Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

De Heilige Doop door onderdompeling zou in alle kerken mogelijk moeten zijn.

Ja, de mogelijkheid moet geboden worden, er zijn geen principiële bezwaren.
19
42%
Nee, ik heb principiële bezwaren.
5
11%
Er zijn geen principiële bezwaren, maar laten we ons aan maar de traditie van besprenkeling houden, om zo discussie te voorkomen.
21
47%
 
Totaal aantal stemmen: 45

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door huisman »

Simon schreef:
freek schreef:Het is natuurlijk maar de vraag of Romeinen 6 betrekking heeft op de waterdoop. Lijkt mij niet zo aannemelijk.
Mij ook niet eigenlijk.
In dat licht vraag ik me dan ook af waarom Paulus zo blij was dat ie niet geroepen was om te dopen.
Wie weet het antwoord, waarom hij daar zo blij over was?

Is dit een antwoord?
Matthew Henry schreef:Hier geeft de apostel een overzicht van zijn dienst onder hen. Hij dankt God omdat hij slechts weinigen onder hen gedoopt heeft: Chrispus, een overste der synagoge te Corinthe, Hand. 18:8, Gajus en het huisgezin van Stéfanas; buiten dezen, zegt hij, kan hij zich niet herinneren iemand hunner gedoopt te hebben. Maar waarom was dit hem een reden van dank? Was het niet een deel van zijn apostolische zending om alle volken te dopen? En kon Paulus God dankzeggen voor zijn eigen plichtverzuim? Men moet dit niet zó verstaan alsof hij dankbaar ware omdat hij in het geheel niet gedoopt had, maar omdat hij het in de tegenwoordige omstandigheden niet gedaan had, omdat dit den zeer slechten schijn zou gegeven hebben, dat hij gedoopt had in zijn eigen naam, discipelen voor zichzelf gemaakt had, of zich tot hoofd van een secte opgeworpen had. Hij liet het aan andere dienaren over om te dopen, terwijl hij zich aan vruchtbaarder werk wijdde en zijn tijd besteedde aan de verkondiging van het Evangelie. Dit, dacht hij, was meer zijn werk, want het was het belangrijkste van de twee. Hij had helpers, die konden dopen, want niemand kon het andere deel van zijn werk zo goed verrichten als hijzelf. In dien zin zegt hij: Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet zozeer om te dopen als om te prediken. Merk op: Dienaren moeten zichzelven beschouwen als gezonden en afgezonderd meer bepaald voor den dienst, waarin Christus het meest verheerlijkt en de zaligheid der zielen het best bevorderd wordt, en waartoe zij het best geschikt zijn, ofschoon geen enkel deel van hun plicht moet verwaarloosd worden. Het voornaamste werk dat Paulus onder hen verrichtte, was het Evangelie verkondigen, vers 17; het woord des kruises prediken, vers 18; Christus den gekruisigde prediken, vers 23 . De dienaren zijn krijgsknechten van Christus en moeten de banier des kruises oprichten en ontplooien. Hij predikte niet zijn eigen inzicht, maar het Evangelie -de blijde boodschap des vredes en van verzoening met God, door tussenkomst van een gekruisigden Verlosser. Dat is de samenvatting en inhoud van het Evangelie. Christus de gekruisigde is de grond van al onze hoop en de fontein van al onze vreugde. Wij leven door Zijn dood. Dat is het wat Paulus predikte, wat alle dienaren moeten verkondigen, waar alle heiligen door leven
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Simon schreef:
freek schreef:Het is natuurlijk maar de vraag of Romeinen 6 betrekking heeft op de waterdoop. Lijkt mij niet zo aannemelijk.
Mij ook niet eigenlijk.
In dat licht vraag ik me dan ook af waarom Paulus zo blij was dat ie niet geroepen was om te dopen.
Wie weet het antwoord, waarom hij daar zo blij over was?

Is dit een antwoord?
Matthew Henry schreef:Hier geeft de apostel een overzicht van zijn dienst onder hen. Hij dankt God omdat hij slechts weinigen onder hen gedoopt heeft: Chrispus, een overste der synagoge te Corinthe, Hand. 18:8, Gajus en het huisgezin van Stéfanas; buiten dezen, zegt hij, kan hij zich niet herinneren iemand hunner gedoopt te hebben. Maar waarom was dit hem een reden van dank? Was het niet een deel van zijn apostolische zending om alle volken te dopen? En kon Paulus God dankzeggen voor zijn eigen plichtverzuim? Men moet dit niet zó verstaan alsof hij dankbaar ware omdat hij in het geheel niet gedoopt had, maar omdat hij het in de tegenwoordige omstandigheden niet gedaan had, omdat dit den zeer slechten schijn zou gegeven hebben, dat hij gedoopt had in zijn eigen naam, discipelen voor zichzelf gemaakt had, of zich tot hoofd van een secte opgeworpen had. Hij liet het aan andere dienaren over om te dopen, terwijl hij zich aan vruchtbaarder werk wijdde en zijn tijd besteedde aan de verkondiging van het Evangelie. Dit, dacht hij, was meer zijn werk, want het was het belangrijkste van de twee. Hij had helpers, die konden dopen, want niemand kon het andere deel van zijn werk zo goed verrichten als hijzelf. In dien zin zegt hij: Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet zozeer om te dopen als om te prediken. Merk op: Dienaren moeten zichzelven beschouwen als gezonden en afgezonderd meer bepaald voor den dienst, waarin Christus het meest verheerlijkt en de zaligheid der zielen het best bevorderd wordt, en waartoe zij het best geschikt zijn, ofschoon geen enkel deel van hun plicht moet verwaarloosd worden. Het voornaamste werk dat Paulus onder hen verrichtte, was het Evangelie verkondigen, vers 17; het woord des kruises prediken, vers 18; Christus den gekruisigde prediken, vers 23 . De dienaren zijn krijgsknechten van Christus en moeten de banier des kruises oprichten en ontplooien. Hij predikte niet zijn eigen inzicht, maar het Evangelie -de blijde boodschap des vredes en van verzoening met God, door tussenkomst van een gekruisigden Verlosser. Dat is de samenvatting en inhoud van het Evangelie. Christus de gekruisigde is de grond van al onze hoop en de fontein van al onze vreugde. Wij leven door Zijn dood. Dat is het wat Paulus predikte, wat alle dienaren moeten verkondigen, waar alle heiligen door leven
Dat hij helpers had, die konden dopen en dat ook deden, is slechts een aanname, dus ja het is wel een antwoord, maar ik ben geenszins overtuigd.
Paulus wenste zelf wel verbannen te zijn van het evangelie, als hij maar zijn broeders naar het vlees kon redden in ruil daarvoor.
Die zou hij dan toch heel erg graag hebben willen dopen, lijkt mij...
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:Het onderdompelen heeft zeer oude papieren zie de bijbelse voorbeelden ook.
Tegen onderdompelen zou ik geen bezwaren hebben, maar het heeft in onze tijd toch wel een negatief imago.
In Evangelische kerken maken ze er een hele happening van, daarom is onderdompeling op zich niet fout,
maar in onze tijd, zou ik zeggen niet doen, of als je het doet het ook goed uitleggen, en aangeven dat het de inhoud
en het teken en zegel van de Heilige doop niet veranderd.

Zoals Jongere terecht aangeeft was het in de Oude kerk de gewoonte om te dopen door onderdompeling.
Ik meen zelfs dat tot in de late Middeleeuwen/16de eeuw er grotere doopvonten groter waren als tegenwoordig het geval is,
maar de praktijk van onderdompeling was er toen meen ik niet meer in de Gereformeerde kerk.
Hier ben ik het mee eens.
Met deze toevoeging: tegen onderdompelen heb ik geen bezwaren, al is het wel tekenend voor onze tijd, dat men op deze wijze het teken weer meer nadruk gaat geven. Bij de doop, evenals bij het avondmaal, gaat het bij het sacrament om de betekende zaak.
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het onderdompelen heeft zeer oude papieren zie de bijbelse voorbeelden ook.
Tegen onderdompelen zou ik geen bezwaren hebben, maar het heeft in onze tijd toch wel een negatief imago.
In Evangelische kerken maken ze er een hele happening van, daarom is onderdompeling op zich niet fout,
maar in onze tijd, zou ik zeggen niet doen, of als je het doet het ook goed uitleggen, en aangeven dat het de inhoud
en het teken en zegel van de Heilige doop niet veranderd.

Zoals Jongere terecht aangeeft was het in de Oude kerk de gewoonte om te dopen door onderdompeling.
Ik meen zelfs dat tot in de late Middeleeuwen/16de eeuw er grotere doopvonten groter waren als tegenwoordig het geval is,
maar de praktijk van onderdompeling was er toen meen ik niet meer in de Gereformeerde kerk.
Hier ben ik het mee eens.
Met deze toevoeging: tegen onderdompelen heb ik geen bezwaren, al is het wel tekenend voor onze tijd, dat men op deze wijze het teken weer meer nadruk gaat geven. Bij de doop, evenals bij het avondmaal, gaat het bij het sacrament om de betekende zaak.
Wat is daar dan zo "tekenend" aan? Ik denk wel eens dat we bij de reformatie het kind met het badwater hebben weggegooid als het gaat om kerkelijke kunst, symboliek en rituelen. Zodra er ook maar iets wordt gezegd dat enigszins die kant op wijst, schieten refo's vaak in de stress omdat ze bang zijn dat het ten koste zal gaan van datgene waar het wezenlijk om gaat. Ik geloof daar helemaal niks van. In vele, vele kerken wereldwijd biedt men ruimte aan symboliek en rituelen. En laten we nou niet denken dat die allemaal op een dwaalspoor zitten en dat alleen refo-Nederland nog op het rechte spoor zit.
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:Wat is daar dan zo "tekenend" aan? Ik denk wel eens dat we bij de reformatie het kind met het badwater hebben weggegooid als het gaat om kerkelijke kunst, symboliek en rituelen. Zodra er ook maar iets wordt gezegd dat enigszins die kant op wijst, schieten refo's vaak in de stress omdat ze bang zijn dat het ten koste zal gaan van datgene waar het wezenlijk om gaat. Ik geloof daar helemaal niks van. In vele, vele kerken wereldwijd biedt men ruimte aan symboliek en rituelen. En laten we nou niet denken dat die allemaal op een dwaalspoor zitten en dat alleen refo-Nederland nog op het rechte spoor zit.
De minste verandering kan weer leiden tot kerkscheuringen en oprichten van nieuwe verbanden. :fi
Kerken voeren menigmaal geen enkele verandering door vanwege de angst om te veranderen, er mocht eens iemand het er niet mee eens zijn, weer ruzie, weer scheuringen.
Een fatsoenlijke discussie kan helaas vaak niet meer gevoerd worden, hete hoofden.
Ook punten die gewoon positief zijn om door te voeren, neem zoiets simpels als de psalmberijming, die van 1968 of van Meeuwse of anderen, ze komen er niet in, angst voor veranderen, het is altijd zo geweest dus laten we maar niet veranderen.
En dan krijg je helaas veroordelingen op punten die gewoon bijbels gefundeerd zijn, zo las ik laatst nog een stukje over een kerk die elke week avondmaal vierde en waar meerdere mensen wat mochten vertellen in een eredienst, wat een veroordelende reacties kwamen er op zonder de inhoud te kennen, verschrikkelijk gewoon, terwijl het gewoon bijbelse principes zijn.

Gewoonten zijn goed, ook in refo Nederland, maar angst en veroordeling van andere gewoonten zit helaas vaak erg diep.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Het onderdompelen heeft zeer oude papieren zie de bijbelse voorbeelden ook.
Tegen onderdompelen zou ik geen bezwaren hebben, maar het heeft in onze tijd toch wel een negatief imago.
In Evangelische kerken maken ze er een hele happening van, daarom is onderdompeling op zich niet fout,
maar in onze tijd, zou ik zeggen niet doen, of als je het doet het ook goed uitleggen, en aangeven dat het de inhoud
en het teken en zegel van de Heilige doop niet veranderd.

Zoals Jongere terecht aangeeft was het in de Oude kerk de gewoonte om te dopen door onderdompeling.
Ik meen zelfs dat tot in de late Middeleeuwen/16de eeuw er grotere doopvonten groter waren als tegenwoordig het geval is,
maar de praktijk van onderdompeling was er toen meen ik niet meer in de Gereformeerde kerk.
Hier ben ik het mee eens.
Met deze toevoeging: tegen onderdompelen heb ik geen bezwaren, al is het wel tekenend voor onze tijd, dat men op deze wijze het teken weer meer nadruk gaat geven. Bij de doop, evenals bij het avondmaal, gaat het bij het sacrament om de betekende zaak.
Wat is daar dan zo "tekenend" aan?
Staat er achter: dat men het teken meer accent gaat geven t.o.v. de betekende zaak.
Het gaat bij de doop niet in de eerste plaats om het teken, maar waar dat teken naar wijst, namelijk de offerande van Christus.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door Tiberius »

