Bijbelse grond voor echtscheiding ??
Jezus geeft overspel als een legitieme grond voor echtscheiding.
Dat wil niet zeggen dat dit ook een legitieme grond is voor hertrouwen.
Mozes gaf de scheidbrief om de hardheid des hartes wil. (het volk was gewoon onverbeterlijk, misschien iets waar SGPers ook meer mee moeten doen, wetgeving om de hardheid des hartes wil)
Maar de scheidbrief impliceerde niet het recht tot hertrouw.
Wie een gescheide man of vrouw trouwt, of wie als gescheide man of vrouw hertrouwt pleegt overspel.
Dit is de theorie.
De praktijk is erg lastig.
Dat wil niet zeggen dat dit ook een legitieme grond is voor hertrouwen.
Mozes gaf de scheidbrief om de hardheid des hartes wil. (het volk was gewoon onverbeterlijk, misschien iets waar SGPers ook meer mee moeten doen, wetgeving om de hardheid des hartes wil)
Maar de scheidbrief impliceerde niet het recht tot hertrouw.
Wie een gescheide man of vrouw trouwt, of wie als gescheide man of vrouw hertrouwt pleegt overspel.
Dit is de theorie.
De praktijk is erg lastig.
Carpe Diem tamen Memento Mori
He Robert,
Is het dan niet opvallend dat juist de westminster Confessie het hertrouwen van een wegens overspel gescheiden persoon geoorloofd is. Dit wordt gebaseerd op o.a. Matth. 19:9 en Rom 7:2
de confession is hier te vinden
http://www.reformed.org/documents/wcf_with_proofs/
kijk onder het kopje marriage and divorce
Is het dan niet opvallend dat juist de westminster Confessie het hertrouwen van een wegens overspel gescheiden persoon geoorloofd is. Dit wordt gebaseerd op o.a. Matth. 19:9 en Rom 7:2
de confession is hier te vinden
http://www.reformed.org/documents/wcf_with_proofs/
kijk onder het kopje marriage and divorce
Mattheus 19
1 En het geschiedde, toen Jezus deze woorden geëindigd had, dat Hij vertrok van Galilea, en kwam over de Jordaan, in de landpalen van Judea.
2 En vele scharen volgden Hem, en Hij genas ze aldaar.
3 En de Farizeën kwamen tot Hem, verzoekende Hem, en zeggende tot Hem: Is het een mens geoorloofd zijn vrouw te verlaten, om allerlei oorzaak?
4 Doch Hij, antwoordende, zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, Die van den beginne den mens gemaakt heeft, dat Hij ze gemaakt heeft man en vrouw?
5 En gezegd heeft: Daarom zal een mens vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot een vlees zijn;
6 Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.
7 Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten?
8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.
9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.
10 Zijn discipelen zeiden tot Hem: Indien de zaak des mensen met de vrouw alzo staat, zo is het niet oorbaar te trouwen.
11 Doch Hij zeide tot hen: Allen vatten dit woord niet, maar dien het gegeven is.
12 Want er zijn gesnedenen, die uit moeders lijf alzo geboren zijn; en er zijn gesnedenen, die van de mensen gesneden zijn; en er zijn gesnedenen, die zichzelven gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die dit vatten kan, vatte het.
Ik lees hierin niets over het geoorloofd zijn van hertrouwen. Dus Robert, ik ben benieuw hoe jij je mening hebt bijgesteld.
1 En het geschiedde, toen Jezus deze woorden geëindigd had, dat Hij vertrok van Galilea, en kwam over de Jordaan, in de landpalen van Judea.
2 En vele scharen volgden Hem, en Hij genas ze aldaar.
3 En de Farizeën kwamen tot Hem, verzoekende Hem, en zeggende tot Hem: Is het een mens geoorloofd zijn vrouw te verlaten, om allerlei oorzaak?
4 Doch Hij, antwoordende, zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, Die van den beginne den mens gemaakt heeft, dat Hij ze gemaakt heeft man en vrouw?
5 En gezegd heeft: Daarom zal een mens vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot een vlees zijn;
6 Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.
7 Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten?
8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.
9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.
10 Zijn discipelen zeiden tot Hem: Indien de zaak des mensen met de vrouw alzo staat, zo is het niet oorbaar te trouwen.
11 Doch Hij zeide tot hen: Allen vatten dit woord niet, maar dien het gegeven is.
12 Want er zijn gesnedenen, die uit moeders lijf alzo geboren zijn; en er zijn gesnedenen, die van de mensen gesneden zijn; en er zijn gesnedenen, die zichzelven gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die dit vatten kan, vatte het.
Ik lees hierin niets over het geoorloofd zijn van hertrouwen. Dus Robert, ik ben benieuw hoe jij je mening hebt bijgesteld.
hijwel,
jullie hebben het over een bijbelsegrond van echtscheiding. Maar is er wel een bijbelse grond om te trouwen?
dit doet me denken aan iemand die anno 2003 in de Boeing-fabriek staat en daar een discussie start met de vraag of vliegen uberhaupt eigenlijk wel kán
hijwel, verklaar je nader: wat bedoel je en waar wil je naartoe?
jullie hebben het over een bijbelsegrond van echtscheiding. Maar is er wel een bijbelse grond om te trouwen?
dit doet me denken aan iemand die anno 2003 in de Boeing-fabriek staat en daar een discussie start met de vraag of vliegen uberhaupt eigenlijk wel kán
pffffff :$Oorspronkelijk gepost door limosa
hijwel,
Die vraag kwam eigenlijk gewoon in mij op maar ik zal ff een inhoudelijk antwoord geven.
Ik vroeg me dit af omdat ik nergens in de bijbel tegenkom dat het huwelijk een instelling van God is. Ik vind het persoonlijk iets heel moois samen met je man/vrouw voor God een belofte doen om voor altijd bij elkaar te blijven. Ik denk dat het ergste van een echtscheiding is dat je deze belofte niet waar kan maken.
Waarneer begint volgens de bijbel het huwelijk?
Naardat man en vrouw elkaar voor altijd trouw belooft hebben?
Of naardat man en vrouw voor het eerst geslachtsgemeenschap hebben gehad?
Ik wil hiermee dus aangeven waarneer je iets een echtscheiding kan noemen. Want waarneer ben je volgens de bijbel getrouwd?
Waar lees jij dat het huwelijk een instelling van God is?Oorspronkelijk gepost door jacob
ik weet niet wat voor bijbel je hebt hoor maar.
Het huwelijk lijkt me zeer bijbels.
bruiloft te kana, rebekka en Izak. nou ja waar moet ik beginnen en eindigen.
dan de scheidbrief waar mozes over spreekt. De Heere Jezus zelf die er over spreekt.
hijwel,
Lees eens het formulier dat gebuikt wordt om het huwelijk kerkelijk te bevestigen. Daar is het overzichtelijk in verwoord.
limosa
Lees eens het formulier dat gebuikt wordt om het huwelijk kerkelijk te bevestigen. Daar is het overzichtelijk in verwoord.
limosa
Ik zal het kort en eenvoudig houden.
Genesis 2:24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.
Dit is het huwelijksformulier.
Alle daaraan onderhavige culturele voorwaarden mogen wat mij betreft blijven bestaan, maar dit is de Goddelijke instelling.
Nu niet gaan zeggen "ik zie het woord huwelijk niet staan", want je begrijpt me wel.
Genesis 2:24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.
Dit is het huwelijksformulier.
Alle daaraan onderhavige culturele voorwaarden mogen wat mij betreft blijven bestaan, maar dit is de Goddelijke instelling.
Nu niet gaan zeggen "ik zie het woord huwelijk niet staan", want je begrijpt me wel.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
verhelderende website gevonden:
http://www.eindtijd.com/studie06.html#huwen
sorry hoor ik wist niet dat je boos werd (egbert). Beetje opener mag best wel..
Niet dit is mijn standpunt dus dat is goed!
Het is me aardig duidelijk nu. Maar nog 1 vraag:
Waarneer ben je voor God getrouwd?
http://www.eindtijd.com/studie06.html#huwen
'k zal t ff lezen:%Oorspronkelijk gepost door limosa
hijwel,
limosa
Oorspronkelijk gepost door hijwel
Beste jongen, jij kent me niet als ik boos ben [maar goed ook

Hoezo 'mijn standpunt' ? Stond er geen tekst verwijzing bij? Sorry, mijn fout. Kwam uit Genesis 2:24 Gods standpunt!Oorspronkelijk gepost door hijwel
Oorspronkelijk gepost door hijwel
Bij de eerste gemeenschap. Luister maar eens Genesis 2:24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn. Alle culturele uitingen ten spijt.
Met vriendelijke groet, Egbert.
owke!
sorry ik heb het nog al moeilijk met de tale kanaans.. zijn vrouw aankleven?
Maar ik heb ff een andere vertaling er bij gepakt.
Als je eerste gemeenschap heb gehad dan ben je dus voor God getrouwt.
Waarom is er dan nog een huwelijk?
Ik vind het huwelijks iets heel moois.
Maar ik vind het gek dat een stelletje die elkaar trouw hebben belooft en van plan zijn om te trouwen openbare schuldbeledenis moeten afleggen omdat zij geslachtsgemeentschap hebben gehad.
Waarom die schuldbeleidenis? Je bent op dat moment toch voor God getrouwt?
Wat is jouw defenitie van het huwelijk?
Elkaar in de kerk trouw beloven of
de eerste geslachtsgemeenschap?
sorry ik heb het nog al moeilijk met de tale kanaans.. zijn vrouw aankleven?
Maar ik heb ff een andere vertaling er bij gepakt.
Als je eerste gemeenschap heb gehad dan ben je dus voor God getrouwt.
Waarom is er dan nog een huwelijk?
Ik vind het huwelijks iets heel moois.
Maar ik vind het gek dat een stelletje die elkaar trouw hebben belooft en van plan zijn om te trouwen openbare schuldbeledenis moeten afleggen omdat zij geslachtsgemeentschap hebben gehad.
Waarom die schuldbeleidenis? Je bent op dat moment toch voor God getrouwt?
Wat is jouw defenitie van het huwelijk?
Elkaar in de kerk trouw beloven of
de eerste geslachtsgemeenschap?