Wie wordt de nieuwe Paus?

jakobmarin

Re: Wie wordt de nieuwe Paus?

Bericht door jakobmarin »

eilander schreef:
jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:Tja. Een soort wishful thinking. En alles een positieve draai geven. Maar daarmee wel de fundamentele verschillen verdoezelend.
Hét fundament: Jezus Christus en Die gekruisigd leert deze Paus ook.
En acht je de dwalingen die hij/de RKK propageert, daarmee van ondergeschikt belang?
En is het niet mogelijk dat de paus door de plaats die hij aan Maria toekent, niet in de praktijk het bovengenoemde Fundament ontkracht? Zie hiervoor ook de Heidelbergse Catechismus.
het standpunt over Maria blijft inderdaad een lastige dwaling, daar kan ik ook niet zoveel mee, zeker omdat het per persoon verschillend beleefd wordt (de een heeft meer met Maria dan de ander).

De vorige Paus zei in een toespraak: De broederlijkheid onder de christenen is niet gewoon een vaag gevoel en komt ook niet voort uit een soort onverschilligheid voor de waarheid. Zij is gegrondvest op de bovennatuurlijke werkelijkheid van de ene doop, waardoor wij leden zijn van het ene Lichaam van Christus (vgl. 1Kor 12,13; Gal 3,28; Kol 2,12). Gezamenlijk belijden we Christus als God en Heer; gezamenlijk erkennen we Hem als de enige Middelaar tussen God en de mensen (vgl. 1Tim 2,5)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Hij is nu net een week in functie, laten we hem een `proeftijd`geven van een jaar. `t Is natuurlijk niet niks. Leider van een wereldkerk en aller ogen op je gericht. Maar gelukkig heeft hij een team van medewerers om zich heen (dat wordt wel eens
vergeten). Laten we bidden voor deze man en zijn kerk. (Ze zijn hier in Zd Amerika reuze content met deze paus).
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

http://www.kerknieuws.nl kopt met `RKK doet goede zaken met Paus-TV`
De roomskatholieke omroep RKK heeft de afgelopen weken ruim 4.2 miljoen kijkers getrokken met de abdicatie van paus Benedictus XVI, het conclaaf en de inauguratie van paus Franciscus. Dat is 27,4 % van de Nederlandse bevolking.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:
jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:Tja. Een soort wishful thinking. En alles een positieve draai geven. Maar daarmee wel de fundamentele verschillen verdoezelend.
En acht je de dwalingen die hij/de RKK propageert, daarmee van ondergeschikt belang?
En is het niet mogelijk dat de paus door de plaats die hij aan Maria toekent, niet in de praktijk het bovengenoemde Fundament ontkracht? Zie hiervoor ook de Heidelbergse Catechismus.
Precies. Eens met Erasmiaan en eilander. Het stukje van ds. W.M. Dekker getuigt van grote naïeviteit t.a.v. de dogma's binnen de RKK. Let wel: de verzoening is binnen de RKK nog steeds principieel algemeen! (Dat is wat anders dan alverzoening.)
Iemand uit de RKK bedoelt met verzoening door Christus iets heel anders dan een gereformeerd mens, althans als beide de eigen belijdenis volgen.

Dat neemt niet weg dat we mogen bidden voor de paus en de RKK: dat men dwars door allerlei overbodige dwalingen heen het échte Licht weer mag vinden en gaan uitstralen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
parsifal

Bericht door parsifal »

Luther schreef:
eilander schreef:
jakobmarin schreef:
Precies. Eens met Erasmiaan en eilander. Het stukje van ds. W.M. Dekker getuigt van grote naïeviteit t.a.v. de dogma's binnen de RKK. Let wel: de verzoening is binnen de RKK nog steeds principieel algemeen! (Dat is wat anders dan alverzoening.)
Iemand uit de RKK bedoelt met verzoening door Christus iets heel anders dan een gereformeerd mens, althans als beide de eigen belijdenis volgen.

Dat neemt niet weg dat we mogen bidden voor de paus en de RKK: dat men dwars door allerlei overbodige dwalingen heen het échte Licht weer mag vinden en gaan uitstralen!
Dat denk ik niet. Het begrip verzoening heeft dezelfde betekenis. Echter hoe het wordt toegepast is verschillend. Waar wij als reformatorischen nog al eens heel veel nadruk op het persoonlijke leggen, doet Rome dat op het algemene via de kerk. Vergeet niet dat zelfs na de reformatie een Pascal ook nog binnen de RK stond.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
refo

Bericht door refo »

In plaats van one-liners te plaatsen over de RK kunnen we ook wel eens een inventarisatie maken van wat ons aan ze stoort. En het dan vergelijken met onze invulling (de echte en niet die op papier) van de betreffende leerstukken.

Als je bv de Maria-verering neemt: dit zegt Elisabeth tegen Maria: ‘De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot!'
Ja dat laatste zijn we eens, maar dat eerste, nu ja, er was nu eenmaal een vrouw nodig voor de menswording van de Zoon van God, maar daarover niet teveel gezegd. Wat de RK hier overdrijft (?) onderdrijven de protestanten.

En de 'vervloekte afgoderij' kan ook wel wat minder misschien. Maar van Kardinaal Eijk mag het blijven staan, opdat de RK nederig blijve. Dus doen we dat dan maar.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zoiets als dit:
parsifal schreef:
eilander schreef: Ik heb het over wezenlijke verschillen. Voorbeelden:
- niet de Schrift alleen, maar ook de traditie en de uitspraken van de kerk als bron
- verwerping van de predestinatie
- leer van de rechtvaardiging (hoewel hierbij wel veel vooroordelen en misverstanden ook bij ons zijn)
- pauselijke onfeilbaarheid
- geen geloofszekerheid
- Mariaverering
- vagevuur
- de mis

Kortom: als je naast de Bijbel nog andere bronnen toelaat, is het eind zoek.
- Het is problematisch als er dingen boven de Bijbel worden gezet, maar de Schrift alleen functioneert ook binnen de reformatorische kerken niet helemaal. We zeggen dat de belijdenisgeschriften op de Bijbel zijn gefundeerd (en terecht), maar in praktijk fungeren ze vaak als Schrift zelf. "Schrift alleen" is een uitspraak die zelf ook verklaring nodig heeft.

- Is de verwerping van de predestinatie algemeen RK leer? Pascal bleef in de RK kerk en onderschreef het. Augustinus was ook een kerkvader voor de RK.
-Zoals de rechtvaardiging door deze paus verwoordt wordt, lijkt me er weinig mis mee. Hij geeft meer aandacht aan Jakobus dan bijvoorbeeld Luther deed. Maar het blijft bij hem genade alleen.
- Pauselijke onfeilbaarheid staat in verband met traditie. Het gaat om ex cathedra uitspraken waarvan er niet zoveel gedaan zijn in het verleden, dit is een dwaalpunt, maar geen breekpunt lijkt me.
-De geloofszekerheid is een groot punt inderdaad, maar dat punt is in veel reformatorische kerken ook theoretisch geworden. Ik geloof dat we in de reformatorische kerken de juiste belijdenis op dat punt hebben. Echter in preken wordt soms de twijfel als teken van waar geloof gezien.
-Mariaverering is erg fout. Ik denk dat dit echter vooral onder de niet kerkleiders speelt. In de RK kerk is de status van maria te hoog, maar oficieel wordt zij niet als een God of middelaar tussen God en Mens vereerd. Haar wordt voorbede gevraagd (en ja dat is ook problematisch, want het legt zoveel nadruk op de heiligheid van Jezus dat Hij onbenaderbaar is geworden).
-Vagevuur is afgeschaft dacht ik (of in ieder geval geleegd)
-De mis is heel wat mis mee.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

parsifal schreef: -Vagevuur is afgeschaft dacht ik (of in ieder geval geleegd)
Op dit onderdeel wil ik nog wel even reageren. Ik ben benieuwd waarop dit is gebaseerd. In de Katechismus van de Katholieke Kerk lees ik nl. niks over afschaffing:
Zij die sterven in de genade en de vriendschap van God, maar nog niet volkomen gelouterd zijn, ondergaan, hoewel ze reeds van hun eeuwig heil verzekerd zijn, na hun dood een loutering ten einde de noodzakelijke heiligheid te verwerven om in de vreugde van de hemel te kunnen binnengaan.
Zie hier: http://www.rkk.nl/katholicisme/katechis ... 65592.html
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef: -Vagevuur is afgeschaft dacht ik (of in ieder geval geleegd)
Op dit onderdeel wil ik nog wel even reageren. Ik ben benieuwd waarop dit is gebaseerd. In de Katechismus van de Katholieke Kerk lees ik nl. niks over afschaffing:
Zij die sterven in de genade en de vriendschap van God, maar nog niet volkomen gelouterd zijn, ondergaan, hoewel ze reeds van hun eeuwig heil verzekerd zijn, na hun dood een loutering ten einde de noodzakelijke heiligheid te verwerven om in de vreugde van de hemel te kunnen binnengaan.
Zie hier: http://www.rkk.nl/katholicisme/katechis ... 65592.html
Ik zal het mis hebben hier. Ik had mijn onderzoek beter moeten doen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
jakobmarin

Luther schreef:Precies. Eens met Erasmiaan en eilander. Het stukje van ds. W.M. Dekker getuigt van grote naïeviteit t.a.v. de dogma's binnen de RKK.
Deze predikant is allesbehalve naïef (lees zijn boek Provocatie bijv), maar heeft een bepaalde liefde voor de kerk waar de onze uit ontstaan is en benadrukt nu een keer enkele goede dingen.

En dat is toch wel een verademing tussen al het 'gedeun' over wat er allemaal wel niet fout zit bij een ander, wat we bij ons zo vaak horen.
En het blijven toch (soms grote) bijzaken.

Ook voor de RK geldt: Rom10:9 Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

jakobmarin schreef:
Luther schreef:Precies. Eens met Erasmiaan en eilander. Het stukje van ds. W.M. Dekker getuigt van grote naïeviteit t.a.v. de dogma's binnen de RKK.
Deze predikant is allesbehalve naïef (lees zijn boek Provocatie bijv), maar heeft een bepaalde liefde voor de kerk waar de onze uit ontstaan is en benadrukt nu een keer enkele goede dingen.

En dat is toch wel een verademing tussen al het 'gedeun' over wat er allemaal wel niet fout zit bij een ander, wat we bij ons zo vaak horen.
En het blijven toch (soms grote) bijzaken.

Ook voor de RK geldt: Rom10:9 Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden.
Ik begin je onbegrijpelijke onderschrift nu een beetje te begrijpen.
jakobmarin

eilander schreef:Ik begin je onbegrijpelijke onderschrift nu een beetje te begrijpen.
:super Dus je begrijpt het onbegrijpelijke?

kben benieuwd wat je ervan begrijpt trouwens :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Aangezien de vraag van de topicstarter inmiddels beantwoord is en het nu steeds verder off-topic gaat, kan dit topic dicht.
Bovendien is al die (soms zelfs positieve) aandacht voor de paus te veel eer voor iemand die zich plaatsvervanger van Christus vindt en niet gewenst op een reformatorisch forum.

:lock
Gesloten