ejvl schreef:De minste verandering kan weer leiden tot kerkscheuringen en oprichten van nieuwe verbanden. :fi
Kerken voeren menigmaal geen enkele verandering door vanwege de angst om te veranderen, er mocht eens iemand het er niet mee eens zijn, weer ruzie, weer scheuringen.
Nee, daar ben ik het niet mee eens.
Je moet m.i. altijd kijken, waarom men iets wil veranderen. En dan kan in de loop van de eeuwen een standpunt wel eens aangepast worden, omdat de achterliggende grond niet klopt.
Neem bijvoorbeeld de discussie over de christelijke feestdagen. Je zal wel weten, dat daar in de 16e eeuw tegen gestreden is. Iemand als Voetius was bijvoorbeeld fel gekant tegen het fenomeen christelijke feestdagen, omdat dat dagen werden van ledigheid en dronkenschap. Het liefst wilde hij die afschaffen.
Anno 2013 ligt het wat anders. De reden om de christelijke feestdagen af te schaffen, is puur om de resten van het christendom zoveel mogelijk uit de maatschappij te krijgen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:Ik heb hier nog nooit over nagedacht, maar dit artikel zette me aan het denken:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_705958

Doop door onderdompeling (Let op, geen overdoop!!) zou daar ook ruimte voor zijn in de Reformatorische kerken ter rechterzijde?
Als een belijdeniscatechisant daar om zou vragen in bv de (O)GG(iN) / HHK zou daar dan een mogelijkheid toe geboden worden?
Het lijkt me niet nodig om daar erg diep over na te denken. Is de kinderdoop door besprekeling niet goed?
Soms lijkt het of alles ineens weer ter discussie moet staan.
Ik heb er nooit over een tekort gehoord bij de oude christenen.
Wat anders is natuurlijk de situatie op de zengsvelden en volwassen-bekeringen.
Bekend is ook hoe ds. Blok als volwassene is gedoopt. Maar naar mijn weten niet
door onderdompeling.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Het lijkt me niet nodig om daar erg diep over na te denken. Is de kinderdoop door besprekeling niet goed?
Soms lijkt het of alles ineens weer ter discussie moet staan.
Ik heb er nooit over een tekort gehoord bij de oude christenen.
Wat anders is natuurlijk de situatie op de zengsvelden en volwassen-bekeringen.
Bekend is ook hoe ds. Blok als volwassene is gedoopt. Maar naar mijn weten niet
door onderdompeling.
DIA, je kunt ook vragen (zie de antwoorden in de poll), is de (kinder)doop door onderdompeling niet goed? Moet daar ruimte voor worden gegeven indien gewenst?
Wat vind jij, stel dat een reformatorische kerk dit zou willen?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Het lijkt me niet nodig om daar erg diep over na te denken. Is de kinderdoop door besprekeling niet goed?
Soms lijkt het of alles ineens weer ter discussie moet staan.
Ik heb er nooit over een tekort gehoord bij de oude christenen.
Wat anders is natuurlijk de situatie op de zengsvelden en volwassen-bekeringen.
Bekend is ook hoe ds. Blok als volwassene is gedoopt. Maar naar mijn weten niet
door onderdompeling.
DIA, je kunt ook vragen (zie de antwoorden in de poll), is de (kinder)doop door onderdompeling niet goed? Moet daar ruimte voor worden gegeven indien gewenst?
Wat vind jij, stel dat een reformatorische kerk dit zou willen?
Ik geloof dat het een totaal overbodige en nutteloze vraag is.
Er zijn toch geen tekorten in de kinderdoop?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef: Het lijkt me niet nodig om daar erg diep over na te denken. Is de kinderdoop door besprekeling niet goed?
Soms lijkt het of alles ineens weer ter discussie moet staan.
Ik heb er nooit over een tekort gehoord bij de oude christenen.
Wat anders is natuurlijk de situatie op de zengsvelden en volwassen-bekeringen.
Bekend is ook hoe ds. Blok als volwassene is gedoopt. Maar naar mijn weten niet
door onderdompeling.
DIA, je kunt ook vragen (zie de antwoorden in de poll), is de (kinder)doop door onderdompeling niet goed? Moet daar ruimte voor worden gegeven indien gewenst?
Wat vind jij, stel dat een reformatorische kerk dit zou willen?
Ik geloof dat het een totaal overbodige en nutteloze vraag is.
Er zijn toch geen tekorten in de kinderdoop?
Het gaat om de vraag of er ruimte moet worden gegeven voor de doop door onderdompeling, voor kinderen en volwassenen, net zoals het in de bijbel gebeurde zeg maar.
De vraag is of daar een principieel bezwaar tegen is.

Ja, de mogelijkheid moet geboden worden, er zijn geen principiële bezwaren.
Nee, ik heb principiële bezwaren.
Er zijn geen principiële bezwaren, maar laten we ons aan maar de traditie van besprenkeling houden, om zo discussie te voorkomen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef: Het lijkt me niet nodig om daar erg diep over na te denken. Is de kinderdoop door besprekeling niet goed?
Soms lijkt het of alles ineens weer ter discussie moet staan.
Ik heb er nooit over een tekort gehoord bij de oude christenen.
Wat anders is natuurlijk de situatie op de zengsvelden en volwassen-bekeringen.
Bekend is ook hoe ds. Blok als volwassene is gedoopt. Maar naar mijn weten niet
door onderdompeling.
DIA, je kunt ook vragen (zie de antwoorden in de poll), is de (kinder)doop door onderdompeling niet goed? Moet daar ruimte voor worden gegeven indien gewenst?
Wat vind jij, stel dat een reformatorische kerk dit zou willen?
Ik geloof dat het een totaal overbodige en nutteloze vraag is.
Er zijn toch geen tekorten in de kinderdoop?
Het gaat om de vraag of er ruimte moet worden gegeven voor de doop door onderdompeling, voor kinderen en volwassenen, net zoals het in de bijbel gebeurde zeg maar.
De vraag is of daar een principieel bezwaar tegen is.

Ja, de mogelijkheid moet geboden worden, er zijn geen principiële bezwaren.
Nee, ik heb principiële bezwaren.
Er zijn geen principiële bezwaren, maar laten we ons aan maar de traditie van besprenkeling houden, om zo discussie te voorkomen.
Er zijn duizendmaal belangrijkere zaken om over te discussiëren.
Hier gaat het om bijzaken die de leer niet aan tasten.
Maar open maar eens een topic: Wat is remonstrantisme?
Hoe wijd verbreid is dit Anno 2012 in onze kerken?

Dát is (om een voorbeeld te noemen) wél een wezenlijk punt.
En voor alle duidelijkheid: Er is denk ik niets tegen te werpen om
dopen door onderdompeling te veroordelen.
Maat tevens is er ook geen noodzaak om de kinderdoop door
besprenkeling ter discussie te stellen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door Eppo Gremdaat »

We moeten er maar niet zo zwaar aan tillen: kinderdoop, volwassendoop, besprenkeling. In de meeste protestantse kerken is er geen bassin (waarin dat zou moeten gebeuren). Maar....waar een wil is is een weg.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Er zijn duizendmaal belangrijkere zaken om over te discussiëren.
Hier gaat het om bijzaken die de leer niet aan tasten.
Maar open maar eens een topic: Wat is remonstrantisme?
Hoe wijd verbreid is dit Anno 2012 in onze kerken?

Dát is (om een voorbeeld te noemen) wél een wezenlijk punt.
En voor alle duidelijkheid: Er is denk ik niets tegen te werpen om
dopen door onderdompeling te veroordelen.
Maat tevens is er ook geen noodzaak om de kinderdoop door
besprenkeling ter discussie te stellen.
Ik ben het van harte met je eens dat er belangrijkere zaken zijn om over te discussiëren en dat het om bijzaken gaat.

En ook met deze post:
Eppo Gremdaat schreef:We moeten er maar niet zo zwaar aan tillen: kinderdoop, volwassendoop, besprenkeling. In de meeste protestantse kerken is er geen bassin (waarin dat zou moeten gebeuren). Maar....waar een wil is is een weg.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Dopen door onderdompeling in de gereformeerde gezindte

Bericht door Bert Mulder »

ejvl schreef: Het gaat om de vraag of er ruimte moet worden gegeven voor de doop door onderdompeling, voor kinderen en volwassenen, net zoals het in de bijbel gebeurde zeg maar.
Waar lezen we dat in de Bijbel?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie