Matthäus Passion
Re: Matthäus Passion
Er is in de moderne uitvoeringspraktijk nooit een avondmaal gelijktijdig met de Mattheuspassion, oorspronkelijk natuurlijk wel, omdat het in een kerkdienst plaatvond.
Re: Matthäus Passion
Precies, maar dan had het weer niet het karakter van een toneelstuk.DDD schreef:Er is in de moderne uitvoeringspraktijk nooit een avondmaal gelijktijdig met de Mattheuspassion, oorspronkelijk natuurlijk wel, omdat het in een kerkdienst plaatvond.
Re: Matthäus Passion
Nu nog steeds niet. Ik ben net vanmiddag naar de Messiah geweest, maar ik zie er niets toneelachtigs aan. Ik vind het allemaal gezochte argumenten. Afgezien van dominee Meeuse weet ik ook niemand die er verstand van heeft die er bezwaar tegen heeft.
Re: Matthäus Passion
Het is goed om je te realiseren hoe de passiemuziek is ontstaan. In de oude kerk was het gebruikelijk om het lijdensverhaal te lezen en daarbij de teksten te verdelen over de voorganger (die de verbindende evangelietekst las), een diaken die de woorden van Christus las en een subdiaken die de woorden van o.a. Pilatus las. En omdat er in die tijd geen geluidsinstallaties bestonden, gebeurde dat "lezen" op verhoogde toon, zodat het een soort van zingen werd. Daar ligt de basis voor de passiemuziek, en dat heeft dus helemaal niks met toneel te maken, dat is een oud-kerkelijke traditie.
Afgelopen zaterdag waren wij bij een dienst in Engeland waar het lijdensevangelie nog steeds op deze manier werd gelezen. Die traditie leeft dus nog volop.
Afgelopen zaterdag waren wij bij een dienst in Engeland waar het lijdensevangelie nog steeds op deze manier werd gelezen. Die traditie leeft dus nog volop.
~~Soli Deo Gloria~~
Re: Matthäus Passion
Ook in de wat behoudender gezindte leeft die traditie ook nog.
http://muziekmozaiek.wordpress.com/
Ik ben daar geweest, het evangelie werd gedeelte voor gedeelte verteld en gezongen met prachtige liederen wat de letterlijke teksten waren uit de bijbel en instrumenten.
Ik denk dat 98% van de bezoekers refo's waren.
http://muziekmozaiek.wordpress.com/
Ik ben daar geweest, het evangelie werd gedeelte voor gedeelte verteld en gezongen met prachtige liederen wat de letterlijke teksten waren uit de bijbel en instrumenten.
Ik denk dat 98% van de bezoekers refo's waren.
Re: Matthäus Passion
Hoe kom je tot dit getalejvl schreef: Ik denk dat 98% van de bezoekers refo's waren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Matthäus Passion
Ik hoorde er in de kerk in ieder geval positieve verhalen over.
Re: Matthäus Passion
Let wel, ik zeg "ik denk" zeker weet ik het dus niet. Als je alle bezoekers in en uit ziet gaan, ken je een aantal mensen en aan het uiterlijk, bijvoorbeeld kledij, kun je vaak zien of iemand behoudend christelijk is of niet.Mara schreef:Hoe kom je tot dit getalejvl schreef: Ik denk dat 98% van de bezoekers refo's waren.
Re: Matthäus Passion
Maar.... is dat dan een teken dat iets geoorloofd is? Het aantal bezoekende refo's hoeft niet alles te zeggen. Misschien zijn er die hier schoorvoetend voor het eerst waren, (kuddegedrag, meegenomen door iemand) en een bezoek niet meer zullen herhalen.ejvl schreef:Let wel, ik zeg "ik denk" zeker weet ik het dus niet. Als je alle bezoekers in en uit ziet gaan, ken je een aantal mensen en aan het uiterlijk, bijvoorbeeld kledij, kun je vaak zien of iemand behoudend christelijk is of niet.Mara schreef:Hoe kom je tot dit getalejvl schreef: Ik denk dat 98% van de bezoekers refo's waren.
Bovendien gaat het er ook om, hoe je het persoonlijk beleeft, we kunnen ons niet immer achter de mening van een ander verschuilen.
En dan laten we de definitie van een "refo" maar even in het midden
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Matthäus Passion
Zeker is dat geen teken dat het geoorloofd is, ik reageerde met een losse opmerking dat de traditie die Hendrikus noemde uit Engeland.Mara schreef: Maar.... is dat dan een teken dat iets geoorloofd is? Het aantal bezoekende refo's hoeft niet alles te zeggen. Misschien zijn er die hier schoorvoetend voor het eerst waren, (kuddegedrag, meegenomen door iemand) en een bezoek niet meer zullen herhalen.
Bovendien gaat het er ook om, hoe je het persoonlijk beleeft, we kunnen ons niet immer achter de mening van een ander verschuilen.
En dan laten we de definitie van een "refo" maar even in het midden
En inderdaad gaat het op persoonlijke belevenis.
Ik denk zelfs dat als er 2 kinderen Gods zijn dat de één wel ergens heen zou kunnen en de ander niet, en het toch allebei kinderen Gods zijn, het gaat om de persoonlijke belevenis inderdaad.
En de definitie van refo, tja, ik lette op uiterlijkheden, kleur, kleding, make-up, en dat zegt natuurlijk niets over de waarheid maar meer over het type of slag volk wat zoiets bezoekt.
Ik vond het trouwens prachtig!
Re: Matthäus Passion
Dat zei Zita eerder ook al en ik neem dat direct aan. Beschouw jij het als een waardevolle toevoeging in de lijdensweek? Zou je er in september bijv. ook heen gaan?ejvl schreef:Zeker is dat geen teken dat het geoorloofd is, ik reageerde met een losse opmerking dat de traditie die Hendrikus noemde uit Engeland.Mara schreef: Maar.... is dat dan een teken dat iets geoorloofd is? Het aantal bezoekende refo's hoeft niet alles te zeggen. Misschien zijn er die hier schoorvoetend voor het eerst waren, (kuddegedrag, meegenomen door iemand) en een bezoek niet meer zullen herhalen.
Bovendien gaat het er ook om, hoe je het persoonlijk beleeft, we kunnen ons niet immer achter de mening van een ander verschuilen.
En dan laten we de definitie van een "refo" maar even in het midden
En inderdaad gaat het op persoonlijke belevenis.
Ik denk zelfs dat als er 2 kinderen Gods zijn dat de één wel ergens heen zou kunnen en de ander niet, en het toch allebei kinderen Gods zijn, het gaat om de persoonlijke belevenis inderdaad.
En de definitie van refo, tja, ik lette op uiterlijkheden, kleur, kleding, make-up, en dat zegt natuurlijk niets over de waarheid maar meer over het type of slag volk wat zoiets bezoekt.
Ik vond het trouwens prachtig!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Matthäus Passion
Oja, zeker, omdat in deze tijd, en ook door mij, alles snel snel en met haast gebeurd, er is bijna geen tijd meer om ergens goed bij stil te staan.Mara schreef: Dat zei Zita eerder ook al en ik neem dat direct aan. Beschouw jij het als een waardevolle toevoeging in de lijdensweek? Zou je er in september bijv. ook heen gaan?
Ook de lijdensweek vliegt voorbij, en dan terugkijkend van waar ben ik nu eigenlijk overal mee bezig geweest.
Zo'n uitvoering zet toch even de gedachte stil en denkt even na over het hoe, wat en waarom, en ik zal er in september ook heengaan.
Re: Matthäus Passion
Het kan ook wel eens zo zijn, dat de Heere je Zelf stilzet!
Maar ik herken het ook hoor, op zondagavond kijk je tegen een volle lange week aan en voor je het goed en wel beseft is het weer zaterdag.
En hoe ouder je wordt, hoe sneller het lijkt te gaan.
Maar ik herken het ook hoor, op zondagavond kijk je tegen een volle lange week aan en voor je het goed en wel beseft is het weer zaterdag.
En hoe ouder je wordt, hoe sneller het lijkt te gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Matthäus Passion
De EO zoekt ruim tweeduizend muziekliefhebbers voor Matthäus aan de Maas, waarin door een megakoor de hoogtepunten van de Matthäus Passion ten gehore worden gebracht. Het evenement in Rotterdam Ahoy moet volgend jaar op Goede Vrijdag te zien zijn op tv in een anderhalf uur durende special. Komende zomer wordt duidelijk of er genoeg animo voor is.
Het is volgend jaar 150 jaar geleden dat de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach voor het eerst in Nederland werd uitgevoerd. Dat was in Rotterdam.
bron: Rijnmond.nl
Het is volgend jaar 150 jaar geleden dat de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach voor het eerst in Nederland werd uitgevoerd. Dat was in Rotterdam.
bron: Rijnmond.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- J.C. Philpot
- Berichten: 9005
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Matthäus Passion
Ik zou de Matthäus Passion weleens willen bezoeken. Maar bij een EO versie denk ik toch al snel: ik hoop dat ze er niet zo'n afgrijselijk spektakel als The Passion van maken.
Maar het kan goed zijn dat ze bij deze uitvoering iets gepasts en eerbiedigs organiseren. Ik hoop dat van harte.
Maar het kan goed zijn dat ze bij deze uitvoering iets gepasts en eerbiedigs organiseren. Ik hoop dat van harte.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield