Welke muziek beluister je nu? [7]

parsifal

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door parsifal »

met "met twee woorden spreken" bedoel ik dat we de God's liefde niet tegen onze zonde moeten uitspelen. Ik heb niet het idee dat Elly en Rikkert dat doen in het lied wat aangehaald werd. Ik heb wel het idee dat gebeurt in sommige kritiek.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

parsifal schreef:met "met twee woorden spreken" bedoel ik dat we de God's liefde niet tegen onze zonde moeten uitspelen. Ik heb niet het idee dat Elly en Rikkert dat doen in het lied wat aangehaald werd. Ik heb wel het idee dat gebeurt in sommige kritiek.
Klopt dat sommigen dat denken. Ik bijvoorbeeld. Het is veel te algemeen bezongen en dáárom is het juist met één woord spreken i.p.v. met twee woorden. Te positief mensbeeld van de mens na de zondeval.

Ik wist het niet, maar dacht nog: het is net zo'n E&R-liedje. Blijkbaar is het dus ook van hen. Nou, als je dus weet uit welke bron het voortkomt, is het al helemaal duidelijk. Precies als in dit lied, waar ik eerder eens van gehoord heb en dat onbijbels is:

Wit, zwart, rood en geel. (6x)

Jezus houdt van alle kind’ren.
Alle kind’ren van de wereld.
X
Wit, zwart, rood en geel.
Van allemaal even veel.
Zwart en wit, geel en rood.
Klein en groot.

Kind’ren van de wereld.

Wit, zwart, rood en geel. (6 x)

Jezus houdt van alle kind’ren.
Alle kind’ren van de wereld.

Van allemaal even veel.
Zwart en wit, geel en rood.
Klein en groot.

Alle kind’ren die er zijn.

Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

--knip-- Niet toegestaan
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Mara

Bericht door Mara »

MoesTuin schreef:--knip-- Niet toegestaan
::please
Dit is een kinderliedje. (en wat voor één, ik zou het mijn kinderen niet leren)
Is het mogelijk dat je iets zorgvuldiger te werk gaat in je keuzes?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
parsifal

Bericht door parsifal »

en psalm 150 spreekt ook niet met twee woorden.

Elly en Rikkert zijn misschien op sommige albums eenzijdig. Maar ook lang weer niet overal. Op een ander kinderalbum staat bijvoorbeeld dit:
Twee zullen op het veld zijn
Of wandelend in de straten
Eén wordt aangenomen
Eén achtergelaten
Plotseling zal blijken
Wat waarheid is en schijn
Want zoals een bliksemschicht
Die langs de hemel flitst
Zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn

Twee zullen aan het malen zijn
Samen aan het praten
Eén wordt aangenomen
Eén achtergelaten
Dan komt Jezus halen
Wie zuiver is en rein

Twee zullen op één bed zijn
Eén die Hem verwachtte
Eén wordt aangenomen
De andere blijft achter
niemand kan er weten
Wanneer 't precies zal zijn
Zo zal de komst van de Zon des mensen zijn
Want zoals de bliksem flitst
Eén ondeelbaar ogenblik
"Jezus houdt van alle mensen" lijkt me niet perse slechte theologie. Als we Gods liefde afhankelijk maken van onze staat of ons geloof dan kom je in grotere problemen met de theologie. Het wordt beroerd als de liefde vertaald wordt als: Als wij het niet accepteren is God machteloos of Wij verdienen Gods liefde of Als God iedereen lief heeft dan wordt iedereen zalig.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
MoesTuin schreef:--knip-- Niet toegestaan
::please
Dit is een kinderliedje. (en wat voor één, ik zou het mijn kinderen niet leren)
Is het mogelijk dat je iets zorgvuldiger te werk gaat in je keuzes?
Maar is het werkelijk onreformatorisch?
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Hallo Mara

Ik ben zeer zorgvuldig in mijn keuzes.

waarom zou je dit Lied niet willen leren aan je kinderen is mijn vraag?

En misschien wel een algemeen niet christelijk kinderlied als 3 x 3 = 9 en jan huigen in de ton?

Maar eerder geplaats lied heeft voor mij toch meer inhoud en betekenis.

Juist voor Kinderen heeft dit een duidelijke tekst en meerwaarde, in de groei in het christelijk geloof, maar ook voor ouderen.

MoesTuin
Een Parel in Gods Hand!
Mara

Bericht door Mara »

Er zitten geen kinderen op dit forum beste MoesTuin. :)
M.i. is dit topic om anderen te wijzen op een Psalm of Gezang in een bijzondere uitvoering.
Liederen buiten het Psalmboek en oude hervormde Bijbel, kunnen gevoelig liggen.
Mijn moeder zong na haar bekering bepaalde liederen niet meer, die zij voorheen altijd wel zong.
Nu hoeft dat ook niet de graadmeter te zijn, maar heeft ons wel geleerd om uiterst zorgvuldig te werk te gaan met keuzes voor christelijke liederen.
Een voorbeeld zijn de opwekkingsliederen, steeds breder geaccepteerd, de één vindt ze geweldig en de ander gruwt ervan.
Daarom, terughoudendheid is hier echt het beste.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Beste mensen,

Liinks naar youtube-liedjes hoef je hier niet meer te plaatsen.
Dit is een discussieforum en iedereen kan deze desgewenst zelf opzoeken.
Daarom hier wat postings verwijderd.

Vriendelijke groet,
Tiberius
ejvl

Bericht door ejvl »

Wat ik zelf een schitterend lied vind:

Ga niet alleen door ’t leven,
die last is u te zwaar.
Laat Eén u sterkte geven,
ga tot uw Middelaar!
Daar is zoveel te klagen,
daar is zoveel geween
en zoveel leed te dragen –
ga niet alleen!
En zoveel leed te dragen –
ga niet alleen!

Ga niet alleen: uw Koning
wil komen in uw hart,
ach, geef het Hem ter woning,
hoe stilt Hij dan uw smart!
Wie kan er tranen drogen
als Jezus? Immers geen!
Richt dan de treurende ogen
naar Jezus heen!

Richt dan de treurende ogen
naar Jezus heen!
Welzalig die ’t ervaren
dat Hij hun alles is:
dan kennen z’ in gevaren
bezorgdheid noch gemis.
Hij draagt dan in Zijn armen
door alle nood hen heen;
wie steunt op Zijn ontfermen
is nooit alleen!

Wie steunt op Zijn ontfermen
is nooit alleen!
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Mara schreef:Er zitten geen kinderen op dit forum beste MoesTuin. :)
M.i. is dit topic om anderen te wijzen op een Psalm of Gezang in een bijzondere uitvoering.
Liederen buiten het Psalmboek en oude hervormde Bijbel, kunnen gevoelig liggen.
Mijn moeder zong na haar bekering bepaalde liederen niet meer, die zij voorheen altijd wel zong.
Nu hoeft dat ook niet de graadmeter te zijn, maar heeft ons wel geleerd om uiterst zorgvuldig te werk te gaan met keuzes voor christelijke liederen.
Een voorbeeld zijn de opwekkingsliederen, steeds breder geaccepteerd, de één vindt ze geweldig en de ander gruwt ervan.
Daarom, terughoudendheid is hier echt het beste.

Nou het hier weer een stuk rustiger is geworden en de knip schaar hopelijk weer de kast is in gegaan

Nogmaals mijn vraag

voor Mara

die ook was weggeknipt

Liederen voor Kinderen, de tekst ervan geldt zeker ook voor ouderen , je kan dat wat breder bezien

Ik ben wel benieuwd welke Liederen je dan wel voor Kinderen geschikt vind om te leren

met begrijpbare tekst.

Een psalm is vrij moeilijk

Uit eigen ervaring moesten wij vroeger een psalmversje leren

dat was stampen en zingen zonder inhoud en zonder tekst besef als ik voor me zelf spreek in herinnering hieraan.

Bij mijn eigen kinderen doe ik dit dan ook heel anders.

Met begrijpbare christelijke liederen, ook Elly en Rikkert, wat blijkbaar verkeerd schijnt te zijn, wat voor mij onbegrijpelijk is dat dit zo gezien wordt en de bijbehorende uitleg onduidelijk. (ervan gruwen, Waarom? omdat het niet van mijn ouders zelf mocht, waarom niet?)

Ik werk zelf met mensen met een Verstandelijke Beperkingen en we draaien o.a. Elly en Rikkert regelmatig en 1 bewoner zingt soms wel eens mee, dat is puur..... en dat zou niet goed zijn omdat Elly en Rikkert niet bijbelse liederen zouden hebben.....

Gelukkig mag ik erop vertrouwen en geloven dat de Heere God enkel het Hart waarvanuit het lied gezongen wordt aanziet en mag ik geloven dat het goed is. (tot zover mijn verstand hierin mee kan gaan, maar goed, ik ben geen theoloog ofzo)
Maar ik zie liever dat een bewoner van mij Elly en Rikkert meezingt, dan 1 of andere Hoempapapapapapa muziek soort :nonnon
Een Parel in Gods Hand!
Mara

Bericht door Mara »

MoesTuin schreef: Nou het hier weer een stuk rustiger is geworden en de knip schaar hopelijk weer de kast is in gegaan
Nogmaals mijn vraag
voor Mara
die ook was weggeknipt
Liederen voor Kinderen, de tekst ervan geldt zeker ook voor ouderen , je kan dat wat breder bezien
Ik ben wel benieuwd welke Liederen je dan wel voor Kinderen geschikt vind om te leren
met begrijpbare tekst.
Een psalm is vrij moeilijk
Uit eigen ervaring moesten wij vroeger een psalmversje leren
dat was stampen en zingen zonder inhoud en zonder tekst besef als ik voor me zelf spreek in herinnering hieraan
Bij mijn eigen kinderen doe ik dit dan ook heel anders.
Met begrijpbare christelijke liederen, ook Elly en Rikkert, wat blijkbaar verkeerd schijnt te zijn, wat voor mij onbegrijpelijk is dat dit zo gezien wordt en de bijbehorende uitleg onduidelijk. (ervan gruwen, Waarom? omdat het niet van mijn ouders zelf mocht, waarom niet?)
Ik werk zelf met mensen met een Verstandelijke Beperkingen en we draaien o.a. Elly en Rikkert regelmatig en 1 bewoner zingt soms wel eens mee, dat is puur..... en dat zou niet goed zijn omdat Elly en Rikkert niet bijbelse liederen zouden hebben.....
Gelukkig mag ik erop vertrouwen en geloven dat de Heere God enkel het Hart waarvanuit het lied gezongen wordt aanziet en mag ik geloven dat het goed is. (tot zover mijn verstand hierin mee kan gaan, maar goed, ik ben geen theoloog ofzo)
Maar ik zie liever dat een bewoner van mij Elly en Rikkert meezingt, dan 1 of andere Hoempapapapapapa muziek soort :nonnon
Beste MoesTuin,
Dit is een discussieforum, waarbij wat zgn "leutertopics" (tikje oneerbiedig) aangemaakt zijn, maar niet met de bedoeling om in recordtempo allerlei youtube filmpjes te plaatsen. We zijn allemaal bijdehand genoeg om die zelf op te zoeken, als we dat zo graag willen.
Jij hebt heel andere herinneringen aan het Psalmen leren en zingen dan ik, voor mij is het geen stampen.
Ik hoor de liedjes van E&R wel eens op de radio voorbijkomen en sorry, ze raken mij totaal niet.
En de ene dag wil ik orgel horen en de andere dag een mooi klassiek vioolconcert.
Blijf jij vooral genieten van de muziek die je mooi vindt.
En regelmatig hoor ik op radio 5 liederen voorbijkomen die ik als de inhoud van een Psalm herken, maar met een totaal andere melodie.
Dus blijkbaar is de inhoud van de Psalmen nog heel aansprekend.
Als ik op bezoek ben in het verpleeghuis met demente ouderen, heb je soms nauwelijks contact tijdens het spreken. Maar gaat het orgel spelen, zingen ze vrijwel allemaal zonder haperen alle Psalmen mee! Het ontroert mij zeer, dat dit nog mogelijk is.
MoesTuin
Verbannen

Bericht door MoesTuin »

Hallo Mara

Dat begrijp ik allemaal en is heel mooi inderdaad.
De Psalmen zijn prachtig, maar dat ontdekte ik later.
Als kind snapte ik dat nog niet vanwege de moeilijke woorden, snapte jij het toen al wél?

We hadden het ook eigenlijk eerder over kinderen.

Mijn vraag wás

Welke liederen vind je wel geschikt voor kinderen als je wat breder kijkt dan je eigen bekende vertrouwde kringetje.

Er zijn nog vele ongelovige of randkerkelijke kinderen ook.

Velen worden bereikt via de liederen van Elly en Rikkert o.a.

Het lijkt wel soms of we alles voor onszelf willen houden in de reformatorische hoek.
Een Parel in Gods Hand!
Mara

Bericht door Mara »

MoesTuin schreef:Hallo Mara
Als kind snapte ik dat nog niet vanwege de moeilijke woorden, snapte jij het toen al wél?
Mijn vraag wás
Welke liederen vind je wel geschikt voor kinderen als je wat breder kijkt dan je eigen bekende vertrouwde kringetje.
Het lijkt wel soms of we alles voor onszelf willen houden in de reformatorische hoek.
Het gaat niet over verbieden MoesTuin, maar het is goed om de teksten te toetsen aan Gods Woord.
Vroeger organiseerde het Leger de Heils op woensdagmiddagen bijeenkomsten voor kinderen.
Dan zongen we met elkaar, de "Luit" vertelde een Bijbelverhaal en we knutselden wat.
Daar mocht ik naar toe van mijn ouders.
Dus daar heb ik heel wat liederen geleerd. Ik had ook gereformeerde en hervormde vriendinnetjes, die met mij mee naar kerk en zondagsschool gingen
maar ik ook met hen. Dus het was zeker niet eng en bekrompen bij ons thuis, juist niet.
En wat je in je jeugd geleerd hebt, blijft kennelijk levenslang hangen, beter dan iets wat je op oudere leeftijd leert, want ik zing al die liederen moeiteloos mee.
Daar zitten zeker hele mooie tussen!

MoesTuin, lees die teksten eens aandachtig, waar gaat het om, de mens of de eer van de Heere?
En dan zul je eerlijk moeten bekennen dat bij dat soort liedjes meestal IK IK IK als eerste en als belangrijkste wordt gezien en dat is het bezwaar.
Ook een kind zal bekeerd moeten worden! Dus Jezus houdt wel van je, maar er komt nog wel iets vóór en achter en dat mis ik in die liedjes.

Maar nogmaals, dit is een forum voor volwassenen en niet voor kinderen. En als iemand hier op het forum vraagt wat nu echt een geschikt en verantwoord kinderliedje is, kun je daar je mening over geven. Ik denk dat het zo bedoeld is.
Je vroeg ook of ik alle Psalmen begreep. Nou nee, want ik maakte er soms ook iets anders van hoor.
Ik heb ook wel eens samen met een vriendinnetje zitten giebelen bij een bepaald woord.
Maar het werd dan uitgelegd door de zondagsschoolmeester of juf, of mn ouders.
En zoiets is van alle tijden, want mijn neefje die zijn vader in de supermarkt mocht helpen, herinnerde in de kerk opeens de naam van het bronwater.
(Men loov hem vroeg en spa) :)
En dat mag. Want toen ik een kind was, sprak ik als een kind. Kinderen hoeven echt geen kleine volwassenen te zijn, ook in het geloof niet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
MoesTuin schreef:Hallo Mara
Mijn vraag wás
Het gaat niet over verbieden MoesTuin, maar het is goed om de teksten te toetsen aan Gods Woord.
Vroeger organiseerde het Leger de Heils op woensdagmiddagen bijeenkomsten voor kinderen.
Dan zongen we met elkaar, de "Luit" vertelde een Bijbelverhaal en we knutselden wat.
Daar mocht ik naar toe van mijn ouders.
Dus daar heb ik heel wat liederen geleerd. Ik had ook gereformeerde en hervormde vriendinnetjes, die met mij mee naar kerk en zondagsschool gingen
maar ik ook met hen. Dus het was zeker niet eng en bekrompen bij ons thuis, juist niet.
En wat je in je jeugd geleerd hebt, blijft kennelijk levenslang hangen, beter dan iets wat je op oudere leeftijd leert, want ik zing al die liederen moeiteloos mee.
Daar zitten zeker hele mooie tussen!

MoesTuin, lees die teksten eens aandachtig, waar gaat het om, de mens of de eer van de Heere?
En dan zul je eerlijk moeten bekennen dat bij dat soort liedjes meestal IK IK IK als eerste en als belangrijkste wordt gezien en dat is het bezwaar.
Ook een kind zal bekeerd moeten worden! Dus Jezus houdt wel van je, maar er komt nog wel iets vóór en achter en dat mis ik in die liedjes.

Maar nogmaals, dit is een forum voor volwassenen en niet voor kinderen. En als iemand hier op het forum vraagt wat nu echt een geschikt en verantwoord kinderliedje is, kun je daar je mening over geven. Ik denk dat het zo bedoeld is.
Je vroeg ook of ik alle Psalmen begreep. Nou nee, want ik maakte er soms ook iets anders van hoor.
Ik heb ook wel eens samen met een vriendinnetje zitten giebelen bij een bepaald woord.
Maar het werd dan uitgelegd door de zondagsschoolmeester of juf, of mn ouders.
En zoiets is van alle tijden, want mijn neefje die zijn vader in de supermarkt mocht helpen, herinnerde in de kerk opeens de naam van het bronwater.
(Men loov hem vroeg en spa) :)
En dat mag. Want toen ik een kind was, sprak ik als een kind. Kinderen hoeven echt geen kleine volwassenen te zijn, ook in het geloof niet.
Dat haalt een herinnering boven....
Ik weet nog dat een tante van me zong:
Daar juicht een toon, daar klinkt een stem
die klink door gans Jeruzalem!

Ik dacht: Wat moet dat gansje daar nou?
Dat snapte ik dus niet...
Wat RUZALEM dan wel was, zover gingen
mijn gedachten blijkbaar niet.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten