Vraag (algemeen)

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Vraagje

Bericht door Bert Mulder »

Mannetje schreef:Beste Bert, het is zo helder. De term 'quote' is de term die het forum gebruikt voor citaat. De BBcode, zogezegd.

Dan kun jij het verschrikkelijk vinden, maar dat verandert niets aan de zaak. Als jij op het forum iemand wil citeren, dan gebruik je de optie 'quote'.
Je kunt natuurlijk ook [citaat] en [/citaat] gebruiken, en dat is natuurlijk taalkundig gezien veel mooier, maar het werkt niet. Dus toch maar 'quote'.

Snap je?
Daar had ik het niet over. Ik geef op, want jullie snappen mij niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:
Latem we afspreken dat wij Nederlanders zelf uitmaken wat 'zeer slecht Nederlands' is.
Vergeet je even, dat ik ook Nederlander ben, en dat Nederlands ook mijn moerstaal is.

Daarnaast heb ik, meen ik, het voordeel dat ik elke dag de Engelse taal hanteer, wat mij helpt te de 'idiosyncrasies' te zien wanneer men ten onrechte engelse woorden in het Nederlands gebruikt.

bijvoorbeeld, as je zegt: ik citeer dmv een quote. Waarom zeg je niet: 'Ik citeer dmv een citaat'? (bij definitie, citeren is een citaat gebruiken).
Het Nederlands is bij jou jaren geleden bevroren en bij ons is het doorontwikkeld.
Wij gebruiken het woord quote voor een. gezegde. of citaat in het algemeen. En vooral hier op een forum.
Voor ieman die Engels spreekt lijkt dat raar, maar het is onze taal en niet van emigranten in Canada.

Jij schreef net ook: bij definitie. Dat is geen Nederlands. Het is 'per definitie'. Daarbij gaat het niet eens op, want citeren kan ook dagvaarden betekenen. In het Engels zal het wel 'by definition' zijn.

Ik snap echt wel wat je bedoelt, maar een emigrant moet niet zo over onze taal spreken.
Het woord aanhalen zou ook kunnen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Heeft iemand een tip voor een boekje om cadeau te doen aan een ernstig, maar nog niet terminaal, zieke?
Ik vind zelf het boekje van Corrie ten Boom erg mooi, maar kan iedereen dat waarderen?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl

Bericht door ejvl »

Orchidee schreef:Heeft iemand een tip voor een boekje om cadeau te doen aan een ernstig, maar nog niet terminaal, zieke?
Ik vind zelf het boekje van Corrie ten Boom erg mooi, maar kan iedereen dat waarderen?
Dat ligt eraan wat de "ligging" is van de zieke.
Een aantal "rechtse" mensen moet niet veel hebben van Corrie ten Boom, zelf vind ik het wel zeer geschikt om te geven.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Dat vind ik best moeilijk idd.
Maar ja, wat dan???
We zitten in dezelfde kerkelijke gemeente maar kijken ieder voor zich toch anders tegen bepaalde zaken aan.
Ze heeft uitgezaaide (ongeneeslijk) borstkanker.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Wie behangt er regelmatig met vliesbehang?
Ik heb het tot nu toe één keer gedaan en gebruikte daarvoor een grote blokkwast om de muur in te smeren, maar kreeg daar kramp in mijn vingers van.
Volgens de instructies die bij het behang zitten, moet ik het met een vachtroller erop smeren, maar de klodders vliegen me om de oren.
Ook blijft er een droge rand tussen plafond en muur en vloer en muur, zodat ik daar met een kleine kwast lijm moet smeren.
Heeft iemand een tip hoe je dit tot een goed einde kan brengen, zonder al te veel gekledder?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Mara schreef:Wie behangt er regelmatig met vliesbehang?
Ik heb het tot nu toe één keer gedaan en gebruikte daarvoor een grote blokkwast om de muur in te smeren, maar kreeg daar kramp in mijn vingers van.
Volgens de instructies die bij het behang zitten, moet ik het met een vachtroller erop smeren, maar de klodders vliegen me om de oren.
Ook blijft er een droge rand tussen plafond en muur en vloer en muur, zodat ik daar met een kleine kwast lijm moet smeren.
Heeft iemand een tip hoe je dit tot een goed einde kan brengen, zonder al te veel gekledder?
Je moet de muur insmeren met een gewone "behangborstel". Niet te nat, dan gaat het klodderen.
Je kan het beter in delen in smeren of nog een keer overheen gaan, dan dat je er zelf helemaal onder zit.
Maar als je gaat rollen, dan ga je inderdaad spetteren. Dat is hetzelfde als je gaat witten.
Gewoon met een normale 'behangborstel'. Werkt fantastisch! Dan kan je op alle plekken komen.

En ik weet niet hoe je het op de muur doet? Het zijn namelijk nogal brede rollen behang en behoorlijk zwaar.
Dan moet je gewoon even de baan opmeten en alvast voorknippen (net als normaal behangen).
Hou wel randen aan de boven en onder kant over, zodat je het goed op de hele muur kan aanbrengen.
Je heb wat snijverlies, maar dat is te verwaarlozen.

https://www.praxis.nl/verf-laminaat-dec ... ig/5102983
Mara

Bericht door Mara »

Nowhere schreef: Je moet de muur insmeren met een gewone "behangborstel". Niet te nat, dan gaat het klodderen.
Je kan het beter in delen in smeren of nog een keer overheen gaan, dan dat je er zelf helemaal onder zit.
Maar als je gaat rollen, dan ga je inderdaad spetteren. Dat is hetzelfde als je gaat witten.
Gewoon met een normale 'behangborstel'. Werkt fantastisch! Dan kan je op alle plekken komen.
Ik gebruikte bij gewoon behang ook een blokkwast, ben nooit zo'n fan geweest van een behangborstel. Het laat sporen achter op mijn duim, in de vorm van een blaar.
Nowhere schreef:En ik weet niet hoe je het op de muur doet? Het zijn namelijk nogal brede rollen behang en behoorlijk zwaar.
Nee hoor, het is niet zwaar, het ziet eruit als normaal behang.
Ik knip de banen op lengte, met plm. 10 cm extra.

Maar ik ga het dan toch maar eens proberen met de behangerskwast. Dank je :)

Die set heb ik trouwens, maar het is een waardeloze schaar.
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Mara schreef:
Nowhere schreef: Je moet de muur insmeren met een gewone "behangborstel". Niet te nat, dan gaat het klodderen.
Ik gebruikte bij gewoon behang ook een blokkwast, ben nooit zo'n fan geweest van een behangborstel. Het laat sporen achter op mijn duim, in de vorm van een blaar.
Nowhere schreef:En ik weet niet hoe je het op de muur doet? Het zijn namelijk nogal brede rollen behang en behoorlijk zwaar.
Nee hoor, het is niet zwaar, het ziet eruit als normaal behang.
Ik knip de banen op lengte, met plm. 10 cm extra.

Maar ik ga het dan toch maar eens proberen met de behangerskwast. Dank je :)

Die set heb ik trouwens, maar het is een waardeloze schaar.
Haha ... het ging mij ook niet om de set hoor.
Inderdaad zijn daar de scharen erg waardeloos van.
Maar m'n oma deed het al met de behangbortel, dus vandaar de liefde voor de behangborstel :D

En de zwaarte ging over de rol ;-) Het behang zelf is licht, maar het zijn nogal grote rollen.
Althans waar ik toen meegewerkt had wel. Ideaal behang!
Alleen jammer dat het nogal irritatie-opwekkend is w.b.t. huid.
Al viel het bij mij nog mee, alleen wat geprik en rode uitslag.
Maar sommige mensen kunnen er echt niet tegen. Jij geen last van (gehad)?
Mara

Bericht door Mara »

Nowhere schreef: En de zwaarte ging over de rol ;-) Het behang zelf is licht, maar het zijn nogal grote rollen.
Althans waar ik toen meegewerkt had wel. Ideaal behang!
Alleen jammer dat het nogal irritatie-opwekkend is w.b.t. huid.
Al viel het bij mij nog mee, alleen wat geprik en rode uitslag.
Maar sommige mensen kunnen er echt niet tegen. Jij geen last van (gehad)?
O wacht even, jij hebt het over glasvezelbehang, ik heb vliesbehang. :)
Dat glasvlezelbehang heb ik een paar maanden geleden getracht op een muur te krijgen, en wat een drama was dat.
Mouwen dichtgebonden, boordje dichtgeknoopt, muts op, handschoenen aan, ik kon zo naar de Noordpool, maar die vezeltjes kropen overal onderdoor. :banghead
Nooit nooit meer!
En mijn zoon kwam in zijn huis erachter dat het spul er met geen mogelijkheid meer af te krijgen is, overheen behangen gaat niet omdat er een dikke verflaag op gegaan is.

Ik heb dit:
https://www.gamma.nl/behangen-met-vliesbehang

Inmiddels heb ik de slag te pakken. Ik smeer nu de muur in met een gewone behangborstel, iets breder dan de baan is (leg een afgeknipt stuk behang er onder) en tip met een klein kwastje langs het plafond en evt. aan de zijkanten op het behang.
Het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf. :OO3
De muur lijkt wel gestuukt, fluweelachtig glad.
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Mara schreef:O wacht even, jij hebt het over glasvezelbehang, ik heb vliesbehang. :)
Dat glasvlezelbehang heb ik een paar maanden geleden getracht op een muur te krijgen, en wat een drama was dat.
Mouwen dichtgebonden, boordje dichtgeknoopt, muts op, handschoenen aan, ik kon zo naar de Noordpool, maar die vezeltjes kropen overal onderdoor. :banghead
Nooit nooit meer!
En mijn zoon kwam in zijn huis erachter dat het spul er met geen mogelijkheid meer af te krijgen is, overheen behangen gaat niet omdat er een dikke verflaag op gegaan is.

Ik heb dit:
https://www.gamma.nl/behangen-met-vliesbehang

Inmiddels heb ik de slag te pakken. Ik smeer nu de muur in met een gewone behangborstel, iets breder dan de baan is (leg een afgeknipt stuk behang er onder) en tip met een klein kwastje langs het plafond en evt. aan de zijkanten op het behang.
Het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf. :OO3
De muur lijkt wel gestuukt, fluweelachtig glad.
Behangen komt altijd op hetzelfde neer. Gewoon op de muur ;-)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

:nananere
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef: Het Nederlands is bij jou jaren geleden bevroren en bij ons is het doorontwikkeld.
Wij gebruiken het woord quote voor een. gezegde. of citaat in het algemeen. En vooral hier op een forum.
Voor iemand die Engels spreekt lijkt dat raar, maar het is onze taal en niet van emigranten in Canada.

Jij schreef net ook: bij definitie. Dat is geen Nederlands. Het is 'per definitie'. Daarbij gaat het niet eens op, want citeren kan ook dagvaarden betekenen. In het Engels zal het wel 'by definition' zijn.

Ik snap echt wel wat je bedoelt, maar een emigrant moet niet zo over onze taal spreken.
Het woord aanhalen zou ook kunnen.
:D

Als jullie dan willen dat ik van jullie dierbare Nederlandse taal afblijf, dan moet je toch een beetje beter voor mijn, en jullie moerstaal zorgen. Anders zullen jullie gauw allen een soort piglatin, ik bedoel pig-engels spreken.

Of engels, of nederlands, maar niet die rare moes er van maken.

-DIA- schreef:Voor liefhebbers van Onze Taal!
Of wellicht ook een beetje voor de liefhebbers van de Engelse Taal:
http://www.stichtingnederlands.nl/lolwinkelen.pdf
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:
Als jullie dan willen dat ik van jullie dierbare Nederlandse taal afblijf, dan moet je toch een beetje beter voor mijn, en jullie moerstaal zorgen. Anders zullen jullie gauw allen een soort piglatin, ik bedoel pig-engels spreken.

Of engels, of nederlands, maar niet die rare moes er van maken
Is moerstaal ook een voorbeeld van een rare moes?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bert Mulder
Contacteer:

Johann Gottfried Walther schreef:
Is moerstaal ook een voorbeeld van een rare moes?

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... ZG-O_lVhBc
Plaats reactie