Toon uw kerkgebouw
Re: Toon uw kerkgebouw
De oude geliefde Koninginnekerk aan de Boezemsingel te Rotterdam, is door het Nederlands Dagblad uitgeroepen tot "mooiste gesloopte kerk van Nederland".
De kerk was in 1907 afgebouwd, en werd - na protest van de bevolking - in 1972 alweer gesloopt.
Het gebouw was in verval geraakt, er werd zo nu en dan brand in gesticht en onderhoud werd te duur geacht.
Onbegrijpelijk besluit!
De binnenstad was grotendeels platgegooid, maar kennelijk hechtte het na-oorlogse stadsbestuur geen enkel belang aan cultureel erfgoed.
Het was werkelijk een prachtige kerk, in art deco stijl, met kopergroene torens.
Dus de mensen die erin gekerkt hebben, kunnen alleen nog een foto van vroeger laten zien.
De kerk was in 1907 afgebouwd, en werd - na protest van de bevolking - in 1972 alweer gesloopt.
Het gebouw was in verval geraakt, er werd zo nu en dan brand in gesticht en onderhoud werd te duur geacht.
Onbegrijpelijk besluit!
De binnenstad was grotendeels platgegooid, maar kennelijk hechtte het na-oorlogse stadsbestuur geen enkel belang aan cultureel erfgoed.
Het was werkelijk een prachtige kerk, in art deco stijl, met kopergroene torens.
Dus de mensen die erin gekerkt hebben, kunnen alleen nog een foto van vroeger laten zien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ach, onze oude kerk is in 1965 gebouwd en is in 2010 of zo alweer afgebroken.Mara schreef:De oude geliefde Koninginnekerk aan de Boezemsingel te Rotterdam, is door het Nederlands Dagblad uitgeroepen tot "mooiste gesloopte kerk van Nederland".
Onbegrijpelijk besluit!

-
Niet alleen het onderhoud van de Koninignnekerk werd te duur maar ook de buurt verpauperde. En de inkomsten uit verhuur (het R.Ph.O. (Rotterdams Philhamonisch Orkest)) had er zijn `thuisbasis waren sinds 1966 weggevallen.
Op andere sites (o.a. Nederlands Dagblad) is meer `nieuws`over de Koninginnekerk. Vergeet ook niet dat de nabijgelegen kerk van de Ger. Gem. zeer weinig kerkgangers trekt, in vergelijking met vroeger jaren.
Iets anders: op de (satirische) website www.goedgelovig.nl is de het lelijkste te slopen kerkgebouw gekozen en dat is: de Rehobothkerk van de Ger. Gem. Zeist.
Zelf in Zeist gewoond hebbende (1976-1981) heb ik er vaak gekerkt. Een modern en imposant gebouw. Als bijnaam had deze de `beschuitrollenkerk`. Ook van binnen maakte e.e.a. indruk op je en in de periode dat ik er kwam was de kerk practisch geheel bezet. Schijnt (net als elders) nu minder te zijn.
Op andere sites (o.a. Nederlands Dagblad) is meer `nieuws`over de Koninginnekerk. Vergeet ook niet dat de nabijgelegen kerk van de Ger. Gem. zeer weinig kerkgangers trekt, in vergelijking met vroeger jaren.
Iets anders: op de (satirische) website www.goedgelovig.nl is de het lelijkste te slopen kerkgebouw gekozen en dat is: de Rehobothkerk van de Ger. Gem. Zeist.
Zelf in Zeist gewoond hebbende (1976-1981) heb ik er vaak gekerkt. Een modern en imposant gebouw. Als bijnaam had deze de `beschuitrollenkerk`. Ook van binnen maakte e.e.a. indruk op je en in de periode dat ik er kwam was de kerk practisch geheel bezet. Schijnt (net als elders) nu minder te zijn.
-
Klopt.. Ik heb vrienden in Zeist die inmiddels ook die kerk verlaten hebben, het gaat daar in snel tempo. Nu is daar ook niet zo afwisseling met een dominee die er sinds 1976 staat, kan het me wel een beetje voorstellen.
Toch bestaan er lelijkere kerken dan die in Zeist, ik vind het wel een imposant gebouw.
Toch bestaan er lelijkere kerken dan die in Zeist, ik vind het wel een imposant gebouw.
Want wij weten, dat, indien de aardse tent, waarin wij wonen, wordt afgebroken, wij een gebouw van God hebben, in de hemelen, niet met handen gemaakt, een eeuwig huis. 2 Kor. 5:1
Dat is mijn Kerkgebouw
Dat is mijn Kerkgebouw
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik vind het kerkgebouw van de GG Zeist mooi door z'n lelijkheid:

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik ben er een poosje geleden geweest, maar ik vond er ook weinig bekoorlijks (eufemisme voor afschuwelijk) aan.Luther schreef:Ik vind het kerkgebouw van de GG Zeist mooi door z'n lelijkheid:

En vanbinnen (foto´s zijn al wat ouder):

Deo servire vera libertas -Augustinus
Barneveld, als ik het goed zie...?Jvslooten schreef:
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wij hadden er een uitvoering met ons koor, toch vond ik het een 'mooie' kerk van binnen, het heeft wel iets intiems, zo met die galerijen. Alleen zou die licht geschilderd moeten wordenLuther schreef:Ik vind het kerkgebouw van de GG Zeist mooi door z'n lelijkheid:

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- J.C. Philpot
Volgens mij Urk.-DIA- schreef:Barneveld, als ik het goed zie...?Jvslooten schreef:
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Na een wat uitvoeriger vergelijkend onderzoek ben ik er niet meer zo zeker van dat het Barneveld is. In ieder geval is het een vrij traditionele en mooie reformatorische kerk.J.C. Philpot schreef:Volgens mij Urk.-DIA- schreef:
Barneveld, als ik het goed zie...?
Volgens mij ook, en wel de Chr. Gereformeerde kerk Imanuël.J.C. Philpot schreef:Volgens mij Urk.
Je bedoeld de Ger Gem aldaar?-DIA- schreef:Na een wat uitvoeriger vergelijkend onderzoek ben ik er niet meer zo zeker van dat het Barneveld is. In ieder geval is het een vrij traditionele en mooie reformatorische kerk.
Van binnen lijkt hij er wel wat op, alleen wel een heel ander orgel.
http://www.orgelsite.nl/kerken49/barneveld-Adullam.htm
Daar zat ik dus ook al naar te kijken.ejvl schreef:Volgens mij ook, en wel de Chr. Gereformeerde kerk Imanuël.J.C. Philpot schreef:Volgens mij Urk.
Je bedoeld de Ger Gem aldaar?-DIA- schreef:Na een wat uitvoeriger vergelijkend onderzoek ben ik er niet meer zo zeker van dat het Barneveld is. In ieder geval is het een vrij traditionele en mooie reformatorische kerk.
Van binnen lijkt hij er wel wat op, alleen wel een heel ander orgel.
http://www.orgelsite.nl/kerken49/barneveld-Adullam.htm
Verder zie je die 'speklagen' bij het laagbouwgedeelte, dat ontbreekt in B'veld ook.
Inderdaad Urk. Gebouwd door Van Beijnum architecten, en inmiddels alweer sinds 2009 in gebruik-DIA- schreef:Na een wat uitvoeriger vergelijkend onderzoek ben ik er niet meer zo zeker van dat het Barneveld is. In ieder geval is het een vrij traditionele en mooie reformatorische kerk.J.C. Philpot schreef:Volgens mij Urk.-DIA- schreef:
Barneveld, als ik het goed zie...?
Deo servire vera libertas -Augustinus