Kleine ergernissen [3]
Re: Kleine ergernissen [3]
Kerk en staat gescheiden houden. Dat is het beste.
Maar wat is het probleem. Kijkend naar de grondslag van dit forum, past daar maar 1 partij bij, de SGP. Dat geldt voor de kerken die op dit forum genoemd worden ook. Zo gek vind ik het allemaal niet, afgezien van het feit dat adviezen over politiek niet op de kansel thuis horen. Maar als dat dan gebeurd, dan is dat uiteraard de SGP. Andere keuze is er niet, als je althans de Bijbel en de gereformeerde belijdenis uitgangspunt wil maken voor je politiek handelen.DDD schreef:Ik heb er geen bezwaar tegen als op een gemeenteavond of op een vereniging wordt doorgepraat over de consequenties van gereformeerd-zijn voor je stemgedrag. Maar wel als daarbij één partij de voorkeur krijgt.
En dominees moeten sowieso uitkijken met adviezen. De adviezen waar ze het minst verstand van hebben, worden het meest serieus opgevolgd, vrees ik. Ze kunnen zich beter beperken tot de aansporingen uit het evangelie, maar daar zijn dezelfde dominees meestal wat minder druk mee.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Welk onderdeel van de grondslag zie ik dan over het hoofd?
Ik ken diverse ambtsdragers van diverse kerkgenootschappen die stemmen op de CU, je kan er dus niet van uitgaan dat er alleen maar op SGP gestemd word 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Er zijn toch ook gemeenteraadsleden en zelfs ChristenUnie-lijsttrekkers in verkiezingen voor de PS vanuit de GG? Maar ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten van de grondslag van dit forum. Want het lidmaatschap van de bevindelijk gereformeerde kerken op zich is niet bepalend, maar wat dan wel, is natuurlijk de vraag. Je zou bijvoorbeeld ook de SGP kunnen toevoegen. Maar ook als SGP-er hoef je toch niet voor politiek in de kerkbode te zijn? Ik zie het verband met de grondslag van dit forum niet zo.
Overigens: het feit dat een politieke partij is opgericht door een vooraanstaande dominee uit de Gereformeerde Gemeenten, betekent natuurlijk niet dat iedereen uit die kerk daar op stemt. Ik betwijfel of dat vroeger anders was.
Overigens: het feit dat een politieke partij is opgericht door een vooraanstaande dominee uit de Gereformeerde Gemeenten, betekent natuurlijk niet dat iedereen uit die kerk daar op stemt. Ik betwijfel of dat vroeger anders was.
Nee, ik bedoelde iets heel anders.DDD schreef:Er zijn toch ook gemeenteraadsleden en zelfs ChristenUnie-lijsttrekkers in verkiezingen voor de PS vanuit de GG? Maar ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten van de grondslag van dit forum. Want het lidmaatschap van de bevindelijk gereformeerde kerken op zich is niet bepalend, maar wat dan wel, is natuurlijk de vraag. Je zou bijvoorbeeld ook de SGP kunnen toevoegen. Maar ook als SGP-er hoef je toch niet voor politiek in de kerkbode te zijn? Ik zie het verband met de grondslag van dit forum niet zo.
Er is maar 1 partij in Nederland die dezelfde grondslag heeft als de reformatorische kerken, en dat is de SGP. De CU is juist de discussie begonnen om de 3 FvE uit de grondslag te halen en te volstaan met de 12 Artikelen.
Dus puur vanuit de grondslag bezien, is het niet zo gek dat men vanuit HHK, GG, deel CGK en GB, OGGN, etc bij de SGP uitkomt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeker, maar naast de grondslag speelt natuurlijk ook de praktijk van alle dag een rol. Maar goed, ik heb het vast verkeerd begrepen.
Nee, die praktijk speelt geen rol.DDD schreef:Zeker, maar naast de grondslag speelt natuurlijk ook de praktijk van alle dag een rol. Maar goed, ik heb het vast verkeerd begrepen.
Administratiekosten moeten betalen als je met i-deal betaalt. Hallo zeg, ik moet zelf mijn kaartje al printen, en nu moet ik betalen voor de gunst te mogen betalen. 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ach ja...er moet ergens geld vandaan komen. En men wil het er blijkbaar voor geven.
Mensen die denken dat een concert mooier wordt als ze mee-neuriën.
Verder was het overigens erg mooi. En na de pauze ging ik voor de zekerheid ergens anders zitten.

Verder was het overigens erg mooi. En na de pauze ging ik voor de zekerheid ergens anders zitten.
Die willen laten horen dat ze "kenner" zijn.Zita schreef:Mensen die denken dat een concert mooier wordt als ze mee-neuriën.![]()
Door mee te neuriën laat je horen dat je al weet wat er komt.
Hoor mij eens muzikaal zijn, pfff

~~Soli Deo Gloria~~
Dat klinkt nogal laatdunkendHendrikus schreef:Die willen laten horen dat ze "kenner" zijn.Zita schreef:Mensen die denken dat een concert mooier wordt als ze mee-neuriën.![]()
Door mee te neuriën laat je horen dat je al weet wat er komt.
Hoor mij eens muzikaal zijn, pfff
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
En terecht. Mensen die andere mensen bij een concert of kerkdienst in een andere openbare gelegenheid ongevraagd lastig vallen met hun geneurie zijn asociaal bezig. Ze weten namelijk best dan anderen hen kunnen horen, maar zijn zo vervuld van zichzelf dat ze daar ofwel van menen dat het prachtig is (totaal geen zelfkennis) of dat geheel onbelangrijk vinden (geen hart voor andere mensen).