Wat is het verschil tussen schijn en zijn, toch moeilijk waar te nemen mensen!Wat is zelfonderzoek in deze toch steeds noodzakelijk.Is het wel echt of bedrieg ik mij? is het uit God,of uit mezelf?CvdW schreef:Is het juist om wedergeboorte en Christuskennis uit elkaar te trekken?
Is het juist om te zeggen: 'het begint niet met Christus'.
Twaalf slagen waardoor een rank van de natuurlijke stam wordt afgesneden
1. Wanneer de Geest des Heeren in een persoon begint te werken om hem tot Christus te brengen, dan vindt Hij hem in een Laodicese toestand. Hij is vast in slaap, zich niet bewust van enig gevaar en hij droomt van de hemel en de gunst Gods, hoewel hij vol zonde is tegen de Heilige Israëls: "Gij weet niet, dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt" (Openbaring 3:17). Daarom werpt de Geest enige lichtstralen in de duistere ziel en Hij laat de mens zien dat hij een verloren mens is, als hij geen nieuw blad opslaat en zich geen nieuwe levenswijze eigen maakt. Zo wordt er door de Geest des Heeren, Die handelt als de Geest der dienstbaarheid, een gerechtshof opgericht in het binnenste van de mens, waar hij wordt aangeklaagd, beschuldigd en veroordeeld wegens het verbreken van de wet Gods. Hij wordt overtuigd van zonde, en van gerechtigheid (Johannes 16:8). En nu kan hij niet langer gerust slapen in zijn
vroegere levenswijze. Dit is de eerste slag die de rank krijgt om haar af te snijden.
2. Hierop verlaat de mens zijn vroegere goddeloze levenswijze. Hij verlaat zijn liegen, vloeken, sabbatsschending, stelen en andere praktijken, hoewel ze dierbaar voor hem zijn als zijn rechteroog. Hij zal ze liever laten varen dan zijn ziel verderven. Het schip
gaat waarschijnlijk zinken, en daarom gooit hij zijn goederen overboord om zelf niet om te komen. En nu begint hij zichzelf in zijn hart te zegenen, en zijn bewijsstukken voor de hemel met blijdschap te bezien, terwijl hij zichzelf een betere dienstknecht van God vindt dan vele anderen: "O God, ik dank U dat ik niet ben gelijk de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers", enzovoort (Lukas 18:11). Hij krijgt echter spoedig weer een slag met de bijl van de wet, die hem laat zien, dat alleen hij die doet hetgeen geschreven is in het boek der wet, erdoor zalig kan worden. Zij laat hem ook zien dat zijn negatieve heiligheid een te geringe beschutting is tegen de storm van Gods toorn. En zo, hoewel zijn zonden van bedrijf daarvóór zwaar op hem rustten, beginnen nu zijn zonden van nalatigheid zich te verdringen in zijn gedachten en dat gaat gepaard met een reeks vloeken van de wet en van wraak. En elk van de Tien Geboden brandt op hem los met donderslagen van toorn, omdat hij de plichten die van hem geëist werden, heeft verzuimd.Wat ruikt het toch nauw.
3. Daarop gaat hij trachten een positief heilige levenswijze te leiden. Hij is niet alleen niet goddeloos meer, maar hij verricht ook godsdienstige plichten. Hij bidt, hij tracht zich de godsdienstige principes eigen te maken, hij onderhoudt de dag des Heeren
stipt en zoals Herodes "doet hij vele dingen" en hoort predikaties "gaarne". Kortom, er is een grote mate van gelijkvormigheid in zijn uiterlijk gedrag aan de letter van debeide tafelen der wet. En nu is er in die mens een geweldige verandering te zien, die zijn buren wel op
moeten merken. Hij wordt daarom door de Godvruchtigen met blijdschap als een biddend mens in hun gezelschap toegelaten. Hij kan met hen spreken over godsdienstige zaken, ja, zelfs over zielsbevindingen waar sommigen geen kennis van hebben. En het goede oordeel dat zij over hem hebben, bevestigt het goede oordeel dat hij over zichzelf heeft. Deze stap in de godsdienst is voor velen die nooit verder
komen, noodlottig.
Hoe kan er nu geleerd worden dat mensen bij de eerste bijlslag al wedergeboren zijn?
Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
-
- Verbannen
- Berichten: 751
- Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
- Locatie: Middelharnis
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:35
- Locatie: purmerend
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
Bedenk goed dat Boston daar bedoelde dat alles nog algemene genade was en geen wedergeboorte, alles ligt nog buiten Christus als niet alles van de oude mens afgekapt is, pas als alles afgekapt is kan men ingeënt worden in die Boom (Christus) en ven je geestelijk levend en wedergeboren.
