Leeskring

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leeskring

Bericht door Mara »

Ik zou in een leeskring Jan Overduin ook niet links laten liggen.
Huurling en herder bijv. en Het Paradijs
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Leeskring

Bericht door Dodo »

refo schreef:Humor: Laterveer wil het rechte weten.
Of moet het eigentijds zijn?
Deze heb ik inmiddels gelezen. Wat een fijn boek! Ik zou het graag eens bespreken met de leeskring.
De mensen werden zo echt voor me, dat ik zat te verzinnen hoe ze het later in de oorlog gehad zouden hebben. De zoon zal wel illegale krantjes zijn gaan drukken, en de schoonzoon was zeker ook in het verzet gegaan etc.

Nu Nynke maar eens gaan proberen. Ik ben benieuwd.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Leeskring

Bericht door dennis »

Dodo schreef:
refo schreef:Humor: Laterveer wil het rechte weten.
Of moet het eigentijds zijn?
Deze heb ik inmiddels gelezen. Wat een fijn boek! Ik zou het graag eens bespreken met de leeskring.
De mensen werden zo echt voor me, dat ik zat te verzinnen hoe ze het later in de oorlog gehad zouden hebben. De zoon zal wel illegale krantjes zijn gaan drukken, en de schoonzoon was zeker ook in het verzet gegaan etc.

Nu Nynke maar eens gaan proberen. Ik ben benieuwd.
Lateveer wil het rechte weten is echt een goed boek. Geestig ook.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Leeskring

Bericht door Dodo »

Ik ben inmiddels een eind gevorderd in Nynke. Erg goed geschreven! Deze kwaliteit vind je niet zo vaak bij Nederlands christelijke schrijvers.
Af en toe een zinnetje dat niet zo mooi is, maar niet vaak. (de schrijver had geglommen van tevredenheid). En hij laat Nynke bloemkool verbouwen, dat was toen nog volstrekt geen algemene groente.
Ik heb het nog niet uit, dus misschien komt het antwoord nog. Maar vooralsnog vraag ik me af waarom het Nynke heet, want het boek gaat over Lenert. Het is ook van hem uit beschreven, je weet zijn gedachten en belevenissen.
Maar misschien komt dat nog.

Pas heb ik Aslander gelezen. Dat is echt veel minder van kwaliteit, vond ik. Het mist die soepele taal, het prettige lezen. Het is veel krampachtiger en minder geloofwaardig.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Leeskring

Bericht door dennis »

Jongere schreef:Nijenhuis uiteraard, als die al niet gepasseerd zijn.

Ook erg goed te bespreken tijdens leeskring: 'Heer der vliegen' van Golding. Hoewel niet christelijk, valt er juist heel goed te spreken over de rol van religie in het boek.
Dit boek mag dan niet christelijk te zijn, het mensbeeld dat er in wordt geschetst is ronduit Calvinistisch te noemen.. (en het is ook heel realistisch.)
Zou ik zeker aanbevelen.
Laatst gewijzigd door dennis op 04 jul 2013, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leeskring

Bericht door Afgewezen »

dennis schreef:
Jongere schreef:Nijenhuis uiteraard, als die al niet gepasseerd zijn.

Ook erg goed te bespreken tijdens leeskring: 'Heer der vliegen' van Golding. Hoewel niet christelijk, valt er juist heel goed te spreken over de rol van religie in het boek.
Dit boek mag dan niet christelijk te zijn, het mensbeeld dat er in wordt geschertst is ronduit Calvinistisch te noemen.. (en het is ook heel realistisch.)
Zou ik zeker aanbevelen.
... geschetst...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Leeskring

Bericht door Dodo »

Nynke is inmiddels uit. Wat een heftig boek, en eigenlijk heb ik nog niet eens alles goed laten doordringen.
Als we dit met de leeskring zouden bespreken, zou ik er wel wat vragen voor hebben.
Wie is de hoofdpersoon van dit boek?
Was er sprake van hekserij bij Nynke, of waren het occulte bezigheden, of is dat hetzelfde? Of was ze helemaal niet bovennatuurlijk begaafd en had ze alleen veel verstand van natuur en kruiden?
Hetzelfde voor Lenert. Ik vond die obsessie met dat gestolen duiveltje nogal eng. Zoiets lees je niet van Nynke (hoewel die weer danste in het bos en met bomen 'praatte').
Waarom wordt Neele ook een heks genoemd? Eigenlijk lees je niet van rare bezigheden van haar.
Waarom was Marieke geen goede vrouw voor Lenert? Eigenlijk is er nauwelijks iets negatiefs over haar te zeggen, behalve dat ze qua godsdienst nogal makkelijk met alle winden meewaait.
De vraag of Lenert misschien de zoon van Nynke is, is ook een goede. Als Lenert lees- en schrijflessen krijgt, is er al een toespeling op een onkuise levenswandel van Nynke.
Opmerkelijk: voor een boek van een christelijke schrijver komt de protestantse godsdienst er niet zo goed af. De dominees zijn veel minder fijne mensen dan de priesters. Ook geeft de RK-godsdienst kennelijk meer 'bevinding' dan de protestantse. Die is toch erg kil en kaal.

Het boek is erg goed geschreven, en heel boeiend en interessant. Ook het tijdsbeeld is boeiend, zo lees je niet zo vaak over de tachtigjarige oorlog.
Toch is het niet een boek dat ik nog eens ga pakken, denk ik (of het moet in de kringloop staan). Het is geen leuk boek. Maar wel verrijkend om te lezen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Leeskring

Bericht door Zita »

Dodo schreef:Nynke is inmiddels uit. Wat een heftig boek, en eigenlijk heb ik nog niet eens alles goed laten doordringen.
Als we dit met de leeskring zouden bespreken, zou ik er wel wat vragen voor hebben.
Wie is de hoofdpersoon van dit boek?
Was er sprake van hekserij bij Nynke, of waren het occulte bezigheden, of is dat hetzelfde? Of was ze helemaal niet bovennatuurlijk begaafd en had ze alleen veel verstand van natuur en kruiden?
Hetzelfde voor Lenert. Ik vond die obsessie met dat gestolen duiveltje nogal eng. Zoiets lees je niet van Nynke (hoewel die weer danste in het bos en met bomen 'praatte').
Waarom wordt Neele ook een heks genoemd? Eigenlijk lees je niet van rare bezigheden van haar.
Waarom was Marieke geen goede vrouw voor Lenert? Eigenlijk is er nauwelijks iets negatiefs over haar te zeggen, behalve dat ze qua godsdienst nogal makkelijk met alle winden meewaait.
De vraag of Lenert misschien de zoon van Nynke is, is ook een goede. Als Lenert lees- en schrijflessen krijgt, is er al een toespeling op een onkuise levenswandel van Nynke.
Opmerkelijk: voor een boek van een christelijke schrijver komt de protestantse godsdienst er niet zo goed af. De dominees zijn veel minder fijne mensen dan de priesters. Ook geeft de RK-godsdienst kennelijk meer 'bevinding' dan de protestantse. Die is toch erg kil en kaal.

Het boek is erg goed geschreven, en heel boeiend en interessant. Ook het tijdsbeeld is boeiend, zo lees je niet zo vaak over de tachtigjarige oorlog.
Toch is het niet een boek dat ik nog eens ga pakken, denk ik (of het moet in de kringloop staan). Het is geen leuk boek. Maar wel verrijkend om te lezen.
Ik ben het grotendeels wel met je eens. Bij mijn leeskring hadden we vergelijkbare overwegingen.
Ik kreeg achteraf wel het idee dat het boek nodeloos uitgebreid is. Soms is het ronduit saai. Als 1/3 van het boek gedelete zou worden, miste je nog niet veel.
Plaats reactie