Psalmen zingen...
Re: Psalmen zingen...
Ik leef zeker ver buiten de bijbelbelt, want ik ken geen enkel gezin wat elke zondagavond Psalmen zingt, rondom een orgel of harmonium.
Het valt mij wel op dat steeds minder (jonge) mensen de Psalmen uit hun hoofd mee kunnen zingen.
Het valt mij wel op dat steeds minder (jonge) mensen de Psalmen uit hun hoofd mee kunnen zingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Dodo
Het is juist zoveel makkelijker geworden om thuis en op school de psalmen te leren, omdat er een website is waarop je mee kunt zingen. Je kunt zelfs kiezen voor langzamer of sneller.
We zongen eer keer in de kerk een heel onbekende psalm, en een jongetje naast me zong 'm probleemloos mee. Ik gaf hem een compliment en de moeder zei ze de website gebruikten om ze aan te leren. Ik vond het een mooie uitvinding. Wij hadden vroeger nog te kampen met leerkrachten die zelf niet de psalm ritmisch konden zingen. Dat is nu over.
We zongen eer keer in de kerk een heel onbekende psalm, en een jongetje naast me zong 'm probleemloos mee. Ik gaf hem een compliment en de moeder zei ze de website gebruikten om ze aan te leren. Ik vond het een mooie uitvinding. Wij hadden vroeger nog te kampen met leerkrachten die zelf niet de psalm ritmisch konden zingen. Dat is nu over.
's Morgens zingen we de psalm die in het dagboek aangegeven staat + 2 verzen van de morgenzang.
's Zondagsavonds na 't eten geeft ieder nog een vaêsje op. Het gezin wordt steeds kleiner, dus soms ook twee.
"Het feit dat er thuis niet wordt gezongen zorgt ervoor dat men op school en/of catechisatie niet meezingt"
's Zondagsavonds na 't eten geeft ieder nog een vaêsje op. Het gezin wordt steeds kleiner, dus soms ook twee.
"Het feit dat er thuis niet wordt gezongen zorgt ervoor dat men op school en/of catechisatie niet meezingt"
Dat psalmen zingen op zondagavond is echt iets van vroeger, toen was dat tamelijk gangbaar. Ongetwiijfeld zijn er gezinnen waar het nu nog gebeurt, maar die moet je met een lampje zoeken - denk ik.Mara schreef:Ik leef zeker ver buiten de bijbelbelt, want ik ken geen enkel gezin wat elke zondagavond Psalmen zingt, rondom een orgel of harmonium.
En wat het psalmen uit het hoofd zingen betreft: tja, ik zie soms mensen in hun psalmboekje bladeren en netjes Psalm 42 opslaan, in hun boekje kijken tijdens het zingen, terwijl ze "t Hijgend hert" echt wel uit hun hoofd kunnen zingen. Maar die zijn dan kennelijk zo gewend dat je elke psalm die we zingen gaat opzoeken en dat je bij het zingen in je psalmboekje kijkt, ook al kun je de tekst wel dromen.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik ben ook zo iemand, maar ik weet anders echt niet waar ik moet kijken tijdens het zingen (naar de rug van degene die voor me zit?). Voordeel is dat de tekst beter tot me doordringt als ik meelees.
Dan wordt het tijd voor een nieuwe psalmberijming. Heb je weer een reden om in je boekje te kijken.Hendrikus schreef:Dat psalmen zingen op zondagavond is echt iets van vroeger, toen was dat tamelijk gangbaar. Ongetwiijfeld zijn er gezinnen waar het nu nog gebeurt, maar die moet je met een lampje zoeken - denk ik.Mara schreef:Ik leef zeker ver buiten de bijbelbelt, want ik ken geen enkel gezin wat elke zondagavond Psalmen zingt, rondom een orgel of harmonium.
En wat het psalmen uit het hoofd zingen betreft: tja, ik zie soms mensen in hun psalmboekje bladeren en netjes Psalm 42 opslaan, in hun boekje kijken tijdens het zingen, terwijl ze "t Hijgend hert" echt wel uit hun hoofd kunnen zingen. Maar die zijn dan kennelijk zo gewend dat je elke psalm die we zingen gaat opzoeken en dat je bij het zingen in je psalmboekje kijkt, ook al kun je de tekst wel dromen.

Met het hoofd omhoog, het liefst staand natuurlijk.windorgel schreef:Ik ben ook zo iemand, maar ik weet anders echt niet waar ik moet kijken tijdens het zingen (naar de rug van degene die voor me zit?). Voordeel is dat de tekst beter tot me doordringt als ik meelees.
Ik was vorig jaar bij een cd opname, het was de 2e cd. Bij de eerste opname zongen ze gedeeltelijk staande en gedeeltelijk zittend, maar echt wel dat het verschil te horen was op de cd.