Mooi stuk
Mooi stuk
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
De vraag was of er verschil is tussen Reformatie en heden ten dage. Het antwoord is ja.vandergroe schreef:Bedenk goed dat Boston daar bedoelde dat alles nog algemene genade was en geen wedergeboorte, alles ligt nog buiten Christus als niet alles van de oude mens afgekapt is, pas als alles afgekapt is kan men ingeënt worden in die Boom (Christus) en ven je geestelijk levend en wedergeboren.
Binnen GG wordt geleerd dat je wedergeboren bent en Christus niet kent. Waar begint het nieuwe leven (zoals Boston beschrijft)? Met Christus, eerder niet. Dus het begint met Christus.
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
Dat onkruid en tarwe samen op de akker groeit is waar. Dat het onderscheidt door ons (voor anderen) veelal niet! te maken valt ook. Dat staat letterlijk in de Schrift.
Maar het is toch dwaas om dan maar te beweren dat er op een akker alleen maar onkruid groeit en dar het pas bij de oogst ineens in tarwe veranderd?
Overigens is het lastig discussiëren als er een karikatuur wordt gemaakt van de leer in de GG en de GGiN. Ook ds. Kort wordt een nogal extremistisch standpunt toegeschreven die in zijn boeken in ieder geval zo niet terugkomt.
Maar het is toch dwaas om dan maar te beweren dat er op een akker alleen maar onkruid groeit en dar het pas bij de oogst ineens in tarwe veranderd?
Overigens is het lastig discussiëren als er een karikatuur wordt gemaakt van de leer in de GG en de GGiN. Ook ds. Kort wordt een nogal extremistisch standpunt toegeschreven die in zijn boeken in ieder geval zo niet terugkomt.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:35
- Locatie: purmerend
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
Huisman je bent blijkbaar goed thuis in de geschriften van de reformatie en nadere reformatie, noem je dat echt accent verschillen tussen de verschillende theologen van toen? Er zijn grote verschillen wat betreft de rechtvaardigingsleer bv dat is nogal wat.
Ik ben van mening dat een nieuwe reformatie in Nederland nog niet zo gek zou zijn, het is aan de Heere.
Ik ben van mening dat een nieuwe reformatie in Nederland nog niet zo gek zou zijn, het is aan de Heere.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5208
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
De Reformatie houdt wedergeboorte - geloof - kennis aan Christus, bij elkaar. Daarom ook de zekerheid van het geloof, omdat de gelovige zich door genade mag vastklampen aan de gewisse beloften van God. Die beloften die ja en amen in Christus zijn, Jezus Christus waarmee de gelovige verbonden is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
Wij noemen Calvijn en Luther ook in één adem maar hun verschilden soms ook fors ( denk aan hun avondsmaalleer)vandergroe schreef:Huisman je bent blijkbaar goed thuis in de geschriften van de reformatie en nadere reformatie, noem je dat echt accent verschillen tussen de verschillende theologen van toen? Er zijn grote verschillen wat betreft de rechtvaardigingsleer bv dat is nogal wat.
Ik ben van mening dat een nieuwe reformatie in Nederland nog niet zo gek zou zijn, het is aan de Heere.
Dus de verschillen tussen personen binnen de reformatie waren soms ook groot.
De theologische verschillen tussen reformatie en nadere reformatie blijf ik accentverschillen noemen die komen vanwege de verschillende fronten waar tegen gestreden moest worden. Zie eerdere posts van mij .
Dat er soms grotere verschillen tussen personen uit beide stromingen zijn zal ik niet ontkennen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
Goed voorbeeld , de reformatie deed dit tegenover de altijd durende onzekerheid van het geloof van Rome .Johann Gottfried Walther schreef:De Reformatie houdt wedergeboorte - geloof - kennis aan Christus, bij elkaar. Daarom ook de zekerheid van het geloof, omdat de gelovige zich door genade mag vastklampen aan de gewisse beloften van God. Die beloften die ja en amen in Christus zijn, Jezus Christus waarmee de gelovige verbonden is.
De nadere reformatie en puritanisme hadden meer oog voor de pastorale kant. Hoe functioneert dit geloof in een waar gelovige in alle omstandigheden van het leven.
Trouwens ook Luther benoemd de 3 kenmerken van een waar gelovige in gebed,meditatie en aanvechting.
Echt je zoekt verschillen die er zijn vanwege de verschillende strijd die gestreden moest worden. Het zijn geen verschillen vanwege een andere leer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
Allemaal leuk en aardig, maar het gaat er toch niet van komen dat men terugkeert naar de leer van de (Nadere) Reformatie.
Nee in plaats daarvan wijken de kerken in Nederland er steeds meer van af. En die echt enkel en alleen de rechtvaardiging van de goddeloze leren zijn met een zaklampje bijna niet te vinden. Nee tegenwoordig moeten er allerlei rangen en standen beleefd en doorleefd worden wil je pas echt een kind van God zijn. En dan nog weet je het eigenlijk nog niet goed. Want als je het met zekerheid mag weten, dan moet je het nog maar eens nakijken, want dan is het van de mens. Nee er zijn in de kerken alleen maar bekommerden, zoekenden, treurenden, zuchtenden en missenden kinderen van God. Ze zijn wel wedergeboren, dat wel. Kennen Christus overigens nog niet, dat mag toch wel duidelijk zijn. Want Christus is wel een verborgen persoon, dat men het beseft. Maar goed de rechtvaardiging is een nadere weldaad van het geloof. Dat is maar voor een enkeling, die eerst diep verloren is gegeaan. Want het gaat zo maar niet!
En dan vinden ze het gek dat er niemand meer aan het Avondmaal komt, er geen vrucht meer op de prediking is, er geen Ambtsdragers gesteld kunnen worden, mensen de kerk verlaten, jongeren de kerk de rug toekeren! Hoe hou je het voor mogelijk!!! De kerk is ziek? Nee hoor, doodziek! En ja dan heb ik het over kerken die beweren de Waarheid toegedaan te zijn!
Nee in plaats daarvan wijken de kerken in Nederland er steeds meer van af. En die echt enkel en alleen de rechtvaardiging van de goddeloze leren zijn met een zaklampje bijna niet te vinden. Nee tegenwoordig moeten er allerlei rangen en standen beleefd en doorleefd worden wil je pas echt een kind van God zijn. En dan nog weet je het eigenlijk nog niet goed. Want als je het met zekerheid mag weten, dan moet je het nog maar eens nakijken, want dan is het van de mens. Nee er zijn in de kerken alleen maar bekommerden, zoekenden, treurenden, zuchtenden en missenden kinderen van God. Ze zijn wel wedergeboren, dat wel. Kennen Christus overigens nog niet, dat mag toch wel duidelijk zijn. Want Christus is wel een verborgen persoon, dat men het beseft. Maar goed de rechtvaardiging is een nadere weldaad van het geloof. Dat is maar voor een enkeling, die eerst diep verloren is gegeaan. Want het gaat zo maar niet!
En dan vinden ze het gek dat er niemand meer aan het Avondmaal komt, er geen vrucht meer op de prediking is, er geen Ambtsdragers gesteld kunnen worden, mensen de kerk verlaten, jongeren de kerk de rug toekeren! Hoe hou je het voor mogelijk!!! De kerk is ziek? Nee hoor, doodziek! En ja dan heb ik het over kerken die beweren de Waarheid toegedaan te zijn!
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
Het is maar net waar je je beweegt. Ik herken jouw perceptie van de prediking totaal niet. Weet wel dat dit hier en daar bestaat maar is ook weer niet heel breed aanwezig.JCRyle schreef:Allemaal leuk en aardig, maar het gaat er toch niet van komen dat men terugkeert naar de leer van de (Nadere) Reformatie.
Nee in plaats daarvan wijken de kerken in Nederland er steeds meer van af. En die echt enkel en alleen de rechtvaardiging van de goddeloze leren zijn met een zaklampje bijna niet te vinden. Nee tegenwoordig moeten er allerlei rangen en standen beleefd en doorleefd worden wil je pas echt een kind van God zijn. En dan nog weet je het eigenlijk nog niet goed. Want als je het met zekerheid mag weten, dan moet je het nog maar eens nakijken, want dan is het van de mens. Nee er zijn in de kerken alleen maar bekommerden, zoekenden, treurenden, zuchtenden en missenden kinderen van God. Ze zijn wel wedergeboren, dat wel. Kennen Christus overigens nog niet, dat mag toch wel duidelijk zijn. Want Christus is wel een verborgen persoon, dat men het beseft. Maar goed de rechtvaardiging is een nadere weldaad van het geloof. Dat is maar voor een enkeling, die eerst diep verloren is gegeaan. Want het gaat zo maar niet!
En dan vinden ze het gek dat er niemand meer aan het Avondmaal komt, er geen vrucht meer op de prediking is, er geen Ambtsdragers gesteld kunnen worden, mensen de kerk verlaten, jongeren de kerk de rug toekeren! Hoe hou je het voor mogelijk!!! De kerk is ziek? Nee hoor, doodziek! En ja dan heb ik het over kerken die beweren de Waarheid toegedaan te zijn!
Is de slappe verbondsprediking waar de hele gemeente voor ware gelovigen wordt gehouden niet een groter gevaar?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
Nee, het is allebei levensgevaarlijk. Bij allebei wordt er leven gepreekt, terwijl er nog geen leven is! Leven is er alleen in de bewuste geloofskennis van Christus, want die gelooft heeft het Leven!huisman schreef:Het is maar net waar je je beweegt. Ik herken jouw perceptie van de prediking totaal niet. Weet wel dat dit hier en daar bestaat maar is ook weer niet heel breed aanwezig.JCRyle schreef:Allemaal leuk en aardig, maar het gaat er toch niet van komen dat men terugkeert naar de leer van de (Nadere) Reformatie.
Nee in plaats daarvan wijken de kerken in Nederland er steeds meer van af. En die echt enkel en alleen de rechtvaardiging van de goddeloze leren zijn met een zaklampje bijna niet te vinden. Nee tegenwoordig moeten er allerlei rangen en standen beleefd en doorleefd worden wil je pas echt een kind van God zijn. En dan nog weet je het eigenlijk nog niet goed. Want als je het met zekerheid mag weten, dan moet je het nog maar eens nakijken, want dan is het van de mens. Nee er zijn in de kerken alleen maar bekommerden, zoekenden, treurenden, zuchtenden en missenden kinderen van God. Ze zijn wel wedergeboren, dat wel. Kennen Christus overigens nog niet, dat mag toch wel duidelijk zijn. Want Christus is wel een verborgen persoon, dat men het beseft. Maar goed de rechtvaardiging is een nadere weldaad van het geloof. Dat is maar voor een enkeling, die eerst diep verloren is gegeaan. Want het gaat zo maar niet!
En dan vinden ze het gek dat er niemand meer aan het Avondmaal komt, er geen vrucht meer op de prediking is, er geen Ambtsdragers gesteld kunnen worden, mensen de kerk verlaten, jongeren de kerk de rug toekeren! Hoe hou je het voor mogelijk!!! De kerk is ziek? Nee hoor, doodziek! En ja dan heb ik het over kerken die beweren de Waarheid toegedaan te zijn!
Is de slappe verbondsprediking waar de hele gemeente voor ware gelovigen wordt gehouden niet een groter gevaar?
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
Of dood gepreekt wat levend is.
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
Vraag: Waaraan kan ik weten, of ik uitverkoren ben?JCRyle schreef:Nee, het is allebei levensgevaarlijk. Bij allebei wordt er leven gepreekt, terwijl er nog geen leven is! Leven is er alleen in de bewuste geloofskennis van Christus, want die gelooft heeft het Leven!huisman schreef:Het is maar net waar je je beweegt. Ik herken jouw perceptie van de prediking totaal niet. Weet wel dat dit hier en daar bestaat maar is ook weer niet heel breed aanwezig.JCRyle schreef:Allemaal leuk en aardig, maar het gaat er toch niet van komen dat men terugkeert naar de leer van de (Nadere) Reformatie.
Nee in plaats daarvan wijken de kerken in Nederland er steeds meer van af. En die echt enkel en alleen de rechtvaardiging van de goddeloze leren zijn met een zaklampje bijna niet te vinden. Nee tegenwoordig moeten er allerlei rangen en standen beleefd en doorleefd worden wil je pas echt een kind van God zijn. En dan nog weet je het eigenlijk nog niet goed. Want als je het met zekerheid mag weten, dan moet je het nog maar eens nakijken, want dan is het van de mens. Nee er zijn in de kerken alleen maar bekommerden, zoekenden, treurenden, zuchtenden en missenden kinderen van God. Ze zijn wel wedergeboren, dat wel. Kennen Christus overigens nog niet, dat mag toch wel duidelijk zijn. Want Christus is wel een verborgen persoon, dat men het beseft. Maar goed de rechtvaardiging is een nadere weldaad van het geloof. Dat is maar voor een enkeling, die eerst diep verloren is gegeaan. Want het gaat zo maar niet!
En dan vinden ze het gek dat er niemand meer aan het Avondmaal komt, er geen vrucht meer op de prediking is, er geen Ambtsdragers gesteld kunnen worden, mensen de kerk verlaten, jongeren de kerk de rug toekeren! Hoe hou je het voor mogelijk!!! De kerk is ziek? Nee hoor, doodziek! En ja dan heb ik het over kerken die beweren de Waarheid toegedaan te zijn!
Is de slappe verbondsprediking waar de hele gemeente voor ware gelovigen wordt gehouden niet een groter gevaar?
Antwoord: De tollenaar stond van verre.
(Bron: Dr H.F. Kohlbrugge de leer des heils.)
Wie het vatten kan vatte het....
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Terug naar de Reformatie/Reformatorische leer
Iemand die van verre staande was en zag op de Verhoogde Slang was gered. Ik heb hier niet over de mate van geloof, want ook een klein geloof is een waar geloof. Maar over het feit dat geloven zien is, en zien is hebben!
Je moet niet denken dat een van verre staande Christus nog niet kende, dan leg je Kolhbrugge woorden in de mond die hij nooit zou gezegd hebben!
Je moet niet denken dat een van verre staande Christus nog niet kende, dan leg je Kolhbrugge woorden in de mond die hij nooit zou gezegd hebben!