Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wilhelm »

Pim schreef:
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Pim,

Hele mooie preek. Ik zou willen dat ze van de SRA wat meer preken van Ds van Haaren op de site zouden ztten. De catechismusverklaring bijvoorbeeld. Maar daar zullen ze het zeker niet mee eens zijn, doch dat terzijde.
Vervelende opmerking. Maar goed, jouw standpunt in dezen is bekend.

.
Ik zie dat Adrianus (de quotes zijn dus niet verwijderd) zelfs mee deed met die discussie toen. En ook hij verwees naar de HC verklaring ;) :haha
Ik ga het draadje eens lezen: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 693#p78693
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10672
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Ad Anker schreef:Deze preek is op 5 augustus 2004 door ene Zeeuw in zijn geheel op dit forum geplaatst. Hij plukte het van de site van SRA. De discussie daarna is ook best interessant, er is niets nieuws onder de zon, immers. Je kunt deze preek ook vinden op de site van stichting Heart Cry. Ik ben niet zo dol op zulke 'stokpaardpreken'. In onze gemeente wordt met regelmaat een preek gelezen van deze predikant en ook zijn catechismusverklaring is bij ons gelezen. Lees deze preek, die inderdaad Bijbels is, maar lees dan ook zijn catechismusverklaring.

Stel eens voor dat deze preek ook gelezen wordt ;)
Nee hoor. Geen enkele behoefte aan. De inhoud van de prediking van ds. van Haaren is in lijn met wat ik doorgaans in mijn gemeente hoor. Dus ik heb wat dat betreft geen adviezen. Natuurlijk zijn er preken die wat afwijken, welke kant dan ook op. Ik heb echter ook geen behoefte om als ik wat hoor wat mij zint op internet te posten. Het wekt de schijn dat zo'n preek dan een positieve uitzondering is op wat er verder gehoord wordt. Dat zou ik mijn predikant niet aan willen doen. Er is daar ook geen enkele reden toe, kan ik met dankbaarheid melden. Al zal het doordat het anoniem gebeurt niet zo opvallen, maar dat maakt het wat mij betreft alleen maar erger.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Vorige week een bidstond met ds. N. den Ouden (HHK) en ds. J. Lohuis (PKN).
Gisteren daarop nog een indrukwekkend vervolg over Ezra 9.
Hier na te luisteren: http://www.hervormdscherpenisse.nl/ered ... 2016-09-25
aggieoudje
Berichten: 906
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Een hele fijne zondag met 2 prachtige mooie preken!(vond ik dan)

In de morgendienst ging onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink voor. In deze dienst werdt het sacrament van de Heilige Doop bediend aan 3 kleine kinderen van de gemeente.
De tekst voor de preek van deze morgen kwam uit Jesaja 49:15
Kan een vrouw haar zuigeling vergeten, zich niet ontfermen over het kind van haar schoot? Zelfs al zouden die het vergeten, Ik zal u niet vergeten.

God vergeet ons nooit, hoe vaak wij Hem ook vergeten! We staan in Zijn beide handpalmen gegraveerd!

In de avonddienst ging Ds. M. Messemaker uit Woudenberg voor.
Hij had een korte maar krachtige tekst uit Jakobus 4:8a NADER TOT GOD!
In de preek kwam veel het lied Nader mijn God tot U voorbij.(de organist speelde dit dan ook bij het uitgaan van de dienst) Ook citeerde hij een aantal keer psalm 73:14 Wie ver van U de weelde zoekt vergaat eerlang en wordt vervloekt, wat we aan het einde van de dienst dan ook zongen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Hier ook een goede zondag. ' s Morgens een (eerste) preek van een serie over Ruth. Voor mijzelf was de middagpreek een treffende preek, een doopsbediening over het gebed van moeder Hanna, de gebeden van Hanna en Elkana en in het laatste vers het gebed van de kleine Samuel.
-DIA-
Berichten: 32863
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Vorige week een bidstond met ds. N. den Ouden (HHK) en ds. J. Lohuis (PKN).
Gisteren daarop nog een indrukwekkend vervolg over Ezra 9.
Hier na te luisteren: http://www.hervormdscherpenisse.nl/ered ... 2016-09-25
Ik geloof dat dít het is. We hebben vaak genoeg aan de vorm.
En met de vorm is de dood in de pot.
Heel ernstig wordt er hier ook op gewezen.
Als het wezen weg is, blijf de vorm nog hooguit één generatie.
Dan is het weg. En we merkten het niet.
We lezen van Simson: Want hij wist niet dat de Heere van hem geweken was.
Aangrijpend!
En waar eens de regen des Geestes neerviel, en die regen overtrekt,
daar wordt het een droge onvruchtbare woestijn.
Ik geloof dat we verder weg zijn als we denken.
Ook hier wordt zeer ernstig gepreekt en gewaarschuwd voor een dode vorm.
En wat zien we? Het volk raakt aan de woorden gewend.
Het 'doet' ons niets en we gaan door.
Hooguit even een indruk, en, zoals een andere predikant eens zei:
We spoelen uit de kerk het met de koffie weer weg.
Het oordeel der verharding is verder dan we denken,
en we kunnen zeer bevreesd zijn dat hierop het oordeel der verwoesting komt.
Dat kan niet uitblijven, immers we bekeren ons niet, en gaan wij door,
dan gaat God ook door.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
aggieoudje
Berichten: 906
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst waren doven en slechthorende gasten aanwezig die doormiddel van een doventolk en een scherm(beamer) de dienst konden volgen.
In deze dienst ging onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink voor en hij preekte over Job 39:37 Zie, ik ben te gering; wat zou ik U antwoorden? Ik leg mijn hand op mijn mond.

In de avonddienst ging Ds. F. Hoek uit Schoonhoven voor en hij preekte over Psalm 27:13 Als ik toch niet had geloofd dat ik de goedheid van de HEERE zou zien in het land van de levenden, ik was vergaan.
Hij las hierbij ook uit Markus 9: 14-29 over de maanzieke knaap, waarin de vader van de jongen tegen Jezus zegt: Ik geloof, Heere! Kom mijn ongeloof te hulp.
In deze dienst mochten we ook heel psalm 27 doorzingen.(in 4x)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Dodo »

Dat heet een gebarentolk, geen doventolk
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Dat heet een gebarentolk, geen doventolk Afbeelding
Dat zou inderdaad een betere term zijn, maar de term doventolk is wel heel erg ingeburgerd, ook op websites als die van het UWV of de politie.
https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... =doventolk
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Dodo »

Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Dat heet een gebarentolk, geen doventolk Afbeelding
Dat zou inderdaad een betere term zijn, maar de term doventolk is wel heel erg ingeburgerd, ook op websites als die van het UWV of de politie.
https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... =doventolk
Mijn dochter heeft een jaar gebarentaal gedaan, vandaar dat ik het weet. Liplezen heet ook niet zo, dat is spraakafzien.
Ik zou overigens de politie niet als voorbeeld nemen als het gaat om goede taal.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:
Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Dat heet een gebarentolk, geen doventolk Afbeelding
Dat zou inderdaad een betere term zijn, maar de term doventolk is wel heel erg ingeburgerd, ook op websites als die van het UWV of de politie.
https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... =doventolk
Mijn dochter heeft een jaar gebarentaal gedaan, vandaar dat ik het weet. Liplezen heet ook niet zo, dat is spraakafzien.
Ik zou overigens de politie niet als voorbeeld nemen als het gaat om goede taal.
Dat laatste is zeker waar. Maar het onderwijs wel dan? Als ik nog terugdenk aan de briefjes die onze kinderen soms van school meekregen....
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6558
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Posthoorn »

Dodo schreef:
Hendrikus schreef:
Dodo schreef:Dat heet een gebarentolk, geen doventolk Afbeelding
Dat zou inderdaad een betere term zijn, maar de term doventolk is wel heel erg ingeburgerd, ook op websites als die van het UWV of de politie.
https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... =doventolk
Mijn dochter heeft een jaar gebarentaal gedaan, vandaar dat ik het weet. Liplezen heet ook niet zo, dat is spraakafzien.
Ik zou overigens de politie niet als voorbeeld nemen als het gaat om goede taal.
Tuurlijk. Toen mijn broer net op de HTS zat, mochten we ook ineens geen 'stopcontact' meer zeggen, maar moest het 'wandcontactdoos' zijn. :bobo
Taal kun je niet op die manier sturen, hoor. Als iedereen 'doventolk' en 'liplezen' zegt, dan zijn dat gewoon de woorden ervoor. Niets aan te doen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

En daarmee keren wij terug tot het oorspronkelijke onderwerp....
aggieoudje
Berichten: 906
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst preekte Prof. Dr. H. v/d Belt uit Woudenberg over 2 petrus 3: 8 Maar groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid, zowel nu als in de dag van de eeuwigheid. Amen.

Punten van de preek: 1. Opdracht tot groei 2. Contrast 3. Meervoud 4. Groei in de verwachting 5. Groei in de genade en kennis 6. Eer en de heerlijkheid van Hem

In de avonddienst preekte onze eigen predikant Ds. A. J. Mensink over Micha 3: 8 Ik daarentegen ben vol van de kracht van de Geest van de HEERE, van recht en heldenmoed, om Jakob zijn overtreding te verkondigen en Israël zijn zonde.

Hij las hierbij ook nog 2 stukjes uit de pinkstertoespraak in handelingen 2.
De Heilige Geest is aan het werk waar het over God gaat
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Tot mijn grote vreugde zag ik dat de oude (maar daar was tijdens het preken niets van te merken) ds Tanis hier in de regio preekte.
Ik kon er helaas niet naar toe vanwege een zware verkoudheid en heb meegeluisterd via internet.
Jezus Christus is de levensarts, zeer de moeite waard!
(Volgende week hoopt hij voor te gaan in de Herst,. Herv Kerk van Spijk, de week daarna in Nw Beijerland)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten