Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Mara

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

DDD schreef:Bijvoorbeeld in Alphen aan den Rijn... Maar ook op andere plaatsen hoor, Bunschoten bijvoorbeeld.

Ik vind een verhaal van drie kwartier of nog langer, zonder onderbreking, erg lang.
Een verhaal ja, dan ik ook.
Als het achter elkaar maar door en door gaat.
Maar er zijn predikanten die zo begaafd zijn in (s)preken, met afwisseling, uit het hoofd en zo boeiend blijven tot het einde.
Ik kan je wel een voorbeeld geven, pb me maar als je belangstelling hebt voor "tips". ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Mara schreef:uit het hoofd
Ik snap nooit waarom dit een criterium is voor goede dominees/preken, hoor het wel vaker namelijk.
refo

Bericht door refo »

Willem Ouweneel en Leo Stevens kunnen dat ook.
Het is dus niet iets speciaals voor dominees. Het is een algemene genadegave als je zoiets kunt.
Voor een dominee een heel prettige natuurlijk.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
Mara schreef:uit het hoofd
Ik snap nooit waarom dit een criterium is voor goede dominees/preken, hoor het wel vaker namelijk.
En waarom werd gezegd dat een preek op de kansel in feite ontstaat? Na de bestudering van een tekst, vanzelf, ook al is God daar ook niet aan gebonden.

Ik herinner me van vroeger, dat de gemeente van Zuid vacant was, en ds. A. Br. er alleen voor stond, en de hele week geen tijd had gehad om een preek goed voor te bereiden. Zoals ds. toen preekte was zeldzaam. Hij werd kennelijk van Boven bediend. Dan heb je zeker altijd geen uitgeschreven preek nodig.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Bijvoorbeeld in Alphen aan den Rijn... Maar ook op andere plaatsen hoor, Bunschoten bijvoorbeeld.

Ik vind een verhaal van drie kwartier of nog langer, zonder onderbreking, erg lang.
Een preek is geen verhaal!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Een preek is wel een verhaal, maar niet ieder verhaal is een preek. Maar of het nu een preek is of niet, een bijdrage van meer dan drie kwartier zonder interactiviteit vind ik altijd te lang.
samanthi

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Een preek is wel een verhaal, maar niet ieder verhaal is een preek. Maar of het nu een preek is of niet, een bijdrage van meer dan drie kwartier zonder interactiviteit vind ik altijd te lang.
Als een dominee goed zijn punten aangeeft valt dat best mee hoor.
Ik zit heel makkelijk 2 uur achter de pc of lees een dikke pil in een keer uit, zou dan drie kwartier preek te veel zijn?
Ik heb ADHD en heb heel veel moeite met concentreren, daarom maak ik aantekeningen en als de dominee een tekst noemt zoek ik die op, zo heb ik in de jaren actief leren luisteren, de tekst met mijn belijdenis was "Oefen uzelve tot godzaligheid" Dat is er ook een vorm van, leer je zelf te concentreren op de preek op bijbellezen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Niet het vele is goed, maar het goede is veel. :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Een preek is wel een verhaal, maar niet ieder verhaal is een preek. Maar of het nu een preek is of niet, een bijdrage van meer dan drie kwartier zonder interactiviteit vind ik altijd te lang.

Dat is een(jouw) mening. Ik vind dat een preek die en een zorgvuldige uitleg van de tekst geeft en een Schriftuurlijk-bevindelijke toepassing niet veel korter kan zijn dan 50 minuten.
Gelukkig heb ik (en ook onze kinderen) na die 50 minuten regelmatig het gevoel: "zegt hij nu al amen ?"

...en inderdaad meeschrijven geeft voor veel mensen een betere concentratie...dus doen!!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Iemand als Spurgeon geeft als maximum tijd aan 40 minuten.
Niet dat Spurgeon het eind van alle tegenspraak is. Maar er zijn niet zoveel predikanten die zonder in herhaling te vallen of er allerlei andere zaken bij te halen lang kunnen preken, maar als een predikant zich aan de tekst houd, vind ik langere preken geen bezwaar.
Soms kan een tussenzang wel fijn zijn, ook omdat een Psalm zo de bevinding kan verklanken van het hart.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
samanthi

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Niet het vele is goed, maar het goede is veel. :)

Ja dat is zo, maar ik bedoel dat het niet erg is als het eens langer duurt, je doet toch ook andere dingen lang en dan is het op eens niet erg.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

De preek ging over de kruisiging van Christus.
Het gaf mij een zeer onbehaaglijk gevoel ...
Het Kruisevangelie heeft er namelijk niet in zijn volheid geklonken.
Theologisch gezien klopte er niks van .. het een was met het ander in tegenspraak.
En dat voor een belijdenisdienst van de waarheid :hum
Panny

Bericht door Panny »

De goede vrijdag en paasdagen zijn weer achter de rug.

Weer genoeg om over na te denken:

"Wat zoekt gij den Levende bij de doden?"

We hebben een levende Zaligmaker! Wat een hoop!
In ons zelf vinden we alleen maar de dood, maar in Hem het Leven!
helma

Bericht door helma »

Een bijzondere zondag voor onze gemeente
's Morgens een doopdienst uit Exodus 10: 9 En Mozes zeide: Wij zullen gaan met onze jonge en met onze oude lieden; met onze zonen en met onze dochteren, met onze schapen en met onze runderen zullen wij gaan; want wij hebben een feest des HEEREN.
Een rijke preek...

's middags bevestiging van onze nieuwe predikant; Uit Openbaring 1: En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand/ Openbaring 2:Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. Afsluitende preek over de brieven aan de 7 gemeenten.

Enerzijds weemoed vanwege het 'afscheid' van onze emerituspredikant; anderzijds grote blijdschap met de komst van onze nieuwe predikant. We zijn rijk gezegend!
samanthi

Bericht door samanthi »

's Morgens:
Openbaring 14 : 13

Zalig de daden die in de Heere sterven.
1. Waarschuwing (vanuit de context)
2. Aanmoediging (vanuit in de Heere)
3. Verzekering(Schrijf en Ja

's middags

Exodus 15 : 22 tot 26

Mozes en het volk beproefd
1. De aard
2. De uitkomst
3. De les
Gesloten