Facebook gevaarlijk?

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:Twitter is trouwens wel handig: twitteren met de wijkagent. :super
Het duurde even, maar eindelijk zie je het dan toch in :haha
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Kislev »

-edit: verplaatst naar ander topic-
Laatst gewijzigd door Kislev op 02 jan 2014, 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door -DIA- »

Ik heb, omdat sommige fabrikanten op gebied van consumentenproducten, geen normale website meer hebben, een account aangemaakt. Nadrukkelijk niet met de bedoeling om te converseren met andere facebook gebruikers. Ik wil dan ook niemand als 'vriend' toevoegen. Het is enkel om sommige fabrikanten te kunnen volgen op mijn oude vakgebied. Hoewel ik ben
ingelogd met mijn tweede voornaam, weten velen mij wel te vinden, en ook mensen die me waarschijnlijk alleen door dit forum
kennen. Ik weet in elk geval van sommigen die een verzoek doen, dat deze van refoforum afkomstig zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Isala »

Ik heb geen Facebook, en ben ook niet van plan er (binnenkort) aan te beginnen.
Ik heb er 'iets' tegen, ik wil nog even niet mee met de massa, ik wil er mijn tijd niet aan besteden.
Maar voor sommige zaken is het soms lastig. Zo hadden vrienden op Facebook gezet dat ze een kindje verwachten, ipv een rondstuur mail te doen (wat ze de vorige keren wel deden). Nu kwam ik er pas later achter.
Er zullen ook best leuke en goede dingen met Facebook kunnen.
Oude kennissen terug vinden, vrienden van vroeger, familiebanden aanhalen.
Maar eenmaal een Facebookaccount aangemaakt, kom je er zomaar niet vanaf, als je er al ooit vanaf komt.
Ook nadat je gestorven bent, blijven je gegevens bewaard, en is het voor je familie niet makkelijk om alles af te sluiten.
Er zijn verschillende programma's die waarschuwen voor het bijna niet ongedaan kunnen maken van een Facebookaccount.
Bovendien hebben wij er totaal geen zicht op wat er met onze gegevens gebeurd. Met stelt zichzelf gerust, of laat zich gerust stellen, maar de wereld erachter is zo ondoorzichtig geworden voor de gewone mens.
Dat geldt voor veel zaken misschien, ook voor het hebben van een smartphone, en het gebruik maken van apps.
Omdat ik het zelf niet goed kan volgen, vind ik bepaalde zaken best verwarrend en griezelig.
En het is toch ook een beetje naief om je zomaar toe te vertrouwen aan mensen die het wel zouden weten.
Hora est!
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Sheba »

Zelf wel sinds kort....Facebook. Alleen heel besloten. En alleen mensen die we persoonlijk kennen. Waarom? De kinderen komen op een leeftijd dat ze erop gaan. Toch wel handig als je weet hoe zulke dingen dan werken. Om ze hier beter in te begeleiden. Actief binnen jeugdwerk. Je krijgt een aardig inkijkje wat er zoal speelt bij jongeren en waar zij zich mee bezig houden. Inmiddels zijn we er achter dat dat voor het grootste deel aan je oog onttrokken wordt ;) Dus de laatst genoemde reden gaat al niet meer op!

Zelf zijn we er dus ook niet erg actief in. Enorm tijdrovend. Maar dat kan een forum ook zijn....;) We gebruiken het vooral praktisch. Avondje oppas regelen? Via FB heb je de zaken sneller geregeld. En inderdaad veel dingen worden door kennissen/familie vaak per FB verspreid... Aan de andere kant. Als we het niet zouden hebben. Zouden we het dan heel erg missen? Ik geloof van niet.
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door -DIA- »

lien75 schreef:Zelf wel sinds kort....Facebook. Alleen heel besloten. En alleen mensen die we persoonlijk kennen. Waarom? De kinderen komen op een leeftijd dat ze erop gaan. Toch wel handig als je weet hoe zulke dingen dan werken. Om ze hier beter in te begeleiden. Actief binnen jeugdwerk. Je krijgt een aardig inkijkje wat er zoal speelt bij jongeren en waar zij zich mee bezig houden. Inmiddels zijn we er achter dat dat voor het grootste deel aan je oog onttrokken wordt ;) Dus de laatst genoemde reden gaat al niet meer op!

Zelf zijn we er dus ook niet erg actief in. Enorm tijdrovend. Maar dat kan een forum ook zijn....;) We gebruiken het vooral praktisch. Avondje oppas regelen? Via FB heb je de zaken sneller geregeld. En inderdaad veel dingen worden door kennissen/familie vaak per FB verspreid... Aan de andere kant. Als we het niet zouden hebben. Zouden we het dan heel erg missen? Ik geloof van niet.
Voor 'even wat afspreken' met je collega's, als uren ruilen daar had ik MSN voor. Dit bestaat niet meer, en is nu Skype. Met de omzetting van MSN naar Skype is wat fout gegaan, zodat ik nu geen van beide neer heb, en ik moet zeggen dat ik het beslist niet mis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door dennis »

Ik heb geen Facebook en begin er ook niet aan, vooral ook omdat ik overal om me heen hoor dat het verschrikkelijk veel tijd opslokt... En ik kan (en moet) mijn tijd beter besteden.
ejvl
Berichten: 5755
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door ejvl »

dennis schreef:Ik heb geen Facebook en begin er ook niet aan, vooral ook omdat ik overal om me heen hoor dat het verschrikkelijk veel tijd opslokt... En ik kan (en moet) mijn tijd beter besteden.
Toch is dat een gevaarlijk argument.
Velen zien bijvoorbeeld geen kwaad om een avond te vullen met een spelletje Monopoly of Risk, of een boerenstreek roman te lezen of Ganzenbord te spelen of op visite te gaan waar geen woord over God wordt gesproken.

Facebook kan inderdaad veel tijd opslokken, net zoals de zaken die ik eerder noemde.
Zelf zie ik geen kwaad in sporadisch gebruik.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Dodo »

dennis schreef:Ik heb geen Facebook en begin er ook niet aan, vooral ook omdat ik overal om me heen hoor dat het verschrikkelijk veel tijd opslokt... En ik kan (en moet) mijn tijd beter besteden.
Ik heb het wel, en het slokt heus niet heel veel tijd op. Het is maar hoe je het gebruikt.
In het begin zit je een beetje te zoeken naar die oude vrienden en familieleden die je als vriend wilt, maar heb je je kringetje een beetje bij elkaar dan is het dat. Ik kijk elke dag een keer, of twee keer, naar wat ze posten. Een of twee keer per maand, denk ik, zet ik er zelf iets neer. Meestal een fotootje van iets wat gebeurt in het gezin, met toelichting.
Op die manier hou je contact met familie en vrienden die je in het echt niet zo vaak spreekt.

Wat ik niet doe, is al die mensen uit eigen kerkelijke gemeente als vriend toevoegen. Die zie ik regelmatig, en dan hoor ik liever uit hun eigen mond hoe ze het maken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6511
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Posthoorn »

dennis schreef:Ik heb geen Facebook en begin er ook niet aan, vooral ook omdat ik overal om me heen hoor dat het verschrikkelijk veel tijd opslokt... En ik kan (en moet) mijn tijd beter besteden.
Wat 'n onzin. Dat hangt helemaal van jezelf af.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18739
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door helma »

Ik heb nu al een week of 6 Facebookpauze; en het bevalt eigenlijk prima. Mis het niet eens heel erg.
Ik vind het wel jammer dat ik sommige mensen nu helemaal niet 'spreek'. Er zijn nu eenmaal mensen die ik alleen ontmoet via Facebook.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17410
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
dennis schreef:Ik heb geen Facebook en begin er ook niet aan, vooral ook omdat ik overal om me heen hoor dat het verschrikkelijk veel tijd opslokt... En ik kan (en moet) mijn tijd beter besteden.
Wat 'n onzin. Dat hangt helemaal van jezelf af.


Vr.8. Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Antw. Ja wij ; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door gertje »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
dennis schreef:Ik heb geen Facebook en begin er ook niet aan, vooral ook omdat ik overal om me heen hoor dat het verschrikkelijk veel tijd opslokt... En ik kan (en moet) mijn tijd beter besteden.
Wat 'n onzin. Dat hangt helemaal van jezelf af.


Vr.8. Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Antw. Ja wij ; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden

Tja, en hebt u geen facebook, vul dan refoforum in, welk gevaar is groter? of zou het net zoveel nutteloze tijd opslokken? .....
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door Wilhelm »

Ik weet niet hoe het komt. Maar als FB loze mensen het zo uitdragen dat ze het allemaal zo verschrikkelijk en zondig vinden moet ik altijd denken aan Lukas 18 vers 11.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Facebook gevaarlijk?

Bericht door henriët »

henriët schreef:
Wilhelm schreef:Ik weet niet hoe het komt. Maar als FB loze mensen het zo uitdragen dat ze het allemaal zo verschrikkelijk en zondig vinden moet ik altijd denken aan Lukas 18 vers 11.
Dat is dan ook wel weer behoorlijk stellig Wilhelm.
Maar mensen zonder FB kùnnen soms overkomen alsof ze het beter doen en vooral weten hoe fout en hoe slecht het is.

Nu,
ik zou dan graag eens aan de andere kant van het bootje gaan willen hangen.
Via fb heb ik enorm goede gesprekken met mensen waar we al jaren goede, hechte vriendschap mee hebben, maar door verhuizing minder vaak bij elkaar komen.

Het hangt er maar van af hoe en waarvoor je het gebruikt. Maar ik denk dat je met fb juist heel mooie dingen kunt doen.

@ huisman.. je vraag en antwoord geldt op elk levensterrein, t/m forummen toe..
Persoonlijk vind ik dat een dooddoener op een antwoord als 'dat iets van jezelf af kan hangen'.
Ook na wedergeboorte hebben we als mens de verantwoordelijkheid onze tijd op een juiste manier in te vullen. En ook dan blijft het een strijd.
Geneigd tot alle kwaad.. tot onze dood toe.. Maar... Hij wil Zijn schapen onderwijs geven, voeden en weiden.. en leiden..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie