Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Hendrien »

merel schreef:Orchidee Ook dan is er wel een mouw aan te passen. Moet ik nu dan al met werken stoppen, omdat mijn ouders wellicht over 20! jaar die zorg nodig hebben? Komt tijd, komt raad. Als de nood aan de man komt, probeer ik ze wel naar deze regio te halen.

@ Dodo
Ik kan mij voorstellen dat ons leven niet voor iedereen weggelegd is. Dat hoeft ook niet. Wij zijn gelukkig gezegend met een sterk gestel, al leven wij ook wel behoorlijk gezond, al zegt dat ook niet alles en hebben wij beiden een ijzeren discipline om dit vol te houden en hebben ook een behoorlijk werktemp in vergelijking met veel anderen. Ik probeer alleen aan te geven dat ook werkenden echtparen een leven met God voor ogen kunnen hebben en hun gezin op de eerste plek zetten.
@Merel, ik heb een flink aantal van jouw posten gelezen. Ik vind het knap hoe je alles organiseert. Maar ik heb toch nog wat vragen. Denk je echt dat (hoog)opgeleide vrouwen zonder baan thuis afstompen? Dat vind ik echt een onzinnige gedachte. Verder vraag ik me af of je ook al pubers in huis hebt? Dat maakt alles echt wel anders! Die hebben je nog veel harder nodig! Ook om gewoon een beetje te kletsen en rond te hangen in huis. Hier hebben we ook veel aanloop van vriendjes, vriendinnetjes, neefjes en nichtjes. Die vinden het ook erg leuk om even een babbeltje met mij te maken of een spelletje te doen, of zomaar een goed gesprek te voeren! Om al deze dingen en nog meer, ben ik echt heel dankbaar dat ik geen betaald werk hoef te doen!
Maatje
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 okt 2015, 21:26

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Maatje »

Waarom nemen mensen elkaar zo de maat? Zoekt niet iedereen het beste voor zijn /haar gezin? Hoe kunnen wij nu oordelen over de omstandigheden van een ander? De één zorgt fulltime voor het gezin, een ander werkt buitenshuis. Als ik mijn situatie sec vertel, krijg ik het stempel 'vrouw die haar gezin kapot maakt' (want buitenshuis werkend). Vertel ik het verhaal erachter, dan is er opeens wel begrip. Oordeel niet, dat lijkt me een goeie. Maar ik hebt ook wel een mening hoor:

* Kinderen gedijen thuis het best. Beter financieel wat inleveren dan dat kleine kinderen buiten het gezin/familie opgevangen moeten worden.
* Moeders die alleen huisvrouw zijn, zijn bevoorrecht. Dat is van de beginne niet geweest.. ;) In het verleden van mijn familie (zowel vader als moeder), was het in ieder geval niet mogelijk. Dan hadden ze 10 of meer kinderen en gingen ze buitenshuis werken. 30 cent per dag, 10 cent voor de oppas.. Werken tot de baby er bijna was, even naar huis om te bevallen en zo snel mogelijk weer verder. Toen Nederland het financieel beter kreeg, verdween dit, toen kon moeder thuis blijven. Al had zelfs mijn moeder er ook altijd kleine baantjes bij (en hielp mijn vader haar met zware huishoudelijke taken; ze hadden dan ook een steengoed huwelijk). Ken je verleden!
* Je kunt als buitenshuis werkende moeder dit alleen aan als je biddend je weg gaat. God kan dan wonderlijk helpen en zegenen, tot in de kleinste dingen.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door henriët »

+1:)
Hendrien schreef:
merel schreef:Orchidee Ook dan is er wel een mouw aan te passen. Moet ik nu dan al met werken stoppen, omdat mijn ouders wellicht over 20! jaar die zorg nodig hebben? Komt tijd, komt raad. Als de nood aan de man komt, probeer ik ze wel naar deze regio te halen.

@ Dodo
Ik kan mij voorstellen dat ons leven niet voor iedereen weggelegd is. Dat hoeft ook niet. Wij zijn gelukkig gezegend met een sterk gestel, al leven wij ook wel behoorlijk gezond, al zegt dat ook niet alles en hebben wij beiden een ijzeren discipline om dit vol te houden en hebben ook een behoorlijk werktemp in vergelijking met veel anderen. Ik probeer alleen aan te geven dat ook werkenden echtparen een leven met God voor ogen kunnen hebben en hun gezin op de eerste plek zetten.
@Merel, ik heb een flink aantal van jouw posten gelezen. Ik vind het knap hoe je alles organiseert. Maar ik heb toch nog wat vragen. Denk je echt dat (hoog)opgeleide vrouwen zonder baan thuis afstompen? Dat vind ik echt een onzinnige gedachte. Verder vraag ik me af of je ook al pubers in huis hebt? Dat maakt alles echt wel anders! Die hebben je nog veel harder nodig! Ook om gewoon een beetje te kletsen en rond te hangen in huis. Hier hebben we ook veel aanloop van vriendjes, vriendinnetjes, neefjes en nichtjes. Die vinden het ook erg leuk om even een babbeltje met mij te maken of een spelletje te doen, of zomaar een goed gesprek te voeren! Om al deze dingen en nog meer, ben ik echt heel dankbaar dat ik geen betaald werk hoef te doen!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Waarschijnlijk begeef ik mij op glad ijs, maar ik denk dat elke vrouw die volledig thuiszit na enige tijd afstompt. Ik ken geen thuisblijfmoeders waarbij het niet gebeurde. Je wereldje wordt nu eenmaal veel kleiner en je ontwent het om kritisch na te denken. Dat is niet erg, het is een logisch gevolg van het stoppen met werken.

Mijn kinderen zijn nu nog klein en ik ben het met je eens dat een puberen ouder harder nodig heeft dan een jonger kind. Toch zal ik dan zeer waarschijnlijk oom blijven werken, maar anders verspreid over de week. Wellicht vaker thuiswerken, kortere dagen maar dan over meer dagen verdeeld. Geen flauw idee hoe wij het dan gaan inpassen. Eerst moet iedereen nog naar de lagere school gaan.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

merel schreef:Waarschijnlijk begeef ik mij op glad ijs, maar ik denk dat elke vrouw die volledig thuiszit na enige tijd afstompt. Ik ken geen thuisblijfmoeders waarbij het niet gebeurde. Je wereldje wordt nu eenmaal veel kleiner en je ontwent het om kritisch na te denken. Dat is niet erg, het is een logisch gevolg van het stoppen met werken.
En... @Hendrien, @Orchidee, @henriët, @Sheba, @Katharina van Bora, @helma, @Mara, @eilander-vrouw... zijn jullie afgestompt?
Misschien moet @merel even een definitie geven van het woordje 'afgestompt'.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

@ luther

De vraag die letterlijk aan mij gesteld is door Hendrien en Henriet
Hendrien schreef:[Maar ik heb toch nog wat vragen. Denk je echt dat (hoog)opgeleide vrouwen zonder baan thuis afstompen?
Dat is natuurlijk een hele subjectieve vraag, waarop ik mijn eigen (subjectieve) mening gegeven heb. Dan kan je aan de thuisblijfmoeders wel vragen of zij dit ook vinden, maar dan krijg je een nondiscussie.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

merel schreef:@ luther

De vraag die letterlijk aan mij gesteld is door Hendrien en Henriet
Hendrien schreef:[Maar ik heb toch nog wat vragen. Denk je echt dat (hoog)opgeleide vrouwen zonder baan thuis afstompen?
Dat is natuurlijk een hele subjectieve vraag, waarop ik mijn eigen (subjectieve) mening gegeven heb. Dan kan je aan de thuisblijfmoeders wel vragen of zij dit ook vinden, maar dan krijg je een nondiscussie.
Ja, ok, maar wat vind jij 'afstompen'? M.a.w.: Jij bent hoogopgeleid. Stel dat jij full-time thuismoeder wordt, wat zou er met jou gebeuren dan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Mijn gespreksstof zal zich op den duur gaan beperken tot het huishoudelijk deel van mijn leven, de kinderen en het wel en wee van de buren/mensen in de kerk. Dat is tenminste hetgeen ik om mij heen zie gebeuren. Nu roept natuurlijk elke thuisblijfmoeder dat dat bij haar niet het geval is, maar ik denk dat het bij het overgrote merendeel van de moeders wel gebeurt. Er is maar een heel klein deel van de mensen ( mannen incluis) dat zichzelf blijft ontwikkelen als zij niet meer door een werkomgeving worden uitgedaagd. Dat maakt op zich niet uit, en een ieder moet het voor zich weten, maar ik denk dat het voor mijn gezin, mijn huwelijk en voor mij niet goed zou zijn om volledig thuis te blijven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

merel schreef:Mijn gespreksstof zal zich op den duur gaan beperken tot het huishoudelijk deel van mijn leven, de kinderen en het wel en wee van de buren/mensen in de kerk. Dat is tenminste hetgeen ik om mij heen zie gebeuren. Nu roept natuurlijk elke thuisblijfmoeder dat dat bij haar niet het geval is, maar ik denk dat het bij het overgrote merendeel van de moeders wel gebeurt. Er is maar een heel klein deel van de mensen ( mannen incluis) dat zichzelf blijft ontwikkelen als zij niet meer door een werkomgeving worden uitgedaagd. Dat maakt op zich niet uit, en een ieder moet het voor zich weten, maar ik denk dat het voor mijn gezin, mijn huwelijk en voor mij niet goed zou zijn om volledig thuis te blijven.
Het is voor de door mij genoemde moeders misschien lastig om te zeggen, maar een deel van hen ken ik goed. Die zullen zich hierin niet herkennen. Volgens mij heb jij een heel eenzijdig beeld van moeders die zich geheel aan het gezin wijden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

In dit topic is enkele keren langs gekomen dat het een vrij recente en luxe situatie is dat moeders geen betaald werk doen. Er werden vaak voorbeelden bij genoemd van moeders die in de 19e en 20e eeuw keihard moesten meewerken op het land, of waar dan ook, omdat het financieel anders niet goed kwam.

Dat beeld is op z'n minst eenzijdig. Ik las vorige week van Melanchton dat hij grote betekenis heeft gehad bij de hervorming van het onderwijs. Ondermeer stichtte hij in Wittenberg scholen voor jongens en meisjes. Ik citeer nu uit het boekje van mw. Nicole Kuropka (Melanchton im Profil, p. 68): "Melanchton wurde erst 1541 mit der konkreten Gründung einer Mädchenschule betraut. Den Statuten ist zu entnehmen, dass die Mädchenschule vornehmlich der Vorbereituing zum Leben als Hausfrau und Mutter diente."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

merel schreef:Mijn gespreksstof zal zich op den duur gaan beperken tot het huishoudelijk deel van mijn leven, de kinderen en het wel en wee van de buren/mensen in de kerk. Dat is tenminste hetgeen ik om mij heen zie gebeuren. Nu roept natuurlijk elke thuisblijfmoeder dat dat bij haar niet het geval is, maar ik denk dat het bij het overgrote merendeel van de moeders wel gebeurt. Er is maar een heel klein deel van de mensen ( mannen incluis) dat zichzelf blijft ontwikkelen als zij niet meer door een werkomgeving worden uitgedaagd. Dat maakt op zich niet uit, en een ieder moet het voor zich weten, maar ik denk dat het voor mijn gezin, mijn huwelijk en voor mij niet goed zou zijn om volledig thuis te blijven.
Tenzij - en dat is de stelling die ik hier verdedigd heb - het een Bijbelse roeping is om als moeder in het gezin te zijn. Daaraan gehoor gevend mag men de zegen van de Heere verwachten, en anders niet.
Je kunt het met mijn stelling niet eens zijn, en dat mag. Ik heb ook gezegd dat ik oog heb voor uitzonderingen en moeilijke omstandigheden. Maar in de weg gaan die de Heere ons wijst, betekent zelfverloochening, ook op dit punt.
merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

@ luther Je vergeet dat het begrip huisvrouw in 1541 een andere invulling had dan tegenwoordig. Het merdendeel van de jongens en meisjes ging überhaupt niet naar school en degene die dat wel gingen waren de 'rijkere' kinderen. Daarnaast was men met het huishouden vroeger beduidend langer bezig dan tegenwoordig en op het platteland, waar voor de industriële revolutie het merendeel van de bevolking woonde, waren de mannen en de vrouwen vooral bezig om eten te verzamelen, verbouwen en te bereiden.
merel
Berichten: 9941
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Luther schreef:
merel schreef:Mijn gespreksstof zal zich op den duur gaan beperken tot het huishoudelijk deel van mijn leven, de kinderen en het wel en wee van de buren/mensen in de kerk. Dat is tenminste hetgeen ik om mij heen zie gebeuren. Nu roept natuurlijk elke thuisblijfmoeder dat dat bij haar niet het geval is, maar ik denk dat het bij het overgrote merendeel van de moeders wel gebeurt. Er is maar een heel klein deel van de mensen ( mannen incluis) dat zichzelf blijft ontwikkelen als zij niet meer door een werkomgeving worden uitgedaagd. Dat maakt op zich niet uit, en een ieder moet het voor zich weten, maar ik denk dat het voor mijn gezin, mijn huwelijk en voor mij niet goed zou zijn om volledig thuis te blijven.
Het is voor de door mij genoemde moeders misschien lastig om te zeggen, maar een deel van hen ken ik goed. Die zullen zich hierin niet herkennen. Volgens mij heb jij een heel eenzijdig beeld van moeders die zich geheel aan het gezin wijden.
Natuurlijk zullen zij zich hier niet in herkennen, dat merk je van jezelf niet ;).

Het is niet mijn bedoeling om de thuisblijfmoeder 'af te katten', want ik vind dat iedereen zijn eigen keuze hierin moet maken. De insteek van dit topic was de financiële onafhankelijkheid van de vrouw en de mogelijke noodzaak hiervan.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Dodo »

Toch herken ik er wel wat in, wat Merel zegt. Met tegenzin, want het gaat ook over mij als thuisblijfmoeder.
Je gespreksstof en denkraam wordt gevoed door wat je doet en leest en hoort. Als je de hele dag thuis bent, heb je veel minder input dan wanneer je een uitdagende baan hebt.
Ik weet nog wel dat ik vroeger verjaardagen met andere jonge moeders vaak stomvervelend vond, omdat ze echt alleen maar over kinderen konden praten. Een wat beter gesprek, desnoods over opvoeden, kwam nooit van de grond. Tandjes, zwemlessen, luiers etc. En aan de andere kant van de kamer zaten dan de mannen fijn over politiek en kerk te praten :)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

merel schreef:@ luther Je vergeet dat het begrip huisvrouw in 1541 een andere invulling had dan tegenwoordig. Het merdendeel van de jongens en meisjes ging überhaupt niet naar school en degene die dat wel gingen waren de 'rijkere' kinderen. Daarnaast was men met het huishouden vroeger beduidend langer bezig dan tegenwoordig en op het platteland, waar voor de industriële revolutie het merendeel van de bevolking woonde, waren de mannen en de vrouwen vooral bezig om eten te verzamelen, verbouwen en te bereiden.
Nee, dat vergeet ik niet. En nee, juist in Wittenberg (en de reformator Maarten Luther heeft daarin de stoot gegeven) wilde men dat elk kind naar school ging. En je conclusie die je trekt is tegenovergesteld aan wat ik hier heb staan in dit boekje over Melanchton.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie