Waar baal je van? [3]

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10448
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door Orchidee »

Een coulance regeling getroffen.
Ben er superblij mee!
Uiteindelijk 260€ bijbetalen voor een nieuwe ( betere) wasmachine.
4 jaar garantie op alles en 10 jaar op de koolborstelloze motor.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18748
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door helma »

Fijn! Hopelijk heb je nu meer geluk!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10470
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door Zita »

Asociale mensen in de trein, die, als ze worden aangesproken op hun grensoverschrijdende gedrag, meteen beginnen te brullen over discriminatie en racisme.
Diakonos
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:35

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door Diakonos »

Zita schreef:Asociale mensen in de trein, die, als ze worden aangesproken op hun grensoverschrijdende gedrag, meteen beginnen te brullen over discriminatie en racisme.
Waarden en normen zijn vervaagd in deze maatschappelijk inderdaad..
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door Mara »

Zita schreef:Asociale mensen in de trein, die, als ze worden aangesproken op hun grensoverschrijdende gedrag, meteen beginnen te brullen over discriminatie en racisme.
Ik maakte hier eerder melding van op 6 april, in topic kleine vreugden, n.a.v. een posting van Dodo.

Eigenlijk hoort het zo. Conducteurs zijn een beetje terughoudend geraakt, vanwege de toenemende agressie in de treinen.
Mijn dochter treint dagelijks en ze ergert zich vaak groen en geel aan onbeschofte reizigers, die een grote bek teruggeven als iemand vriendelijk vraagt of ze hun schoenen van de bank willen halen, zodat zij ook kunnen zitten.
Dat is tegen de conducteurs niet anders, terwijl ze gewoon goed hun werk willen doen.


Maar toen kreeg ik dit commentaar:
maar ik weet niet waar je dochter het over heeft

Kennelijk maken toch meer forummers mee dat het vaak niet zo fijn is in treinen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2962
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door CvdW »

@Modesto: bagatelliseren?

Voorbeeld: In 2015 621 verkeersdoden. Vaak?

Als u kijkt naar het aantal verkeersdeelnemers in 2015 dan valt het getal 621 in het niet. Toch krijgt dit getal grote aandacht, omdat er een toename is t.o.v. 2014.
Agressie in OV is nadrukkelijk aanwezig. Modesto reist u zelf met OV?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door Dodo »

Ik ga regelmatig met trein en bus. Ik heb nog nooit agressie of onbeschoft gedrag gezien. Ook niet in de spits, als er geen ruimte is om adem te halen.
Het zal meer voorkomen in bepaalde plaatsen en op bepaalde tijden (uitgaansleven).
Maar ik heb me nooit een moment onveilig gevoeld.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik ga regelmatig met trein en bus. Ik heb nog nooit agressie of onbeschoft gedrag gezien. Ook niet in de spits, als er geen ruimte is om adem te halen.
Het zal meer voorkomen in bepaalde plaatsen en op bepaalde tijden (uitgaansleven).
Maar ik heb me nooit een moment onveilig gevoeld.
Wij treinen rond Rotterdam/Den Haag/Leiden/Dordrecht.
Nooit op uitgaanstijden, want toen ze nog geen rijbewijs hadden, haalden en brachten we hen of reden ze evt mee met een bob.
We mijden sowieso altijd de "voetbaltreinen".
Maar onbeschoft gedrag komt gewoon voor op dinsdagmiddag 3 uur of donderdagochtend 11 uur hoor.

Lees dit artikel uit 2013 maar eens

http://www.elsevier.nl/nederland/blog/2 ... -1288421W/

Zo herkenbaar.

Eén van de eerste stille tochten vanwege zinloos geweld was in Vlaardingen in 2000, toen een jongen van 17 op een station werd doorgeslagen.
http://krant.telegraaf.nl/krant/archief ... moord.html

Het was dan niet in de trein, maar op een verlicht station.

Ook een SIRE campagne richtte zich op a sociaal gedrag

in openbaar vervoer (47%) en dan vooral door
hardop te bellen (27%)
door met bagage een plaats bezet te houden (15%)

http://sire.nl/nieuws/start-campagne-onbewust-asociaal

A sociaal gedrag gebeurt op alle plaatsen, als je in het o.v. zit, speelt het zich op een paar vierkante meter en kun je je er niet van verwijderen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10470
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door Zita »

Ik vond het gisteren in de trein eigenlijk nog meer opvallend dat er zoveel mensen waren die het opnamen voor degene die verbaal belaagd werd. Vooral die meneer in zijn Ipsos-enquetejas, die zich groot en breed maakte en met een geweldige bulderstem zei: 'Mond houwen! Nee, mond houwen! Die mevrouw blijft daar zitten, jij houdt je mond en je gedraagt je. Waarom je dat zou doen? Omdat ik het zeg!'.
Natuurlijk, er zijn ook in het OV geweldig asociale mensen. Maar daar staat tegenover dat er ook heel keurige mensen zijn die veel lef hebben en opkomen voor degenen die het moeten ontgelden. Die mensen hadden in ieder geval meer lef dan ik. :blush
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23881
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door refo »

Het valt allemaal wel mee. Als iemand één keer iets meemaakt is het meteen een groot probleem. Als je dan columnist bent van een blad of krant heb je meteen weer een onderwerpje. Een doodslag is niet goed, maar dat heeft met dit onderwerp niet zoveel te maken. Het gaat er nu om 'dat alle reizigers behalve ik asociaal zijn'. En dat is een onjuist beeld.

Een stiltecoupé is sowieso een raar fenomeen. Waarom zou het muisstil moeten zijn in een trein? Een coupé zou nog tot daaraan toe zijn, maar meestal is het een heel compartiment. Over a-sociaal gesproken. Al die gesprekken zijn juist interessant. Ik maak er altijd psychologische studies van. Waarom vindt de prater dat iedereen dit moet weten?

Inderdaad zetten sommigen bagage op een zitplaats. Maar dat wordt wel verwijderd als je erom vraagt. En als het niet druk is zoek je toch een ander plekje? Die bagagerekken zijn ook vaak niet veel zaaks. Zeker niet in de dubbeldekkers. Bij je benen is ook nauwelijks plek en in het gangpad levert weer andere ongemakken, waar dan weer een andere column aan gewijd wordt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door Mara »

Zita schreef:Ik vond het gisteren in de trein eigenlijk nog meer opvallend dat er zoveel mensen waren die het opnamen voor degene die verbaal belaagd werd. Vooral die meneer in zijn Ipsos-enquetejas, die zich groot en breed maakte en met een geweldige bulderstem zei: 'Mond houwen! Nee, mond houwen! Die mevrouw blijft daar zitten, jij houdt je mond en je gedraagt je. Waarom je dat zou doen? Omdat ik het zeg!'.
Natuurlijk, er zijn ook in het OV geweldig asociale mensen. Maar daar staat tegenover dat er ook heel keurige mensen zijn die veel lef hebben en opkomen voor degenen die het moeten ontgelden. Die mensen hadden in ieder geval meer lef dan ik. :blush
Ik denk dat meer mensen best wel zouden durven, maar 3 x nadenken. Er zijn al zoveel mensen geweest die het met hun leven moesten bekopen.
Soms is de normale wellevendheid ver te zoeken. Bij het zoeken naar een plekje op een volle parkeerplaats bijv. Of voordringen bij de rij voor de kassa.
Als de prullenbak in de trein vol is, kun je ook je blikje of gebruikte zakdoek even bewaren en op het station in de bak gooien, ipv op de vloer smijten.
Wist je dat er 1.000 kilo kauwgom per jaar uit treinen gebikt moet worden?
Ook dat valt onder a sociaal gedrag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door Klavart »

refo schreef:Een stiltecoupé is sowieso een raar fenomeen. Waarom zou het muisstil moeten zijn in een trein? Een coupé zou nog tot daaraan toe zijn, maar meestal is het een heel compartiment.
Wat is het verschil tussen een coupé en een compartiment?
-DIA-
Berichten: 32775
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door -DIA- »

Klavart schreef:
refo schreef:Een stiltecoupé is sowieso een raar fenomeen. Waarom zou het muisstil moeten zijn in een trein? Een coupé zou nog tot daaraan toe zijn, maar meestal is het een heel compartiment.
Wat is het verschil tussen een coupé en een compartiment?
Is een coupé niet een afgesloten geheel, een compartiment heeft een doorgang? (Dit is maar een veronderstelling van mezelf, want ik weet ook niet waar precies het onderscheid...)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23881
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door refo »

In een coupé zit je met zes of acht mensen in een afgesloten ruimte met een schuifdeur naar de gang. Daar kun je ook niet doorheen lopen.
In een compartiment zit je met velen in een ruimte waar je ook tussen de passagiers naar een volgende gedeelte kunt lopen.

Volgens wiki: Coupé Een afgesloten compartiment met zitplaatsen dat toegankelijk is via de zijgang.
Compartiment: Algemene uitdrukking voor een afgesloten ruimte binnen een rijtuig, kan bijvoorbeeld een coupé zijn.
DDD
Berichten: 28858
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar baal je van? [3]

Bericht door DDD »

refo schreef: Een stiltecoupé is sowieso een raar fenomeen. Waarom zou het muisstil moeten zijn in een trein? Een coupé zou nog tot daaraan toe zijn, maar meestal is het een heel compartiment. Over a-sociaal gesproken. Al die gesprekken zijn juist interessant. Ik maak er altijd psychologische studies van. Waarom vindt de prater dat iedereen dit moet weten?
Wat is dat nu voor raars. Ik loop de hele trein langs om in de stiltecoupé rustig te kunnen werken en lezen. En er zijn ook andere mensen die daar blij van worden. En als mensen daar hun mond niet houden, zal ik daar zeker wat van zeggen.
Plaats reactie