Genezingen!!!

Plaats reactie
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Genezingen!!!

Bericht door kridje »

Er staat duidelijk in de bijbel dat de apostelen bij mensen de handen oplegde, enz. en deze mensen werden genezen van hun ziekte.

Geld dat nu nog steeds? Zo nee, waarom dan niet? Kunnen we dit dan ook bijbels gronden? De bijbel hoort toch ons fundament te zijn? Kunnen we ons voor 100% op de historie funderen bij dit moeilijk onderwerp?

Misschien denken jullie wel; kridje was toch gereformeerd? Ik kan jullie gerust stellen dat ben ik nog steeds en hoop ik ook te blijven. Maar op dit forum zijn er ook mensen die er verschillend over denken en dan eens kijken of we dichter bij elkaar kunnen komen of niet! Mijn mening en waar ik die op fundeerd (zelfs bijbelteksten!!!) horen jullie nog wel een keer!
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Er gebeuren meer wonderen dan je denkt.
Christen

Bericht door Christen »

Ik ben eigenlijk veel meer benieuwd naar de vraag: Waarom zou Gods genezende kracht opgehouden zijn te bestaan?

Hebreen 13:8 Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid.

Hij is dezelfde gebleven! In Zijn stiemen, zegt Jesaja is ons genezing geworden. Is dat voor een bepaalde tijd geweest?

In hoeverre mogen ervaringen een rol spelen in het beantwoorden van deze vraag, Kridje?
de Paus

Bericht door de Paus »

Zeker weten dat er nog niet-te-verklaren genezingen zijn. Vaak hoor je dan: het is niet te verklaren. Je bent een lopend wonder... of iets dergelijks. Vaak kunnen de doktoren dat wel precies zeggen wat er gebeurt is, maar ze zijn het eens over 1 ding: we hadden niet de mogelijkheden om het zus en zo te doen.

Bij mij zelf in de gemeente is het vaker zo dat door gebed er krachtige daden gebeuren: zo leeft iemand nog enige tijd, die naar menselijke maatstaven al overleden had moeten zijn, en zijn er herstel-van-ziekte in wonderbaarlijk snelle tijd. Dat komt voor. Misschien niet zo groots en meeslepend, maar daarom niet minder WONDER.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door de Paus
Zeker weten dat er nog niet-te-verklaren genezingen zijn. Vaak hoor je dan: het is niet te verklaren. Je bent een lopend wonder... of iets dergelijks. Vaak kunnen de doktoren dat wel precies zeggen wat er gebeurt is, maar ze zijn het eens over 1 ding: we hadden niet de mogelijkheden om het zus en zo te doen.

Bij mij zelf in de gemeente is het vaker zo dat door gebed er krachtige daden gebeuren: zo leeft iemand nog enige tijd, die naar menselijke maatstaven al overleden had moeten zijn, en zijn er herstel-van-ziekte in wonderbaarlijk snelle tijd. Dat komt voor. Misschien niet zo groots en meeslepend, maar daarom niet minder WONDER.
Hier geloof ik ook zeker in! Maar ik bedoel de praktijk zoals van Jan Zijlstra in de Levensstroomgemeente van Leiderdorp.

Dus de wijze van genezing door aanraken of een spreuk uitspreken en weet ik wat allemaal, dus de bijzondere wijzens.

In het volgende bericht zal ik een gedeelte citeren die vanuit Gods Woord op deze vragen antwoord probeerd te geven!
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Hierbij weer een aantal citaten uit het boek 'Leer en leven' van Cammeraat. Dit boek is echt iedereen aan te bevelen, het geeft zoveel duidelijkheid over dingen die je eerst niet wist of waar je geen antwoord op weet!

DE GAVE van de HEILIGE GEEST kunnen we in drie onderdelen onderscheiden.
- Gewone gaven voor het ambt zijn: naast de reeds genoemde gaven vooral de gave van wijsheid, kennis, welsprekendheid, voorzichtigheid, gebedsgave, kortom de gaven die nodig zijn voor het vervullen van het ambt. Gewone gelovigen kunnen deze gave natuurlijk ook hebbe, maar (als het goed is) deze gaven blinken uit bij de ambtsdragers.
- Gewone gaven voor de gelovigen zijn: geloof, hoop, liefde, goedheid, rechtvaardigheid, heiligheid, verdraagzaamheid, nederigheid, mildheid, dankbaarheid, vrijgevigheid, barmhartigheid enz.
- Buitengewone gaven zijn: de gave om wonderen te kunnen doen; profetie of voorzegging; het spreken in een niet aangeleerde vreemde taal; het kunnen vertalen van een niet aangeleerde, vreemde taal. De gave geld zowel voor ambtsdragers als niet-ambstdragers.

HET OPHOUDEN VAN DE BIJZONDERE GEESTESGAVEN:
De bijzondere gaven zijn aan de kerk van het nieuwe verbond gegeven als tekenen om het Evangelie te ondersteunen en te bevestigen (Markus 16:15-20). Het zijn tekengaven. Zij woren voorzegd in samenhang met de aanvankelijke verbreiding van het Evangelie door de apostelen. Zij legitimeren het apostolische gezag. 'De merktekenen zijn onder u betoond in alle lijdzaamheid, met tekenen en wonderen en krachten (2 Kor.12:12 en Hebr.2:3 en 4)' Als dat gebeurd is houden zij op. Dan hebben zij aan hun doel beantwoord. Met datzelfde doel zijn een aantal wonderen, tekenen en krachten beschreven in het N.T. Deze vragen om geloof. Zij maken nu deel uit van het Evangelie.
Dezelfde functie vervullen de wonderen en tekenen die in het O.T. beschreven staan. Zij zijn niet gebeurd en beschreven om herhaald, maar om geloofd te worden.
Reeds tijdens het leven van de apostelen houden de wonderlijke gaven op. De laatste wonderen die vermeld worden zijn de genezingen van de vader van Publiud en de andere zieken op het eiland Melite (Malta) in het jaar 60 (Hand.28:8-10). Als Paulus in Rome gevangen zit, kan hij de zieke Epafroditus niet (meer) genezen (Fil.2:25-27). Na zijn vrijlating moet hij de zieke Trofimus op Melite achterlaten (2 Tim.4:20).
Volgens al de kerkvaders van de Oude Kerk komen de bijzondere Geestesgaven in hun tijd niet meer voor. In de alleroudste christelijke lectuur, de Apostolische Vaders, wordt er met geen woord over gerept. Er is uit de tijd van de Oude kerk, de Reformatie, de Nadere Reformatie niet 1 kerk- of oudvader bekend die beschikte over 1 van de bijzondere Geestesgaven. Dat bewijst dat zijn niet blijvend aan de kerk gegeven zijn.

HET EENMALIGE HEILSFEIT VAN PINKSTEREN: Pinksteren is eenmalig. Het is niet de bedoeling dat de tekenen die de komst van de beloofde Heilige Geest hoorbaar en zichtbaar vergezellen, herhaald worden. Het belieft de Heilige Geest Zijn komst op deze wijze alleen in Jeruzalem, in Samaria, in Cesarea en in Efeze aan te kondigen (Hand. 2:4; 8:15-17; 10:44-47 en 19:6). Dat is Hem voldoende. Bovendien toont de Heilige Geest wie Hij is en wat Hij vermag door de vele opzienbare wonderen, krachten en tekenen die de apostelen, de zeventig andere discipelen van de Heere Jezus en enkele anderen verrichten. Dan is voldoende dat de Heilige Geest inderdaad geschonken is aan en werkt onder alle volken.
Zoals het voldoende is dat de Heere Jezus eenmaal gekomen is, zo is het ook voldoende dat de Heilige Geest eenmaal met vele zichtbare kentekenen heeft aangetoond dat Hij gekomen is. Daarmee heeft Hij voor altijs verzekers dat Zijn onzichtbare en verborgen kracht nooit in de gemeente van Christus zal ontbreken.
De Heilige geest voorzegt Zelf dat deze bijzondere gaven spoedig zullen ophouden: "hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden (1 Kor.13:8)"!!!!!

BLIJVENDE GAVEN: De bijzondere Geestesgaven zijn na de apostolische tijd, na het schrijven van al de geschriften van het N.T. opgehouden en verdwenen. (Ik vind het erg opvallend dat juist op dit moment de bijzondere Geestesgaven uit de kerk verdwijnen!!!) Zij maken plaats voor het apostolische woord (N.T.), de grote blijvende gaven van de Heilige Geest aan Zijn kerk. De kerkgeschiedenis heeft geen weet (meer) van mensen die een bijzondere Geestesgaven hadden en deze tot heil van de kerk en de wereld beoefenden. Het Nieuwe Testament waarschuwt zelf erg tegen mensen die beschikken over bijzondere gaven, tegen wonderdoeners. Paulus zegt dat de anti-christ zich met name zal manifesteren in mensen met bijzondere gaven: "wiens toekomst is naar de werking van de satan, in alle kracht en tekenen en wonderen der leugen (2 Thes.2:9)". De Heere Jezus openbaart Johannes op Patmos hetzelfde over het beest dat uit de aarde opkomt, de valse profeet: "het doet grote tekenen, zodat het ook vuur uit de hemel doet afkomen op de aarde voor de mensen. En verleidt degenen die op de aarde wonen door de tekenen die aan hetzelve te doen gegeven zijn (Openb.13:13 en 14)" De draak en het beest uit de zee en uit de aarde vormen een hels driemansschap: "En ik zag uit de mond van de draak en uit de mond van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten gaan, de vorsen (onreine dieren) gelijk; want het zijn geesten der duivelen, en zij doen tekenen (Openb.16:13 en 14)".
Deze waarschuwingen maken duidelijk dat wij geen werkelijke christenen met bijzondere Geestesgaven meer hoeven te verwachten. Al wil dit niet zeggen dat de Heere niet een wonder kan (laten) doen, iemand wonderijk kan genezen (op het gebed), een profetie kan geven of iets kan openbaren. Daarin is God vrij. Bij een dergelijke profetie of openbaring past de Heilige Geest een Schriftwoord heel concreet toe op en bepaald gebeuren of, in een bijzonder geval, op een bepaald persoon. Dan wilde Heere in een concrete situatie door Zijn Woord vertroosten of vermanen. Wij moeten hier niet van inspiratie, maar van illuminatie spreken: het licht van Gods Geest doet een woord uit de Schrift dan in het bijzonder tot ons spreken. We hebben hier wel heel voorzichtig te zijn en moeten ook dergelijke openbaringen toetsen aan de Heilige Schrift. Er is ook sprake van veel valse profetie. Die is, achteraf, daaraan te herkennen dat het 'geopenbaarde' niet uitkomt. Maar soms ook meteen: als Schriftwoorden geheel uit hun verband gerukt worden. Dergelijke profetie mag ook nooit leiden tot verheerlijking van zo'n profeet of tot geestelijke tirranie.
De vele gewone Geestesgaven zijn blijvend aan de kerk geschonken.


Dit lijk me ook erg duidelijk!




[Veranderd op 18/4/02 door kridje]
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Over genezingen:

Ik ook denk dat we de Bijbel eerst moeten laten spreken door expliciete teksten zoals de tekst over zalving in Jacobus. Aan de andere kant aan het eind van Marcus lijkt er een vrij sterke grond te zijn voor het verlangen naar wonderen nu, op een zelfde manier als door de discipelen gebeurde.

Ik kan de plaatsen bij de apostolische vaders, waarin over wonderen gesproken worden niet aanwijzen. Wel weet ik dat Tertulianus in een van zijn voor-montanische geschriften ook spreekt over wonderen, die bij Christenen gebeuren (ik dacht in zijn Apologeticum). Verder raad ik je aan om het boek "evangelisatie in de eerste twee eeuwen" van Michael Green te lezen. Daarin wordt ook verwezen naar wonderen en genezingen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
de Paus

Bericht door de Paus »

Hier geloof ik ook zeker in! Maar ik bedoel de praktijk zoals van Jan Zijlstra in de Levensstroomgemeente van Leiderdorp.
Hier hou ik altijd een slag om de arm. Ten allen tijde moet je zo zijn dat de persoon, in dit geval Jan Zijlstra, niet het middelpunt vormt, maar de HEERE alleen. Dit is een groot gevaar. Ik zeg niet dat dit het geval is in Leiderdorp, maar ik wil alleen hiervoor waarschuwen.
Christen

Bericht door Christen »

Beste Kridje,

Een heel verhaal heb je opgeschreven, bedankt. Ik heb vandaag toch vrij dus kan ik er meteen op reageren als je het goed vindt.

Je citeert een boek. Dat is mooi en prima. Voor mij wel de vraag: Is het echt doorleeft voor je? Ben je ook persoonlijk op onderzoek uitgeweest in de Schrift? Ben je wel eens nagegaan waarom vele anderen in de wereld, wél geloven in de (directe) genezingspraktijk? Dit is niet een aanval, maar een oprechte vraag.

Goed inhoud van het boek:
Je zegt Kridje:
Ø DE GAVE van de HEILIGE GEEST kunnen we in drie onderdelen onderscheiden.

En dan komt er een lijst. Er worden wel wat gave door elkaar heen hier gehaald. Daarnaast worden de bedieningen, ambten en vrucht van de Geest ook onder de Gaven van de Geest geplaatst. Dit is meteen al wat verwarrend en mijns inziens niet kloppend Bijbelstaal gebruik.

