Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door Mara »

Ik geloof je direct. Vanwege bepaalde omstandigheden verkeer ik het laatste jaar regelmatig in andere kerkgenootschappen en het kan daar zeer aangenaam zijn!
Ik voelde me altijd een echte CGKse, maar ik weet het zo zeker niet meer.
Ik ben altijd wel opgevoed met de blik over de kerkmuren heen, maar het lijkt wel of ik steeds losser wordt gemaakt van de kerk waarin ik gedoopt ben.
Als ik om me heen zie hoe vrij gemakkelijk jongeren overgaan naar een andere kerk, vraag ik me af hoe de toekomst van de ontmoetingsdagen eruit ziet.
Het is ook persoonsgebonden denk ik, mijn pa ging heel vaak, mijn moeder nooit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door Unionist »

Ik vind het jammer dat zulke dagen vooral in september gehouden worden. Dan start alles weer op in gezin, school, kerk en politiek. Liever zou ik in november of maart naar een toog-, gezins- of ontmoetingsdag gaan.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door PvS »

huisman schreef:
Mara schreef:Ik beluister hen regelmatig via internet, en ik lees het krantje.
Maar ik zie mezelf niet zo'n hele dag elders in het land.
Wat voegt zo'n dag nu echt toe?
Wat kun je er in de praktijk mee?
1. Het gehoorde is stichtelijk,leerzaam en onder de werking van Gods Geest zal het doen wat God behaagd.
2. Het is ook een dag van ontmoeting met mensen uit diverse gemeenten en er mogen soms verrassende gesprekken zijn.
3. Het gehoorde kan en moet zeker in praktijk gebracht worden. Het gaat dit keer over de drie stukken die gekend moeten worden om zalig te worden. Daar kan je in de praktijk veel mee en zo'n dag voegt veel toe.
En, hoe was de dag?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door Bona Fide »

PvS schreef:En, hoe was de dag?
Zonder daarvoor te hoeven betalen :) kun je daar hier een zakelijk verslag van lezen: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_768561.
PS: is dat huisman nu, daar links op de foto???
(Hoe de aanwezigen het zelf hebben ervaren, weet ik natuurlijk niet)
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door Mara »

Zo'n dag blijkt harder nodig te zijn dan waarschijnlijk gedacht wordt. Gistermiddag stonden wij om 17 uur in de file, luisterden naar het nieuws en fileberichten en daarna kwam de kerkdienst. Een CGK dominee, soort bezinningsdienst vanwege prinsjesdag.
Nadat we een beschrijving van de omgeving hadden gehoord, werd de dienst geopend met gebed en een opwekkingslied.
Toen hebben we de knop maar omgedraaid, richting stilte. :fi
Ik heb op de site van de IKON gezocht, maar kon er (nog) niets over vinden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16755
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Zo'n dag blijkt harder nodig te zijn dan waarschijnlijk gedacht wordt. Gistermiddag stonden wij om 17 uur in de file, luisterden naar het nieuws en fileberichten en daarna kwam de kerkdienst. Een CGK dominee, soort bezinningsdienst vanwege prinsjesdag.
Nadat we een beschrijving van de omgeving hadden gehoord, werd de dienst geopend met gebed en een opwekkingslied.
Toen hebben we de knop maar omgedraaid, richting stilte. :fi
Want?
Een dienst die begint met een opwekkingslied, dat kan niet wat zijn?
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door Mara »

Laat een ieder zelf maar oordelen.
Mij spreekt het niet erg aan. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17418
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door huisman »

Bona Fide schreef:
PvS schreef:En, hoe was de dag?
Zonder daarvoor te hoeven betalen :) kun je daar hier een zakelijk verslag van lezen: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_768561.
PS: is dat huisman nu, daar links op de foto???
(Hoe de aanwezigen het zelf hebben ervaren, weet ik natuurlijk niet)

huisman was helaas door familieomstandigheden niet aanwezig op deze BhP dag
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23870
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door refo »

Mara schreef:Laat een ieder zelf maar oordelen.
Mij spreekt het niet erg aan. :nonnon
Zeg nu gewoon: "O, dan had ik de radio wel aan kunnen laten".
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3995
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door Terri »

Ik heb het eerste stukje geluisterd, ben eigenlijk verwonderd dat dit nog gebeurt!
En het eerste lied is juist zo mooi en eerbiedig.
Waarschijnlijk bedoelt @ Mara iets anders?..........
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door Auto »

Om weer ontopic te gaan. Zie hier het verslag
Ontmoetingsdag Bewaar het Pand over Heidelbergse Catechismus
14-09-2013 20:56 | Van een medewerker

In Urk werd zaterdag de jaarlijkse ontmoetingsdag van Bewaar het Pand gehouden. beeld RD
„De enige troost waar de Heidelbergse Catechismus van spreekt is ten diepste de verzoening die door Christus is aangebracht. De enige troost in leven en in sterven”, aldus ds. A. van Heteren, „is het eigendom van Christus te zijn.”

Ds. Van Heteren, predikant van de christelijke gereformeerde kerk te Urk (Eben-Haëzer), sprak zaterdag op de ontmoetingsdag van Stichting Bewaar het Pand. De bijeenkomst te Urk, die ongeveer 350 bezoekers trok, stond in het teken van 450 jaar Heidelbergse Catechismus.

Ds. Van Heteren: „Waar verwacht u troost van? Wie op eigengerechtigheid bouwt, komt teleurgesteld uit. Wie bij Christus uitkomt, zal nooit bedrogen uitkomen.”

Ellende

Bezinning op het „stuk” van de ellende in de Heidelbergse Catechismus is belangrijk, vindt ds. A. J. T. Ruis uit Damwoude. Volgens hem loopt het stuk van de ellende als een rode draad door het hele leerboek. Ook in de stukken van de verlossing en de dankbaarheid komt de ellende ter sprake, stelde hij.

De vraag „Heere, leer mij mezelf kennen” hoor je niet zo vaak, aldus de predikant. „We worden allemaal geestelijk blind geboren, weten niet dat we blind zijn en willen het ook niet weten. We zijn altijd op de vlucht voor het licht; we zijn gericht op de duisternis. Totdat Christus ons opzoekt. Dan leren we onszelf kennen als een verloren mens voor God.”

Dat illustreerde hij aan de hand van de gelijkenis van de Farizeeër en de tollenaar uit Lukas 18. „Een tollenaar was in die tijd voor de mensen een zondaar bij uitstek. Maar toen Jezus hem opzocht, werd hij zondaar voor God. Hij ging inzien dat hij gezondigd had tegen de wet van liefde.”

Hij haalde prof. Wisse aan, die eens gezegd heeft dat het ontleedmes van de ontdekking gedrenkt is in het bloed van Christus. Aan de hand van zondag 4 van de Heidelbergse Catechismus liet ds. Ruis zien dat Christus ook onderwijs geeft in het Goddelijk recht. God wil dat aan Zijn gerechtigheid volkomen genoeg gedaan wordt. „Hoewel de mens allerlei uitvluchten zoekt, gaat Christus hem als zondaar inwinnen voor Zijn recht.”

Verlossing

Ds. W. E. Klaver, predikant te Scheveningen, sprak over het stuk der verlossing. „In dit stuk, dat het grootste deel van de Heidelbergse Catechismus omvat, gaat het ten diepste om de ene Naam. Het stuk der verlossing begint in de diepte. Het wijst terug naar toen het goed was tussen God en de mens en hoe het weer goed komt in de weg waarin aan Gods recht wordt voldaan.”

Het grootste deel van de verlossing gaat volgens hem over de inhoud van het geloof. De vrucht van het geloof is de rechtvaardiging van de goddeloze. „Dat is het hart van de Reformatie”, aldus ds. Klaver. „Hier gaan de deuren van het Evangelie wijd open.”

„God werkt altijd hoop, al brengt Hij je in de diepte van de ellende”’, zei ds. K. Hoefnagel uit Meerkerk. Dankbaarheid heeft volgens hem alles te maken met liefde. „Ware dankbaarheid wordt in beginsel op aarde al geleerd. Maar dan ontstaat ook het probleem dat je dan niet meer kunt leven als voorheen. Het wordt de vraag hoe God door mij aan Zijn eer komt.”

Het bestuur van stichting Bewaar het Pand beraadt zich nog over de voortzetting van de ontmoetingsdag in Werkendam, die ieder voorjaar plaatsvindt. Vanwege het teruglopend aantal bezoekers werd daar dit voorjaar voor het eerst van afgezien.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door Mister »

We gaan weer on-topic!
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door Hendrik de 3de »

Was nog nooit op de ontmoetingsdag geweest van het BWP.
Maar ik voelde me er "thuis". Volgende keer ben ik er weer!
Waren leerzame toespraken. De onderwerpen, ondanks dat ze veel omvattend zijn, werden goed uitgediept.
Het was Schriftuurlijk-Bevindelijk. Onderwijzend.
Nu weet ik gelijk weer waar ik zelf voor sta.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Bewaar het pand ontmoetingsdag Urk

Bericht door Bona Fide »

Hendrikus schreef:Want?
Een dienst die begint met een opwekkingslied, dat kan niet wat zijn?
De kans, om het zo te zeggen, wordt dan wel aanmerkelijk kleiner, aangezien zeer vele opwekkingsliederen de toets der kritiek van Gods Woord niet kunnen doorstaan. Dat zegt dan gelijk wat over het (te verwachten) gereformeerde geluid van deze dienst. Knop van de radio omdraaien (en evt. schriftuurlijk-bevindelijke preek opzetten) is juiste beslissing.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Plaats reactie