Dat is ook vrij logisch natuurlijk, zittend met het hoofd half voorovergebogen om mee te lezen gaat het geluid niet de ruimte in.
Ik leef in de Biblebelt, bij ons wordt er echt nog wel gezongen. 's Zomers, als de deur openstaat, horen we een gezin iets verderop ook op zondag zingen, en andersom.Hendrikus schreef:Dat psalmen zingen op zondagavond is echt iets van vroeger, toen was dat tamelijk gangbaar. Ongetwiijfeld zijn er gezinnen waar het nu nog gebeurt, maar die moet je met een lampje zoeken - denk ik.Mara schreef:Ik leef zeker ver buiten de bijbelbelt, want ik ken geen enkel gezin wat elke zondagavond Psalmen zingt, rondom een orgel of harmonium.
Bij ons is het wel een vast programmaonderdeel, het is een geliefd onderdeel bij ons. Dagelijks zingen we met de kinderen als ze naar bed gebracht worden. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat er bij ons gezongen werd, zo was het thuis ook en mijn opa zong ook veel, ook al moest het a capella.
Wij zingen na elke maaltijd een paar verzen en 's zondags bij het orgel. Heerlijk om te doen en de kinderen leren snel. Ik heb juist het idee dat er weer meer gezongen wordt dan voorheen.eilander schreef:Ik leef in de Biblebelt, bij ons wordt er echt nog wel gezongen. 's Zomers, als de deur openstaat, horen we een gezin iets verderop ook op zondag zingen, en andersom.Hendrikus schreef:Dat psalmen zingen op zondagavond is echt iets van vroeger, toen was dat tamelijk gangbaar. Ongetwiijfeld zijn er gezinnen waar het nu nog gebeurt, maar die moet je met een lampje zoeken - denk ik.Mara schreef:Ik leef zeker ver buiten de bijbelbelt, want ik ken geen enkel gezin wat elke zondagavond Psalmen zingt, rondom een orgel of harmonium.
Bij ons is het wel een vast programmaonderdeel, het is een geliefd onderdeel bij ons. Dagelijks zingen we met de kinderen als ze naar bed gebracht worden. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat er bij ons gezongen werd, zo was het thuis ook en mijn opa zong ook veel, ook al moest het a capella.
Lijkt voor velen dus heel gewoon, om na het avondeten te zingen, maar ik had er tot 5 jr geleden nog nooit van gehoord
Gebrek aan opvoeding?

Gebrek aan opvoeding?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ja dat idee heb ik ook. Ik ken heel veel gezinnen uit onze kerkelijke gemeente die zondagsavonds psalmen zingen. Ook bij ons in de buurt horen wij het zomers, bij gezinnen uit andere kerkgenootschappen. Ritmisch, niet ritmisch, psalmen en gezangen, veelzijdig, dus ik heb zelf niet het idee dat we ze met een lampje moeten zoeken.Ad Anker schreef:Wij zingen na elke maaltijd een paar verzen en 's zondags bij het orgel. Heerlijk om te doen en de kinderen leren snel. Ik heb juist het idee dat er weer meer gezongen wordt dan voorheen.eilander schreef:Ik leef in de Biblebelt, bij ons wordt er echt nog wel gezongen. 's Zomers, als de deur openstaat, horen we een gezin iets verderop ook op zondag zingen, en andersom.Hendrikus schreef:Dat psalmen zingen op zondagavond is echt iets van vroeger, toen was dat tamelijk gangbaar. Ongetwiijfeld zijn er gezinnen waar het nu nog gebeurt, maar die moet je met een lampje zoeken - denk ik.Mara schreef:Ik leef zeker ver buiten de bijbelbelt, want ik ken geen enkel gezin wat elke zondagavond Psalmen zingt, rondom een orgel of harmonium.
Wij houden onze deur dan wel dicht, omdat de buurt niet zo gecharmeerd is van ons gezang.Paal schreef:Ja dat idee heb ik ook. Ik ken heel veel gezinnen uit onze kerkelijke gemeente die zondagsavonds psalmen zingen. Ook bij ons in de buurt horen wij het zomers, bij gezinnen uit andere kerkgenootschappen. Ritmisch, niet ritmisch, psalmen en gezangen, veelzijdig, dus ik heb zelf niet het idee dat we ze met een lampje moeten zoeken.
Ad Anker schreef:Wij houden onze deur dan wel dicht, omdat de buurt niet zo gecharmeerd is van ons gezang.Paal schreef:Ja dat idee heb ik ook. Ik ken heel veel gezinnen uit onze kerkelijke gemeente die zondagsavonds psalmen zingen. Ook bij ons in de buurt horen wij het zomers, bij gezinnen uit andere kerkgenootschappen. Ritmisch, niet ritmisch, psalmen en gezangen, veelzijdig, dus ik heb zelf niet het idee dat we ze met een lampje moeten zoeken.

En onze buren zullen heus wel wat horen... Huizen die 40 jaar geleden gebouwd zijn zijn nu eenmaal wat gehoriger. Iedere zondagavond hoor ook ik onze oude buurvrouw psalmen uit volle borst zingen.
Maar...
Wij hebben ooit ( in onze vorige huis) extreme geluidsoverlast gehad van zeer verderfelijke muziek. En dan niet een beetje. Maar zodra buren die kerkelijk waren buiten zaten ging de radio op volle sterkte aan met house,rap met de meest smerige teksten. Zelf gingen ze dan weg. Maar lieten het raam openstaan.
Sinds die tijd ben ik mij er ook meer bewust van om ook zelf niet aanleiding te geven tot dit soort 'acties.' .. Het was toendertijd van de veroorzakers een duidelijke reactie op kerkklokken en alles wat rok draagt... Dus we gaan niet expres met de deuren of grote ramen open zingen.
'k denk dat je ook niet bewust moet provoceren of aan de andere kant moet laten zien hoe degelijk je wel niet bent.
Ergenis geeft zeker geen opening tot een beter gesprek.
Bij ons thuis was het vroeger ook een goede gewoonte en niet alleen op zondagavond trouwens. Vader kroop doordeweeks ook regelmatig achter het orgel. Moeder zong mee terwijl ze sokken zat te stoppen (wie doet dat nog tegenwoordig
) of zat te breien.
Sowieso is het zingen van de Psalmen minder, omdat er steeds meer andere liederen ook gezongen worden.
In veel reformatorische huizen liggen CD's van Sela e.d. en op de R.O. hoor ik toch ook veel andere liederen voorbij komen.
Dus iedere dinsdagmiddag was het hiernaast oefenen, met een paar dames. Scheepke onder Jezus' hoede, Ruwe stormen mogen woeden, Wij knielen voor Uw zetel neer enz.
Zij schaamden zich er niet voor, de achterdeur stond open en iedereen die in de tuin zat, kon mee genieten.
In ons gezin heeft helaas niemand muzikale talenten, zelfs de blokfluit werd een flop. Ik denk als er een piano, gitaar of orgel in huis is, je toch gemakkelijker en vaker zal zingen.
Maar het zal dus wel regiogebonden zijn denk ik. Zoals andere gebruiken er ook nog zijn en bij ons in de stad niet meer.

Sowieso is het zingen van de Psalmen minder, omdat er steeds meer andere liederen ook gezongen worden.
In veel reformatorische huizen liggen CD's van Sela e.d. en op de R.O. hoor ik toch ook veel andere liederen voorbij komen.
Mijn buurvrouw, zelf niet gelovig, ging op een koor dat ook in de diverse bejaardencentra ging zingen. In het hervormde werd gevraagd of ze ook christelijke liederen konden? Nou nee, maar dat gingen ze dan oefenen.Sheba schreef:Herkenbaar... Maar bij ons gaan de deuren niet vanwege onze zang schaamte dicht... Die overigens zeer terecht is.
En onze buren zullen heus wel wat horen... Huizen die 40 jaar geleden gebouwd zijn zijn nu eenmaal wat gehoriger. Iedere zondagavond hoor ook ik onze oude buurvrouw psalmen uit volle borst zingen.
Dus iedere dinsdagmiddag was het hiernaast oefenen, met een paar dames. Scheepke onder Jezus' hoede, Ruwe stormen mogen woeden, Wij knielen voor Uw zetel neer enz.
Zij schaamden zich er niet voor, de achterdeur stond open en iedereen die in de tuin zat, kon mee genieten.
In ons gezin heeft helaas niemand muzikale talenten, zelfs de blokfluit werd een flop. Ik denk als er een piano, gitaar of orgel in huis is, je toch gemakkelijker en vaker zal zingen.
Maar het zal dus wel regiogebonden zijn denk ik. Zoals andere gebruiken er ook nog zijn en bij ons in de stad niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- JolandaOudshoorn
Wat ik waardeer is dat er steeds meer psalmprojecten komen. Niet alleen de Geneefse melodieen zijn mooi, maar er zijn ook prachtige andere zettingen. In de moderne muziek, als Psalmen voor nu en Psalmproject. Maar ook in de klassieke muziek zijn er prachtige bewerkingen.
Met ons koor hopen we oa weer een psalmenproject te doen. Op het programma muziek van oa Telemann (Laudate/psalm117) Mozart (KV20/ psalm 46) en Bargiel (opus 43/ psalm 61).
Met ons koor hopen we oa weer een psalmenproject te doen. Op het programma muziek van oa Telemann (Laudate/psalm117) Mozart (KV20/ psalm 46) en Bargiel (opus 43/ psalm 61).
Ik weet, mijn Verlosser leeft