Dat steeds meer kinderen slecht eten, naar niets of niemand luisteren, of psychisch in de knoop zitten: sociaal pedagoog Gitty Feddema is er zeer ongerust over. Ouders moeten zich weer over hun kinderen ontfermen, en snel!
Al die berichten van onbeschofte, ongezonde en ongelukkige kinderen hebben volgens de auteur van opvoedingsbestsellers vaak te maken met de zich terugtrekkende of afwezige ouder. ,,Ouders hebben geen tijd meer, of maken geen tijd meer, om vanaf het prilste begin genoeg tijd met hun kinderen door te brengen.''
Wat Feddema om zich heen ziet: vaders en moeders die zich met al hun energie op werk, carrière en het betalen van hypotheek, vakanties en spullen storten, en steeds minder in hun kinderen investeren. ,,Het is tegenwoordig normaal om kinderen al in hun drie eerste levensjaren in grote mate aan de zorg van anderen over te laten. Aan grootouders, gastouders, en wisselende crècheleidsters.''
GEHELE ARTIKEL
Een vriendin, wiens zoon binnenkort gaat trouwen, is alvast gereserveerd als oppasoma. Ik was daar zo verbaasd over. Er is nog geen kindje op komst en dan wordt er al een oppasplek geregeld. Schijnt al veel vaker te worden gedaan.
Dat ik dit artikel volledig onderschrijf hoeft verder geen betoog denk ik.