verjaardag

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

verjaardag

Bericht door Miscanthus »

Verjaardag

Een mijlpaal in uw leven,
dat God ons heeft gegeven
een moment om stil te staan
bij alles wat God heeft gedaan
een moment om te vieren
om blij te zijn en om te plezieren

Een moment om te bedenken
wat zal mij toch vrede schenken
een jaar met kommer en kwel
een jaar met momenten van lust
toch ziet God ons wel
en wacht met Zijn rust

Te bedenken waar dit alles toe leidt
te bedenken wat God ons heeft bereid
te luisteren naar Zijn stem
te bedenken: Ik ben van Hem
vallen we aan Zijn voeten neer
Hij neemt ons aan, keer op keer

Slechts die Morgenglans
maakt ons bereid en blij
dan is er eeuwig leven
niet alleen voor and´ren,
maar ook voor mij.
dan leven we in dankbaarheid
van nu tot in de eeuwigheid

Niet ik kan U dat geven
ik wijs het aan
en bid dat u zult leren
op Zijn Woord af te gaan
ik heb het ondervonden
Hij laat geen bidder staan
Hij geeft wat Hij belooft

We hoeven ons niet af te sloven
maar slechts te geloven
wat Hij ons heeft beloofd
Hij wil ons Zijn vrede schenken
door te zien op het kruis
komen wij voor eeuwig thuis

M.
Gebruikersavatar
gewoonjacolien
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008, 15:30

Re: verjaardag

Bericht door gewoonjacolien »

Mooi geschreven.
Wie zichzelf kent, zwijgt over anderen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: verjaardag

Bericht door Mara »

Ik ontmoette dit weekend iemand die uit principiële redenen geen verjaardagen viert.
Er zijn meer mensen die hun verjaardag niet vieren, maar dat is dan altijd wel om een andere reden.
Maar deze man zegt dat het vieren van een verjaardag niet Bijbels is en dat je het niet terug kunt vinden ook.

Ik heb even in de vragenrubriek gezocht en ds Prins (PKN) gaf dit antwoord:

In de Bijbel worden voorzover ik weet maar twee verjaardagen vermeld. Namelijk die van de Farao in Egypte (Genesis 40). En die van koning Herodes (Mattheüs 14 en Markus 6). Beiden zijn heiden. En op hun verjaardagen worden twee mensen gedood, namelijk de bakker en Johannes de Doper. Een feest in een heidense setting dus. Bepaald niet christelijk. Dat zien we ook verder wel op het verjaardagsfeest van Herodes. Verschillende kerkvaders waren tegen het vieren van verjaardagen. Maar zeer waarschijnlijk omdat op zulke feesten het oude heidense levensgevoel weer zou boven komen. En op het feest de alcoholhoudende drank te rijkelijk zou vloeien. En de mensen veel te veel zouden eten. Daarmee deden ze de Heere oneer aan en gaven ze de heidenen redenen om te zeggen dat de christenen niet veel anders waren dan zijzelf. Misschien moeten sommige ‘christelijke’ verjaardagen en feesten in dit opzicht ook wel eens tegen het licht gehouden worden. In hoeverre zijn onze feesten ‘christelijk’?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/400 ... ag-vieren-

Deze predikant heeft er uiteindelijk niets op tegen, maar het gaat meer om de wijze waarop dit gebeurt.

Maar is het niet-vieren van verjaardagen bijbels te onderbouwen?
En welke kerkvaders vonden het onbijbels?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: verjaardag

Bericht door ejvl »

Het is niet te onderbouwen waarom het wel zou moeten, maar ook niet te onderbouwen waarom het niet zou moeten.

Sommige verjaardagen monden nog wel eens uit in overmatige consumptie en rijkelijk alcoholgebruik met menig roddelverhaal, dat is natuurlijk wel verkeerd.

Zelf vier ik het ook niet, niet omdat ik op het vieren tegen ben maar omdat ik verjaardagsfeesten verschrikkelijk vind, iedereen praat door elkaar, 2x koffie, gebak, chips, nootjes, kaas, worst, drinken en klaar. En de verjaarde loopt zich meestal rot. Ik vind dat absoluut niet gezellig en heb er een hekel aan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: verjaardag

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Het is niet te onderbouwen waarom het wel zou moeten, maar ook niet te onderbouwen waarom het niet zou moeten.

Sommige verjaardagen monden nog wel eens uit in overmatige consumptie en rijkelijk alcoholgebruik met menig roddelverhaal, dat is natuurlijk wel verkeerd.

Zelf vier ik het ook niet, niet omdat ik op het vieren tegen ben maar omdat ik verjaardagsfeesten verschrikkelijk vind, iedereen praat door elkaar, 2x koffie, gebak, chips, nootjes, kaas, worst, drinken en klaar. En de verjaarde loopt zich meestal rot. Ik vind dat absoluut niet gezellig en heb er een hekel aan.
Wij vieren het in onze familie ook niet meer, het was niet meer te doen.
We komen meestal één keer per jaar bij elkaar, een soort familiereünie.
Ik ken ook families die een heel weekend met elkaar in een kampeerboerderij of groepsaccomodatie doorbrengen.

Ik heb even gegoogled en kwam op de Jeh. Getuigen terecht. Volgens de J. G.: Alles wat in de bijbel is opgetekend, staat daar met een reden (2 Tim. 3 : 16, 17). Jehovah’s Getuigen hebben opgemerkt dat Gods Woord zich ongunstig over verjaardagvieringen uitlaat en mijden deze daarom.

Matth. 14 : 6-10: “Toen Herodus’ verjaardag werd gevierd, danste de dochter van Herodes bij die gelegenheid, en zij behaagde Herodes zozeer dat hij met een eed beloofde haar alles te zullen geven wat zij zou vragen. Op influistering van haar moeder zei ze toen: ‘Geef mij hier op een platte schotel het hoofd van Johannes de Doper.’ … Hij zond iemand weg en liet Johannes in de gevangenis onthoofden.”

Hoe stonden de eerste christenen en de joden uit bijbelse tijden tegenover het vieren van verjaardagen? “Het begrip verjaarsfeest paste helemaal niet in de denkbeelden van de christenen uit die periode in het algemeen.” –Allgemeine Geschichte der Christlichen Religion und Kirche (1842), door August Neander, blz. 518. “De latere Hebreeën [beschouwden] het vieren van verjaardagen als een onderdeel van afgodische aanbidding .., een zienswijze die wel op afdoende wijze bevestigd werd door wat zij van de algemene vieringen die verband hielden met deze dagen, zagen.” –The Imperial Bible-Dictionary (Londen, 1874), onder redactie van Patriek Fairbairn, Deel 1, blz. 225.

Het is dus niet eenduidig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: verjaardag

Bericht door Ezen »

Het valt onder de vrijheid. Een christen mag overal van genieten en als hij niet wil genieten is dat ook goed.
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: verjaardag

Bericht door Floppy »

Mara schreef: ...
Ik heb even gegoogled en kwam op de Jeh. Getuigen terecht.
...
Het is dus niet eenduidig.
Jehovah's Getuigen zijn meesters in selectief citeren; de ervaring heeft me helaas geleerd alles wat zij publiceren als onwaar aan te merken tenzij het tegendeel bewezen is.
Plaats reactie