Galaten 5 spreekt over de VRUCHT VAN DE GEEST. Mensen zeggen wel aan de vrucht herkent men de boom. De vrucht (goede werken, zoals ook beschreven in Jakobus) zijn o.a. een teken van een levend geloof met Jezus. Ik heb voorzover ik het weet nog niet gezien dat dit de gaven van de Geest genoemd wordt. (en dat zou m.i ook niet kloppen, daar de GAVEN van de Geest in directe mate iets zegt over de Geest en de VRUCHT wat zegt over de “staat van de gelovigenâ€
de Paus

Bericht door de Paus »

Broeders en zusters,

Zojuist heb ik 2 verhalen gelezen. Eerst van Kridje, en daarna van Christen. Heel wat stof om op te reageren. Dat doe ik dan ook maar.

Het werk van de Heilige Geest (HG) kan onderscheiden worden in a) bijzonder werk en b) algemeen werk. Zijn bijzonder werk is door (mbv) Gods openbaringen in de Schriften en Zijn algemeen werk is door de natuur ed. Een groffe scheiding, maar wel een nuttige onderscheiding. Beiden hebben tot doel God verheerlijken.

De Apostelen hadden een bijzonder gezag. Ze waren rechtstreeks door Jezus de wereld ingezonden. Hun gezag werd gesterkt door de wonderen die ze deden in Zijn Naam. Laten we er niet om heen draaien dat deze gave tijdelijk is. Of met andere woorden: zelfs de Apostelen hadden niet de macht om altijd zieken te genezen en doden op te wekken. Zo worden ze (toen nog discipelen) er in 2-tallen op uit gestuurd om de komst van het Koninkrijk van God te verkondigen, en om wonderen te doen, en even later kunnen ze het opeens niet meer (en dat is nog voor Pinksteren!). Ook later blijkt dit: de Apostelen doen soms wonderen, maar soms ook niet.... raar, maar volgens mij moet je de conclusie trekken dat ze niet de macht en de kracht er voor hadden. Zo blijkt maar weer: de Geest waait waarheen Hij wil. We kunnen God en Zijn Geest niet voor onze kar spannen. We kunnen niet zeggen: God, U moet dit en dat doen! Nee, dan zouden we moeten bidden: ONZE wil geschiedde, maar zo heeft Jezus het ons niet geleerd. Hij leerde ons: Uw wil geschiedde.

Over 1 Korinte 12: Duidelijk moeten we voor ogen houden wat Paulus in vers 7 schrijft: Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven, tot welzijn van allen. Of in de Leidsche Vertaling: Aan ieder wordt de openbaring van de Geest geschonken te algemeenen nutte. Paulus noemt daar achter aan wat door de Geest aan ons gegeven wordt: de verzen 8 t/m 10. Ik denk Paulus hier begint met 'gewone' gaven, en eindigt met zeer 'bijzondere' gaven. Mijns inziens is er duidelijk een soort stijgende lijn in te ontdekken. Dit lijkt me bijbels, want op vele andere plaatsen wordt bijvoorbeeld gesproken over de gave van het geloof (o.a. Efeze 2) en over de gave van de wijsheid (ik dacht Jak.4). Veel minder wordt er gesproken over genezingen en profetie door gewone gemeenteleden.

De Geest deelt Zijn gaven uit, maar Hij doet dat niet om het uitdelen zelf. Steeds heeft Hij voor ogen de eer van Zijn Zender.
[quote]BUITENGEWONE GAVEN zijn ook de gave van wijsheid en kennis (die je bij “gewone gavenâ€
Stype

Bericht door Stype »

Iemand merkte hier op dat er meer wonder gebeuren dan je denkt. Ik ben op zoek naar recente wonderverhalen. Dus laat eens horen?
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door lo-rucháma
Het leven barst van de wonderen...

[Aangepast op 27/5/03 door lo-rucháma]
Wat vrijelijk omschreven, maar ik ben het er mee eens! ;)

Pim.
Stype

Bericht door Stype »

Lo-ruchma, helemaal mee eens.
Een wonder is ook wat wij als wonder ervaren. Maar neem nou eens het genezingswonder. Ik was bij Jan Zijlstra en zag een aantal genezingen. Maar volgens mij gebeuren er in reformatorische kringen geen genezingswonderen. Misschien in de boeken met oudere verhalen. Maar vandaag ook nog? Wat is de reden dat ze niet gebeuren?
Plaats reactie