Nieuwsbrief kerkelijk nieuws

DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Nieuwsbrief kerkelijk nieuws

Bericht door DDD »

Tot mijn verbazing is de verwijzing naar de nieuwsbrief van Christoffel Dekker, met daarbij een lezenswaardig interview met ds. T. Klok, verdwenen. Kennelijk onvoldoende feitelijke informatie in het onderwerp Beroepingswerk.

Maar een afzonderlijk draadje mag natuurlijk altijd:

http://www.kerkelijknieuws.weebly.com/

Wekelijks alle verjaardagen van Refoforumdominees en een paar foto's van een kerkgebouw.

En dan mag ook de nieuwsbrief van de heer Van der Valk niet achterwege blijven. Naast een heel lange standaard e-mail een aantal artikelen uit de kerkelijke pers(archieven) in de bijlage.

http://www.vandervalk-kerknieuws.nl/

Opvallend zijn de 18e-eeuwse verhalen uit Engeland uit de kerkbode van de HHG Barneveld en Putten. Deze keer echter ook een bijdrage van ds. T. Doornenbal. Hij bad zestig meter. Dat was vast een heel eind, maar hoe lang precies, wordt niet duidelijk. En iets over de leeruitspraken van 1931 en beamers in de kerk. Maar ook een mooi citaat over de kwaliteit van de preken. Ik mag het vast wel citeren, van ds. P. Roos.
Maar ben ik nu te kritisch over de hoorder en de gemeente?
O nee, ik heb grote bewondering voor de gemeente die elke zondag weer zo aandachtig en betrokken kan luisteren naar een preek. Ik heb het hierboven alleen gehad over de uitwassen. De kerkgangers die ik voor mij zie, vind ik, menselijk gesproken, zeer lankmoedig in het luisteren naar de dominee. Dat wil ik ook eens met nadruk uitspreken. Ik luister mijn hele leven al naar mijn eigen preken en dat doen met mij al Gods knechten. Als we preken, zijn we tegelijk ook deel van de gemeente en dus zijn we ook hoorders. We zullen moeten toestemmen dat dit wisselende resultaten biedt en dan zeg ik het nog maar zacht en vriendelijk. Ik heb vanuit deze gedachte ook begrip voor luisteraars, die moeite hebben met een te lange preek. Zelf heb ik helaas daar niet altijd mee gerekend. Calvijn moedigde de lange preek ook niet aan in zijn dagen. Als Gods Geest er in meekomt, krijgt het pas echt effect en als dat gebeurt, kan de tijd een ogenblik vergeten worden. Maar, om terug te komen op de vraag of ik niet te scherp observeer, ook Paulus bijvoorbeeld was in sommige gevallen erg eerlijk naar de gemeenten toe. Johannes stimuleert het kritisch spreken en luisteren naar voorgangers en gemeenten, als hij zegt: “Geliefden, gelooft niet een iegelijk geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld” (1 Joh. 4 : 1).
Tegen zo'n citaat kunnen veel bedroefde artikelen op.
Plaats reactie